En avsporet debatt fra en spillertråd om talentutviklingen i klubben.

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Crazy horse »

Vanskelig diskusjon dette. Altså, Konradsen har vist at har har et godt nivå, men det kan jo selvsagt også være hans toppnivå, så skal vi da betale litt ekstra for å få han til å signere? Jeg synes faktisk at lokale spillere bør være like mye verdt (om ikke mer) enn spillere man henter utenfra. Det blir litt feil for meg at man er villige til å sprenge klubbens lønnsrammer når man henter en spiller fra Østlandet, mens store lokale talenter ønsker man skal vise moderasjon. Jeg aner ikke om det er lønn det dreier seg om i tilfellet Konradsen, men han bør kanskje ikke være verdt så mye mindre enn Azemi, synes jeg.
Hadde vært artig og sett hvordan lønnspolitikken er i de andre norske klubbene. Er det kjøpespillerne som har den beste lønna eller er det spillere oppfostra av klubben?
Fotball er nesten alltid morsomt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Dette med lokale spillere og kontraktsforhandlinger er noe som er godt kjent i England. For eksempel Manchester United har brukt lojaliteten til de lokale spillerne i klubben til å presse ned lønnsvilkårene i forhandlingene med dem. Er ikke utrolig at norske klubber, Bodø/Glimt inkludert, tenker på samme måten. Problemet er jo at små klubber som Glimt ofte ender opp med å miste talentene for ingen eller lite penger til større klubber i Norge.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

Tror Glimt er best i klassen når det gjelder å miste talenter billig. "Moro" at de tre utenlandseksportene i fjor bestod av utgått kontrakt, lånespiller og utgående kontrakt. Spillere som med riktige avgjørelser på riktig tidspunkt ville innbragt 30 millioner. Jeg snakker for ordens skyld om Sane, Sørloth og Badou.

(Nå vet jeg mange er uenig i at Sørloth kunne vært kjøpt, men alt er til salgs for rett pris. Og prisen på Sørloth før/etter 2015 sesongen var nok en dobling)
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Garrincha »

Helt klart kjøpespillerne får den beste lønnen siden lønnen brukes som et lokkemiddel for å få den og den spilleren til å signere. I prossessen glemmer man å lønne ens "egne" på rett nivå og da plutselig skifter dem beite, og hvem kan vel klandre dem?

Mange klubber, som Glimt, har investert mye i å utvikle et godt talentutviklingsopplegg, med gode fasiliteter og lønnede trenere med god kompetanse. Dette koster penger.

Sett at Konradsen nå drar som bosmanspiller etter sesongen. Da har Glimt fått veldig lite igjen for å "investere" i Konradsen. Vi snakker om null kroner i overgang (bortsett fra utdanningskompensasjonen) og kun en og en halv sesong med førstelagsfotball for klubben. Det er lite for å dekke klubbens kostnader.

Så kan man mene, som gammeldagse meg, at det burde være en slags "plikttid" i moderklubben før man reiser videre, som en slags "tilbakebetaling" til klubben som har investert i den aktuelle spilleren, men rent juridisk trenger ingen det.

Norsk fotball er tjent med at klubbene investerer i kvalitet i talentutviklingen, med kompetente lønnede trenere og gode fasiliteter, men slik det er nå er dette risikosport for Glimt.

Kanskje burde utdanningskompensasjonen vært høyere? Doblet eller kanskje triplet? Klubber som investerer i kvalitet i talentsatsingen risikerer mye all den tid spilleren ikke skriver ny kontrakt og går gratis når spilleren er ferdig utdannet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Crazy horse »

En måte å få igjen for utgiftene er jo videresalgsprosent. Forlang 50 % for å selge talentene. Jeg er drita lei av at en middels stor klubb som Godset skal tjene store penger på å kjøpe opp talenter fra en konkurrent i tippeligaen, for så å selge dem videre og sitte igjen med god gevinst. Og så må Glimt styrke sin kompetanse på å drive butikk. Det er håpløst at klubben klarer å få så lite gryn ut av det gode talentarbeidet. Tenker stryningen i Godset har et godt forretningstalent, kjøp billig og selg dyrt.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Garrincha »

Ja han bruker hodet sitt han stryningen. Det har han gjort hele sin karriere.

Helt enig, Glimt må bli bedre til å få betalt. Det er slutt på den tiden at RBK rykker inn med midler.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg lurer på hvor stor risiko det er å gi disse talentene langtids-kontrakter. Hvor mange spillere som ikke slår igjennom sitter og hever lønn ut kontraktstiden? Til og med Viljar Nordberg og Erlend Robertsen pakket sakene sine og dro da det ble tydelig at de aldri kom til å bli toppfotball-spillere. Ulrik Berglann dro videre til 1.divisjon, og jeg tror at de alle fleste av spillerne som kommer gjennom ungdomssystemet og som får A-lags-kontrakt har kvaliteter nok til at de vil kunne finne seg en 1. eller verste fall 2.divisjonsklubb hvis de skulle falle igjennom i Glimt. De går selvsagt gratis, men det er bedre å sende en håndfull spillere gratis mot å selge én for noen millioner.

Etter debut-sesongen bør Glimt være frempå og sikre seg en avtale som binder talentene til klubben for 3-4 år. Når man ser hvor fort det gikk fra Konradsen fikk sin debut, til han nå er på reisefot, er det viktig at man ikke havner i denne situasjonen at spilleren sitter med alle kortene på hånda. Hvis ikke Glimt tjener både sportslig og økonomisk på talentene de selv fostrer er ungdomssatsningen penger rett ut av vinduet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by liverglimt »

Kan vi snart avslutte denne politiske debatten rundt klubbens disponeringer? Dette er tråden om Morten Ågnes Konradsen og det er tema og innhold. :)
@liverglimt
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Playmaker »

Godset-trener Bjørn-Petter Ingebrigtsen melder at de har forhørt seg om to konkrete spillere i to norske klubber, men har blitt priset ut. Ene skal visstnok være Morten Konradsen. Ingebrigtsen legger til at spillerne ønsket seg til Godset.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

La han gå gratis, 60% på videresalg :) Så kan Normann få utvikle seg videre med sin 3-årskontrakt.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Det blir spennende å se hva som skjer om Normann kaprer indreløper-posisjonen. Vil Godset betale for han i sommer, eller risikerer Konradsen en sesong på benken for å gå gratis etter sesongen? Hjertet mitt håper at han får lide på benken for flørten med Godset, mens hjernen sier at Glimt bør selge i sommer. Men da må de ha erstatteren klar, og han må gjerne komme fra Diambars.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by FSHelgeland »

Hvorfor skal vi ha inn en erstatter fra Diambars når vi har Normann på tur. Selv er jeg så tåpen at jeg om et par sesonger drømmer om å se en midtbane bestående av Morten Konradsen, Patrick Berg, og Mathias Normann.
Tippeliga 2015
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by eidurgud »

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de tror at det er så mye bedre i Godset enn i Glimt. Deila er ikke i Drammen lengre, og (sett at han holder seg skadefri) vil få mye mer spilletid i Glimt enn i Godset.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

FSHelgeland wrote:Hvorfor skal vi ha inn en erstatter fra Diambars når vi har Normann på tur.
Innlegget mitt var basert på scenarioet at Normann kaprer indreløper-plassen, som jeg skrev aller først i innlegget mitt.

Angående Godset kjemper de i andre enden av tabellen, samt spiller Europa League for tredje (?) sesong på rad. I tillegg selger de norske spillere til store klubber i utlandet støtt og stadig. Jeg skjønner godt hvorfor Godset er et naturlig neste steg for Morten K.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

@Cheese: Tidene har jo endret seg mtp spillesalg til utlandet. Nå kan du spille hvor som helst i tippeligaen og bli solgt til utlandet. Putt mål for Glimt så havner du f.eks i Kina eller Frankrike og tjener millioner. Tror nok pr nå Godset er bedre stilt enn Glimt på de fleste måter, men når man ser på den omstillingen Godset gjorde, så skjønner man hvor fort det kan skje i Glimt, om man klarer å holde denne gyldne generasjonen samlet.

Edit: Og så dårlig Glimt er på kontrakter, så er det bedre å spille i Glimt, for spillerne blir mye billigere enn dem som er på lange kontrakter i Godset :roll:
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Glimt hadde to av de aller beste spillerne i Tippeligaen i fjor i Sané og Badou. Sané gikk ut kontraktstiden og signert for en fransk bakgårdsklubb. Badou signerte for en middels tyrkisk klubb og steg minst 100% i verdi kort tid etter.

Godset har solgt Iver Fossum og Gustav Wikheim til henholdsvis Tyskland og Belgia, hvor sistnevnte skal spille Champions League. Martin Ødegaard er jo en historie for seg selv. Stefan Johansen, Anders Konradsen, Marcus Pedersen og Ola Kamara er andre.

Ja, Glimt kan selge hvor som helst, men Godset klarer det. Det er dermed ikke sagt at ikke Glimt kan komme dit i fremtiden, men per nå er Godset en mye bedre klubb for å komme seg til utlandet enn Glimt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Novi »

Vanskelig å argumentere mot det. Ankepunktet er jo spilletid - jeg vet han vil få spilletid for Glimt med mindre han er totalt umotivert. For Godset har jeg ikke peiling hvordan ståa er - vil han bli satset på?
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Knuta »

Tror nok Konradsen forstår at Normann har kommet fram med stormskritt og vil være 1.prioritet og derfor vil han bort fra klubben. Enig selg han nå til 2-3 mill slik at vi slipper Badou/Sane syndromet en gang til.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

@Cheese: Det er mye bedre spillere du snakker om her, enn dem som har gått i fra Glimt. Såklart går dem til større klubber. Godset har et litt bedre utstillingsvindu i Europaligaen, men tror ikke det har sååå mye å si.

Edit: Poenget er, er spilleren god nok så blir han solgt også i fra Glimt. Og Glimt ser ut til å være en veldig bra utviklingsarena om dagen. De to siste årene har mange gått fra Glimt til proffeventyret; Sane, Badu, Søtloth, Ibba (er det flere?) De to årene før det var det vel ingen. Det handler mest om å bli god nok til å ta stegene, og det tror jeg absolutt du kan bli i Glimt om dagen. Det er stoooor forskjell på dagens Glimt og det Glimt Stefan Johansen floppet i.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Cheese Smirnoff »

Morten Konradsen er (eller har vært) rangert som et større talent enn Anders Konradsen. Hvis man spør et norsk fotballtalent om de vil velge Glimt som iblant selger til kinesisk, tyrkisk og fransk 2.divisjonsklubber, eller Strømsgodset som selger til Bundesliga, Ligue 1, La Liga og andre europeiske klubber som spiller CL, så tror jeg svaret er gitt av seg selv.

For bare noen år siden var Strømsgodset en grå, kjedelig klubb som vel ikke utviklet en eneste spiller. Det gir håp om at Glimt kan oppleve den samme utviklingen i rett retning, men det fordrer jo først og fremst at klubben passer på å ha de store talentene under kontrakt slik at de lar seg selge i det hele tatt. Godset har nytt godt av å holde til såpass nært Oslo at de har vært et alternativ for Oslo-talentene, og der har jo Glimt en begrensning. Men vi ser jo at Jonassen og Azemi tar turen nedover, så med en høyere status som utviklende klubb vil kanskje nedslagsfeltet for talentjakten bli større. Det er bare å håpe at Bjørkan blir vår Deila.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Masinga »

Så lenge Konradsen er i Glimt skal han ikke bli straffet for noe som helst! Det at andre klubber er på jakt etter kvalitet, viser at Glimt gjør noe riktig. At en spiller lar seg friste til noe større, viser at man har ambisjoner.

Glimt må bruke Konradsen for alt han er verdt. Glimt har faktisk ikke råd til noe annet.
Masinga
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

@Cheese: Du glemmer Sørloth oppi det regnestykket. Han fikk sitt gjennombrudd i Glimt og ble ikke solgt til noen bakgårdsklubb. Vi har forresten en landslagsback som spiller i Tyrkia, tror du undervurderer klubben til Badou litt her. Har Konradsen en større sjangs til å havne i en proffklubb ved å gå til Godset? Nei, fordi det er ikke klubben som avgjør at Godset selger til større klubber, det er som du sier, tilgangen på talenter. Så vil Konradsen bli mer attraktiv i Godset? Nei ikke i særlig stor grad. Den største fordelen med å gå til Godset er at han vil være med å slåss om medaljer i TL, det vil han trolig ikke i Glimt. Enda.
Kristatistisk
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by mortsto »

Det er trist om klubber som vi anså som jevnbyrdige og kanskje dårligere enn Glimt i perioden 93-08 bare skal plukke de talentene de vil fra oss. Men Godset fremstår i dag som en gjennomført bedre klubb på alle plan inkludert alt fra spillerutvikling til billettsalg på nett :shock:
Så fremst Konradsen får den spilletiden han trenger i Godset så skjønner jeg det frister. Bedre medspillere, bedre fasiliteter, medaljekamp, og sikkert 50% høyere lønn enn i Glimt. Når Godset i tillegg er flinkest i klassen til å selge spillere til utlandet, så er det jo på mange måter en no-brainer. Håper dog at klubbfølelse, Bjørkan, og utviklingen som skjer i klubben får ham til å underskrive ny kontrakt. Med litt is i magen, og den utviklingen vi håper, så kan han fort bli neste spiller som går fra oss til en større liga.

Edit: Når det gjelder tanker om å bare "la ham gå" fordi vi har andre unge, lovende, så er det ganske håpløst. Lokale talenter som er utviklet i klubben er jo den viktigste ressursen til Glimt. Konradsen har dessuten bevist at han holder tippeliganivå. Det har foreløpig ikke de andre.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by RaymondEngmark »

Troen på at Glimt stort sett er jevnbyrdige med Godset bør først komme i fra oss, den harde kjerne av supportere. Og pr nå - når det gjelder sportslig satsning, talentutvikling og spillersalg for fremtiden, så er det absolutt rom for å tro det. Fundamentet er på plass i allefall. Få på plass de riktige kontraktene og prester over midten av tabellen, så kan vi være det nye godset om noen måneder bare.
Kristatistisk
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Spillertråd: Morten Konradsen

Post by Larsson »

Glimt-supportere klapper seg i overkant mye på skuldrene for eksporten av Alexander Sørloth. Hans talent var godt kjent da han kom på lån til Bodø og han scoret tross alt 9 av målene i tre kamper. Det ironiske er jo at det var en U21-landslagskamp på _Marienlyst_ som gjorde utslaget for Groningens interesse som førte til bud. Sørloths Glimt-prestasjoner har ikke hatt så veldig mye å si. Badou og Sané var så gode at de aldri skulle kommet innom Bodø i utgangspunktet, så det skulle bare mangle at de ble solgt til bedre ligaer (og ingen av dem kan man med hånden på hjertet si at man fikk så mye som man kanskje forventet at man skulle få). Sané og Badou var dårlig butikk sett ut ifra hvor bra det kunne vært.

Og selvsagt har MÅK større sjans til å nå utlandet i Godset kontra Glimt. Det er jo fullstendig mangel på innsikt å hevde det motsatte. Slik er status i dag, men det trenger ikke være det om fem og ti år. Det tar tid å utvikle den posisjonen Deila har klart å få Strømsgodset i - det er ikke gjort over natta. Det er gjort over flere tenåringstalenter-kull. Nå håper jeg klubben har baller nok til å sette et eksempel med MÅK på lik linje med det Athletic Bilbao gjorde med Fernando Llorente i sin tid. Slik at Patrick Berg og de andre ungguttene skjønner at de ikke kan bruke Glimt som en nyttig idiot for å komme seg til Rosenborg/Molde/Strømsgodset for så å komme seg til utlandet uten at Glimt sitter igjen med en svært anstendig sum. På samme måte som at norsk idrett må beskytte enerettsmodellen (som de jo i en varierende grad klarer), må Glimt beskytte sin største inntektskilde: De millionene man har brukt på talentutvikling de siste årene. Det må betales tilbake med spillersalg i millionklassen.
Post Reply