Spillertråd: Patrick Berg

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Larsson »

Jeg har, med rette, vært kritisk til Patrick Berg og utviklingen hans det siste året. Men han har vært bra i vår - inkludert i går. Vokste seg utover matchen. Bare så synd at José Angel er en ti tusen ganger bedre fotballspiller.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Knuta »

Det er nå din påstand. Det Angel har prestert i år er vel sagt litt forsiktig på et meget lavt nivå.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by G-s-enz »

Angel har vært mye bedre enn mange skjønner selv om han har vært langt unna toppnivået sitt.

Fint at P.Berg tar steg dog.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by mortsto »

Er det noe spesielt med Angel som gjør at vi andre ikke skjønner hvor god han er? Eller er det generelt slik at Glimtspillerne har vært mye bedre enn mange skjønner? Angel var direkte svak sist kamp, og har til nå ikke utmerket seg i eliteserien. Når det er sagt vil jeg heller ha Berg inn som indreløper.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Angel er nok en bedre spiller totalt sett, men tusen ganger bedre? På Glimt? Nei. P.Berg var god mot Harstad, og har vært en langt mer fysisk tøff spiller i år enn i fjor. Håper han klarer nå/vise sitt potensial i Glimt, og ikke blir en ny Konradsen/Johansen.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Garrincha »

Hvis vi skal se på potensiale så har Berg genene på sin side. Ørjan ble bedre og bedre etterhvert i sin karriere. Jeg synes litt av det mange har etterlyst med Patrick, nemlig mere fandenivolskhet, har sett bedre ut de siste kampene. Han er veldig ung enda. Jeg tror han en dag blir å spille på landslaget, men det kan godt hende det tar tid før det skjer. Er det 20 han er?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Larsson »

mortsto wrote: Thu May 03, 2018 12:06 pm Er det noe spesielt med Angel som gjør at vi andre ikke skjønner hvor god han er? Eller er det generelt slik at Glimtspillerne har vært mye bedre enn mange skjønner? Angel var direkte svak sist kamp, og har til nå ikke utmerket seg i eliteserien. Når det er sagt vil jeg heller ha Berg inn som indreløper.
I mitt hode byr José Angel opp til et kunnskapsskille. Forstår man ikke hva det er som gjør Angel god beror det på mangel på kunnskap. Han er god nok til å spille på seg press før han slipper ballen. 90% av pasningene i Eliteserien slås forholdsvis upresset. Til spillere som da som regel vil ha motspillere nært seg. Det gjør ikke Angel. Han er god, og tålmodig, nok til å vente med å spille pasningene til noen har kommet opp i press på han.
Se på Manchester City eller Barcelona når de spiller. Hvorfor tror man at de alltid ønsker å spille seg ut bak? Jo, fordi motstanderen da kommer ut i press som da igjen etterlater seg rom - i både mellomrom og bakrom. De spiller motstanderen opp i banen slik at det gjør forholdene enklere å spille seg gjennom når de hugger til.
Slik spiller Angel også. Hadde Angel sittet på et spillermøte med Pep Guardiola før en kamp hadde han trolig nikket anerkjennende til alt Guardiola hadde sagt. Fordi han spiller på samme måte selv. Disse "småpasningene" han spiller til stopperne og back er kun for å få motstanderen opp i banen. Busquets, trolig verdens beste anker, spiller på samme måte. Thiago Alcantrao i Barcelona også. Og så fort motstanderen har forflyttet seg opp i banen hugger de til.

Tror dere det er tilfeldig at Ulrik Saltnes som hovedregel har ti meter radius fritt rundt seg i mellomrommet når han får ballen fra Angel? Tror dere dette bare skyldes Saltnes' gode evne til å trekke inn bak motstanderens midtbanespillere. Eller tror dere ikke dette har en sammenheng med at de nevnte midtbanespillerne har forlatt rommet for å gå i press på Angel?

Seff mister han ballen noen ganger. Det er derfor han spiller på Aspmyra og Coop Extra-Arena istedenfor Bernabeu eller Ramon Sanchez Pizjuan. Og spillestilen inneholder en viss risiko. Men for å maksimalt resultat må man ha litt risiko.

Det er dette Patrick Berg mangler når jeg sier at José Angel er en tusen ganger bedre fotballspiller. Tenk om José Angel hadde fått lov til å spille med onkelen til Patrick. Runar hadde hatt 20 assist og 15 mål i en sesong.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Trapattoni »

Flotte tanker. Så gjenstår det bare at Angel treffer en medspiller en gang i blant. Den lille detaljen tror jeg Guardiola er nokså strix på.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Garrincha »

Ang. Angel :Jeg er mye enig med Larsson i det han skriver. Men jeg er også enig med Knuta og ecke i at han flytter bena tregere enn man kunne ønsket. Men igjen, hadde han vært skikkelig god på det som er hans svakheter, så hadde ikke Angel spilt i Norge.

Patrick Berg er mer en allroundspiller, og spesielt i det siste synes jeg han har vært solid, men han har ikke (enda) spisskompetansen på pasningsspillet fremover som Angel har. Jeg synes likevel Patrick burde få prøve seg en kamp fra start mot Godset, med Zinckernagel og Saltnes som indreløpere. Angel blir sikkert også skjerpet av å føle at det er reell kamp om også ankerposisjonen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Men tilbake til Patrick. Går kontrakten ut i sommer? Iflg min oversikt gjør den hvertfall det.

EDIT: Sorry! Etter sesongen. Kan signere for andre i sommer da.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Patrick fikk spille i dag, og som vanlig kommer han til avslutninger. Ikke bare det, men scorer og lager straffe på løp inn i boks som strengt tatt Herrem skulle gjort hele kampen.

Glimt trenger spillere som lager mål. Det vil være smertefullt å se ham signere for en annen klubb, og få tillit der, som Berg-gutt.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by liverglimt »

Slutt å sparre han på sentral midtbane. Der kan Angel spille, så kan Berg gjøre indreløper rollen til sin.
@liverglimt
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Er hvertfall bedre å satse på Berg i stedet for å ta samme summen og putte på et ukjent blad fra øst-europa, bare fordi at det er noe annet enn hva vi har allerede.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Knuta »

Han var vel den av de som ikke normalt starter som grep sjansen i går og klarte seg veldig bra. Jeg er alltid av den oppfatning at dersom du griper sjansen og gjør det bra bør du få en sjanse til. Det er ikke lett for spillere å komme inn de siste 5-10 min av en kamp og bevise at man er dyktig nok. Ellers så lurer jeg på er Drage skadet eller om han er ute i kulden.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Glimt1916 »

Drage har nettopp gjennomgått en meniskoperasjon.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Crazy horse »

Jeg, og vel de fleste med meg, har lenge sett på Patrick som et stort talent. Jeg har også hørt rykter om andre store talenter i klubben, som er på vei opp. Per tiden er vel det 2 x Hauge, PB og Evjen som er kommet lengst? Vi hadde også Morten Konradsen, Normann, William Arne og sikkert andre.
Men.... så skjer det noe i overgangen talent til etablert A-lagspiller.
Det kan jo hende talentet ikke var så stort likevel, eller at treningsiveren går ned/stagnering, eller i enkelte tilfeller handler det kanskje om skader/medisinske problemer.
Jeg frykter det handler om manglende tillit, at spillere man har hentet langveisfra blir sett på som viktigere å satse på.
Jeg mener klubben må satse mye hardere på de lokale guttene. Det er de som skaper den aller beste tilknytningen til publikum. De som er i klubben i mange år, noen hele karrieren sin. Det er de kanskje blør litt ekstra på jakta. Det er de som fort blir klubbens identitet utad, som skaper merkevaren Glimt.
Gi Berg en god kontrakt, gi han flere sjanser til å etablere seg fast på laget!!!! Ikke la ham gå til en konkurrent som skaper en stor stjerne av ham.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Kesseboy »

Konradsen har ikke akkurat breaka i RBK, Normann kom seg vel ut i tide. Berg synes jeg har sett ut som den samme spilleren siden 2016 (litt mer beefy nå), JP Hauge ser fryktelig ut for tida, Hanssen er på utlån til Alta. Det er nesten så jeg venter på nedturen til Evjen ...

For å gjenta meg sjøl fra en anna sammenheng:

Mine største innvendinger mot Berg er at han har et litt keitete mottak, synes han stiller inn kroppen sin rart i situasjoner (han ser nesten ut som om han har trent for mye overkropp), han ser ut til å orientere seg for seint, han klarer for sjelden å levere gode pasninger, og han beveger seg for sjelden på en måte som gjør det lettere for laget. I går så vi en to-tre-fire eksempler på gode bevegelser fra ham, det ble det et mål og en straffe ut av. Hvis han skal levere noe kvalitet jevnlig med de forutsetningene han har, så må han gjøre sånt mye oftere. Alt dette kan utvikles, men vil det skje her når det ikke har skjedd på to år?

Kanskje vi er for gode på å hausse opp talenter, kanskje vi er for dårlig på å få dem opp det siste nivået. Jeg vet ikke. Synes uansett ikke det lover veldig bra for Berg, og føler han bør komme seg bort et par år for å utvikle seg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Knuta »

En klubb som Glimt må i hovedsak baserer seg på lokale spillere med noen gode spillere utenfra som høyner nivået, det finnes ingen annen løsning. Helt enig Horse. Nå så jeg f.eks Mjølner mot Raufoss borte. Masse talent der også. Kanskje man bør bare titte 'over gjerdet'. Det koster som regel lite.
Sven-Rune
Posts: 3027
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 298 times
Been thanked: 165 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Sven-Rune »

Jeg tenker ofte at både spillere og klubber er for rastløse og at de kanskje burde høre Terje Nilsen synge de nære ting av Paasche-Aasen! Glimt har vel vært en av de klubbene med flest spillere på aldersbestemte landslag de siste årene?
Talentene er der, men hva gjør man med de i overgangen til A-spill? 2.laget til Glimt MÅ spille seg opp noen divisjoner sånn at spillerne kan få bedre kamptrening i egen klubb. Deretter må klubben vurdere egne spillere over usikre kort som hentes "i blinde."
Det er selvsagt mye følelser knyttet til en spiller med Berg-gener, vanskelig å vurdere ham med såpass lite spilletid. Selvsagt gjør han feil, (hvem gjør vel ikke det?) men hvem vet hva han hadde fått til med mer tillit/mer spilletid? De har jo ikke levert glitrende de som har fått tillit!


Ditt sinn monne flyve
så vide omkring.
Det er som du glemmer
de nære ting.
Det er som du aldri en time har fred,
du lengter bestandig et annet sted

Du syns dine dager
er usle og grå.
Hva er det du søker?
Hva venter du på?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
kan ingenting vokse og intet gro.

Gå inn i din stue,
hvor liten den er,
så rommer den noe
ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar.
Finn vegen tilbake til det du har.

Den lykken du søker
bak blånende fjell,
kan hende du alltid
har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
men lære deg elske de nære ting.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Crazy horse wrote: Thu Jun 14, 2018 9:44 amJeg mener klubben må satse mye hardere på de lokale guttene. Det er de som skaper den aller beste tilknytningen til publikum. ... Det er de som fort blir klubbens identitet utad, som skaper merkevaren Glimt.
Helt enig. Langt artigere med suksess for Berg/lokale, enn at Zinkernagel gjør det bra. De utenfra har sin entusiasme mest knyttet til pris inn/potensiell pris ut. Med lokale spillere har man et genuint ønske at det skal selv gjøre det bra.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by gavharr »

Jeg er ganske likegyldig til hvem som gjør det godt, så lenge mange nok gjør det samtidig.
Det beste hadde jo vært om både Berg, Hauge, Zinckernagel og Layouni hadde gjort det godt f.eks.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Mr Bean
Posts: 2707
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Mr Bean »

Hvor går ferden nå Patrick ? Ifølge AN :?
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Novi »

Håper han drar til Ranheim, og selges til RBK om et år for 8-10 mill.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by G-s-enz »

Ender nok opp i Obos en plass. Han er ikke god nok så mener det er helt korrekt at han får dra pga spilletid.

Og ikke kom med at han ikke har fått sjangsen,33 kamper fra start i serien siste 3 årene. 33 mer eller mindre anonyme kamper.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by gavharr »

Dette er kanskje noe Patrick trenger for å ta de neste stegene som fotballspiller. Helland var jo avskrevet av RBK, men endte jo etter opphold i Hødd, tilbake i klubben som en av de største profilene på flere år.
Ønsker Patrick alt godt, og håper han blomstrer hvor enn han finner ut at han skal prøve lykken.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Post Reply