Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimt1916 »

Synes også det er flott om det skjer noe. Ny stadion virker som ren utopi, om ikke noe helt spesielt skjer. Og da mener jeg om noen plutselig skulle føle for å gi oss MYE penger. De fleste klubber som har bygd nye stadioner har havnet i store økonomiske problemer etterpå, og det seneste tilfellet leste jeg om helt nylig her: http://stadiumdb.com/news/2017/12/germa ... ntal_arena
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Gresset skadet av traktor men Glimt har kontroll :-)
https://www.an.no/glimt/fotball/aspmyra ... 5-4-731655
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
FKBG
Posts: 1
Joined: Wed Aug 15, 2018 5:42 pm

Re: Aspmyra Stadion

Post by FKBG »

Noen som vet noe angående planene om gamletribunen som skulle slippes i september? Red det som ble sagt på slutten av siste utgave av studio Glimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Ser at S08 skal utvide stadion fra drøyt 6000 til 8000 om de kommer til gruppespillet. Siden de kan gjøre dette på såpass kort tid tyder det jo på at UEFA tillater en form for midlertidige tribuner. Jfr tidligere diskusjon her inne om ny tribune på Aspmyra og kapasitet.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Aspmyra Stadion - nå skjer det noe!

Post by ecke »

Endelig har Kjell Lorentsen lagt fram nye planer for Aspmyra: "Kjell Lorentsen er krystallklar på at en eventuell utbygging av Aspmyra stadion må være økonomisk gjennomførbar". Lorentsen har regnet på dette i 17 år, og derfor tror jeg at det er realistisk å komme i mål innenfor rimelig tid. Jeg er helt enig med Lorentsen at perspektivet på 15 år, i beste fall, for et alternativ til Aspmyra er alt for lenge å vente, og jeg håper han får det som han vil. https://www.an.no/glimt/bodo/fotball/sl ... 5-4-852780
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

Har regnet på dette i 17 år? Må innrømme at jeg er veldig usikker på gjennomføringskraften her.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Det så bra ut det der.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Dette må vel finansieres med store låneopptak og sponsing? Blir det Kjell Lorentsen som må ta lånene?
Vil tro man kan få et lite hopp i publikumssnittet med bedre stadionfasiliteter, men godt spill og gode resultater er også viktig.
Tror uansett det må satses litt for å oppnå gode fotballtider i Glimt i igjen.
Fotball er nesten alltid morsomt
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

Geddes Arena?
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by ecke »

Lorentsen/GJohansen eier tomtearealene, og Bodø kommune eier stadionanleggene. Da blir det disse som må bære evt låneopptak, men det er jo alltid B/G som til slutt får leiekostnadene som inkluderer vedlikehold. Lorentsen/GJohansen må først få aksept hos Bodø kommune (reguleringsplan, byggeteknisk og drift) for forslaget, og aksept fra B/G at også de vil være brukeren/leietakeren. Lenge har mange drømt om nytt anlegg et annet sted, innenfor rimelig tid, noe som har gjort det vanskelig å jobbe fram aktuelle løsninger for Aspmyra. Det er trolig realistisk med ny arena, som Lorentsen påpeker, om det er mulig, først realiserbart om ca 15 år.

Jeg tviler ikke på at Lorentsen og GJohansen har handlekraft dersom den foreslåtte løsningen blir akseptert. Utgangspunktet er at Lorentsen/GJohansen må bygge ny tribune for å få næringsbygget på plass. Det er deres ansvar og kostnad. Når Lorentsen/GJohansen nå lanserer andre tribuneløsninger, med billigere og moderne lysteknologi, så vet de hva det koster. De vil nok selvsagt "presse" Bodø kommune og B/G til aksept av en for utbygger økonomisk akseptabel løsning, og derfor med alle forbehold når konseptet lanseres.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion - nå skjer det noe!

Post by ingen87 »

ecke wrote: Wed Sep 05, 2018 8:24 pm Endelig har Kjell Lorentsen lagt fram nye planer for Aspmyra
Disse planene ble varslet i 2013: https://bodo.kommune.no/varsel-planopps ... -5477.html

Reguleringsplanen ble lagt ut på høring 14. desember 2017, og frist for høring var 3. februar i år.

https://bodo.kommune.no/offentlig-etter ... 10348.html

Sååå planene har vært kjent lenge. Det eneste som er nytt her er at Kjell Lorentzen ønsker fortgang, og at dette handler vel så mye om å finne samarbeidsaktører som kan bidra med finansieringen.
Førr Evig!
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Sniken »

Mellom linjene her handler alt selvsagt om at kommunen skal inn med midler. Med andre ord, det kommer ikke til å skje noe som helst.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by ingen87 »

Virker som det meste her står på finansiering. Planprosessene er for det meste ferdig, slik jeg ser det. Reguleringsplanen trenger vel å vedtas, men ut fra det jeg kan se av innspill så er det vel lite som tyder på at det ikke vedtas.

Det er et spennende prosjekt slik det fremstår, men skulle tro at et nytt næringsbygg på mange måter skulle kunne betale seg selv uten bidrag fra kommunen? Jeg hadde blitt utrolig glad om dette "sparket" i media hadde vekket Bodøs næringselite og gått ilag på et spleiselag for å få fullført dette.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Hvordan er situasjonen med næringsbygg i Bodø? Ifm 'ny by, ny flyplass' prates det mye om prosjektorganisasjon og hva kommunen gjør, men svært lite om nye arbeidsplasser. Og det må vel til for at noen skal fylle disse næringsbyggene :)
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Det burde være attraktivt å leie på Aspmyra. Lorentzen har helt rett, noe må gjøres og det er på tide å få ut fingeren. Bodø/Glimt som underholdningsprodukt vil bli vesentlig forbedret. Stadion vil bli vesentlig lunere, fasilitetene blir splitter nye, tribunen kommer nærmere banen og hele stadion blir mer intimt. Det vil komme flere tilskuere helt garantert.

Den gamle tribunen har de fleste et forhold til, men gud hjelpe meg hvor falleferdig og stygg den er blitt. Den er allerede mange år på overtid. Det ender sikkert opp med at stadion eventuelt får et nytt navn men det lever jeg godt med.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Forstår det slik at Bodø kommune, som mange andre, er «in deep shit» økonomisk, så å klemme ut mye penger fra dem er vel lite realistisk? Vedtak kan de sikkert fatte, men andre må vel stå for finansieringen?
Fotball er nesten alltid morsomt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by ingen87 »

Danny Heyes!! :skål Hvor er du?! :hedre :hedre
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Dette ligger til grunn for den optimismen som preger byen. Det bygges hoteller og leiligheter, og neste år står et flunkende nytt rådhus ferdig, slik at 400 ansatte for første gang kan bli samlokalisert.

Riktignok står byens stolte fotballag i fare for å rykke ned fra eliteserien, men det er ikke verre enn at man kan rykke opp igjen neste år. Slik man har gjort så mange ganger før. Men Bodø/Glimt kan trolig også glede seg over at de vil få et nytt moderne stadion som erstatning for vindkalde Aspmyra.
https://www.tu.no/artikler/den-nye-byen ... -br/451788
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Har TU latt seg lure av den fine tegninga?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by ingen87 »

Hva er egentlig kapasiteten på Aspmyra nå?
Igår var det utsolgt på begge langsidene, og det var kanskje 100 tilskuere på SKS?
Likevel var ikke tilskuertallet mer enn 3600 tilskuere?
Ble det oppgitt faktisk fremmøtte denne gangen? Eller var det solgte billetter?
De har brukt å oppgi solgte billetter - vi husker ifjor da Avisa Nordland talte opp antall fremmøtte. Differansen var enorm.

Hvis det var solgte billetter, så må kapasiteten ha gått kraftig ned de siste årene? Etter at de stengte ståfeltet ble vel kapasiteten nedjustert fra 8100 til 5635? Det er dette som er oppgitt som offisiell kapasitet. Jeg klarer ikke å se hvor vi kunne ha trykket inn 2000 til?
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Jeg la merke til at det var montert nye seter på nedre halvdel av i hvert fall feltene E, F og G. De nye setene virka å ha mer plass ved siden av seg, så det kan nok ha forsvunnet litt kapasitet der. Men ikke 2000 plasser ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Glimt.no melder at kapasiteten på dagens stadion er 5635. Mao knapt 2000 ledige seter med gårdagens oppgitte 3663 tilskuere. På 16.mai i fjor var det 4731 mot TIL, og da mener jeg det "så" fullt ut. Mot S08 var begge langsidene oppgitt utsolgt. I tillegg vil jeg tro det var ca 500 ledige seter på kortsiden. Helt fullt hadde det ikke blitt, da ett felt på kortsiden ble satt av til det som kun var en håndfull Særpinger. Men regnestykket går ikke helt opp. Kan det være at Glimt "holder igjen" litt mtp kapasitet på unummererte plasser på gamle hovedtribune? Noe jeg også merka var at på E-feltet hvor det ikke selges sesongkort, og hvor det var meldt om utsolgt, var det noen ledige seter. Er det virkelig sånn at noen kjøper billetter på kampdag og ikke møter opp?
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by ingen87 »

Det er mulig det går mer folk inn på SKS enn det man skulle tro? Men at det skulle være plass til 2000 flere enn igår tror jeg ikke på.
Førr Evig!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Jeg trodde det måtte være godt over 4000 igår, og ble litt forfjamset da det «kun» var 3600. Positivt at det er økende.
Ellers er det jo begredelig at tilskuertallet går så nedover rundt på de fleste arenaene. Spesielt å se på RBK, som ligger jevnt med Viking og Brann på vel 11.000.
Fotball er nesten alltid morsomt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Med fotball snart 24/7 så er det ikke rart folk velger sofaen.
@liverglimt
Post Reply