Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Knuta »

Når starter planløsningen og forprosjektet?. Økonomi, samarbeidspartnere, prosjektledelse, kommunen etc.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Aspmyra stadion

Post by eidurgud »

en eller annen journalist ansatt i AN wrote:Planen legger også opp til ny tribune ved dagens løpebane. Dette vil bringe tilskuerne nærmere gressmatta enn i dag. Ferdig utbygd kan Aspmyra ha en setekapasitet på 7000. I dag har stadionet 5500 sitteplasser og 1500 ståplasser, så planen innebærer ingen økning i publikumsantall.
Verdt å merke seg. Man har et noenlunde edruelig syn selv om man tenker nytt. Er dog usikker på om stadion blir godkjent for e-cupspill, noen som har kjennskap til kriteriene der?


Knuta:
Byplansjefen har vedtatt å legge forslag til detaljreguleringsplan for Aspmyra stadion ut til offentlig ettersyn, samtidig som planforslaget sendes til høring, melder Bodø kommune.
Det har bare kommet så langt i prosessen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra stadion

Post by Knuta »

Å sånn går nu dagan.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Aspmyra stadion

Post by Trapattoni »

Det er vel første gangen en investor (med lomma full av oppdrettspenger) er så konkret mht. denne delen av Aspmyra. Kommentarene fra byplansjefen er også positive. Liten grunn til å dra dette furtekortet nå.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Aspmyra stadion

Post by eidurgud »

Enig, dette er det klart mest konkrete man har hatt av planer når det gjelder en så omfattende oppussing av Aspmyra.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Får håpe at de lukker stadion helt i samme slengen og legger tak på Toyota.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Aspmyra stadion

Post by OTH »

Noen som kan sende meg screenshot av artikkelen i BodøNu?
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra stadion

Post by MhepA »

Merkelig at ikke AN har fanget opp de samme bildene som Bodø Nu.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra stadion

Post by mortsto »

AN+ artikkelen inneholdt flere bilder fra hvordan dette er tenkt skal se ut.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by MhepA »

Har sett bildene nå. Grufullt stygt, men finnes vel ingen alternativer.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Er vel strengt tatt første utkast. Dette ser moderne ut i en minimalistisk stil. Kan fort bli veldig funksjonelt og pent med tiden. Man venner seg til det meste. :)
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

I denne artikkelen hos Bodø kommune bør man ta en titt på dokumentet planbeskrivelse
http://bodo.kommune.no/arealplaner/bypl ... -2751.html

Fra side 25 og utover så kommer det en del tegninger av hvordan Aspmyra kan bli. Høringsfrist: 03.02.2018.
Uttalelser/merknader merkes med saksnummer 2017/18186 og sendes: Bodø kommune, Byplan, Postboks 319, 8001 Bodø eller postmottak@bodo.kommune.no.

Kjell Lorentzen ser ikke for seg noe familiehotell men et hotell for godt voksne inkludert et bo- og servicesenter.
Og som andre har nevnt så er også Norsk Toppdrettsgymnas (NTG) en aktuell leietaker.

Og noen av bildene som er publisert i nettavisartiklene:
Image
Image
Image
Image
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by Mr Bean »

Må nå si at så inn i H... stygt blir det vel strengt tatt ikke vel ?
:glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Ingen tvil om at det hadde vært finere med et nybygg enn en stadion som bygges ut over tid og uten et helhetlig uttrykk. Allikevel er dette mye bedre enn det vi har, og den beste løsninga vi kan få på kort sikt. :glimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by MhepA »

Jeg er nok kanskje i overkant opptatt av hvordan ting ser ut, dessverre for meg. De bildene vi har sett til nå, jo for meg er det inni H... stygt. Det er min største skrekk, at det skulle bli et høyt bygg med en liten tribune forran. Rimi2 kan vi egentlig bare kalle det.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Synes ikke det var så ille. Det ser nå ut som at hjørnene blir tettet og bare det vil gjøre det mye lunere for tilskuerne.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Synes da dette ser en million ganger bedre enn hva tilfellet er per nå...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by MhepA »

Ser at det bare er å krype til korset. Jeg blir i alle fall i undertall. Føler bare at dette setter en strek for enhver drøm om en fin stadion for Bodø/Glimt. Er vel kun Nadderud Stadion og selvfølgelig Extra Arena som er på nivået under Aspmyra i Eliteserien. Kommer nok ikke til å klare å ignorere det høye bygget bak den lille tribunen, dessverre for meg. I den forstand er den nåværende tribunen faktisk bedre. Gammel og utdatert, ja. Særlig med tanke på løpebanen forran. Allikevel ser den nå i alle fall ut som en tribune, ikke som et bygg med en merkelig tribune forran.

Når det er sagt, så skjønner jeg hvorfor, og jeg gleder meg til en mer lukket stadion i fremtidien dersom disse planene blir en realitet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Hvis du søker på Kristiansund og Sarpsborg stadion så ser du at det er flere stadion som ikke ser veldig freshe ut. Og på Åråsen har de jo også minst en tribune som strengt tatt er et næringsbygg med tribune foran. Viking og Start har jo fått flotte arenaer, men sendt dem ut i økonomisk uføre. Så lenge ingen står klare til å kaste tomt og penger etter Glimt, så er dette det beste alternativet.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Har aldri vært der, men slik jeg har inntrykk av er ikke Alfheim akkurat fin heller.

Den lille tribunen under næringsbygget som Mhepa gremmes over er jeg enig i ser småstygt ut, men forhåpentligvis gjør det faktum at den er liten, pluss at det blir tak på Toyota, at folk fordeler seg litt rundt stadion. Aspmyra er for tiden for stor for Glimt da færre drar på kamp. Bedre for stemningen å fylle opp et litt mindre stadion. Men det må da være mulig å også tette igjen hjørnene mellom Toyota og de to andre tribunene? Det er forsåvidt noe som også kan gjøres på et senere tidspunkt hvis behovet er der og økonomien tilater det. Jeg tror flere drar på kamp hvis de slipper litt av den forbanna vinden.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Aspmyra Stadion

Post by J I P »

Får vi ikke en lengre periode uten "gammeltribune" når den rives og det bygges nytt?

Hvis den nye ikke får samme høyde som den gamle, da er det nok en del som vil savne utsikten mot Børvasstindene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

@Garrincha: Vrient å bygge igjen Aspmyra når det er så stor forskjell på høyden på tribunene. Diadora er vel minst fem meter høyere enn Toyota. Den nye tribunen blir jo høyere enn det igjen.
http://www.glimt.no/om-stadion

@J I P: Bør vel kunne få gjort mye om en starter umiddelbart etter sesongslutt. Kanskje kan en gjøre ferdig tribunedelen uten at bygget bak er helt klart? På tegningene kan det se ut som om at tribunedelen blir mye lavere enn før. Omtrent som Toyota. Glimt må bare spille så fin fotball at folk glemmer Børvasstindene de to timene de er inne på stadion.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Garrincha »

Jeg ser på bilde tre fra toppen av bildene J I P's postet. På det bildet ser det ikke ut som høyden på den nye lille tribunen er langt unna høyden på Toyotatribunen. Der burde det gå an å finne en gjennbygget løsning som ikke er urimelig svindyr. Det kunne for eksempel vært en tunell under for å sluse publikum inn og ut av stadion. Det hadde ikke trengt å nødvendigvis være seter i dette hjørnet, de kunne for eksempel laget en kafeteria/kiosk der som publikum fra både Toyota og den nye lille tribunen kunne bruke.

På andre siden mellom Toyota og Diadora er det sikkert ikke like enkelt, og uten at jeg er noe ingeniør, er jeg helt enig i at det sikkert blir mye dyrere å bygge igjen det hullet siden konstruksjonen ikke er A4.

Men siden vinden tross alt kommer i fra samtlige retninger samtidig i Bodø så blir det vel kjølig uansett hvor mye man tetter hjørnene :lol:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Kesseboy »

Er ikke sikkert at å tette hjørnene holder for å begrense vinden, nei. Det kommer vel an på utforminga for øvrig, dominerende vindretning og så videre. Uten at jeg heller er noen byggingeniør.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Crazy horse »

Jeg synes det er helt flott om det i hele tatt skjer noe, og mener at om resultatet blir slik som på bildene så bør man være veldig fornøyd. Ser ut som en sammenhengende stadion, det gjør det ikke idag.
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply