Treningskamper 2018: Glimt-AAFK, Glimt-Junkeren

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Garrincha »

I det hele tatt synes jeg vi skal være veldig tålmodig med de unge spillerne. Det går veldig opp og ned, spesielt når man er under 20 år og når motstanden er er etablerte eliteseriespillere, ja da synes jeg oss forståsegpåere skal være såpass reflekterte at vi sparer oss for konklusjoner. Og spesielt gjelder dette siden Glimt er en klubb som satser på å utvikle spillere. Vi bør strekke oss langt for heller å se det positive og gi dem motivasjon, ingen av oss vet hvem av dem som blir toppspillere til slutt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Larsson »

Legg sammen dårlige holdninger og svake prestasjoner hver gang han har fått muligheten, og du har WAH.
Det blir mye av den samme situasjonen som rundt Patrick Berg: Hadde han fått så mange sjanser hvis faren var en annen? Jeg tviler. Mulig at talentet er større på topp, men tror ikke han har fart i kroppen for å kompensere for de manglende duellferdighetene.

Runar Hauge har ingenting. Ikke er han god med ball, ikke er han spesielt god uten. Ikke har han duellstyrke. Ikke en over gjennomsnittet pasning- eller skuddfot. Det er "få ballen i beina og gå fort framover" hele veien. Ingen X-faktor. Det blir altfor endimensjonalt. For å snu spørsmålet: Hva er det som gjør han så talentfull?

Natt og dag mellom JPH/Evjen og de to gutta nevnt over her. Der det er høyt Eliteserie-nivå inne hos dem er det knapt OBOS å se hos Runar Hauge og WAH.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by G-s-enz »

Runar Hauge moste Bjørnbak i en duell i internkampen i fjor så at han ikke har duellstyrke betviler jeg. Forøvrig synes jeg han har en del fine kvaliteter men du ser at han er 16 mtp feilvalgene han ofte gjør. Alt for ung til å si at han aldri blir noe.

WAH synes jeg har litt mangler ift samhandling men det er få om ingen som har like god nærteknikk i Glimt. Redd han sliter for mye med kroppen til å få ut potensialet.

P.Berg er den jeg er mest redd aldri kommer til å bli noe(i Eliteserien). En fin fot men bortsett fra det sliter jeg med å se noen klare styrker.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Playmaker »

Vel, WAH gikk selv ut i avisa og innrømte dårlige holdninger. Det er en ting som krever litt, og som det står respekt av som 18/19-åring. Viser tegn på bedring, og i det siste har det vel ikke vært de store problemene...? Svake prestasjoner hver gang han får muligheten? Putta to mål i kamp for 7 dager siden. Han er en spillertype Glimtsystemet sjelden fostrer, men absolutt talentfull og har et målscorer-gen som absolutt ikke bør gjemmes bort langt ned i divisjonssystemet. Når det kommer til evnen til å dra av spillere, så tilbyr han noe vi ikke finner hos andre i stallen. Se ballfølelsen og det ømme touchet hans.

Runar Hauge storspiller på nasjonalt nivå og på ungdomslandslag, mot andre nasjoners beste gutter i samme årsklasse. Selvsagt har han talent. Nå i oppkjøringen vil det jo variere for alle unggutter. En oppkjøring på elitenivå er ikke bare bare for juniorer. Hauge er god med ball, han har tempo og aggressivitet i spillet sitt. Men absolutt ikke Eliteserie-nivå enda. Det kan man virkelig ikke forvente av en 16-åring. Nå får han og et par andre unggutter smake på nivået mot norgestoppen (Godset). Man ser hvor lista ligger og det gir stort sett mersmak og ikke minst motivasjon til hardt arbeid videre.

Helt enig i at JPH/Evjen er svært spennende og har kommet mye lengre enn Hauge og et hakk lengre enn WAH. WAH har likevel overbevist meg denne vinteren. Han har noe spesielt. Evnen til å faktisk dra av spillere med sålevendinger og tekniske finesser, det er sjelden vare .Jobber han med dette og effektiviserer disse elementene i spillet sitt, så kan det bli veldig veldig bra!

Men Bjørkan da! Steike ta, har han foran Jonassen jeg.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Novi »

Bjørkan var frisk offensivt og sikker defensivt det lille jeg så av kampen - som bare var sporadisk i første omgang. Håper det ikke er et blaff.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by gavharr »

WAH og RH uten talent!!?
Last edited by Sulliken on Sun Jan 28, 2018 9:11 am, edited 1 time in total.
Reason: Skjerpings. Enkelte ting skriver man ikke til medforumister
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Larsson »

Jeg har bra record når det kommer til å se hvem som kommer til å bli gode når de er 16-17 år gamle. Godt mulig at jeg tar feil ad WAH, men Runar Hauge har jeg ikke spesielt tro på.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by gavharr »

Var selvfølgelig satt på spissen... Tror ikke vedkommende følte det som et oppriktig personangrep. Jeg kan alltids ta feil, og i så tilfelle så beklager jeg det. Det var selvfølgelig ingen medisinsk anbefaling. Kun et stort "HÆÆÆÆ". :)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Sulliken »

Det er godt mulig. Men ordleggingen var ikke innenfor det vi godtar.
Så setter vi strek for den diskusjonen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ketild
Posts: 16
Joined: Sun Jan 28, 2018 6:27 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Ketild »

Er man virkelig så hårsåre? Jeg så ikke den opprinnelige kommentaren, men om det som står der bare er forsterket med HÆÆ, så syne jeg den er tynn. 😊 Forøvrig mener jeg man skal være forsiktig med å "hogge hodet" av 16-17 åringer. Selv om Larsson mener han har en bra record, så taler det vel litt for Hauge at han er landslagsspiller på sitt nivå?
Ketild
Posts: 16
Joined: Sun Jan 28, 2018 6:27 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Ketild »

Larsson wrote: Sun Jan 28, 2018 12:43 pm Jeg har bra record når det kommer til å se hvem som kommer til å bli gode når de er 16-17 år gamle. Godt mulig at jeg tar feil ad WAH, men Runar Hauge har jeg ikke spesielt tro på.
Har du noen eksempler på din record?
Jeg mener det er tendensiøst å bruke slike ord etter en treningskamp om unge spillere. Men selvsagt - om du har særdeles god innsikt, erfaring med talentutvikling osv så er det kanskje en grunn til å lytte. 😊 Venter i spenning
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Larsson »

For the record: Jeg ble ikke støtt av kommentaren. Såpass får vi internettkrigere tåle. Så lenge det ikke drar i Norge for Nordmenn-retning er det helt ålreit for meg.

Det mest soleklare eksemplet på min record? Stefan Johansen. Han hadde Glimt-ledelsen så stor tro på at de ga han vekk som 18-åring. Jeg sa allerede 3-4 år tidligere at han kunne bli landslagsspiller med riktig veiledning og matching. Det var forsåvidt akkurat de samme tonene angående Mathias Normann. Så den spillerevalueringen på Aspmyra... Jeg vet ikke helt, altså.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Novi »

Meningsløs diskusjon, hvor Larsson går på tynn is. Det er selvsagt flere 16-17 åringer som ikke blir profesjonelle enn de som faktisk slår gjennom på høyt nivå, så sånn sett kan man være negativ til alle og sånn sett ha bedre statistikk enn den som generelt er positiv. Larsson har mye bra å komme med i diskusjoner, men akkurat denne går ikke hans vei :)
Una mas cerveza.
Ketild
Posts: 16
Joined: Sun Jan 28, 2018 6:27 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Ketild »

Larsson wrote: Sun Jan 28, 2018 8:30 pm For the record: Jeg ble ikke støtt av kommentaren. Såpass får vi internettkrigere tåle. Så lenge det ikke drar i Norge for Nordmenn-retning er det helt ålreit for meg.

Det mest soleklare eksemplet på min record? Stefan Johansen. Han hadde Glimt-ledelsen så stor tro på at de ga han vekk som 18-åring. Jeg sa allerede 3-4 år tidligere at han kunne bli landslagsspiller med riktig veiledning og matching. Det var forsåvidt akkurat de samme tonene angående Mathias Normann. Så den spillerevalueringen på Aspmyra... Jeg vet ikke helt, altså.
Ok. Men dette blir litt motsatt vel. Du mener du har sett gode spillere som Glimt ikke ser, og "gir bort". Denne gang mener du at spillere er talentløse nesten, mens Glimt vil satse. 😊 Ikke enkelt dette.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by ecke »

Det er en litt rar diskusjon om Runar Hauge, en spiller fast på aldersbestemt landslag, dvs at han anses av de som løpende vurderer norske spillere/talenter, blant de ca 20 beste i sin årsklasse. Det må være godt for B/G i massevis. Hurtighet, fysikk og tøffhet er hans beste egenskaper, og han må selvsagt jobbe teknikk og spilleforståelser, men han har også en herlig entusiasme i spillet. Han minner meg om en ung Riise.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Larsson »

At man spiller på G16/17 er langtfra en garanti for at en blir en god fotballspiller (nei, jeg vet at ecke ikke sa det motsatte). For noen år siden var det 50% utskiftning i stallen fra G15 til U21 - dette har neppe synket. Glimt har opp gjennom årene hatt flere som har spilt på aldersbestemt landslag, men som i dag knapt spiller for Innstranden eller Junkeren. De har hatt langt flere av den kategorien enn type Berntsen, Konradsen, Johansen & co som er blitt gode spillere på høyt nivå.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Godset-Glimt (Resultat 2-1 slutt)

Post by Larsson »

Ketild wrote: Sun Jan 28, 2018 8:49 pmOk. Men dette blir litt motsatt vel. Du mener du har sett gode spillere som Glimt ikke ser, og "gir bort". Denne gang mener du at spillere er talentløse nesten, mens Glimt vil satse. 😊 Ikke enkelt dette.
Dette blir strengt tatt samme sak bare fra den andre siden. Jeg har ikke nok oversikt over hva som har skjedd i utvelgelsen i ungdomsavdelingen, men sjansene til Runar Hauge går jo definitivt på bekostning av noen. Minuttene han får i treningsoppkjøring, på trening med a-laget og så videre ville sannsynligvis vært gitt til noen andre hvis ikke han hadde fått dem. Og da er jobben med velge hvem som skal få disse minuttene veldig viktige. Og jeg er generelt kritisk til hvordan denne prosessen foregår.

Jeg er klar over at det å se hvem som kan bli best når de er 23-24, og ikke 14-15, er hele essensen med det å utvikle talenter og at det ikke er enkel vitenskap. Glimt har historisk sett gjort en OK jobb med dette. Poenget mitt er bare at klubben er ganske flinke til å slå seg brystet over hvor flinke de er i denne jobben, men at de ikke så talentet til han som i dag tjener millioner på nest høyeste nivå i England og er landslagskaptein. Og at det var nære på at det samme skjedde med en som ble solgt til høyeste nivå i England for over 10 millioner kroner og som i dag er bærebjelken på en gullutfordrer i Eliteserien. Og disse to spillerne ble ikke satset på med nesten ti års mellomrom.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Knuta »

Hvordan i all verden kan man fastslå at en lovende 16-åring som er en av de beste i sin årsklasse i Norge ikke vil bli en god spiller?. I så fall har man evner som antakelig alle storklubber ville betale store summer for å innhente den vurderingsevnen og analysen. Og her er det sikkert en plass ledig i programmet 'Klarsynt' på TV.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Novi »

Skal vel ikke dra inn Nordmann her også. Han ble jo sendt på lån, og tok seg selv sammen, og ble satset på når han kom tilbake. Grunnen til at han er der han er er at Glimt beholdt ham og sendte ham på utlån for å få spilletid, og at han selv tok seg sammen med trening og kosthold. Og så var Glimt gode på å selge ham til rett pris rett til utlandet.

Med Johansen og Konradsen er det et poeng at Glimt sitter igjen med så lite - men er det pga utvelgelsesprosessen av talenter? Tror det er mye som spiller inn her - klubbens manglende profesjonalitet, lite fokus på kosthold, dårlige treninger, osv.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Larsson »

Hvorfor skal man ikke dra inn Normann? Han var gitt opp av Glimt både før og etter utlånet til Alta. Det var Bjørkan som klarte å forlenge kontrakten med ham - resten av klubben var ikke med. Så spilte han bra i sesongoppkjøringen, mulighetene dukket opp og the rest is history.
Det kunne blitt akkurat samme historien som Stefan Johansen. Gitt vekk av klubben før han så å blomstre senere i karrieren.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by ecke »

@Larsson: "Han (Normann) var gitt opp av Glimt både før og etter utlånet til Alta". Hvem Glimt er i denne sammenheng, er vel en svært selektiv historiefortelling. I 2015 rapporterte jeg mye på Glimtforum om Normann og det klubbmiljøet snakket om, og han fikk jo 3-årskontrakt med B/G allerede i 2013. Det er nok riktig at man i perioder syntes at han ikke utviklet seg slik han burde, men talentet var det ikke noe spørsmål om. Klubbmiljøet hadde aldri gitt opp Normann! Det var også liten tvil om at Stefan var et uomtvistelig talent, men i og rundt A-laget var det tvil om at de ville lykkes med å løfte han fra talent til toppspiller. De mente nok at han måtte skifte miljø for å vokse videre.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Kesseboy »

Basert på mine kilder den gangen ville Johansen aldri klart å vokse i klubben. Det var ikke kun pga klubben.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Larsson »

Trodde talentutvikling handlet om å legge til rette for spillere til å utvikle seg ved å skape en god treningshverdag og arena for å lykkes. Men det er kanskje bare meg.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by tomath »

Noen som har påstått det motsatte?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2018: Molde -Glimt Fredag 2/2 Kl 14

Post by Larsson »

Jeg føler jo det er det de ovenfor gjør. Som om ikke det er klubbens ansvar å legge til rette for motivasjon, kosthold og det som tilhører en kommende toppspiller. Ja, jeg skjønner jo også at 99% av ansvaret for hvor god en fotballspiller skal bli avhenger av spilleren selv, men da kan vi liksågreit legge ned hele u-avdelingen med 32 spillerutviklere eller hva det nå enn er i klubben. Hva de skal ha i Drammen som de ikke har i Bodø når det kommer til opplegget rundt for å motivere og veilede kosthold/trening?

"Best på det som er gratis" leser jeg her minst en gang i uka. Kan ikke skjønne at dette ikke kan medregnes der.
Post Reply