Hva og hvor gikk det galt?

Moderators: Sulliken, Larsen

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Hva og hvor gikk det galt?

Post by liverglimt »

Kanskje til og med spillerne lurer på hvorfor publikum svikter

Det håper og tror jeg de gjør. Flere faktorer som spiller inn.
1. Tilgjengelighet. Alt sendes live på en skjerm. Nettilgang så har man fotball nesten hver dag.
2. Tidspunkter kamper spilles på. I dag er det 7 kamper fra 14de runde, siste går på tirsdag.
3. Mangel på profiler i ledelse og spillerstall. Få om ingen som tør å utfordre folket gjennom media.

Det var de jeg kom på i farta, hva er dine?
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by gavharr »

Det er ikke "kult" å følge ivrig med på norsk fotball. Kun i trøndelag.
Man har jo PL og CL hvis man skal se fotball.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Nettilgang og avstand til stadion er nok avgjørende for min del. En kamp varer i ca 6 timer, ink kjøring.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Kesseboy »

Til glede for de som ikke er og diskuterer på Facebook, siterer jeg meg sjøl:
Jeg tror kanskje mye av problemet kan oppsummeres i ett ord: Eierskap.

Bodø/Glimts status som nordnorsk kulturbærer har blitt nokså utvaska førti år seinere. Klubben har vært gjennom et par pinlige redningsaksjoner og sånn sett gjort seg mer til en eksponent for uvettig pengebruk i fotballens jappetid (hvor fortjent eller ufortjent det enn måtte være), framfor en representant for det lokale gemyttet.

Klubben konkurrerer ikke i toppen av øverste nasjonale nivå. Ei heller er den drevet av idealister, den er ikke en institusjon i samfunnslivet på den måten mange kunne ønske seg (tenk: Topping, elitesatsing, penger) jamfør andre klubber som nærmest opprettholdes på karmadrevet dugnad (tenk: Grand, BHK). Glimt er ikke lenger en klubb som slår nedenfra.

Hvis skal anta litt sånn sosiologisk-psykologiske perspektiver, så uttrykker Aspmyra stadion en slags spagat mellom det gamle og det nye; SNN-tribuna fra den gamle gullalderen, Diadora fra fotballjappetida. Fra den gang Glimt var great, og fra den gang man prøvde å gjøre Glimt great igjen, om du vil. Det ene en ærlig fortid bestående av hardt arbeid og værhard entusiasme. Det andre ei aksjeboble i plast og restene av oppblåst post-Drillo-optimisme.

Både sportslig og imagemessig er man i en slags ørkenvandring, og for de som ikke finner turen inn i lokalene hos Glimt og blir tatt vennlig imot av hyggelige mennesker, så framstår nok klubben som innadvendt og sjølopptatt. Da ser folk lett sjølhyppe jyplinger som forsøker å sno seg bort ved å bruke VG som brekkstang, pengegriske fotballsønner som snarest vil snuble seg avgårde for større saldo, og feterte overbetalte femiklatter som filmer og feiger ut i duellene.

Oppsiden er jo, hvis jeg har rett, at dette går an å gjøre noe med. Det går an å bygge image over tid, hvis man har en strategi og evner til å følge den opp. Få folk til å føle at de eier en andel av Glimt igjen. Norsk fotball er ikke på oppadgående. Men selv i et fallende marked kan dyktige folk få resultater. Kanskje man ikke kommer tilbake til tolvtusen mot Viking, men kanskje man kan slå markedet, og ha en mindre bratt nedtur enn alle de andre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by jendoriluka »

Kesseboy: Det er ikke bare i Bodø at fotballaget sliter. Se for eksempel til Bergen. Jeg nekter å tro at så å si alle fotballklubber rundt om i Norge (og også utlandet, om jeg har lest rett?) sliter med tilskuersvikt på grunn at dårlig image? Kan det være så enkelt som at hovedårsaken til tilskuersvikten er at man i dag har flere muligheter til å gjøre andre ting, herunder se utenlandsk fotball på høyere nivå nesten daglig, og ikke minst at man kan se Glimtkampen fra stua? Dette er vel det de fleste mener, og jeg tror det er noe i det. Spørsmålet blir da hvilke grep man kan gjøre for at man på tross av disse faktorene skal gå på kamp.

Men du har nok en del rett, særlig det med topping og lignende på barne- og ungdomsnivå. Lag en lignende ordning som Rosenborg, spør du meg, hvor det toppes først ved gutte eller junioralder. Da slipper man i alle fall unna med færre forsmådde foreldre.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Kesseboy »

Poenget mitt er nå først og fremst at et dårlig image har ringvirkninger som forverrer alt anna. Hvis folk har mye skit å si om Glimt, og det vinner gjenklang hos andre, så skal det ganske mye til for at man nedprioriterer andre ting til fordel for Aspmyra. Hvis Glimt derimot har et image og en standing blant folk (mye norwenglish her, men la gå), som gjør folk stolte og som gjør at folk har et positivt inntrykk av klubben, så skal det mer til før de velger bort en Glimt-kamp for noe anna.

Det betyr ikke at vi vil få storinnrykk på stadion av Carlsberg-lubne småbarnsfedre med liverbird-tatoveringer fordi Glimt trumfer Premier League, men det betyr kanskje at flere av de som ikke bevisst velger bort kamp, kommer til å velge kamp oftere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

jendoriluka wrote: Sun Jun 25, 2017 10:53 pm Det er ikke bare i Bodø at fotballaget sliter. Se for eksempel til Bergen. Jeg nekter å tro at så å si alle fotballklubber rundt om i Norge (og også utlandet, om jeg har lest rett?) sliter med tilskuersvikt på grunn at dårlig image?
Dette er helt riktig, men jeg tror denne image-teorien også kan beskrive de fleste norske lag. Norsk fotball hadde en oppsving i publikumsinteresse og mediainteresse rundt midten av 2000-tallet. Norske klubber kjøpte spillere som aldri før, og mange lag hadde flere profiler i laget. Nå når denne "festen" har tatt slutt har vi sett mange norske lag slite; Glimt, Stabæk, Start, Viking, Fredrikstad, Lyn, Brann, Vålerenga (til en viss grad), for å nevne noen. Foruten Enga, så ser det ut til at alle disse lagene må "starte på nytt". Glimt måtte ned i Adeccoligaen - der kuttet vi utgiftsnivået og la om til sunn klubbdrift. Det samme gjaldt Stabæk. Fredrikstad havna og i den situasjonen, men klarte aldri å legge om drifta og klarte heller aldri å stable opp et slagkraftig mannskap. Viking er på tur dit nå, de må restarte, ser ingen mulighet for de å fortsette i samme spor. Start klarte å klamre seg fast i Tippeligaen minst ett år for lenge, men har også tatt et skritt ned og ser nå ut til å bygge seg opp igjen (nye eiere, spillere) som kan bli slagkraftig fremover. Lyn klarte aldri å legge om til sunn klubbdrift og forsvant ut av ligasystemet. Brann hadde et år nede i OBOS der de klarte å legge om sitt spor.

Den nedturen som kom etter "festen" på 2000-tallet har nok drept interessen for mange. Profilene forsvant, og klubbene sto strippet tilbake. Å bygge opp en ny kultur og en ny klubbdrift er nesten som å bytte identitet. Det tar lang tid å bygge opp et nytt image, basert på en ny drift; der det å bygge lag på egne/lokale spillere er viktigere enn å hente avdanka dansker. Nøktern klubbdrift. Det er kanskje litt kjedelig, litt traust, og jeg tror folk trenger litt tid til å venne seg til det.
Det går an å bygge image over tid, hvis man har en strategi og evner til å følge den opp. Få folk til å føle at de eier en andel av Glimt igjen. Norsk fotball er ikke på oppadgående. Men selv i et fallende marked kan dyktige folk få resultater. Kanskje man ikke kommer tilbake til tolvtusen mot Viking, men kanskje man kan slå markedet, og ha en mindre bratt nedtur enn alle de andre.
Her er vi inne på Kesseboy sitt siste innlegg - imaget må bygges over tid, men det må være en langsiktig plan og strategi bak dette. Og så må man følge den. Bjørkan uttalte i vinter: "Vi skal ikke ha mange spillere på prøvespill i vinter", men ender opp med at 20 spillere likevel kommer på prøvespill. Ifjor uttalte Bjørkan "Vi skal være en fargeklatt i årets Tippeliga". Det klarte vi, i ca fem kamper, før hverdagen innhentet oss og vi begynte å spille gampefotball. Folk må kjenne igjen de uttalte målene i det som presteres på bana. JHH sa: "vi skal berge plassen", ufattelig traust og kjedelig. Ikke akkurat imagebyggende. Det blir som å dra på dressmann og si "jeg skal ha den billigste dressen dere har". Skal det være et image som skaper entusiasme og engasjement må det være noe mer enn det.

Jeg tror Glimt må finne en målsetting som er akkurat såpass ambisiøs at den begeistrer, men ikke så ambisiøs at den ikke kan nås. Dette gjelder ikke bare det sportslige, men også feks tilskuertall, representasjon rundt i fylket, fotballskoler, o.l. Det er mye fokus på det sportslige i Glimt, og det er helt rett siden vi er et fotballag, men synes Glimt kunne blitt enda flinkere til å sette mål for det utenomsportslige før sesongen starter. For eksempel antall tilskuere. Ifjor hadde de målsetting om å fylle Aspmyra, ved to anledninger. "Punktstunt" som fungerte ok der og da i forbindelse med by- og Glimtjubileet, men vi ser at det gir liten langsiktig innflytelse på tilskuertallet. Kanskje hadde det vært bedre om de hadde sagt "i år skal vi jobbe for at det ikke skal være færre enn 4000 på kampene". Da måtte de holdt fokus på dette, og ikke bare jobbet inn mot to kamper.

Jeg tror Glimt er på sporet av noe, men for meg fremstår de litt traus og kjedelig. Kanskje litt lite visjonær. Skulle de gått tøffere ut å si at de skal satse på nordnorske spillere for så å skape en nordnorsk identitet? Eller skal de fortsette å hente østeuropeere som ikke styrker laget på korte lån og halvårskontrakter? Lokale fargeklatter som Jens Petter Hauge tror jeg er gull verdt i markedssammenheng. Skulle så gjerne ønske at Patrick Berg og Morten Konradsen begynte å levere på jevnt høyt nivå. Da hadde Glimt i større grad bestått av Bodø-gutter, som folk kjenner fra nabolagene der de bor.. Det hadde ihvertfall engasjert meg :)
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by mortsto »

Svært dramatisk og lite beskrivende tittel på denne tråden, men ok. Jeg lener meg mer mot de forklaringene som peker på at dette er et generelt problem i Norge, og ikke noe som bare angår Glimt. Jeg merker meg at selv om Glimt slipper inn 16-åringer gratis, så er det få fjortiser å se på tribunene. Jeg tror norsk fotball generelt sliter med å engasjere ungdommen, som vasser i underholdningstilbud på en helt annen måte enn for få år siden. Å snakke om mangel på profiler er rart med spillere som Bjørnbak, Normann, Olsen, Berg og Hauge på laget.

En kan filosofere mye om eierskap og spagat mellom nye og gamle tider, men en ting Glimt kan gjøre for å forhindre nedgangen er markedsarbeid, noe som har vært gjentatt til det kjedsommelige her inne. Når Glimt rykker opp i høst, så bør de ri på medgangsbølgen, selge sesongkort for 2018 både umiddelbart etter opprykk, og pushe dette som julegaver. Men mer realistisk er det at sesongkortsalget starter under vinter-OL i februar, når få tenker fotball, Glimt fortsatt ikke har fått inn nye spillere, og gjort et par dårlige treningskamper. Det at Runar er ute og ny markedssjef er kommet, betyr forhåpentligvis mer profesjonalitet inn i organisasjonen. For folk med dårlig langtidshukommelse, så vil jeg minne på at det faktisk ikke var mulig å kjøpe billett på Glimt.no under fjorårets seriepremiere fordi det var feil link på nettsida.
Veni
Posts: 460
Joined: Tue May 02, 2017 2:24 pm
Location: Bergen
Has thanked: 33 times
Been thanked: 61 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Veni »

Tilgjengeligheten til fotball-stoffet lokalt har også endret seg i Norge. Det meste av artikler om norsk fotball lokalt er bak betalingsmurer. AN gjør det, Fevennen gjør det, Romerikets Blad gjør det osv. Før kunne man lese analyser og reaksjoner på nett i lokalavisene, nå er det gjemt bort bak murer.

Hvis man før var *litt* interessert i laget sitt hjemme leste man kanskje om kampen gratis i lokalavisa på nett. Nå må man betale for å kunne se børsen etter kamp.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by liverglimt »

mortsto wrote: Mon Jun 26, 2017 9:04 am Svært dramatisk og lite beskrivende tittel på denne tråden, men ok
Neste gang skal jeg vurdere en litt mindre clickbait tittel. :lol: Debatt skapes av motsetninger.

Betalingsmurer på aviser og nettsider er fullt mulig å unngå. Men nyheter koster penger, så også rettigheter til kamper. Så hvor går knekkpunktet for hva en kan betale for å være engasjert?
@liverglimt
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Jeg snakker generelt for landet og interessen for fotballen når jeg snakker om profiler.

Brann blir bruk som eksempel på at dette med publikumssvikt er et landsdekkende problem:
I 2007 når de tok seriegull hadde de en midtbane av Petter Vaagan Moen, Martin Andresen, Jan Gunnar Solli og Eirik Bakke. Foran disse hadde de en ung og lovende Huseklepp og Torstein Helstad på topp. Da Brann rykka ned syv år senere så var det med Fredrik Haugen, Amin Askar, Badji, Kasper Skaarnes og Kristoffer Barmen. På topp hadde de en aldrende Huseklepp og Orlov. Man skjønner jo at interessen daler når man går fra "den" midtbanen i 2007, til "den " midtbana syv år senere.

Stabæk hadde Alanzinho, Tchoyi, Hauger, Pall Gunnarsson og Daniel Nannskog. Nå Vegard Hugo Vetlesen, Luc Kassi, Lumanza og Brochmann.

Tar vi vårt Glimt. Så nevner mortstro profilene Bjørnbak, Olsen, Berg, Normann og Hauge. I nedrykksåret 2005 hadde vi Erik Hoftun, Tom Høgli, Fredrik Kjølner, Kristoffer Paulsen Vatshaug, Runar Berg, Olav Råstad, Åsmund Bjørkan, Trond Olsen, Stig Johansen, Trond Fredrik Ludvigsen og Harald Martin Brattbakk.

Jeg mener at hvis man sammenlikner dagens tropper, mot de troppene som var på midten av 2000-tallet, uansett klubb foruten RBK, så har lagene tilsynelatende færre profiler idag enn den gang.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Hoftun, Høgli, Kjølner og Paulsen > Bjørnbak
Ung og lovende Olsen > Olsen
Runar Berg, Olav Råstad > Patrick Berg og Normann
Ludvigsen, Brattbakk, Johansen > Hauge

MEN.. De fleste som er på venstresiden var på denne tida gamle, og på tampen av sine karrierer. De på høyresiden har enda mange år foran seg, men for Patrick Berg begynner det snart å haste med å få spilletid. Hauge og Normann kommer til å bli profiler om de fortsetter på samme viset, men de har knapt spilt én sesong. Hauge er ikke en gang fast på laget. Jeg har likevel troa på at han kan bli en stor profil for oss i årene fremover, om han fortsetter å levere kamper som igår :)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Odd hadde høyere snitt i 2016 enn i 2005 og 2007.
Molde hadde høyere snitt i 2016 enn i 2005 (2007 i Adeccoligaen)
Strømsgodset har omtrent samme snitt i 2016 som i 2007 (14 mer i snitt i 2016).

Det er altså mulig, men dette er de få eksemplene på at det kan gå den veien, og i fare for å være bastant vil jeg påstå at 99% av dette skyldes sportslige resultater. Ingen av disse hadde spesielt mye å vise til på midten av 2000-tallet når norsk fotball hadde sin "publikumsfest".
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by G-s-enz »

Tja hvor skal jeg starte?
Jeg har jo i utgangspunktet null tilknytning til Bodø,var der for første gang i 2008. Min Glimt interesse startet når jeg var 6,var vel 7-1 seieren mot Lyn som startet det i tillegg til alle langskudd som fløyt inn. Så balla det på seg.

Interessen har jo vært stor hele veien,men faktisk duppa enkelte perioder fordi jeg har sett for mange kampen med samme smørja.

Men for å ta det viktigste,når jeg flytta til byen var det enorm interesse kontra nå. Vi kjempet på toppen av tabellen,hadde flere profiler(Birkir,Runar m.fl). Så kom nedturen i 09 også videre. Enorm forskjell fra 08-10. J-feltet gikk fra nesten fullt til kanskje 50-100 mann. Bussen som kjørte fra Mørkved gikk plutselig ikke slik at man kom i passelig tid til stadion osv.

Merkelig nok,merket ingen forskjell fra Glimts markedsføring på suksessåret og nedgangsårene,mao gikk nok billettsalget av seg selv i 08 også har man aldri evnet å nå ut til de som falt ifra.

Merket heller ingenting forskjell før Jervkampen. Faen vi leder serien med rekordmye poeng,det bør være flere innsalgsmetoder bare der.

Er veldig enig med Kesseboy om å bygge image opp igjen,bare synd det ikke gjøres mye. Noen raske tanker om ting som kunne vært gjort:

- Fortsett å lag "heltevideoer" fra Glimts Facebook-side. Så banalt som det høres ut men det er en grunn til at teit reklame fenger folk.

-Inkluder spillerene som ikke er i troppen til å gjøre noe for barna på kampdag. Omså det er at spillerne mingler med barna som kommer gratis inn,eller spiller litt ball med dem før kamp. Da får barna ett eierskap til spillerne og profiler skapes.

-Sett ned alt av billettpriser,alle billetter 100kr. Får vi flere på kamp kan det fort være at de som drar får med seg flere. Fotball skal være for folket,men når en familie må betale opp mot 1000kr(inkludere drikke,mat,skyss)for en dag på Myra blir det ikke det.

-Skap ei totalramme rundt kampen,klarer ikke Glimt å trekke folk så kanskje det sosiale og alt rundt kan gjøre det.

-Gjør stunts som skaper blest rundt klubben. F.eks når Torrissen kjørte rundt med ropert. Eller "Strømmen videoen"

-Vær tilstede i bybildet å snakk med folk,la spillerene dele ut gratisbilletter.

Bare en kjapp idémyldring,dette er selvsagt noe som må gjøres over tid og ikke en gang iblant. I tillegg hadde det hjulpet på om interessen var større i hele landet,men jeg tror det gradvis vil snu. Som flere påpeker,mange er på tur å bygge seg opp igjen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Garrincha »

Synes det er en god overskrift og dette er kanskje norsk fotballs viktigste debatt dette tiåret vi er inne i.

Norsk fotball er selvsagt mye dårligere enn mye vi ser på kontinentet og i England. Når norsk fotball skal konkurrere side om side med Liverpool, United og andre klubber om tidsbruken til "brukerne", har norsk fotball dårlige odds.

Internett har visket vekk den lokale landsbyen til fordel for den globale landsbyen. Dette har veldig mange bransjer fått merke sterkt på kroppen. Båndene til det lokale er svekket.

Når det gjelder Bodø/Glimt, som på 70-tallet "frigjorde" Nord-Norge fra det sørnorske tyrraniet husker ikke dagens nordnorske publikum. De som husker det er i ferd med å bli pensjonister. De unge er nok blitt fortalt om dette, men problemstillingen er selvsagt vanskelig for dem å forstå. Ikke er det spesielt interessant for dem heller, da de like greit identifiserer seg med likesinnede fra hele verden om det som måtte interessere dem. Alt er et et par klikk unna på det store internettet.

Løsningen til endel her i Norge er å forandre på antall lag i de øverste divisjonene. Kanskje hjelper det, kanskje ikke. Kanskje blir det bedre, kanskje blir det verre. Det vet vi ikke.

Kanskje det viktigste er å prøve å være bevisst på at man virkelig må kjempe for den lokale landsbyen i en tid der stadig større globale aktører sitter igjen med storeslem.

Hvis vi ønsker det da vel og merke.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by Knuta »

Skal forsøke meg på en analyse. Hvis en ser bort fra de som er 'blodfans' så opplever hele Norden en kraftig tilbakegang i tilskuerantallet. Blod fans i Bodø ca. 1500, TIL ca 2000, FFK ca 2500, VIF ca 5000, Brann ca 8000 osv. Disse personene møter alltid opp på kamp, så er da spørsmålet hvorfor får man ikke med seg de som er sånn passe interessert i klubben sin i nærmiljøet?. Det eneste jeg vet er at når jeg snakker med venner/bekjente folk i Bodø, i Oslo og andre steder som er i den siste kategorien så er det en unison enighet og den er.. Man begynner å bli drittlei av fotball. Det sendes fotball nesten 24 timer i døgnet på utallige kanaler, Engelsk/Tysk/Spansk/Italiensk, Prøve VM, U21 EM, Nordisk fotball, Eliteserien, Obos. Postnord-ligaen og også 3.div på lokal-aviser. I tillegg så er den norske eliteserien og Obos spredd utover nesten hele uken fra fredag til tirsdag. Så kan man selvfølgelig snakke om forskjellige stunt for å få folk på stadion, men det hjelper veldig lite. Jeg vil si at det er ganske bra at Glimt klarer å tiltrekke seg 2.500 tilskuere på hjemmebane i Obos med et befolknigsgrunnlag på litt over 50.000, mens VIF i år har hatt 6000 tilskuere med et befolknigsgrunnlag på 600.000. Vi kan selvfølgelig drømme oss tilbake da vi kun hadde mulighet til å se våre lokale lag live og det var den eneste option vi hadde. Den tiden kommer aldri tilbake.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Vi kan gjerne sammenlikne med Vålerenga og deres befolkningsgrunnlag. Vålerenga har kun i midten av 2000-tallet vært en publikumsyndling, men ser man de siste 20 årene så har det vært et lag med lite publikumsoppslutning.

Liker å se til vestlandet:
Molde - en by på 26 000 innbyggere har 7885 på kamp
Ålesund - 45 000 innbyggere har 6369 på kamp
Sogndal - mitt favoritteksempel - 3132 på kamp, noe som var minst i fjorårets TL. Dette utgjør likevel nesten 50 % av Sogndal med sine 7477 innbyggere.
Kristiansund (2017-tall) - 3771 tilskuere av 24 131 innbyggere. Høres kanskje ikke så mye ut, men tatt i betraktning at stadion har en kapasitet på 4104 (wikipedia) og at klubben ble stiftet i 2003, samt at laget har vært i skyggen av Aafk og Molde, så synes jeg det er respektable tall.

Disse tallene er hentet fra 2016. Vi på vår side hadde 3668 tilskuere i snitt ifjor, inkludert to jubileumskamper som drar snittet opp. Jeg mener at vi burde kunne tilnærme oss Ålesund i antall tilskuere de årene vi spiller i Tippeligaen. Basert på antall innbyggere, sportslig suksess, tilgrensende tettsteder. Dette er ikke et lag som har kjøpt seg til suksess med rike investorer. Det er ikke et lag som vinner ligaen år etter år, eller cupen for den saks skyld.

Jeg mener det bør være et mål at det kommer over 5000 på hver kamp når Glimt spiller i den øverste divisjon. Så får klubben jobbe med å lage en ramme rundt hjemmekampene som gjør at folk reiser seg fra godstolen.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by mortsto »

"Basert på antall innbyggere, sportslig suksess, tilgrensende tettsteder"
Molde og Ålesund har folkerike nabokommuner og over 100.000 personer i ca 1t kjøreavstand til hjemmekamper. Dette har vært poengtert flere ganger. Kjører du 1 time ut fra Bodø kommer du til Finneid eller Nygårdsjøen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Ja men de konkurrerer innenfor det samme geografiske området med Molde..
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by mortsto »

@ingen87:
Ikke for å diskreditere Høgli (før TIL), Kjølner og Paulsen og Olav Råstad, som var stødige spillere på et ok eliteserielag, men hvor mange ekstra billetter tror du de solgte som såkalte profiler? Hvor mange veide for og imot, og endte med å dra på Aspmyra for å se hva Kristoffer Paulsen fant på, eller for å se Kjølner bli flytta opp som ekstra spiss på slutten av kamper? Det kan jeg fortelle deg; null personer.

Når det er sagt er det ikke sikkert Bjørnbak eller Berg drar så mange ekstra til stadion, men de er lokale spillere som kan være identitetsbyggere. Normann og JP Hauge tror jeg seriøst kan være spillere som drar ekstra folk til stadion ala Runar, Ludde og Unge-Olsen, fordi de har et voldsomt potensiale og kan finne på ekstraordinære ting.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Det gikk litt fort i geografien her. Dette innlegget ga ikke mening etter mortsto's geografitime :)
Last edited by ingen87 on Mon Jun 26, 2017 11:27 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by mortsto »

Poenget står seg fortsatt; å sammenligne antallet i Bodø, Molde og Ålesund kommune gir et uriktig bilde. Sammenligner du med Tromsø gir det en viss mening, da det der også stort sett er ødemark og veikryss når du kommer ut av bykjernen.

Edit: Molde er ikke på Nordmøre.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Jeg synes vi skal prøve å strekke oss etter noe. Ikke sitte på gjerdet å si at vi gjør en ok jobb fordi Tromsø og Vålerenga gjør en enda dårligere jobb i å få folk til stadion.

Jeg synes Glimt i alt for stor grad har sovet i timen etter at de sikra sunn klubbdrift..
Last edited by ingen87 on Mon Jun 26, 2017 11:31 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by mortsto »

For øvrig er jeg helt enig i at 60.000 tilskuere i nær avstand til stadion bør bety fler enn 2.500 på tribunen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Hva og hvor gikk det galt?

Post by ingen87 »

Da er vi egentlig enig ^^, Bare jeg som ikke er stø på Møre-geografien!
Førr Evig!
Post Reply