Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by tomath »

Er det sånn at Glimt skal ha logo på drakten før pengene er på konto? Huff, dette kan bli en pinlig affære, med bildebevis :oops:

Jeg er 100 prosent innstilt på at dette kommer til å gå i vasken, så får alt annet bli en positiv overraskelse.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

Fair enough at det er lånte penger - investerte penger er vel et bedre uttrykk. Men disse kommer nok ikke en dag før 2. januar, så bare å føre på budsjettet for 2019. Hvertfall ikke penger vi begynner å bruke av før de sitter på egen konto, noe jeg ikke tror Glimt gjør heller.

Det store spørsmålet her er jo "what's in it for Hayes?". Logo på drakten kunne han jo fått for 1/15-del av det som skisseres her.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

Ikke at jeg er spesielt stor tilhenger av å sponses av lån, men to be fair, det er ikke Glimt som låner pengene. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at andre sponsorpenger vi får er opptjent, skatta av og sylta på konto før klubben får dem heller.

Vi får anta at de som låner ut pengene (som til slutt havner hos oss) har gjort sine sunne vurderinger, og har tilstrekkelig sikkerhet, så ikke vi ser latterlige ut i dét dragsuget. Det har da vel skjedd før, i fotballverdenen, at sponsorer har gått konkurs.

Jeg har forholdsvis stor tiltro til at klubben er i stand til å planlegge og budsjettere nøkternt, og forhåpentligvis ikke gjøre seg avhengig av disse pengene. Til det har vi vært i grønn sone for lenge, det er liten grunn til å tro at man plutselig blir fryktelig naive til inntektskilder.

Men ellers er jeg på linje med Novi.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by mortsto »

Novi wrote: Thu Aug 23, 2018 8:36 am Det store spørsmålet her er jo "what's in it for Hayes?".
Tja. Når disse investorene går for Glimt og Stormen, så er det vel snakk om merkevarebygging for å skaffe seg goodwill i videre bissniss? Grunnen til at Mohn bruker masse penger på TIL er vel også at han har en del andre forretninger der. Så skal det vel sies at Mohn faktisk har de pengene i banken og ikke trenger å låne dem.

Så fremst Glimt ikke starter å bruke penger som fulle sjømenn før de har fått pengene, så synes jeg ikke nødvendigvis de må ta sin hatt og gå om dette allikevel ikke blir noe av. Når noen kommer med lovnader om store penger, så er det jo rart om Glimt ikke skulle være interessert i dette, selv om Geddes Lab ikke har pengene med seg i en stresskoffert.

OM det skulle ramle ti mill inn på konto 2.jan, så regner jeg med Glimt allikevel budsjetterer edruelig. Vi har da muligheten til å hente inn en spiller eller to av Zinckernagels kaliber, evt hente et par talenter fra Diambars uten å sprenge lønnsbudsjettet.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by mortsto »

https://www.an.no/bodo/okonomi-og-narin ... 5-4-842907

Reasoning behind the sponsor deal with Bodø Glimt?

• Bodø Glimt is a great marketing opportunity for the companies. An agreement has been signed to invest into Bodø Glimt and to help them bring in more large brands to sponsor the team on an ongoing basis. If the smart city project in Bodø comes to fruition, Glimt will be a cornerstone opportunity for marketing ourselves. It is a brand that truly holds the heart of the citizens locally and we are excited to participate and contribute to the Bodø community. We will bring investment to the team by the end of the year as per our contract.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

Det virker faktisk som om de mener alvor...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

Og jeg spør fortsatt - what's in it for Hayes? 10 mill kjøper langt mer enn en logo på Glimt-drakten og Bjørnbak på en reklameplakat. De hadde fått samme publisitet om verdien var 1/5-del. De gir ikke penger til Glimt - de kjøper seg noe. Så blir noe annet enn Mohn, detta, som har gitt til norsk idrett i flere tiår.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by mortsto »

At de hadde fått samme publisitet om de gikk litt lavere ut kan vi vel allerede avskrive. De har i løpet av svært kort tid fått særdeles mye omtale i media. Blant annet pga "tidenes største avtale" med Glimt.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Knuta »

mortsto wrote: Thu Aug 23, 2018 9:20 am
OM det skulle ramle ti mill inn på konto 2.jan, så regner jeg med Glimt allikevel budsjetterer edruelig. Vi har da muligheten til å hente inn en spiller eller to av Zinckernagels kaliber, evt hente et par talenter fra Diambars uten å sprenge lønnsbudsjettet.
Kanskje heller bruke penger på å finne og utvikle et system hvordan man utvikler og foredler lokale talenter i hele Nord-Norge. I stedet for å kjøpe 'katta i sekken'. (her er Zinckernagel et unntak).
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by mortsto »

@Novi: Forøvrig er det vel ikke sånn at en i Norge får kjøpt seg noe mer enn det som står i kontrakten. Det er jo ikke sånn at Bodø Kommune automatisk gir dem fordeler i "ny by - ny flyplass" fordi de sponser Glimt?

@Knuta: En kan gjøre begge deler. De kattene vi har fått i sekken har vi vel nettopp fått uten å betale. Mao, bruker en fem av de ti omtalte millionene på spillerkjøp, så kan en velge på en hylle høyere enn de beste på Åsane.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by G-s-enz »

Evt kan man investere i en speider og en sportsdirektør 🤔
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Litt av poenget her er vel at han må få tilslag på milliardlånet sitt først. Jeg vil tro at det ikke bare er en formalitet for en person som ikke har noen verdier eller tidligere suksess å vise til.

Mer fra Bodo.nu:
– Dette er min andre offentlige opptreden. Noensinne! Dere ser på en fyr som ikke vet å bruke power point. Levebrødet mitt er stort sett å snakke. Min siste offentlige opptreden var med den kinesiske regjeringen. Jeg har jobbet underground for å lage de mest crazy planer som du overhodet kan komme opp med, der jeg har jobbet med andre globale ledere rundt om i verden.

Ordet underground, som han selv brukte, synes å passe.

Danny Hayes finnes ikke på Facebook, ikke på Instagram. Ikke engang på Google Images dukker det opp bilder av ham, bortsett fra de som har vært i bodøpressen de siste måneder. Det finnes ingen bakgrunnsartikler om ham, ingen intervjuer, ingen saker om de crazy planene han har pønsket ut sammen med globale ledere, ingen ting, på hele det store internettet.

Er det ikke merkelig for en president for en milliardstiftelse? For en global leader?
Kanskje er det å gå stille i dørene stilen hans når han starter prosjekter, at det er derfor det ikke finnes noe å lese om han? Om han har lyktes med den stilen før, hvorfor kaste om på alt akkurat nå? Hvorfor så ekstremt mye frempå i mediene akkurat nå, men aldri før?
Selv har han ikke én dollar å investere, hvilket Hayes bekreftet overfor Bodø Nu i går. 10 millioner kroner til Glimt, de pengene må han låne i en bank, sa han i samme slengen – og så ikke mørkt på det.

Ville du kjøpt bruktbil av denne mannen? bruker man å spørre.

I denne saken vil jeg heller si:

Ville du innledet forretningssamarbeid med en mann som vil finansiere hele Ny by-prosjektet uten dekning på konto, fikse ny havn og ny flyplass, kjøpe Stormen konserthus, sponse Glimt med 10 millioner kroner, bygge datasenter til 4 milliarder med byggestart om et halvt år (!) og strekke fiber herfra til Kina over Nordpolen – alt dette lagt frem på inn- og utpust i løpet av tre måneder?

Jeg tenker jeg ville betakket meg.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

mortsto wrote: Thu Aug 23, 2018 10:17 am @Novi: Forøvrig er det vel ikke sånn at en i Norge får kjøpt seg noe mer enn det som står i kontrakten. Det er jo ikke sånn at Bodø Kommune automatisk gir dem fordeler i "ny by - ny flyplass" fordi de sponser Glimt?
Pengene kommer visstnok fra et markedsbudsjett, så da vurderer man jo hva man får for 10 mill hos Glimt, fremfor alt annet det kan brukes på (arrangere events, annonseplasser, PR, whatever). Det de har sagt om formålet med å sponse Glimt så langt kunne de fått langt på vei og mere til for 2 mill - og det ville gitt akkurat samme interessen i Bodø-pressen.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by mortsto »

Se der ja. Grei oppsummering fra BodøNu. :skål
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

mortsto wrote: Thu Aug 23, 2018 10:10 am At de hadde fått samme publisitet om de gikk litt lavere ut kan vi vel allerede avskrive. De har i løpet av svært kort tid fått særdeles mye omtale i media. Blant annet pga "tidenes største avtale" med Glimt.
AN/BodøNU ville vært like mye på ballen om summen var 2 mill. Kanskje ville man ikke sett en liten artikkel på NRK.no. Så i praksis 8 mill for en fis av nasjonal interesse?

Jeg syns det er spennende med nye sponsorer, men syns det er rart at det eneste som er kommet frem er Glimt som sier det skal få mye penger, og Hayes som lover de skal gi penger.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

Novi:
Det ikke bare Hayes.

Leste du denne?

Der blir det gitt en del svar:

https://www.an.no/bodo/okonomi-og-narin ... 5-4-842907

Hvorfor skulle de komme til Bodø for å lure folk og fe?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Hvilke svar blir egentlig gitt der?
Hvorfor finnes ikke Danny Hayes på nettet?

– Danny er en entreprenør som har gjort konsulteringsarbeid og rådgivende arbeid verden rundt. Han har brukt flere år på å gi råd til institusjoner, myndigheter og selskaper om smart infrastruktur. Han har alltid markedsført andre eller selskaper, ikke seg selv. Derfor har han ingen signifikant digital historie.
Ingen signifikant, som i absolutt ingen. Gudene skal vite at han plutselig har valgt en helt motsatt tilnærming i Bodø i hvert fall.

De er vel ikke her for å lure folk og fe, men for å tjene penger.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Novi »

Har ikke sagt noe om luring av folk og fe. Ønsker mer informasjon om hva som ligger i avtalen. Når man sammen har kommet fram til 10 mill, så må det jo ligge noe i summen? Har de kjøpt stadionnavnet? Blir de hovedsponsor på drakta? Skal Glimt delta på spesifikke events? Alle skjønner at de snakker om å etablere seg i Bodø og vil promotere seg selv, men som sagt i det uendelige - det kunne de gjort for en langt mindre sum. En basic sponsorpakke med draktlogo og invitasjon til nettverksevents koster ikke 10 mill i året.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Bodonu.no har en interessant sak som hovedoppslag nå...
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sniken »

Sulliken wrote: Thu Aug 23, 2018 12:25 pm Hvorfor skulle de komme til Bodø for å lure folk og fe?
Er du seriøs?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

@Sniken
Hva mener du?

Jeg stiller de som overhodet ikke tror noe på dette et betimelig spørsmål. Hvis hele greia ikke er legit, hvorfor i all verden kommer Danny Hayes og Gebbes Lab til Bodø?

Hvis de ikke holder ord, så kan de bare glemme å få bygget ut noe som helst.

Jeg har nok en sunn skepsis til at alt faller på plass jeg og, men jeg tror ikke at Hayes og co ikke mener det de sier.

Edit:
Man kan og spørre: "what's in it for them?" Hvis alt dette er bare BS? Hva er agendaen?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sniken »

De skal selvsagt ikke bygge noe som helst. De vil ha en par signaturer, helst fra en eller annen offentlig instans i Bodø. Som i neste fase vil utløse lån. Som selvsagt verken långiver eller noen i Bodø noensinne vil se noe til.

Denne dama som er utestengt fra å drive forretning i sin egen hjemstat i USA: "Hun skriver blant annet at det var hun som fikk Hayes til Bodø, og at amerikaneren er som en far for henne - en humanitær person med kristne verdier."

Herregud, folkens. Ser dere ikke hva som foregår?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Kesseboy »

Har ikke plusstilgang hos Bodø NU, men de kjører nå en sak med tittelen "Hun bragte Danny Hayes til Bodø - knyttes selv til ulovlig aksjesalg".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Glimt1916 »

Agendaen er vel å tjene penger. For å få det til fremstiller de seg som noe annet og større enn det de egentlig er. Det er vel rimelig vanlig, og det mest profilerte tilfellet i Bodø de siste årene er vel Norbrew, som lovet gull og grønne skoger for å få folk til å investere i et luftslott.

Personlig synes jeg jo dette begynner å utvikle seg til noe av det mest underholdene som har skjedd med Glimt denne sesongen...
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt inngår historiens største enkeltavtale

Post by Sulliken »

De går da rimelig hardt ut hvis dette skulle være en svindel for et banklån... Så hardt ut at de i såfall ikke vil komme unna med det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply