Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by gavharr »

tomath wrote: Mon Jun 26, 2017 11:43 am Nå fikk jeg aldri sett noen reprise, men straffe nummer to så da ganske klar ut for meg. Mulig Opseth konstruerer situasjonen litt ved å lene seg bak mot Andresen? Straffe nummer én så jeg ikke, men den kan jo uansett ikke sies å ha vært avgjørende.
Den var klar. Andresen burde vært bura inne for voldtekt på åpen gate...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by ecke »

I fjor spilte B/G med den yngste midtbanen, i år spiller de med den tregeste, men kanskje finner de en midtbane i 2018 som er god nok.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by tomath »

Etter å ha kost meg med de siste ti minuttene en gang til så synes jeg fortsatt straffen er helt grei.

Det er veldig bra av Saltnes at han er så sterk i hodet at han går frem også på straffe nr to, men jeg må si at jeg likte også det sultne blikket Hauge sendte i retning av Saltnes da sistnevnte gikk for å hente ballen :) Viser god innstilling på begge to!

I tillegg til dette var feiringen til Bjørnbak herlig :glimt
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by jendoriluka »

Ecke: Vil påstå at en midtbane med Normann (som normalt spiller), Moberg og Saltnes ikke er en særlig "treg" midtbane. Heller helt normal, spør du meg. (Hva "treg" er i fotballsammenheng, kan uansett diskuteres.)
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by ecke »

Dessverre spiller ikke Normann, men Angel, og Saltnes/Moberg flytter også føttene under middels raskt. Flere av baklengsmålene med situasjonene i forkant av dem, kommer av at man ikke flytter føttene raskt nok, i hele midtbaneleddet.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Knuta »

Helt riktig. Midtbanen er for treg(unntatt Normann). Det er det som er min bekymring dersom Glimt kommer til eliteserien(noe alt tyder på), at vi har et generelt sett et for tregt lag ut fra dagens stall. I tillegg har vi en treg spiss og TO begynner også å miste fart. Hauge har derimot fart nok og kan i tillegg drible av ett til to ledd. Flere som han takk. Det som alltid har vært Glimts force er fart i laget i alle ledd. Så vidt jeg så av kampen på Søndag var at vi kun hadde en kontring og den kom 3 minutter på overtid. Kontringspillet med dagens mannskap er så og si helt borte.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Kesseboy »

Med treg/flytte beina fort nok her er det jo ikke nødvendigvis snakk om toppfart/sprint. Vel så viktig er frekvens (forflytte seg på korte områder) og oppfattelsesevne (starte forflyttinga fort nok).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by jendoriluka »

Godt poeng. For eksempel er ikke Hauge rask på lengre distanser (så vidt jeg har fått med meg), men er kjapp i vendinger og på korte distanser.

Tidligere synes jeg å ha registrert at folk her inne mener Glimt har hatt for dårlig duellkraft på midten, mens det nå klages over at den er for treg. Å kombinere hurtighet og duellkraft er svært vanskelig når man spiller midtbane i Glimt. Grunnen til det er at 4-3-3 krever at indreløperne skal dekke enorme rom, på grunn av brede vinger som ikke hjeper til så mye defensivt som kantspillere i andre formasjoner. I tillegg har Glimt aldri vært god på å kontrollere tempoet i kampen, slik at spillerne får hvile. Mye Hawai-fotball. Med så mye løping er det vanskelig å ha den fysiske kapasiteten til å forflytte seg raskt på korte distanser samtidig som du hele tiden skal orientere deg defensivt og vinne dueller. Det er kun Normann som har kapasiteten til det, og han tror jeg er ganske unik her.

For min del liker jeg en duellsterk midtbane bedre enn en "rask" en. Men det krever at man er flink til å ligge rett som en defensiv enhet gjennom hele kampen, og akkurat det er det flere år siden Glimt har vært god på (man så spor av gode tendenser her tidvis under JHH).
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Kesseboy »

Du kan være så duellsterk du vil, men hvis du ikke kommer ordentlig opp i duellene, så hjelper det ikke. Det har vi sett mange eksempler på denne sesongen fra Moberg, Angel, Saltnes og Berg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by jendoriluka »

Det er jo poenget. Dersom man har organisert laget riktig havner ikke "de som ikke kommer seg ordentlig opp i duellene" i slike situsjoner så ofte. En slik organisering har ikke Glimt i dag. Når det gjelder Moberg, Saltnes og til dels Angel, så vinner de jo stort sett duellene de faktisk er i. Da gjelder det å spille på denne styrken ved å la de holde seg sentralt i banen, og ikke la de måtte dekke rommene som kantene etterlater/ikke dekker.

Til sammenligning vil en tenkt midtbane med Daniel Berntsen (om han kommer), Normann og Konradsen (om han blir og blir frisk) antageligvis oftere komme seg opp i duellene, men jeg vet ikke om sluttresultatet blir noe bedre ettersom de nok vil tape flere dueller. Og her har man jo ikke mulighet til å la en god defensiv organisering avbøte problemet. Det ideelle i Glimts 4-3-3 er derfor bare spillere med de kvaliteter som Normann har. Men slike spillere vokser jo ikke på trær.

Edit: Jeg vet om Obos-trenere som er veldig observant på det at Glimts midtbane må dekke utrolige store rom. Det går nok litt på spillermaterialet, men vel så mye på organisering av laget. Da blir det etter min mening litt enkelt å si at man håper at Glimt får noe annet enn "trege" midtbanespillere til neste år.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Knuta »

I 4-3-3 må alltid midtbanen dekke store rom i motsetning til 4-4-2. Det nytter ikke om man organiserer laget aldri så mye dersom midtbanespillerne og forsåvidt kantene i et 4-3-3 ikke forflytter seg raskt nok. Så der er frekvens som Kesserboy snakker om veldig viktig. Frekvens har forsåvidt både Berg og Drage, men de er for svake når det gjelder takling og muskelstyrke. Angel, Saltnes og Moberg er for seine i forflytningen. Slik som jeg ser det når alle er 100% friske, så vil jeg ha Normann, Berg og Saltnes på midtbanen. JHH, Opseth, TO i angrep.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by jendoriluka »

Jeg er uenig, Knuta. For det første skyves indreløperne i Glimts 4-3-3 veldig høyt i banen i etablert offensivt spill (nesten mellom motstanderlagets midstopper og back). Dette innebærer enorme rom å løpe hjem ved brudd. Dette kan man justere. Det finnes 4-3-3 varianter hvor kantene involveres mye mer, slik at det blir flere pasningsalternativer for den som har ballen, og ikke minst at det blir flere som kan vinne ballen tilbake dersom motstanderen bryter. En slik modell synes jeg gir mening nå som Olsen har mistet litt av farta, og også fordi Drage og Hauge er kombinasjonsspillere som er flinke til det.

For det andre kan Glimt bli mye flinkere til å komprimere laget -- både som helhet og innad i lagdelene. Dette går på sideforskyvning, avstand mellom spillerne med mer. For eksempel står kantene fortsatt ganske bredt for å jukse om vi skulle få tak i ballen. Dette gav mening før med kantspillere som T. Olsen (i form), Jan Derek ol. Drage, Hauge og Osvold er ikke like farlige i disse situasjonene (selv om Hauge kan bli det).
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by gavharr »

Tror ikke Berg er spesielt mye kjappere enn Saltnes. Hverken med eller uten ball.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Larsson »

Jeg fikk ikke sett mer enn de siste 10-15 minuttene og det gledet meg at Bjørkan & co la om formasjonen på slutten der. Det er noe jeg håper de kan fortsette å eksperimentere med.

Jeg synes faktisk Glimt har en stallsammensetning som passer bedre til 3-4-3 enn noen annen formasjon. OJEg maste om det i fjor høst også, og ting har vel egentlig ikke endret seg siden da.
I denne formasjonen får Glimt utnyttet at de to beste spillerne på laget spiller i samme posisjon ved at Normann og Angel kan styre spillet på midten. Vi har tre jevngode stoppere og sidebacker som er bedre fremover enn bakover. Og som faktisk har en del løpskapasitet. I denne formasjonen vil angrepsrekka være uberørt.
Slik kan det se ut når Moe og Normann er tilbake fra skader:

Keeper
Moe-Bjørnbak-Lode
Jacobsen-Normann-Angel-Jonassen
JP Hauge-Opseth-Olsen
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by gavharr »

Spennende det der. Både Moe og Lode har tempo nok til å forsvare et forsøk. Og vi hadde ikke blitt like enkle å overspille på midten.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by Kesseboy »

Kommer så klart an på hvordan du stabler det der, men to på midten er nå vanligvis lettere å overspille enn tre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd Glimt-Strømmen Søndag 25/6 kl 1800

Post by gavharr »

Tenker vel at indreløperne trekker innover i banen når man er på defensiven.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Post Reply