Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det er vel klare tegn til at Sane blir ut året. Tønne har imponert voldsomt på trening, og kan også være alternativ til Sane/Moe/Saltnes. Edvardsen er på vei til god form. Vi har veldig fart i laget nå, det jeg savner er en god keeper, bedre enn Staw. Ser jo at VIF forsterker med en haug med dyre spillere som antakelig trenger sesongen til å komme i kampform. Har ikke noen tro på at det blir vellykket. RBK har gjort en enorm stryking av stallen med gode spillere som alle er i kampmodus. Eller så er det mye rare 'overganger' til en del lag. Glimt har vel lært litt forhåpentligvis. Er optimist med tanke på resten av sesongen og også 2016, da Berg/Konradsen og en del andre unge lovende spillere stadig får mer erfaring. Ser at RBK prøver å leie ut Gamst Pedersen, men jeg tror ikke noe lag vil ha han. Ikke kom til Bodø/Glimt please.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Noen lar seg lett imponere!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Tønne som eneste mann inn sier meg at Glimt's målsetning faktisk er "3 lag bak" i november.
Una mas cerveza.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Jeg skulle gitt mye for å vite hva som har skjedd i dette vinduet og hva som er planen fremover med tanke på å hente ny midtstopper. Dette har jo vært en "problemposisjon" i lang tid, og vi vet at Sane ikke kommer til å være her neste sesong så da synes jeg det er rart at man ikke har klart å hente inn en ny spiller. Samme gjelder ny keeper, dette har ikke vært et problem like lenge, men det kan bli ganske prekært utover høsten når vi vet at Londak er skadeutsatt og i tillegg bare ett gult kort unna karantene. Da Glimt valgte å ikke gi tilbud til han dansken som nå har signert for Mjøndalen så tok jeg det faktisk for gitt at man hadde full kontroll på situasjonen og følte meg helt trygg på at reservekeeperen i høst ikke kom til å hete Jonas Kolstad.

Er det kanskje slik at regelendringen som gjør at eksterne ikke kan bidra til spillerinnkjøp på samme måten som før har gjort Glimt helt handlingslammet inntil situasjonen er avklart?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Er enig at vi trenger en keeper og midtstopper. Men problemet er at Glimt må hente inn en god midtstopper. Så lenge Sane/Moe spiller så må denne midtstopperen stort sett sitte på benken i 2015. Hvem av gode midtstoppere vil komme til Glimt da?. Da er det bedre å hente inn en kvalitetsspiller når Sane forsvinner. Men Londak trenger virkelig en utfordrer og her har Glimt ikke gjort jobben sin.
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Mjh »

Sane er ute med karantene i neste kamp er han ikke?

Saltnes var vell på sykehuset med ukjent magevirus, men trener vell for fullt nå.
tord
Posts: 27
Joined: Wed Apr 09, 2014 9:46 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by tord »

På keeperplass er det jo slett ikke uvanlig å få dispensasjon til å hente en keeper utenfor overgangsvinduet ved skade. Ikke at jeg mener dette er en ansvarlig måte å drive en tippeligaklubb på, men det er jo altså en mulighet for at en keeper kan dukke opp iløpet av høsten. Er det ikke forresten sånn også at bosmanspillere kan signere for klubber etter at vinduet har stengt?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Forsvinner Sane før det internasjonale vinduet stenger klarer vi oss med Saltnes, og da får han masse kamptrening og forhåpentligvis vil dette utvikle gutten. Vi må slutte å ha så lite tro på at våre unge kan ta steg, og ærlig talt, er det ikke fornuftig av en klubb av Glimts størrelse å ikke bruke så mye penger på å hente folk utenifra og heller utvikle våre egne og tjene på de senere? Har vi så forbanna mye penger? Jeg sier for n'te gang, se på Godset under Deila. DET er medisinen, i allefall slik vi ligger an nå. Vi rykker ikke ned med Saltnes/Moe og hvis Saltnes/Moe ikke fungerer har vi et lengre vintervindu å fikse sakene på. Glem ikke at vi var et, unnskyld ordbruken, et halvt fittehår fra å gå konkurs for noen år siden, og det som er viktig nå er å bygge en bærekraftig klubb sten for sten.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det er Bodø/Glimt som selv har sagt at de ønsket v.back, midtstopper og keeper, og jeg regnet med at de hadde vurdert hvilke spillere de ønsket og hvilke penger de hadde disponibelt. Bodø/Glimt har også sendt avgårde Berglann, Badou, Silva og med langtidsskade på Imingen og Staw. Venstre back var kanskje det som de trengte minst med Jacobsen/Brix. Kanskje får vi forklaringen hvorfor klubben ikke klarte verken keeper eller midtstopper. Det virker rart at B/G prioriterer trippeldekning på venstre back, men klarer seg med keepertreneren som reservekeeper og en Sane som vil gå, og kanskje går. Vi får tro at B/G kanskje forteller hvorfor, men fram til da, ser vinduet rimelig mislykket ut.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Ja de har sagt mye, men premissene forandrer seg. At vi mistet stjernespilleren Badou fryktet vi hele gjengen, men vi ser en Konradsen som har guts, knowhow og ustabilitet. Men han har mye å gå på, men vi skal selvsagt ikke se bort i fra at laget i sin helhet styrker seg med Badous exit. Og det gir plass. Og det gir motivasjon.

Å hente nye gir øyeblikkelig (i teorien) trygghet. Men å gi rom og plass for de unge gir oss en langsiktig forse som selvsagt ikke er like målbart i form av suksess, men det kan på sikt være suksessfullt i form av økonomisk trygghet og på lengre sikt, til og med muskler. Vi kan overføre dette til Sane. Ingen tvil at han er en spesiell stoppper, men vi kan erstatte han med en mindre spesiell Saltnes som på sikt kan bli spesiell. Hvis målet var i år å havne med tre bak oss, bør målet neste år være å ha seks bak oss.

Se på Molde med deres muskler. Å ha en rødglødende handlekurv er ikke ensbetydende med sukksess, og vi har uansett ikke samme kredittkortet som Molde. På keeper klarer vi oss med Jonas som backup, Londak har ennå noen år i seg og er i ferd med å bli en keeperlegende i Glimt. Skulle bare mangle forøvrig. Fremover er vi bra. Azemi er et meget godt kjøp, og gud hvor godt det er å ikke ha friidrettsutøveren Dane R i troppen lengre.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

De unge tar steg da de må ta ansvar. Og de vokser på det. Og vi sparer/tjener penger på det. Alt dreier seg om å tørre.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Det jeg skriver betyr ikke at vi ikke skal hente noen i det hele tatt. Men de vi eventuelt skal hente skal styrke laget i nøkkelposisjoner, og klarer vi ikke hente disse i et ellers panisk sommervindu, da venter vi til høsten. Men jeg er bekymret ang resigneringer av de vi faktisk har. Valentin, Londak, Konradsen må snarest få kontrakt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Mye enig med deg Garrincha. Glimt må basere sitt lag på lokale talenter fra hele regionen Nordland/Sør-Troms. Dessverre så har de de siste årene vært en tendens til å hente middelmådige spillere fra helt andre steder. Det er litt sånn at man ikke helt stoler på egne kvaliteter. Glimt må ha en mix mellom unge lokale gode spillere og 5-6 toppspillere med solid erfaring og som er en forsterking til laget. Benkeslitere har vi nok av, og Glimt driver alt for mye med utlån av spillere. Jeg er enig med Glimt at dersom de i dette overgangsvinduet ikke har klart å få toppspillere til klubben som fra dag 1 forsterker stallen, så er det bedre å la være. Det jeg har hørt fra kilder nært knyttet til trenerteamet er at det har vært masse navn på blokka i denne perioden, men at de som kunne tenke seg Glimt ikke har vært 'gode' nok.
Last edited by Knuta on Thu Aug 20, 2015 10:36 am, edited 1 time in total.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Nå håper jeg folk ikke er helt skremt vekk fra idéen om flere Diambarsspillere. Jeg mener det er greit å ha et par senegalesiske stortalenter i stallen, så lenge de er gode nok.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det er jeg enig i.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Selv på sitt mest umotiverte har både Badou og Sanè holdt Tippeliga-nivå, så jeg ser ingen grunn til at Glimt skal avslutte samarbeidet med Diambars.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Halvorsen sier i dagens papir-AN at han ønska å hente inn en keeper, men at det "ikke gikk". Og legger til at man kan få hente keepere på dispensasjon i tilfelle langvarig skade på Londak. Ikke optimal løsning.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det hadde vært spennende å høre om økonomiske rammer for trenerteamet og hvor bredt det jobbes i spillerlogistikken. Jeg stusser over at det ikke fins èn keeper, èn midtstopper, èn venstreback (med forbehold om at Tønne er en uslepen diamant) i Norge og resten av verden som kunne passet inn i Glimt både ferdighets- og økonomimessig. Spesielt med tanke på hvor lang tid klubben har vært kjent med utfordringene, spesielt på stopperplass og Sanès situasjon.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det finnes gode spillere, men som er for dyre for Glimt. Vi må innse at Glimt's fornuftige lønnspolitikk ekskluderer mange spillere. Når Marcus Pedersen får 1.5 mill i Godset sier det mye om idiotiet i norsk fotball. Glad for at Glimt ikke er med på den galoppen. Ellers så har det vært mange underlige og dårlige' forsterkninger' for mange lag i dette overgangsvinduet. Når jeg har god tid skal jeg komme med eksempler. Hvis Glimt skal forsterke er det flere parametre som må på plass. Overgangssum, kvalitet, skadefri, lønn, Bodø som by osv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Det er jo ikke snakk om hvis Glimt skal forsterke, halve laget er på utgående kontrakt og mange vil (forhåpentligvis) ikke bli tilbydd en ny. Sørloth forsvinner høyst sannsynlig ved sesongslutt. Det er åpenbart flere utfordringer med å skaffe seg spillere til Glimt, men hvis klubben ikke klarer å komme seg over disse hindringene må det andre personer inn i arbeidet. Man blir ikke en bedre klubb ved å sitte på gjerdet når man har muligheten til å forsterke. Glimt har hatt to svake overgangsvindu på rad nå, og klubben må overgå seg selv i vinter hvis den ikke tenker å bygge ned.

Det er en gylden mellomvei mellom å kjøpe mye dumt og å ikke kjøpe noen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Men Glimt kan vel ikke ha 28-30 spillere på lønn fordi noen er på utgående kontrakt. Nye spillere må jo komme inn etter at noen forsvinner. Det må jo skje i løpet av nov-des og vinteren 2016. Nå snakket vi om resten av 2015 sesongen og der gjør Glimt mye riktig.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ja Glimts lønnspolitikk eksluderer mange spillere,men i forhold til veldig mange andre ligaer så er ikke lønna i TL såå dårlig. Vi bare leter på feil plasser. Eller vi leter jo ikke i det hele tatt,Glimt baserer seg jo på kontakter og agenter. Det er omtrent som å kjøpe seg bruktbil med bind for øynene,eneste du vet om bilen er navnet.


Tror nok Glimt har gjort seg erfaringer mtp integrering av spillere fra Diambars i disse årene. Synes klubben har lyktes bra og at erfaringene taes med videre. Og er selvsagt helt enig i at vi burde se på to nye juveler derifra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det er vel åpenbart for alle at B/G har mislykkes med Silva og vel så det, og det er vel også åpenbart at B/G forsøkte å finne keeper, uten å lykkes. Det er ikke slik at man har valgt å være uten ekstra midtstopper og reservekeeper i denne store verden av mulige spillere. B/G har rett og slett ikke fått det til.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by Masinga »

Furebotn er et eksempel på en meget god forsterkning. Han er ikke den med størst x-faktor, men på banen gjør han jobben og mer enn det. Han passer perfekt inn i kulturen i Glimt. Jeg håper vi kan få samme effekt med Tønne! Cruz er jeg usikker på.

Når man snakker om forsterkning av laget, må vi ikke glemme utvikling av spillere i egen klubb. Det aller, aller beste er om local boys tar steget opp på A-laget. Ja, mer enn det. At de erobrer plassen og blir solide støttespillere! Konradsen er der nå. Jeg håper på Patrick Berg er neste. Saltnes kan utvikle seg til noe større. Edvardsen fra Harstad viser glimtvis at han har mye fotball i beina. Osv.
Masinga
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

I AN står det at Glimt var på Island og jobbet mot en ny keepersignering, men mislyktes.
Post Reply