Norske talenter for slappe?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Norske talenter for slappe?

Post by Larsen »

Kan se slik ut skal vi høre på Rösler, her snakker han om at Bjørn Helga Riise drar fordeler av å ha vært utenlands:
For det er enkelte ting man lærer når man er alene i utlandet, som jevngamle nordmenn ikke nødvendigvis får med seg.

- Han har vært i Standard Liege og vet hva det vil si å være i en stor klubb. Han vet hva som kreves for å lykkes på øverste nivå, og da mener jeg både på og utenfor banen. Det samme gjelder langtfra alle andre unge, norske fotballspillere, forteller LSK-treneren.
Link:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142249

Rösler har jo en ikke helt ukjent tidligere Glimtspiller i stallen å sammenligne med..
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Man får inntrykket av at norske talenter ikke alltid er like ydmyke i forhold til egne ferdigheter og legger ikke det nødvendige treningsarbeidet ned for å utvikle seg videre.

Er det da rart at mange klubber leter utenlands for å finne spillerforsterkninger? Kanskje skal man begrense kritikken mot klubbene, all den tid norske talenter er noe avslappet i forhold til å legge ned det nødvendige arbeidet for å nå a-laget.

Hvis man ser til f.eks lille-Per i Trondheim så ser man jo at det er mulig å få sjangsen selv på RBK bare man er god nok, i tilfellet PCS så er det langt mer enn bare talent ute å går. Den gutten har lagt ned en masse trening for å bli så god som han har blitt.

Se videre til Råstad som har variert veldig i prestasjonene, alt etter hvor mye arbeidet som er lagt ned i treningen. Hittil i år har han vært en fryd å følge og han har innrømmet selv at mye skyldes at han har jobbet langt mer seriøst på trening.
Det er trist å tenke på hvor god han kunne vært på dette tidspunkt om han hadde vært like seriøs hele tiden, for at talentet er der kan det ikke være noe som helst tvil om.
Dette er folk som lever den drømmen tusenvis av mennesker i Norge har, det å kunne leve av å spille fotball. Ikke bare leve men de fleste på toppnivå lever veldig godt også.
Tenk Staurvik, hvor kunne ikke han ha vært i dag med en annen holdning til trening??
Den mannen var så ufattelig god, men den som stoppet det som kunne vært en strålende karriere var han selv.

Når jeg da tenker på at Glimt har en hel del store talenter i stallen, f.eks. Aakre så håper jeg virkelig at Glimt er flinke til å understreke hvor viktig det er at man ikke blir fornøyd med egne prestasjoner men fortsetter å jobbe hardt for å nå så langt som mulig.

Talent i seg selv er ikke nok dersom man har ambisjoner om å nå virkelig langt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Post by Kesseboy »

Jeg vet om flere store talenter i Bodø-regionen (da snakker vi vel i ærlighetens navn om typ. regionaltalenter, men likevel) som kunne ha utvikla seg videre, men som ikke hadde den nødvendige "driven" i seg for å jobbe helhjerta med treningsopplegg, og dermed heller har valgt å legge opp. Dette skjer som oftest i overgangen til junior-spill, har jeg inntrykk av. Ut fra dette anser jeg Röslers utsagn som noe som har litt sannhet i seg, men som kanskje ikke treffer - de som eventuelt måtte reise utenlands er igrunn virkelig seriøse, og kan vel kanskje påstås å være i større grad disponert for helhjerta og langsiktig treningsinnsats i utgangspunktet. Norske ungdommer som spiller for sitt lokale topplag er privilegerte, og ser kanskje sånn på seg sjøl også, men mangler muligens den nødvendige motivasjonen. Sånn sett kunne man jo rette skytset mot klubbene.

Det er vel riktig som du sier, at for eksempel Råstad og Staurvik er eksempler på spillere som kanskje kunne vært enda bedre dersom treningsarbeidet ble tatt mer seriøst - og det er jo gledelig at Råstad nå ser ut til å blomstre. Men jeg tror nok det gjelder flere spillere i Glimt-stallen, jeg er for eksempel ikke så sikker på at treningarbeidet under 2005-sesongen var godt nok.

Når det er sagt, så kan man jo nevne Eivind Eriksen. Mannen sies å ha vært ett av de desidert største fotballtalentene i Nord-Norge noen sinne, men det sies også at han ikke evnet å ta treningsarbeidet seriøst nok. Et fantastisk talent med ei dårlig innstilling til å slite gjennom en hel forsesong. Man ser jo hva som bodde (og bor?) i mannen basert på hans nærmest usannsynlige målraid i 2. og 3. divisjon, samt hans Maradona-raid i flomlyskamp mot Viking. En sterk, hurtig og eksplosiv spiller hvis karrierehøydepunkt nok var prøvespill i Rosenborg og noen-og-sytti kamper for Glimt, når han kunne nådd så mye, mye lenger.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Post by brutus »

Kesseboy wrote: En sterk, hurtig og eksplosiv spiller hvis karrierehøydepunkt nok var prøvespill i Rosenborg og noen-og-sytti kamper for Glimt, når han kunne nådd så mye, mye lenger.
Ja, med den rette innstillingen er det mulig at Eivind Eriksen til og med kunne fått noen kamper for TIL! :wink:
DIXI
User avatar
imre
Posts: 235
Joined: Wed Jul 27, 2005 6:15 am

Post by imre »

brutus wrote:
Kesseboy wrote: En sterk, hurtig og eksplosiv spiller hvis karrierehøydepunkt nok var prøvespill i Rosenborg og noen-og-sytti kamper for Glimt, når han kunne nådd så mye, mye lenger.
Ja, med den rette innstillingen er det mulig at Eivind Eriksen til og med kunne fått noen kamper for TIL! :wink:
ikke utenkelig, absolutt ikke utenkelig , Brutus :!: :lol:
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Mendi wrote:
Kanskje burde de eldre spillerne i Glimt vært mer bevisst sin rolle i forhold til det å påvirke miljøet? Uten at jeg kjenner for mye til det, så sitter jeg med en følelse av at den generasjonen rutinerte Glimtspillere som vi har hatt de siste årene ikke har vært seriøse nok i trening og holdninger, og at en slags ukultur har fått fotfeste. Kanskje kan det være årsaken til at Glimt ikke har fått frem egne unge spillere de siste årene??
Der kan det nok hende du har satt fingeren på noe veldig viktig Mendi. Uten å direkte være i miljøet så er det selvsagt vanskelig å slå fast at man har noe slikt i Glimt, men jeg ser ikke bort i fra at man her er inne på noe veldig viktig.

Nå er jeg vanligvis ikke glad i å hente frem sitater fra Ivar Hoff, men jeg erindrer hva han sa om glimtspillere og glasshuset.
Post Reply