Eliteserien 2018

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Da er det i boks. Blir spennende og utfordrende neste år.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Tippeligaen 2018

Post by MhepA »

Det har vært i boks lenge, har det ikke?

Motstandere er jo interessante å forutse:

Rosenborg
Sarpsborg 08
Brann
Molde
Haugesund
Strømsgodet
Odd
Sandefjord
Stabæk


Disse er vel de eneste som har vanskelig for å rykke ned.

Lillestrøm
Vålerenga
Kristiansund
Sogndal
Aalesund
Tromsø

Disse ligger i nedrykkssumpa. Vi er for første gang en divisjon over Viking neste sesong, for de er nærmest klare for OBOS-spill.

Start
Sandnes Ulf
Ranheim
Mjøndalen
Ull/Kisa
Levanger
Florø
Strømmen
Jerv

Disse kan alle rykke opp fra OBOS, enten direkte eller via kvalik.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Tippeligaen 2018

Post by Knuta »

Skulle jeg tippe ut fra form og gjenstående kamper så rykker Mjøndalen opp sammen med Glimt. Tror faktisk TIL rykker ned og Ålesund spiller kval og taper for Start. Tenk om både Viking, TIL og Ålesund spiller en divisjon under oss, det ville vært knall.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Tippeligaen 2018

Post by Kesseboy »

Tipper vi møter TIL neste år også. (Prøver meg på en saftig jinx her ...)

Men, det heter vel Eliteserien, ikke Tippeligaen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tippeligaen 2018

Post by gavharr »

Det medfører riktighet, Kesse. Norsk Tipping er ikke lenger hovedsponsor for øverste divisjonen.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Jeg kan ikke skjønne hvem Bodø/Glimt tror de kan finne på sentral midtbane som er bedre enn José Angel. Det er langt utenfor min fatteevne. Jeg ser også at beina går tregt, men han er mer fotballsmart enn samtlige Glimt-spillere.
Hvis det er Patrick Berg man forestiller seg skal være god nok til å spille der kan vi liksågreit forberede oss på OBOS og Jessheim i 2019.
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Glimtsupporter »

ecke er jo en som følger veldig nøye med....
Har du noen forslag til gode alternativ på sentral midtbane?
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by ingen87 »

Ah for en deilig trådtittel! :) Og at denne ligger i Glimt-forumet og ikke i "Fotball generelt"! :D

Jeg tror Start rykker opp sammen med oss, selv om Mjøndalen har en meget fin seiersrekke, men Start har seks poeng forsprang (på MIF). Til gjengjeld har alle de topplagene som vi har prata mye om i høst (Sandnes Ulf, Start, Ranheim) fomla helg etter helg. Start har én seier på siste fem, Sandnes Ulf og Ranheim har to. For fem runder siden så det ut som om vi og Start skulle kjempe om 1 og 2, mens nå er det helt åpent om den siste opprykksplassen. Start har hatt englevakt i høst ved at Sandnes Ulf og Ranheim har vært like begredelige som de selv. Så Mjøndalen med fem seire på rad skal selvfølgelig ikke utelukkes, men jeg tror den sekspoengsluka Start har blir for mye å tette. Jeg tror også Start har et ekstra gir nå mot slutten ;)

Viking er vel så godt som nede, med syv kamper igjen og 10 poeng opp til kvalik? De har ikke vunnet en kamp siden 16. juli. Hvem som tar følge med de er vidåpent, men det blir nok TIL, AaFK, Sogndal eller KBK. Tror ganske sikkert at Vålerenga og LSK er trygge mtp direkte nedrykk. Det er for mange lag som skal vinne kamper for at de skal rykke ned. Det er selvfølgelig enda mer åpent om kvalikplassen. Og de kampene jeg har sett av KBK, Sogndal, LSK i år så kan det fort bli en ganske åpen kvalikkamp mot OBOS-laget.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Larsson wrote: Wed Sep 27, 2017 3:01 pm
Hvis det er Patrick Berg man forestiller seg skal være god nok til å spille der kan vi liksågreit forberede oss på OBOS og Jessheim i 2019.
Voldsomt til angrep på Patrick. Den siste kampen Patrick spilte hele kampen ble han utpekt som banens beste spiller. I går var han veldig god da han kom inn og en del langpasninger som ingen gjør etter han. Ok å rose Angel som har spilt bra men forstår ikke vitsen med å rakke ned på Patrick.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Eliteserien 2018

Post by MhepA »

Enig i at Patrick Berg ikke har vist seg verdig å være et førstevalg i Eliteserien. At han har potensiale er det absolutt ingen som helst tvil om, men han sliter til tider med å få det ut i kamp. Noen ganger, som vi så et par av i går, slår han til med virkelig gode pasninger. Deler delvis samme syn som Larsson, at vi ikke burde gjøre oss avhengig av at han plutselig finner storformen, det har han en altfor stor rolle for. I Eliteserien vil han møte mye mer aggressivitet og spillere som er bedre til å bryte.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Wed Sep 27, 2017 4:21 pmDen siste kampen Patrick spilte hele kampen ble han utpekt som banens beste spiller.
Stemmer det? Det gikk meg hus forbi. Mot TUIL var han jo bortimot usynlig.

Fra min side er det ikke snakk om å rakke ned på noen på en usaklig måte, han er bare etter mine begreper ikke god nok — ennå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Eliteserien 2018

Post by ecke »

Man blir glad når man ser 1. omgangen i går, og ros til Bjørkan for slik laget framstår i perioder i denne sesongen. Det er likevel press- og duellspillet som blir avgjørende i Eliteserien 2018. Verken spissen eller midtbanetrioen løper nok eller hurtig nok til det som er idealet, og ankeret den aller viktigste. Angel vil være en feilsignering, og dessverre, PBerg mangler fortsatt for mye. Jeg håper at vi får se hvorfor Bjørkan signerte Sigurjonsson på 3-årskontrakt veldig snart.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Kesseboy wrote: Wed Sep 27, 2017 6:57 pm
Stemmer det? Det gikk meg hus forbi. Mot TUIL var han jo bortimot usynlig.

Fra min side er det ikke snakk om å rakke ned på noen på en usaklig måte, han er bare etter mine begreper ikke god nok — ennå.
Ikke TUIL da var vel hele laget usynlig, men Elverum - Glimt hvor Patrick spilte fra start og var meget god. Alle kan bli bedre på Glimt. Angel også som Risholt påpekte manglet mye tempo. Saltnes har hatt en del svake kamper and you name it. Patrick er vel nødt til å få spilletid for å bli god og jeg ser han har mange kvaliteter og blir en viktig brikke i 2018. Når Glimt møter Ull/kisa og får så mye rom da virker hele laget godt. Men møter de et lag som f.eks TUIL som går i kroppen på spillerne og forchecker hele tiden da går spillet i stå. Jeg kan ikke pr.dato si hvem som holder tippeliganivå unntatt Bjørnbak og JPH faktisk. Men jeg har en klar tro på at Jonassen, Lode, Rickardo, Saltnes, Berg, Layouni, islendingen, Bjørkan, Opseth, Brede kan klare nivået. TO klarer det hvis han orker å trene på vinteren. Moberg og Drage er jeg mer usikker på. Reitan og Angel forsvinner nok utfra det jeg har hørt.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

Er bare å avklare med Angel først som sist nå, og kjøre inn Patrick/Oliver i den rollen. Å spille med en som er ferdig i klubben er bare tullete, og kun noe som Glimt kunne finne på å gjøre. Vi skylder ikke Angel noen ting - om han ikke er med videre.

Og jeg er såpass tullete at jeg tror P.Berg kan løse den rollen. Oliver får man jo aldri sett mer enn 10 min, men 3 årskontrakt betyr vel at vi har sett noe i ham, eller? Bjørkan har jo signert mye rask, så trenger strengt tatt ikke bety så mye.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Takk Novi.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Skal ikke være for krass eller for sleivete, men hvis vi satser på P.Berg som anker i ES neste år, da er jeg helt sikker på at vi rykker ned igjen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 510
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Eliteserien 2018

Post by jendoriluka »

Jeg vil vel si at det å garantere nedrykk om én spiller satses på, er å være krass. Men jeg er enig i at det er ganske stor risiko å satse på P. Berg. Han har mange gode kvaliteter, men har fortsatt en del å gå på når det gjelder fysisk tilstedeværelse. Bør kanskje lånes ut til en god førstedivisjonsklubb til neste år?

En annen sak. Muligens løper indreløperne for lite etter manges syn, men de vinner da svært mange dueller. Det får du ikke med eksempelvis Konradsen og Berntsen som indreløpere. Midtbanen har dog godt av mer konkurranse om ikke vår islending viser seg frem snart.

Forhåpentligvis kan Glimt få på plass en avtale med Reitan, eventuelt en høyreback av samme kaliber. Ønsker meg også en ny midtstopper. Lode tror jeg ikke holder nivået, selv om han har alle forutsetningene for det.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

No blir vel det her vel så mye snakk som i forsterke lagtråden.

Uansett,de skal være jævla sikker på å klare å erstatte Angel om de frivillig lar han gå. Ekstremt vanskelig å erstatte enkelte av kvalitetene Angel har. Å finne noen som er bedre å slå presist gjennom ledd er nesten umulig med Glimts budsjett og mangel på oversikt.
Ja han er ikke rask men synes han bare har blitt bedre å bedre til å kamuflere det.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Jeg rakker overhodet ikke ned på Patrick Berg. Han er sikkert en fin fyr og alt det her. Men det må være lov å være kritisk uten at det skal bli krenkefest Listhaug-style av den grunn.
Men han har spilt (ifølge Altomfotball.no som pleier å være gode på slik) 1836 seniorminutter i serien siden debuten i 2014. Når stikker man egentlig fingeren i jorda og sier at "hm, nei, han er kanskje ikke god nok"? Man bør hvertfall begynne å nærme seg en konklusjon. Det er forøvrig ikke så fryktelig mange mindre minutter enn Morten Ågnes Konradsen og kisten hans ble det strødd sand over både her inne og på trenerkontoret for ett år siden. Og MÅK hadde da vist mye mer enn PB hittil har gjort.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Jeg synes Patrick er flere hakk bedre enn MK. Elverum kampen var han banens beste spiller. Kan være enig om at han er litt snill, men å utbasunere at dersom han spiller for Glimt i 2018 så vil laget rykke ned til Obos og det er vel mildt sagt litt sært utsagn. Sist mot Ull/Kisa var han også veldig god de minuttene han spilte. Til neste år bør alle få sjansen, og jeg vil i hvert fall ikke ta for raske konklusjoner på nåværende tidspunkt om spillere i Glimt, da flere ungutter er i meget god utvikling. Vil nok heller stole mer på trenerteamet her. Jeg kan heller si at noen spillere er jeg mer usikker på som jeg har nevnt tidligere, men også de bør få sjansen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Prøver meg på en liten oppsummering av hvilke spillere som kan spille hvor. Tar utgangspunkt i 4-3-3.

Keepere:
Thomas -- usikker på nivået hans
Friedrich -- god i år, holder han ES-nivå?

Høyre back:
Reitan. Emm. god nok for ES, blir han med videre?
Edvardsen. Helt ute i kulda?
Jacobsen. I beste fall backup i ES?
Moe. Foretrekkes på stopperplass?

Venstre back:
Jonassen. Har ES-erfaring, men holder han ES-nivå?
Bjørkan. Ubeskrevet. Fått tillit på andre plasser enn denne.
Jacobsen. I beste fall backup i ES?

Midtstopper:
Bjørnbak. Lagets beste? Svært solid i år.
Lode. God sesong, men en del usikkerheter om ES-nivå.
Moe. Hadde ES-nivå inne, hvor står han nå?
Saltnes. Bør få slippe å spille stopper igjen.

Sentral midt:
Angel. Tidvis enorm, men det går litt sakte. Kan komme i trøbbel når han mister ball, og evner ikke alltid å jobbe situasjonene inn igjen.
Berg. Et diskusjonstema. Noen av oss mener han er uferdig, andre vil se ham satses på.
Sigurjonsson. Heller ubeskrevet.
Saltnes. Fungerer nok best som indreløper, god sesong der. Klarte ikke nivået som sentral midt for to år sia.

Indreløper:
Moberg. God sesong. Egentlig en teknisk og offensiv spiller i skallet til en litt treg defensiv midtbanespiller. Kan han finne en plass i ES?
Saltnes. Stor sesong. Litt seig i bevegelsene. Hvordan blir han når spillet går fortere og han får dårligere tid?
Berg. Teknisk og fysisk helt på høyden. Mangler evne til å sette preg på spillet. Blir lett usynlig.
Drage. Ikke på gammelt nivå. Har hatt ES-nivå inne, finner han veien dit?

Kant:
Hauge. Den nye gullkalven. Vi kan vel forvente at han får mye spilletid neste år.
Layouni. Uprøvd på øverste nivå
Drage. Har ikke briljert som kant. Foretrekkes på indreløper?
Olsen. Ikke dominerende i OBOS, men likevel viktig. Kan i liten grad spille på de samme styrkene som før. Mentaliteten holder til mer enn ES, gjør spillerferdighetene det?
Bjørkan. Fått et par omganger på høyre kant uten å overbevise.

Spiss:
Opseth. Toppskårer i OBOS, har han "edge" til ES?

*********

Det er vel liten tvil om at det følgende MÅ på plass:
Keeper må signeres. Enten ny keeper, eller at det avgjøres at de nåværende er habile.
Spiss må på plass. Vi ser en skrikende mangel på spissreserve.
Sentral midtbane må avklares. Angel eller ikke angel?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Knuta wrote: Thu Sep 28, 2017 12:02 pm Jeg synes Patrick er flere hakk bedre enn MK. Elverum kampen var han banens beste spiller. Kan være enig om at han er litt snill, men å utbasunere at dersom han spiller for Glimt i 2018 så vil laget rykke ned til Obos og det er vel mildt sagt litt sært utsagn.
MK hadde en annen aksjonsradius, og var konstruktiv med ball på en annen måte en Berg. Berg er helt avhengig av at ting fungerer rundt ham. Jeg er bekymra for at han kommer til å bli overspilt av motstandere gang etter gang når indreløperne ikke henger med bakover, og jeg er redd for at han kommer til å bli en evig støttepasningsmaskin når bevegelsene framover ikke sitter.

Berg er ikke en dårlig fotballspiller, langt derfra. Jeg sier heller ikke at Bergs tilstedeværelse kommer til å torpedere laget. Jeg er bekymra for at hans ferdigheter kanskje overgår erfaring og smartness. Og da er vi tilbake til den situasjonen der nøkkelposisjonen i Glimts 4-3-3, den sentrale midtbanen, blir ikke-fungerende. Det gir seg utslag i at veldig lite fungerer, både framover og bakover.

Det kan så klart hende Berg tar steg som tilsier at han vil gjøre det bra nok, og jeg håper jo gladelig på det. Men jeg er redd for at å satse på ham, nå, er for tidlig, og ikke vil bidra med de riktige kvalitetene på den riktige plassen på det riktige tidspunktet.

Mulig han var banens beste mot Elverum, men det er da virkelig ingen målestokk? Og, hvordan trygt er det å stole på trenerteamets avgjørelser i en sånn situasjon, hvis vårt førstevalg som midtbaneanker i neste års eliteserie stort sett er ubenytta reserve i kamper mot lag vi ikke kommer til å møte neste år?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

Larsson wrote: Thu Sep 28, 2017 11:46 am Jeg rakker overhodet ikke ned på Patrick Berg. Han er sikkert en fin fyr og alt det her. Men det må være lov å være kritisk uten at det skal bli krenkefest Listhaug-style av den grunn.
Men han har spilt (ifølge Altomfotball.no som pleier å være gode på slik) 1836 seniorminutter i serien siden debuten i 2014. Når stikker man egentlig fingeren i jorda og sier at "hm, nei, han er kanskje ikke god nok"? Man bør hvertfall begynne å nærme seg en konklusjon. Det er forøvrig ikke så fryktelig mange mindre minutter enn Morten Ågnes Konradsen og kisten hans ble det strødd sand over både her inne og på trenerkontoret for ett år siden. Og MÅK hadde da vist mye mer enn PB hittil har gjort.
For å følge din retorikk - Ulrik Saltnes hadde 4863 seniorminutter fra sin debut t.o.m 2016. Selv etter å ha spilt flere kamper i 2017 (og økte det tallet), var flere overbevist om at han aldri kom til å funke, ikke holder Obos-kvalitet en gang, og bør ikke fornyes. Tillit i riktig posisjon endret situasjonen hans totalt.

Så jeg syns ikke vi skal stikke noen finger i jorda ennå for Patrick Berg. Han har vist gode kvaliteter i flere kamper som han har startet, og har også tydeligvis en god dialog med trener-teamet om hva han skal jobbe ytterligere med.

MÅK valgte selv å dra til RBK og ikke fornye, så ikke så relevant hva han har vist mtp å bli satset på.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Emil Jonassen er vel blant de i dagens stall som har flest ES-minutter, og det er opptil flere her som gladelig så ham i en byttehandel mot to kaffekanner og en pakke pølser tidligere i sesongen.

Patrik Berg fikk atpåtil for mange minutter i TL16, han ble nok brukt mer og annerledes enn hva rettferdig var mot ham. Han voks nok på det, og blir stadig bedre. Jeg tror han kommer til å bli strålende god, jeg tror bare ikke han er god nok ennå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Eliteserien 2018

Post by ecke »

@Glimtsupporter: Fredrik Carlsen, Aalesund, er en spiller som jeg tror jeg ville likt i B/G. Han er litt for liten til idealmålene, men spillertypen liker jeg, ett rivjern. Han har kontrakt til 2020, men med nedrykk er det mange spillere som må byttes ut. Kanskje er Carlsen en slik.
Post Reply