Tippeligaen 2015

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Novi »

Jeg har ikke mye kunnskap om hva som er gjort og gjøres i andre land, så rent on-the-top-of-my-head høres det ut som om sluttspillkamper i begge ender kan gjøre det mer spennende utover sesongen. Spesielt kan det gi lagene på midten mer spenning de siste rundene. Jeg spør "hvorfor ikke", siden enkelte sier de vil gå "over mitt lik" for å ikke endre, og da dermed nok har gjort seg opp noen tanker :)

Men ser argumentene for å unngå en slik drastisk endring. Er ikke bare bare å strekke ut sesongen, og regne med at folk holder oppe interessen. Norsk fotball er ikke SÅ interessant, og taper fort mot engelsk fotball, skisesong, og søndagsmiddager med svigermor. Likevel, føler ikke at dagens system er optimalt. Det er komfortabelt, siden det er slik man kjenner det og det alltid har vært, men spenningen kunne vært større utover sesongen.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by mortsto »

Det er jo sånn at det er noen lag som havner midt på tabellen og ikke har mye å kjempe for de siste rundene, og i år er Glimt ett av dem. Dermed føles det litt mindre spennende å være Glimt-supporter i år, selv om sesongen resultatmessig ender på godt over middels sånn totalt sett. Tok en kikk på div tabeller, og den siste gangen Glimt var i samme situasjon var i 2001 da Glimt havnet på 9.plass, sju poeng over kvalik.

Det som irriterer mest med NØFF er hvordan de lukker øyne og ører totalt for det faktum at salg av medieavtaler og et utall kamptidspunkt har ført til massiv tilskuerlekkasje fra tribunene til godstolene. I tillegg er det jo spesielt at det på ny fremmes forslag om dette når landslaget har fått seg en opptur og vi har to lag i gruppespillet i EL.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

Kesseboy wrote:Sier ikke at det er bedre, bare sier at det ikke er en forferdelig dårlig idé. For lagene i toppen får vi vel anta at de har hatt jevnt god form gjennom hele sesongen. For lagene i bunnen kan posisjonen være avgjort av en dårlig periode, og lagets ligaplassering er dårligere enn lagets "objektive" kvalitet skulle tilsi. Med et sluttspill vil man kanskje -- men bare kanskje -- ende opp med at de garantert svakeste lagene er de som rykker ned.
Med slik logiskk skulle ikke Brann rykket ned på bekostning av Mjøndalen
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

Trapattoni wrote:
Novi wrote:Hva er egentlig så ille med sluttspill og spill for å beholde plassen? Annet enn at det er annerledes enn hvordan det alltid har vært?
Snakka litt med en BHK-spiller om dette her om dagen. Spillerne der er ikke så glad i sluttspill. Hvorfor? Fordi både spillerne og håndballinteresserte regner serievinneren som det beste laget. Vinneren er kåret. Sluttspillet trekker mindre folk på kampene. Selv i Bodø, hvor sluttspillet sist vår burde hatt en slags nyhetens interesse, opplevde de at de var vanskeligere å trekke folk til sluttspillkampene enn i de vanlige seriekampene.

Når man skal vurdere slike endringer bør man først og fremst stille spørsmålet "hvorfor" istedenfor "hvorfor ikke". Ellers blir det bare endringer for endringens skyld.
Det rare med håndball er at sluttspill-vinner belønnes med Champions League, mens cup og serievinner kun får Europacup.

I håndball går de 8 beste lagene til sluttspill. Der nr 1 møter 8 og går videre til semifinale og møter vinneren av nr 4 og 5, mens 2 og 7 møtes og møter vinneren av 3 og 6. Vinnerne av semifinale møtes til finale.

Sluttspillet går også over flere kamper. Husker ikke helt oppsettet om det var best av tre? Eller best av fem?
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

For de som er så j---- interessert i sluttspill kan de heller begynne å følge med håndball eller ishockey. Synes det er et hån mot fotballen at man skal gjøre slike endringer. Rett og slett latterlig! Jeg kommer ikke til å dra på en eneste sluttspillkamp noensinne. Det er et like rævva forslag som Royal League!
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Kesseboy »

Og du begrunner det med ... tradisjon?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
helsvhe
Posts: 1507
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 88 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by helsvhe »

Er det noen land i Europa som har et lignende sluttspill i fotball? Kan ikke huske at jeg har sett det.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

For det meste, ja.. Synes det er sjarmen med fotball. En tabell å forholde seg til.

Tre poeng (tidligere to) for seier, ett poeng for uavgjort, null for tap, målforskjell, toppscorer, assistkonger, gule kort og røde kort.

Etter sommerferien er alt det der betydningsløst. Det er også tradisjon, men for meg er det en viktig del av fotballen.
Førr Evig!
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by Young Gun »

Er det noen som vet hvilket Matchball mandag-program Glimt utfører Charlie Adam challenge? Ser at de troner alene på topp av 13 lag. Vi tar alle trofeer vi kan få! :D
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by Sulliken »

Jeg syns det er litt morsomt at det står "hent" langs hele den ene langsiden på Lerkendal...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Knuta »

Viktig at vi passerer LSK på tabellen og havner på øvre halvdel. Håper vi knuser LSK på søndag. Kampen mot RBK var oppmuntrende. Innsats til tusen. Er mektig imponert over innsatsen til Sane, han er virkelig motivert om dagen og virker harmonisk og blid. Ellers så bør Trond begynne å sette sine 100% sjanser. Azemi kommer til å bli en fantastisk spiller i Glimt.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by Mr Bean »

14 lag i tippeligaen og sluttspill : er siste forslag fra NØFF :roll:
http://www.vg.no/sport/fotball/rosenbor ... /23545997/
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Gvandreassen »

Dette er et helt fantastisk rævva forslag. Herregud.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2015

Post by bjornage »

Jeg har blitt litt mer åpen for å redusere antall lag. Særlig når vi ser det begredelige nivået i bunnen av årets tippeliga. Sluttspill er fortsatt bare tull og fjas.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tippeligaen 2015

Post by FSHelgeland »

Men hvorfor skal man redusere antall lag? At de gjennom sesongen er dårligere en de andre lagene synes ikke jeg er noe godt argument. Hele bakgrunnen for at debatten kom opp var vel egentlig at norske lag har gjort det så dårlig i europacup. Denne sesongen ser man at man har tatt steg, store steg. Det finner jeg også naturlig. Norsk klubbfotball har vært gjennom en slankekur der lønningene måtte ned og flere unggutter måtte få slippe til. Da må det nødvendigvis ta noe tid før man når det nivået som man var på, vi er enda ikke der men man er på vei. Går man ned til 14 lag så tror jeg det vil gi marginale endringer, da er det i mine øyne bedre at flere steder får ha et lag med i toppen.
Tippeliga 2015
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

Jaja... Da kan man konse 100 % på Premier League når høsten kommer.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Kesseboy »

Vi er nødt for å ha et «premium»-produkt i toppen som står seg i konkurransen mot Premier League og andre internasjonale ligaer.
Hvis dét er målestokken har jeg et bedre forslag: Legg ned heila driden.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Garrincha »

Helt enig med FSHelgeland.

Jeg trodde vi var ferdige med denne diskusjonen. Har Semb og hans venner tenkt å mase seg til at de skal få viljen deres, som små barn? Premium produkt? Helt ærlig, har de ikke allerede ødelagt nok av dette "produktet"?

I et lite land som Norge går det opp og ned, akkurat nå går det høvlig bra, for noen år siden gikk det dårlig, og på 90-tallet gikk det veldig bra. Det går opp og ned, noen ganger er det gode årganger og man har kanskje også litt tur. Andre ganger er det dårlige årganger og man har marginene mot seg, men om det er 14 eller 16 lag er uvesentlig i så måte. Det eneste de gjør med å "elitifisere" er å ødelegge interessen enda mer.

Nei det er bare å riste på hodet, jeg blir altså helt overgitt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Glimt1916 »

Kesseboy wrote:
Vi er nødt for å ha et «premium»-produkt i toppen som står seg i konkurransen mot Premier League og andre internasjonale ligaer.
Hvis dét er målestokken har jeg et bedre forslag: Legg ned heila driden.
Norsk fotball blir tydeligvis fortsatt styrt av idioter. På tide å få disse folkene ut av styre og stell.

Kanskje vi kan få tilbake Nils Skutle og Boye Skistad, det var også en gjeng med beina på jorda.... :roll:

http://www.vg.no/sport/fotball/rosenbor ... 6/a/52166/

http://www.rbkweb.com/vis/2380
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by youron »

Ser at det er rekordmange spillere på utgående kontrakter.
Glimt har disse 10:

Bodø/Glimt (10):

Jonas Ueland Kolstad

Lasse Staw

Pavel Londak

Dominic Basihr Chatto

Kristian Brix

Jim Johansen

Erik Tønne

Ulrik Saltnes

Vieux Sanè

Zarek Valentin


Resten av lagene ligger her: http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 4868_1.snd
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2015

Post by Trapattoni »

Solskjær tilbake til Molde.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

Er stort sett enig i alt som FSHelgeland skriver. Godt innlegg!

Bah.. Blir helt matt av hele diskusjonen om å senke antall lag i Tippeligaen, og ikke minst denne sluttspill-modellen.. Skal ikke forundre meg om NFF finner det lurt å selge Tippeligarettighetene til CMore og sluttspillrettighetene til Viasat. Kjenner jeg blir så ufattelig oppgitt over at de ikke kan se på TV-avtalene først. Spesielt dette med å spre kamper utover hele helga. Dette ødelegger MYE for interessen for norsk fotball. Hvordan skal det bli med 14 lag? Skal det fremdeles spres ut over hele helga? Med utgangspunkt i kommende helg vil da de syv kampene fordele seg slik (med dagens TV-avtale):

- Èn kamp på fredag 19:00
- Èn kamp på lørdag 15:30
- Èn kamp på lørdag 18:00
- Èn kamp på søndag 15:30
- To kamper på søndag 18:00
- Èn kamp på søndag 20:00


At vi gjør det så dårlig i Europa blir nå tilbakevist av Rosenborg og Molde, samt landslaget som kan se ut til å kvalifisere seg til EM.

Det jeg blir mest skremt over er denne argumentasjonen med at det blir for mange betydningsløse kamper. Det er også BARE tull. Alle kamper er viktig, og denne helga mener jeg Start - Sandefjord var helgas godbit. Hvorfor er det blitt sånn i Norge at det er navnet på klubben som bestemmer om kampen er spennende eller ikke? Fremdeles er det mange som mener at Vålerenga - Molde er en mer attraktiv kamp enn feks Odd - Strømsgodset, som er en direkte medaljekamp. Er det størrelsen på byen som skal bestemme, fordi da er det størst publikumsoppslutning? Kan vi ikke bare si at de 14 største byene i Norge spiller Tippeligaen? Da må vi få med Tønsberg, Moss og Arendal, mens vi blir selvfølgelig skviset ut.

Hva med alle ungguttene til feks Molde og RBK (de som besitter landets største talenter). Hvis alle kampene står om medalje, hvor mange sjanser vil da spillere som Sander Svendsen fått i innledningen av sesongen? Molde ville vært det laget som hadde kjempet om å komme på den øvre halvdelen i et slikt sluttspill-scenario. Jeg er rimelig sikker på at Kamara, Høiland og Mostrøm hadde spilt nesten samtlige kamper frem til serien hadde delt seg. Spesielt når det er himmel og helvete på en 7 og 8 plass.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2015

Post by ingen87 »

Trapattoni wrote:Solskjær tilbake til Molde.
Jeg satt inne på Altomfotball.no for å finne info om Sander Svendsen (jfr forrige innlegg). Plutselig så jeg at manager ble byttet.. Jeg trodde det var noen som hacka sida :p
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by Knuta »

youron wrote:Ser at det er rekordmange spillere på utgående kontrakter.
Glimt har disse 10:

Bodø/Glimt (10):

Jonas Ueland Kolstad

Lasse Staw

Pavel Londak

Dominic Basihr Chatto

Kristian Brix

Jim Johansen

Erik Tønne

Ulrik Saltnes

Vieux Sanè

Zarek Valentin


Resten av lagene ligger her: http://www.aftenposten.no/100Sport/fotb ... 4868_1.snd
Av disse vil jeg beholde Londak, Tønne, Saltnes, Sane og Valentin. Men Sane kan vi vel bare glemme.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Tippeligaen 2015

Post by mortsto »

RBKweb snakker om 8 mill i årslønn for Solskjær. Helt vilt om det stemmer.
Post Reply