Eliteserien 2018

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Eurosports Gauseth med tidenes megajinx; Glimt er "ikke et nedrykkslag".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Jinx meg her, og jinx meg der. Tror like mye på sånt tøv, som jeg tror Rekas cap har noe med Start-seier å gjøre...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Brann med en absolute masterclass i hvordan ikke skåre mål. Hadde nesten vært litt komisk om det ikke var plagiat av gårsdagens glimtprestasjon.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Joda, men Brann var faktisk hakket værre enn Glimt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

ingen87 wrote: Tue Sep 04, 2018 10:02 am Etter Start-tapet 21. mai har vi kun tapt én kamp, mot Strømsgodset, på 11 kamper, samtidig som vi ser sterkere og sterkere ut for hver kamp. Jeg tror det mye til for at vi plutselig skal tape 6 av de 7 siste. Men selv om det skjer tror jeg at en seier til kan holde. Vi er uavgjortspesialister, vi spiller garantert 1-2 uavgjort på de siste kampene, og med en seier i tillegg er vi oppe på 30 poeng. Stabæk og Lillestrøm må da vinne 4 kamper, begge to, for at vi i det verste fall skal havne på kvalikk. Start må vinne 5(!) for at vi skal rykke direkte ned. Det siste virker svært urealistisk. Synes vi skal vinne de to neste, legge nedrykksdiskusjonen helt død, og bare gunne på oppover! :D
Apropos jinx så står vel dette innlegget som tidenes jinx i min forumist-historie. Etter jeg skrev dette har:
- Glimt tatt 1 poeng og er i ferd med å klare å tape 6 av de 7 gjenværende kampene. Selv om jeg fortsatt er optimist og tror på minst én seier til på de fem kampene som gjenstår. Ranheim borte og Stabæk hjemme ser jeg på som mest realistiske. Taper vi førstkommende mot Ranheim så får vi nok en sekspoengskamp mot Stabæk, 2016 anyone?
- Start har vunnet tre (på de siste fire kampene) av de fem kampene jeg så på som urealistisk.
- Lillestrøm har vunnet to og spilt en uavgjort på de tre siste.
- Sandefjord virker fremdeles helt lost, selv om de ikke har tapt siden august, så hjelper det lite når de fem siste har endt uavgjort. Blir for lite poeng av slikt. Noe vi også får erfare.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Ser at LSK treneren er veldig flink med sine bytter. Bytter som skjer i det 60-70 minutt slik at de som kommer inn har god tid til å innvirke på kampen. Det har resultert i 4 poeng i to kamper, i stedet for 0 poeng som ville vært resultatet før byttene. I Glimt bytter man inn i de 88 minutt osv og kun håper på et lykketreff. I den fasen startes også med lemping av ballen noe som medfører at all rytme i spillet blir helt fraværende. I går burde byttene ha kommer rett etter at Molde scoret. I stedet for så blir alle mann på banen usikker og den siste halvtimen i går var direkte svak og uten trøkk. Vel byttet Moberg/Patric kom tidligere enn vanlig men det var vel ikke der problemet lå.

Forslag neste kamp:
Keeper: Vår polske venn
Høyre back: TJ
Midtstoppere: Bjørnbak/Lode
Venstre back: Bjørkan
Anker: Saltnes
Indreløpere: Evjen, MK
Angrep: Layoni, Tagbajumi, Zinckernagel
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Støttes! Er spesielt viktig med en burvokter som har litt matchvinneregenskaper. Der har ikke Ricardo vært i år. I tillegg må det være lov å prøve en annen spiss enn Opseth. Ikke fordi Opseth er dårlig, men han er jo helt ute av form. Man skal jo ikke ta bort all motivasjon fra de andre som "kjemper" om den spissplassen heller...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Crazy horse »

Glimts målscorere i år:
-Moe, Evjen, Herrem, Angel + selvmål 1 mål
-Layouni 2 mål
-Saltnes 3 mål
-Bjørnbak 4 mål
-Zinckernagel 5 mål
-Opseth 9 mål

Vi har faktisk ni målscorere og det er jo ikke ille, men alle burde scoret noen mål til. Opseth fikk en stund delt ansvar med Zinckernagel, men det gikk fort over. Nå er det vist bare han det gjelder. Det blir ikke helt rettferdig.
Fotball er nesten alltid morsomt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Nå ser jeg jo at siste runde skal gå på en lørdag. Hva er greia?? Hva er problemet med søndag?

Da har jeg konsert og går glipp av kampen. Noe så inni......
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

Jeg er i Trondheim frem til søndags formiddag, så jeg er veldig happy med dette!

Jeg synes det er en fin greie. Da kan man ha arrangementer etter kampslutt. Enten for å feire seriegull, sølv eller bronsje, eller for å feire at man spiller i Eliteserien neste år også. Jeg er generelt litt motstander av dette konseptet med søndagskamper. Jeg mener at flest mulig kamper bør spilles på samme tidspunkt for å skape forutsigbarhet. Slik at man slipper den frustrasjonen du nå opplever. Dette tidspunktet kan gjerne være lørdag for min del.
Førr Evig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Helt fullstendig enig. Men nå er man jo i grunnen inneforstått med at eliteserien spilles i hovedsak på søndag. Endringen kommer uventet på meg i hvert fall. Jeg tar det nesten litt for gitt at dem spiller på søndag, også vet jeg at en og annen kamp går på mandag, til nøds lørdag.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

Men denne lørdagskampen har vel vært kjent siden oppsettet kom før sesongen...?
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Ikke for meg 😅
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Åpenbart forbedringsområde for Glimt: Ta flere poeng mot bunnlag. Mot de to som rykker ned og Stabæk på kvalik har vi innkassert heidundrande fire poeng på seks kamper.

Fire poeng av atten mulige der altså.

De fjorten poengene ville tatt oss opp á poeng med KBK på 5. plass, om alt anna stod seg på samme måte.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Sven-Rune »

Nydelig at vi ordnet opp selv i går, og jeg må si Rosenborg holdt godt følge med oss i går. -og det mener jeg faktisk. Og Kessseboy har selvsagt rett, vi må avgjøre flere kamper.

Så en liten en vedr. trenerskifte i sesongen. Bortsett fra trønderne som skiftet av en helt annen grunn enn de andre, kom de fem lagene som skiftet trenere på de fem nederste plassene.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Jeg har fortsatt tro på KK. En fint type som sikkert har fått god erfaring i år. Flott at Start rykker ned.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Eliteserien 2018

Post by gavharr »

Tror også Knutsen har mer inne. Men hvis det blir samme suppa fra starten av neste sesong, med lite mål og ingen bytter før 88 minutter, da tenker jeg at tålmodigheten tar slutt rimelig kjapt...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Glimt1916 »

Sven-Rune wrote: Sun Nov 25, 2018 3:26 pm Så en liten en vedr. trenerskifte i sesongen. Bortsett fra trønderne som skiftet av en helt annen grunn enn de andre, kom de fem lagene som skiftet trenere på de fem nederste plassene.
Jeg har ikke sjekket det opp, men var ikke disse klubbene på de fem nederste plassene da de byttet trenere også?
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

ingen87 wrote: Mon Oct 08, 2018 9:57 am
ingen87 wrote: Tue Sep 04, 2018 10:02 am Etter Start-tapet 21. mai har vi kun tapt én kamp, mot Strømsgodset, på 11 kamper, samtidig som vi ser sterkere og sterkere ut for hver kamp. Jeg tror det mye til for at vi plutselig skal tape 6 av de 7 siste. Men selv om det skjer tror jeg at en seier til kan holde. Vi er uavgjortspesialister, vi spiller garantert 1-2 uavgjort på de siste kampene, og med en seier i tillegg er vi oppe på 30 poeng. Stabæk og Lillestrøm må da vinne 4 kamper, begge to, for at vi i det verste fall skal havne på kvalikk. Start må vinne 5(!) for at vi skal rykke direkte ned. Det siste virker svært urealistisk. Synes vi skal vinne de to neste, legge nedrykksdiskusjonen helt død, og bare gunne på oppover! :D
Apropos jinx så står vel dette innlegget som tidenes jinx i min forumist-historie. Etter jeg skrev dette har:
- Glimt tatt 1 poeng og er i ferd med å klare å tape 6 av de 7 gjenværende kampene. Selv om jeg fortsatt er optimist og tror på minst én seier til på de fem kampene som gjenstår. Ranheim borte og Stabæk hjemme ser jeg på som mest realistiske. Taper vi førstkommende mot Ranheim så får vi nok en sekspoengskamp mot Stabæk, 2016 anyone?
- Start har vunnet tre (på de siste fire kampene) av de fem kampene jeg så på som urealistisk.
- Lillestrøm har vunnet to og spilt en uavgjort på de tre siste.
- Sandefjord virker fremdeles helt lost, selv om de ikke har tapt siden august, så hjelper det lite når de fem siste har endt uavgjort. Blir for lite poeng av slikt. Noe vi også får erfare.
- 30 poeng hadde holdt til sikker plass
- Det ble ingen seier, men fem uavgjort på de fem siste, gjorde at vi tok de nødvendige poengene. Ikke en seier pluss en-to uavgjortkamper.
- Start vant fire (noe som var ganske sensasjonelt når jeg skrev det første innlegget), men det ble én seier for lite som poengtert.
- Lillestrøm fikk opp dampen og etter jeg skrev første innlegget her kun tapt én kamp.
- Stabæk vant kun tre av de fire kampene de måtte vinne.
- Strømsgodset trodde jeg ikke skulle blande seg ned i nedrykksstriden, men de hadde en stygg rekke med mange tap.

Jinx avverget, men det var jaggu talt kun siste runde som avverget den!
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Angrepstabell
1.molde
2. RBK
3. Kbk
3. Godset
3. Sarpsborg
6. Brann
6. Haugesund
8. Ranheim
9. TIL
10. VIF
10. Odd
12. Stabæk
13. Sandefjord
14. LSK
15. Glimt
16. Start

Forsvar:
1. RBK
2. Brann
3. Haugesund
4. Glimt
5. Molde
6. Odd
7. Sarpsborg
8. Kbk
9. LSK
9. VIF
11. Til
11. Godset
13. Ranheim
13. Stabæk
15. Start
16. Sandefjord.

Som allle ser nr 15 i angrep og nr 4 i forsvar. Så da vet man hvor skoen trykker.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

Hvordan skal vi klatre på angrepstabellen uten å rykke nedover på forsvarstabellen i 2019?
Lett å se hvor skoen trykker, men samtidig må man se disse i sammenheng.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

Det var superenkel forskning gitt! Kunne strengt tatt sagt det uten en slik tabell :-D
Una mas cerveza.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Wendigo »

Men tydeliggjør hvor problemet ligger.
Når det gjelder hva man kan gjøre med angrep som ikke negativt påvirker forsvar, så er vel årets to kjepphester at vi ikke tar overganger/spiller mye bakover og at vi ikke bruker (begge) kantene fullt ut.

Den første må i alle fall delvis ses som en del av ett mer forsiktig spill; men at vi ikke kommer rundt på kantene, og tilnærmet aldri klarer å vri spillet fra en side til den andre (på kort tid) er uforståelig.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

https://drive.google.com/file/d/1itjgEx ... sp=sharing
Har laget en liten graf som viser hvordan poengene kom gjennom rundene. Den røde linja er ei trendlinje til 30 poeng, som var den nøkterne målstolpen før sesongen. Dette er en ganske blind analyse, naiv om du vil, for det ligger langt mer bak resultatene som er verdt en mer fotballteoretisk gjennomgang, men denne her kan være interessant i og for seg.

Det er et par ting å lese av denne grafen. For eksempel at vår lengste tapsrekke er fire kamper, og det var kampene 2-5 (Brann, Haugesund hjemme, Odd, Rosenborg, altså tre av topp-4 pluss Odd). Nest største tapsrekke var tre kamper lang (mot Start, Haugesund borte og Molde, altså to topp-3-lag, og Start). I tillegg har vi to strake tap i runde 10 og 11 (TIL og Start), og et enkeltstående tap mot Strømsgodset i runde 17.

Jeg tror vi kan være enige om at Strømsgodset-tapet var komplett unødvendig, men det var bare en slags total kollaps og avskrives som et arbeidsuhell. Tapet mot Odd var unødvendig, men det var tross alt knepent. Tapet mot TIL er irriterende, men i rivaloppgjør kan det skje mye rart. Tap mot topp-4-lag må vi kanskje bare regne med gitt kvaliteten i laget, mens tapene mot Start er helt og gjennomført krise.

Vi kan også merke oss at med unntak av tapet mot Strømsgodset, er alle tapene etter Haugesund hjemme ettmålstap (Odd 0-1, Rosenborg 0-1, Start 0-1, TIL 0-1, Start 1-2, Haugesund 0-1 og Molde 0-1). Dere ser så klart det samme som jeg gjør -- åtte tap, ett skåret mål ... Vi kan med andre ord konkludere med at laget har holdt bra kvalitet defensivt sesongen gjennom, mens vi har fått problemer med mangelen på offensiv produksjon. Dette er jo i tråd med det mange andre har sagt.

En annen ting vi kan se, hvis vi sammenlikner med trendlinja, er at høstsesongen er en bedre prestasjon enn vårsesongen. Det bør med i diskusjonen rundt trenerteamet og deres prestasjoner. Seieren over LSK var så klart herlig, men omstendighetene var spesielle, og Arne Erlandsen gjorde en motivasjonsmessig blemme der. Seieren over Molde føltes nokså tilfeldig. Det var Ranheim-seieren i runde 12 som på en måte satte laget back on track. Etter da var det kun etter tapet borte mot Strømsgodset at vi lå an til dårligere enn 30 poeng, og trenden ble opprettholdt gjennom høstsesongen. Det hinter om at lagledelsen har bidratt til å snu en utvikling som ville endt med nedrykk, kanskje i motsetning til hva en del av oss føler.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply