Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Knuta wrote:Moe er den som har best utvikling i Glimt. i de siste 10-12 kampene har han vært veldig god, faktisk fullt på høyde Sane.


De tre siste deltok han ikke i :), og etter de første ble han til slutt faktisk byttet ut. "Faktisk fullt på høye med Sane!" Du ser tydeligvis noe som ikke mange ser.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja jeg har sett en helt annen versjon av Moe i år og i bortekampen mot RBK var han Glimt's beste spiller. Jeg synes det er veldig positivt. Hvis man ikke er i stand til å se Moe's forvandling fra i fjor til i år så er det store mangler i fotballforståelsen. Sane har vært meget god på høsten , men periodevis har han hatt noen veldig dårlige kamper og i forsesongen en katastrofe. Det er riktig at Moe stod over de to siste p.g.a rødt kort.
Fra RBK kampen.
FSHelgeland skrev:
. Brede Moe spiller forøvrig en strålende kamp, han holder på å utvikle seg til en meget habil stopper.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Såe det du sier Knuta er at Brede Moe også er god nok til å være aktuell for St.Etienne?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

Mitt inntrykk er at Moe har spilt bra etter at noen klikket på Sane's "på-knapp" i sommer. Man kan alltid diskutere hva som kommer først av høna og egget, men jeg tror det må ha vært et mareritt å spille sammen med Sane i vår, enten vi snakker om Saltnes eller Moe. Med en god makker er Moe en habil TL-stopper. Ellers bør man vel kunne diskutere spillernes kvaliteter uten at man nødvendigvis trenger å rakke ned på andres fotballforståelse...
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

G-s-enz wrote:Såe det du sier Knuta er at Brede Moe også er god nok til å være aktuell for St.Etienne?
Nei det er han ikke. Sane har et internasjonalt snitt over seg og vil bli en suksess i Frankrike og selvfølgelig har Sane et helt annet potensiale enn alle andre spillere i Glimt. Moe er ikke noen internasjonal spiller men god nok for tippeligaen. Har bare sammenlignet Moe/Sane innsats i Glimt i høst. Ingen spillere i dagens Glimt-tropp er god nok for utlandet. Og si at Moe ikke er god nok som midtstopper i Glimt ut fra sesongen 2015 synes jeg er useriøst.
Last edited by Knuta on Wed Nov 25, 2015 12:10 pm, edited 1 time in total.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Men nå har Glimt altså 4 antatte stoppere. Moe, Bjørnbak, Saltnes og Pedersen. Det er jo en rekke for framtiden, født 91, 92,92 og 95. Hadde vært greit å få inn en rutinert stopper som de virkelig kan lære fra, bygge de opp.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Bjørnbak begynner jo å bli en rutinert stopper til tross for alderen hans. Han har spilt i tippeligaen i 3 år og 1 år i adeccoligaen. Syns ikke vi kan forlange noe mer enn det? Glimt er en liten klubb i en lite attraktiv landsdel.
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jendoriluka »

Jeg er usikker på om M. Pedersen er i framtidsplanene til Glimt. Noen som har hørt noe? Er vel så å si alltid skadeplaget, og det er ganske bekymringsfullt mtp. alderen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2855
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 456 times
Been thanked: 159 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Helt enig med Knuta, Moe har utviklet seg. Har bare blitt bedre, og vil stabilisere seg enda mer i sesongen som kommer. Sane vil bli savnet, men jeg tror Moe og Bjørnbak kommer til å linke meget godt! Når det gjelder hvilke stoppere vi kan forvente å se når sesongen begynner, er vel det Bjørnbak, Saltnes, Moe og Vinje. Pedersen er visstnok laget av Mariekjeks, noe som er synd da han hadde potensiale.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by Shredd »

Vinje ja, han glemte jeg. 95 årgang han også. Et kjapt dykk i VGbørsen viser at av topp 10 stoppere 2015, så er samtlige eldre enn Glimts 5 stoppere per dags dato. Eneste født på 90tallet er Valsvik og Eyolfsson, henholdsvis 93(mai, Moe er født i des) og 90.
Se hvilken utvikling hele forsvaret til Stabæk har hatt etter at de fikk inn Skjønsberg og hans rutine bak der. Både Meling og Næss har tatt enorme steg under hans ledelse, og de har selv nevnt hvor viktig Skjønsberg har vært i utviklingen deres. Skulle gjerne sett at Glimts unge stoppere fikk det samme. Nå tror jeg Bjørnbak er en langt bedre ledertype enn de andre 3, og håper han tar ansvar bak der. Det kan gagne resten. Zarek hadde vært gull verdt å ha med videre nå, da hadde man hatt to ledere der bak.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Venstreback: Emil Jonassen
Keeper: Mats Mørch(lån/overgang)
Midtstopper: Liverstam(jeg digger han basert på denne http://www.sportic.net/players/fredrik-liverstam/). Spiser blant annet opp den danske landslagsspilleren Lasse Vibe ved et par situasjoner. Oser autoritet av han. Sjef. 194 cm. Har fart, styrke og bra høyrefot. Om han faktisk er mulig å få tak i, så er det bare å kjøre på!!
Alternativ til høyrekant: Didrik Sereba
Forslag til spiss: Burde ta en titt på Ognjen Mudrinski. Bosman. http://www.transfermarkt.co.uk/ognjen-m ... ler/139918
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Verste av alt er at Glimt har Wyscout og kan lett se kamper med de vi nevner der. De meste av fotball blir jo lagt ut der. Er en grunn til at det koster 5000kr måneden å ha Wyscout.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Det hadde jeg nesten glemt. Burde brukes for hva det er verdt! Kjempeverktøy.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg er enig i at Moe har hatt framgang men jeg er også enig i at vi burde prøve å få has på Liverstam.

Jeg ville kanskje prøvd Saltnes på midtbanen, sentralt. Jeg synes ikke pasningspillet til Saltnes er så værst, han ser ofte etter ei pasning fremover. Men det blir langt fra egen 16 meter til vingene, så har ikke så vanvittig høy treffprosent, men jeg har sett han slått noen skikkelig bra baller også. Er usikker på om han mestrer å balansere midtbanen da. Karlsen er et alternativ, men aller helst ønsker jeg en etablert skikkelig god og rutinert ankerspiller.

Jeg synes ikke det er et must å få ny vensteback, Jacobsen er en solid back. Ikke noe moderne superback, men er stabil og er en ledertype. På høyrebacken håper jeg Valentin blir med videre, hvis ikke synes jeg Edvartsen er en mann som burde satses på.

Blir Valentin med videre, er kanskje Edvartsen et alternativ på vingen?

Vi burde uansett også hente en spiller som kan både spille spiss og høyreving, og selvsagt en til keeper.

Men veldig viktig å ha et godt stopperpar, og Bjørnbakk og Liverstam hadde som sagt vært spennede. Moe som utfordrer både på stopper og back.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Knuta wrote:Hvis man ikke er i stand til å se Moe's forvandling fra i fjor til i år så er det store mangler i fotballforståelsen.
Jeg kom på sist gang du beskyldte andre for å ikke ha fotballforståelse, og søkte det opp. Da skrev du etter Ibba-salget:
Knuta i april wrote:Dere uttalte også at dere regnet med at laget ville bli bedre uten Ibba. Så min første reaksjon var hvor er fotballforståelsen.
Etter en betydelig bedre Tippeliga-sesong uten enn med Ibba kan man vel konkludere? Som jeg mente da, og som jeg gjerne vil gjenta: å måle fotballforståelse etter hva man mener som supporter om en middels god Tippeliga-klubb er håpløst og ubrukelig som argument.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Det var et par Glimt kamper i år jeg ikke fikk sett. Her måtte tydeligvis Saltnes ha spilt, og han måtte ha spilt godt! For de pasningene jeg har sett Saltnes slå har stort sett vært løse pasninger mot vingene med passe luft under, som rett og slett aldri aldri aldri kommer frem.

Når vi mangler andrekeeper og høyre ving, så vil det være litt av en prioritering om Glimt skulle hente Liverstam med to såpass solide spillere som Moe og Bjørnbak.

@ecke: Helt greit at du ikke liker Moe, men å kritisere han på inn og utpust kan da ikke være nødvendig. Du får han jo til å fremstå som Sane på ving. Og med den holdningen må jeg bare anta du ikke er særlig objektiv når du ser kampene, for Moe gjør stort sett en solid figur.
Kristatistisk
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Raymond: så vidt jeg husker, har jeg siden iallefall siden 9. sept, kommentert Moe negativt to ganger, en med henvisning til fellingen mot LSK (24.nov) og et tilsvar etter denne (24.nov) Utover dette har Moe vært i laget eller i stallen i alle mine forslag i løpet av høsten. Objektivitet og fotballforståelse kan vel ikke være avhengig hvor mange ganger man lovpriser Brede Moe, eller?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Hadde ikke Saltnes en assist på en langball i en kamp, eller er det bare noe jeg har drømt? Enig i at mange av langballene har fått mye luft, men de har vært fra stopperplass. Poenget mitt er at Saltnes er en spiller som ser etter vingene og jeg har tro på at disse ballene får både mindre luft og høyere treffprosent fra midtbaneposisjon. Jeg mener han er en spiller som ser etter å slå en ball fremover, har i alle fall sett tendenser til det. Skal vi få brukt de raske vingene våre på en fornuftig måte trenger vi et anker som evner å slå baller raskt til dem, og litt oftere gi faen i å balansere og "begrenese" og safe med å slå bakover og på tvers.

Har Karlsen disse egenskapene? Kanskje det, har ikke sett det så ofte hos han men det er jo naturlig siden han ikke har spilt særlig mye. Kan Saltnes gjøre dette fra midtbane? Siden han har prøvd endel fra stopper så har han kanskje "viljen" til det, men om han klarer det, det vet ingen. Har Selnæs den egenskapen? Så definitivt.

Skal vi hente en CM utenifra så ønsker jeg meg en med samme spillestil som Selnæs. Ikke noe ny Chatto eller Christian Berg. Får dårlige nerver av bakoverpasninger.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Når det gjelder Liverstam, så vet jeg ikke mye om han bortsett fra at ecke går god for han, samt diverse youtube-klipp og det faktum at han er 194 høy, er kaptein på laget, at vi kan kanskje kan få han for en overkommelig pris og ikke så mye mer enn det, det skal jeg være så ærlig å si. Bjørbakk og Moe er vel og bra, men vi trenger tre solide stoppere når det røyner på mot slutten av sesongen med karantener. Skader kan vi også få. Sentrallinja i forsvaret er veldig viktig, som Arild Berg ofte har sagt i Studio Glimt, og som han har helt rett i, det gjelder å slippe inn bare ett mål og ikke to mål. Slipper vi inn ett, så vinner vi ofte, slipper vi inn to, så taper vi.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Selnæs passer en litt annerledes fotball enn det Glimt spiller. RBK har utviklet spillet sitt, og uten å trekke det for langt, de har spedd i litt Tiki Taka i spillet sitt. Glimt har ikke de bevegelsene Selnæs slår på. Det er ikke nødvendig at den sentrale midtbanen kan slå i bakrom, pga distanse og vinkel savner jeg i stede en indreløper som gjør det. Jeg vil alltid savne Runar Berg så lenge Glimt har raske vinger. Siste sentrale som var god på det var vel Råstad, og det begynner å bli en stund siden. Da vil jeg heller ha en Ørjan Berg spiller som kan vende opp og fordele på indreløpere når muligheten byr seg.

Men Saltnes - nårtid sist spilte han indreløper? Kan ikke huske å ha sett han der i tippeligaen. Husker jeg feil?

Garrincha: Før denne spanjolen nevnte dette med sentrallinjna hadde jeg, flaut nok, aldri tenkt den tanken. Men det var jo både enkelt og genialt. Men når det gjelder sentrallinja så er vel Bjørnbak og Moe de to beste spillerne pr nå, og det ville være rart å da hente en backup til dem uten å forsterke de andre posisjonene først. Spesielt siden vi helt mangler backup på spiss. Og jada, jeg har ikke glemt Azemi i sentrallinja, men mener Moe og Bjørnbak har bevist mere i sentrale posisjoner enn hva Azemi har. Men Azemi har potensiale til å bli hinsides god, ingen tvil om det.
Kristatistisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Ja de spiller litt anderledes enn oss, men jeg er av den oppfatning av at Selnæs kanskje hadde passet enda bedre hos oss, spesielt med Tronds evne til å true bakrommet, men nok om det. Helt enig at vi trenger en til spiss, men når dyre Chatto, Londak, Badou og Sane er ute pluss salgene av Badou og Ibba og nesten ikke brukte penger og at vi har fått to gratis signeringer til nå, burde det ikke finnes midler til både spiss og stopper? Og ving? Jeg synes ikke Saltnes er noe stoppertype, og vi trenger minst tre solide derbake. Det røyner alltid på på stopperplass, og det kan bli avgjørende på tampen av sesongen også, når slitasjen kommer og karantenene får føtter å gå på.

Saltnes har vel spilt både CM og indreløper før i tiden, mulig jeg tar feil? Aller helst ser jeg for meg en etablert, defensiv sterk midtbanespiller med offensivt hode, en Stefan Johansen-aktig spiller for å bruke et annet eksempel enn Selnæs, som sentral midtbanespiller, men disse er kanskje ikke så lett å finne tak i. En skikkelig playmaker, og ikke bare en spiller som binder opp og balanserer og slår støttepasninger til stopper som igjen slår tilbake til keeper som igjen poler ballen fremover. Greit å være litt defensiv forøvrig i deler av kampen, men både med Chatto og Christian Berg var etter min smak altfor redde for å prøve på offensive moves i form av raske pasninger fremover.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Stefan Johansen er det perfekte eksempelet på hvilken spillerype et Glimt-anker bør være :) Synd vi brukte han som ving i stede :roll:

Jeg er for flere signeringen, men jeg tror bare ikke det er realistisk. Og jeg syntes den defensive tankegangen er helt ok. Få inn det man trenger nå, se hvordan resten fungerer, og fyll på i sommervinduet. Da har man bedre oversikt på alt. Hvem begynner å nærme seg karantene? Hvem av de på utgående kontrakt holder ikke mål? Har noen av ungguttene tatt steget? Er noen skadeplaget? Tok en spiller omskoleringen som håpet? Og ikke minst, hvem er hete navn for salg.

Jeg vil gjerne ha inn;
Keeper som kan konkurrere med en Thomas som ikke har bevist TL nivå
Høyre back dersom ikke Valentin kommer tilbake siden jeg mener Edvartsen enda har vist om han er mest back eller ving
Venstre back dersom Ruben ikke er klar til full trening etter nyttår
Indreløper med litt erfaring og kreativitet som tåler å være på benken
Anker som kan erstatte Karlsen og være veiviser for Berg som neppe er en bidragsyter våren 2016
Høyre ving som er uerfaren, rask og krittsniffende - gjerne en Azemi i ren vingformat
Spiss som er ung og sulten, gjerne en litt annen type enn vanlig for å kunne være joker, men tåler å være nr 2

Midtstopperne i Glimt spiller vel som regel 90% av kampene, jeg syntes Saltnes er god nok til å gå inn de resterende. Tradisjonelt en plass det er lite rotasjon på også, så liten sjangs å holde en god spiller happy på benken.

Min store ulykke er Glimts andrelag. Kvaliteten der er rett og slett for dårlig, det nytter ikke å ha et rekruttlag som ikke er bedre enn at spillerne like godt kunne spilt på Junkeren. At ikke Glimt satser hardere på 2. div er en gåte. Stabæk, RBK, VIF, Molde, Godset, Odd og Tromsø har andrelag i 2. div - altså nesten halve tippeligaen. For mye av det vi trenger burde vi kunne fylt opp med fra andrelaget. Når sist fikk Glimt opp en keeper? Når sist fikk Glimt opp en spiss?

Vi burde hatt en keeperutfordrer fra andrelaget, med Vinje / Pedersen på et Glimt 2 i 2. divisjon burde dem gjort Saltnes overflødig, en kvalifisert ving i Glimtskolen burde være selvsagt, spissutfordrer like så. Tromse klarer det .. så hvorfor ikke vi? (og sikkert en god grunn til at TIL har en del spillere som har tatt steget fra egen ungdomsavdeling)
Kristatistisk
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

RaymondEngmark wrote: Men Saltnes - nårtid sist spilte han indreløper? Kan ikke huske å ha sett han der i tippeligaen. Husker jeg feil?
Nei, du tar ikke feil. Sist gang han spilte indreløper var i adecco-dassen. Men det er til gjengjeld de beste kampene jeg ar sett av ham. Burde være backup for Furebotn på hans side. Saltnes er god på å skape brudd, og de bruddene er mye gunstigere å få litt høyere i banen. I tillegg er han i utgangspunktet mer offensivt anlagt. Han er ikke så rask på de første meterne, men til gjengjeld har han et godt blikk for spillet, og bra driv med ballen i beina.
Dette er en spiller vi kommer til å angre på at vi ikke ga sjansen hvis han forblir reserve på stopperplass.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Nå er det vel mange innlegg her som strengt tatt ikke helt hører hjemme i denne tråden?

Kan det være at Bjørkan ser potensiale i noen spillere i sin gamle klubb i Trondheim?
Fotball er nesten alltid morsomt
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jendoriluka »

Saltnes var – etter Sane hvis jeg husker rett – banens beste i cupkampen mot TIL for to(?) år siden, som indreløper. Var klart bedre enn Remi Johansen, som den gang var sett på som en solid spiller.

Det store problemet for han virker å være at ingen vet hvor han skal spille. Råtalentet er der – god teknikk, bra driv med ballen og god spilleforståelse.
Last edited by jendoriluka on Thu Nov 26, 2015 9:26 am, edited 2 times in total.
Post Reply