Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Kommunen eier ikke den gamle delen av Aspmyra.
Men vi må tilbake til gamletribunen. For den ble aldri en del av kommunens førstehjelpspakke. Den ble i stedet solgt til forretningsmannen Kjell Lorentsen og selskapet Aspmyra AS. Og selv om det er blitt lansert planer i hytt og pine, er det aldri gjort noe som helst med denne delen av tribunen.

Ingen ting tilsier at det skal bli noen utbygging med det første.

- Nei, foreløpig er det ingen ting som tyder på at vi kommer til å gjøre noe. Ikke på kort sikt, sier Lorentsen.
Det kan se ut som de har gått tilbake på den siste delen...

http://www.an.no/kultur/article6837631.ece
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Aspmyra stadion

Post by Masinga »

Jeg vil tro noen har en plan med hva som skal skje med stadion. Det har vært gjort veldig mye riktig rundt det sportslige og driften av klubben den senere tid! Da vil jeg også tro at man har tenkt tanken på hva man gjør ved opprykk til Tippeligaen.

Man har en gammel og nedslitt hovedtribune. Foran tribunen er noen arkeologiske levninger fra en gammel løpebane. På den ene kortsiden er det et bygg, ingen tribune! Et fotballstadion skal ha tribune på alle sider, noe annet er håpløst. Basta! Aspmyra er langt unna en moderne fotballstadion. Enten må det gjøres noe drastisk med Aspmyra eller ny stadion tvinger seg fram et annet sted i byen. Det blir ett av to. Hvis man vil bli værende kan det være en idè å se hva Haugesund gjør og har gjort. Deres stadion vil bli fullført innen seriestart 2014, med en kapasitet på over 8200. Haugesund er en mindre by enn Bodø og Bodø bør ikke være noe dårligere! Rett nok ligger Haugesund i nærheten av Karmøy, hvor det bor flere enn i Haugesund. Dog bør Haugesund være noe man kan sammenligne seg med.
Masinga
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Må snart søke riksantikvaren før vi kan gjøre endringer på gammeltribuna :p
Førr Evig!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Aspmyra stadion

Post by ecke »

Kjell Lorentzen forteller om utbygging av Aspmyra i Avisa Nordland i dag. Det er de gamle planene fra 2000 som er relansert, og nå er de i ferd med å prosjektere og prisberegne.

a) Videre utbygging av kontorer mm til 4 etasjer i full bredde i nord over kontorene til B/G (er forberedt med heis til 4. etasje og fundamentert og klargjort for videre utbygging). Dette er uavhengig av annen tribuneutbygging.
b) Ny tribune på løpebanen i nord i full lengde med kontor/leilighetsbygg (antatt tribunepris 20-30 mill)
c) Tak over Toyota. Etter avtale med BBL kunne tak settes opp etter 10 år.
d) Noen tribuneplasser også foran leilighet/butikk i vest

Jeg gleder meg og jeg er glad for at to handlekraftige Kjell Lorentzen og Gunnar Johansen sitter i "førersetet"! Da kan det bli noe av. (Men hvem blir eier av den nye tribunen, Bodø kommune eller Bodø/Glimt? En ny gavepakke til Bodø kommune?)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Jeg syns det er helt fantastiske nyheter. Her er nettsaken: http://www.an.no/glimt/article7012721.ece
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Utrolig flotte nyheter. Lurer på hva som har skjedd siden sist, da Lorentzen uttalte seg svært lunkent til å gjøre noe som helst. :glimt
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Sven-Rune »

Dette var svært godt nytt!
Og her er vel grunnen til Lorentzens lunkne uttalelse: "– Vi har jobbet helt i det stille, sier en av de sentrale eierne på Aspmyra, Kjell Lorentsen. "

Gleder meg til å se tegninger og ikke minst når dette står ferdig. :klapp :klapp :klapp
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Nå kommer det vel også frem i artikkelen at finansieringen ikke er på plass. Så dette kan ta tid....
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Ja, et vedtak kan komme tidligst neste høst hvis jeg forsto det rett. Blir nok sittende på gammeltribuna også neste år, men godt å se at ting er i ferd med å røre på seg. Det med tak over toyota og 10-årsavtalen med BBL visste jeg ikke, men det er jo helt knall.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Skjønte jeg det rett at det skulle bygges tribune forran RIMI-klossen? Hvordan har de tenkt å gjøre det? I tillegg så lurer jeg på hvorfor de ikke bare bygger noen små hjørnetribuner (ja, penge, jeg vet) sånn at Aspmyra blir helt lukket på østsiden. Mens vestsiden kan man ikke gjøre noe drastisk med før dette makkverket av et bygg blir flyttet eller forsvinner.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by Vegard »

Arkitektstudio as kom med et godt forslag for noen år siden. Dette forslaget har en kapasitet på 10.100 tilskuere, men en mindre versjon er mulig. Håper utbygger kan finne inspirasjon her.

http://arkitektstudio.no/index.php?opti ... &Itemid=92
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra stadion

Post by gavharr »

Vi kan jo drømme....
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Mjh »

Det er vell noe slikt det er snakk om nå, bare mindre? Tak over Toyota-tribunen og ny tribune der det gamle løpefeltet forsvinner.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

Det forslaget fra Arkitektstudio var vel et alternativ som ble nevnt da det var snakk om å bygge nytt til et evt EM 2018. Hvis noen gidder søke litt, så finner de vel prisen på det også, men jeg mener å huske at det var adskillig dyrere enn det som skisseres nå. Vil tro det blir en tribune som blir noe mindre enn Diadora.
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Mjh »

Jeg håper de kan få til en tribune uten de der stolpene som støtter til taket. Det finnes måter å unngå dem på... Sandefjord har klart det.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Dette er noe helt annet enn planene og forslaget fra Arkitektstudio.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Mjh wrote:Jeg håper de kan få til en tribune uten de der stolpene som støtter til taket. Det finnes måter å unngå dem på... Sandefjord har klart det.
Det finnes måter å bygge tak uten stolper. Men det er dyrt.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Crazy horse »

At det igjen finnes planer for utbygging og utbedring er helt fantastisk. Jeg trodde det først ville bli aktuelt når kommuneøkonomien var god (altså aldri). Om kapasiteten blir senket til 6500 så er jo selvsagt det litt synd, men sist kapasitet var til bekymring var vel så langt tilbake som 16. mai kampen mot TIL i 2008, om jeg ikke husker feil.
Fotball er nesten alltid morsomt
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Aspmyra stadion

Post by eiriksin »

6500 er en grei tilskuerkapasitet, men det burde vært muligheter til å bygge ut stadion litt mer dersom man skulle få behov for det.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Vi har jo alltid drømt om et kompakt stadion som sperrer ute det verste av vær. Men det ser virkelig ikke ut til at noen er villig til å investere i det på en veldig god stund. Det hadde ikke for min del vært nødvendig med alt for mange seter heller. Bare hjørner rundt hele stadion som hadde sperret vinden ute så mye som mulig.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Aspmyra stadion

Post by ingen87 »

Leste i et eller annet intervju ang. aspmyra om hall.. Og det hadde vært helt ypperlig :)Synd det koster skjorta.. Synd vi ikke kan bruke Nordlandshallen..
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Aspmyra stadion

Post by bjornage »

Jeg syns det hadde vært forferdelig å gjøre Aspmyra om til hall. Greit det kan være surt, kaldt og usselt der innimellom men det er ikke mange steder som er finere å være når sola skinner en fin dag på våren, sommeren og høsten. Fotball skal spilles og ses i friluft!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Garrincha »

Det er greit nok å redusere størrelsen fra 7300 til 6500. Ser at de planlegger å lage ei lita tribune på vestveggen, det må vel bety at ny tribune på nordsiden blir mindre enn gammeltribunen i kapasitet.

Men bedre å fylle færre seter enn en stor arena som er halvtom.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Garrincha »

Bare det å bygge den nye tribunen helt inntil banen blir å forandre hele Aspmyra. Blir også mye mindre "glipp" i hjørnene da. Blir spennende om de får realisert dette, gammeltribunen har sannelig sett sine beste dager.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra stadion

Post by liverglimt »

Garrincha wrote:…gammeltribunen har sannelig sett sine beste dager.
Men den har sett mer enn de fleste! :lol:
@liverglimt
Post Reply