En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Garrincha »

Larsson, stort sett enig med alt du skriver, bortsett fra at jeg tror ikke det var bortkastet for Badou og Sane å være innom en klubb som Glimt. De utviklet seg godt i klubben og en av grunnene til det var at de fikk plenty med spilletid.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Larsson »

Men ville de ikke fått det i samtlige andre toppserier i Skandinavia - kanskje sett bort fra FCK og til dels Malmö? Glimts betydning i deres tilfelle var minimal. Om noe holdt kontraktene deres (og de høye kravene til overgangssum) dem igjen utviklingsmessig siden de ikke fikk dratt utenlands på et tidligere tidspunkt.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg glemte ikke Sørloth i innlegget mitt, men utelot han med vilje. Hvis han hadde vært en nordnorsk 19-åring som scoret 13 mål for Glimt ville ikke en slik klubb betalt en slik pris, det er jeg rimelig sikker på. Han var et anerkjent talent i RBK med etternavnet Sørloth, og han fikk et innpass på U21-landslaget iløpet av sesongen. For Glimt var han god i maksimalt 3/4 av sesongen, og det var vel ingen rundt klubben som trodde at han skulle bli utenlandsproff før budet kom. Det siste han gjorde før forhandlingene med Groningen var jo å åpne opp for å fortsette i Glimt hvis RBK ikke kunne garantere spilletid.

Ellers er jeg enig i at egenutviklede talenter må være Glimts hovedressurs. Derfor må man passe på å ha spillerne under kontrakt når gjennombruddet kommer. Det er bedre å ha dem på en litt for lang kontrakt enn litt for kort.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

Moderatorer får beklage, det er vanskelig å fortsette denne diskusjonen i en annen tråd uten å miste poenget.

Litt informasjon om Strømsgodset:

Ronny Deila var trener f.o.m. 2009 og ut halve 2014 sesongen. Så la oss se på tallene fra 2009-2013.
Godsets plasseringer i denne perioden var 12 - 7 - 8 - 2 - 1 (Etter Deila forlot har plasseringene vært 4 - 2)

Prøvde å se på omsetningen til Godset, men det var heller vanskelig siden driften er fordelt over flere selskaper. Men driftsinntektene følger tabellplasseringen relativt greit.

Jeg må innrømme at Godset er en stabil toppklubb pr nå, der må jeg jekke meg litt ned. Men samtidig verdt å legge merke til hvordan utviklingen har vært under Deila. Det kan gå fort. Godset har jo også vært tvunget til å selge spillere, men den store forskjellen er vel at man har aldri hørt at Godset har gitt bort spillere for småpenger fordi kontrakten nesten har utløpt.

Bør Konradsen være i Glimt? Kanskje ikke, kanskje det er et bra steg for han å ta. Men å kombinere det med at Glimt sitter igjen med småsummer føles ikke veldig godt for en supporter. Jeg skulle gjerne visst hvor lenge Glimt har forsøkt å få Morten til å skrive ny kontrakt. Dersom det hele ender med at Glimt bare ender opp som et trinn på stigen for Konradsen, og han skal komme å betale gjelden sin til klubben som 35 åring, så får han ingen god mottagelse fra meg. Klubb først, så spillere.
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Garrincha »

Larsson wrote:Men ville de ikke fått det i samtlige andre toppserier i Skandinavia - kanskje sett bort fra FCK og til dels Malmö? Glimts betydning i deres tilfelle var minimal. Om noe holdt kontraktene deres (og de høye kravene til overgangssum) dem igjen utviklingsmessig siden de ikke fikk dratt utenlands på et tidligere tidspunkt.

Det blir jo helt hypotetisk, så noe fasitsvar kan ingen egentlig ha. Sane ble i allefall omskolert til stopper i Glimt (hvilken plass spilte han egentlig på, før han kom til Glimt?).

I mine øyne burde M Konradsen ta noen år til i Glimt, i trygge omgivelser og mye spilletid. I Glimt får han matching på beste nivå i Norge. Mulig han også får det i Godset, men jeg tror ikke forskjellen er så stor. Spiller Konradsen bra nok kommer han seg ut uansett, uavhengig om han spiller for Glimt, Godset eller noen andre.

Jeg tror han får det mye tøffere med å spille seg inn på Godset enn Glimt. Han virker som en bra trener han nye de har, men de har ingen Ronny Deila lengre. Er han riktig uheldig kan han havne i en ny Daniel Berntsen-situasjon.

Men, hvis han virkelig har bestemt seg for Godset, selg NÅ for guds skyld!
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by Kesseboy »

Har lyst til å protestere litt ang. Badou, han var virkelig uferdig da han kom. Noen som husker all filminga? Han trengte en arena som Glimt, men ble kanskje her litt for lenge, evt led under å spille i Adeccodassen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by G-s-enz »

Badou har Glimt virkelig utviklet,samme med Sane selv om C Hansens bytting av hans posisjon muligens bremset han litt.

Men spørsmål på siden,har det blitt ansatt noen i Julian Madsens stilling?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by mortsto »

Spekulasjoner om hvorvidt spillerne ville hatt samme, dårligere eller bedre utvikling, blir jo nettopp bare spekulasjoner. Det var tross alt Glimt som valgte å satse på Badou og Sane. Sistnevnte var jo innom RBK på treninger og fikk noen kamper for TIL, uten at noen av dem var nok interesserte. I begynnelsen var de til tider svært ustabile, men da konkurrentene het Wemberg og Knarvik, så fikk de ny mulighet hver uke, og utviklet seg deretter. Det bør også Konradsen tenke på, slik Daniel Berntsen burde gjort det. Lokale talenter vil få lov til å være ustabile og feile i enkeltkamper i Glimt. Det får de neppe i andre klubber om de går for tidlig.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by Cheese Smirnoff »

Det er jo nettopp det Strømsgodset har bygd sin suksess på. Talentene de har tro på får sjansen igjen og igjen, helt til de blir komfortable og slår ut i full blomst. Der er (eller var hvis Bjørkan endrer det nå) faktisk ikke Glimt like gode, dessverre.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by Knuta »

Riktig Cheese. Deila holdt på å sparken første året da han satset bevist på unge spillere, men stod på sitt og resultatet ble etterhvert et seriemesterskap. Tror Bjørkan vil satse på en ungdomslinje. Både Kåre og delvis JHH var blottet for denne tanken.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by Masinga »

Glimt har ikke noe valg. Klubben er nødt til å utvikle spillere, både unge talenter og eldre vrakgods. Her kreves mye klokskap, romslighet, tålmodighet og bøttevis med tillit. Tror trenerne og staben i Glimt kan bygge noe som bli lagt merke til, som i Godset. De klubbene som er bevisste på dette vil lykkes. Det ser vi i Odd, Molde og etter hvert Brann. Sogndal er vant til situasjonen.

Tror forresten ikke lønnsforholdene i nøkterne Strømsgodset ligger veldig mye over Glimt og andre klubber som driver forsvarlig.
Masinga
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by mortsto »

Godset lønner neppe som RBK eller Molde, men med nesten dobbelt så stort budsjett som Glimt (93,5 mot 48 mill) så er det vel grunn til å tro at lønna i Godset ligger betydelig over det den gjør i Glimt.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by Masinga »

I forbindelse med overgangen til Marcus Pedersen ble det sagt at Godset "operer med en lønnspolitikk der høyeste grunnlønn er rundt én million kroner. Bonuser kan gjøre at den totale summen blir noe høyere". http://www.dt.no/sport/godset/drammen/g ... -57-151251

Tror neppe at Konradsen vil ligge på "høyeste grunnlønn".
Masinga
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Post by mortsto »

(Tusen takk for at moderatorene ikke lot denne diskusjonen vokse videre i spillertråden til MÅK.)

http://www.vg.no/sport/fotball/skatteli ... a/23543578

Skattelistene tyder (selv om det er vrient å vite hvor gode tallene er på å vise hvor mye spillerne faktisk får i lønn hver mnd) på at det er en viss forskjell på Godset-lønn og Glimt-lønn. Et kjapt overblikk sier meg at forskjellen kanskje er så stor som 50%. Hvis Glimt tilbyr 500K og Godset tilbyr 750K, så skjønner jeg godt at det blir et vrient valg selv for innfødte Bodøværinger når mye av det andre som skal til for å lykkes også er bedre hos sistnevnte. I hvilke andre klubber ville TO vært på lønnstoppen som spiller? Kun Sandnes/Ulf og Sogndal, hvis disse listene brukes som fasit.
Post Reply