Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Nydelig,da mangler det en keeper!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

To år. Lurer på om det var Glimt eller han som ønsket så kort kontrakt. Tilsier i hvert fall begrenset videresalgspotensiale, men samtidig så slipper man jo å sitte uforholdsmessig lenge med en relativt stor lønnspost hvis han flopper.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jonasstoere
Posts: 17
Joined: Fri Jan 15, 2016 2:22 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonasstoere »

Glimt har vel en politikk på ikke lengre kontrakter enn tre år men er enig i at de burde ha gitt han lengre enn to. Som G-s-enz sier over mangler vi bare en keeper nå. Tør ikke helt å puste normalt igjen før vi får tak i en solid keeper.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Forsterke lagettråden

Post by Zero »

HALLELUJA! hvis han er så god som jeg (og Bjørkan) tror blir dette meget bra!
Stian Sommerheim
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Liker Babenko. Godt jobba.

Trenger bare en keeper nå. Kan vel gi Babenko en kompis slik at han trives bedre i samme slengen? http://www.transfermarkt.com/igor-berez ... ler/181763
jonasstoere
Posts: 17
Joined: Fri Jan 15, 2016 2:22 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonasstoere »

Noen som vet hva som rører seg av keepere på free transfer? Vil tro det skal være en meget god keeper før de punger ut cash.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

@jonasstoere
Tja.. Daniel Örlund, Marcus Sahlman, Kenneth Udjus og Duwayne Kerr for å nevne noen.

Han ukraineren jeg nevnte er klubbløs.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Blir Kongshavn satset på i TIL da? Syntes vi hadde mange keepertalenter i Norge for 3-4 år siden, men ikke alle slo igjennom. Kan være noe billig og bra der ute tenker jeg.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Norske keepere=skrap,ikke uten grunn at Grytebust som har vært innom a-landslaget brukte flere måneder på å skaffe seg klubb.

Alle de "store" keepertalentene her til lands er ofte ett resultat av hype i mangelen på andre norske keepere.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Så Duwayne Kerr nevnt her oppe, 29 år og reflekssterk slik jeg husker ham. Tror han hadde vært god som konkurrent til Thomas!
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

g-s-enz: Tja, vi har da to keepere i verdens beste liga også. Men nåløyet er trangt for Norske keepere, det er en plass som det byttes lite på, og du kan jo ikke spille andre posisjoner. Må gjøre noe med motivasjonen til Norske keepere når det er så mange afrikanere som blokkerer muligheten til å få den nødvendige tippeligaerfaringen.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ja det har vi,og ingen av dem var spesielt hypet da de var ung. Nyland jobbet seg frem gjennom gode prestasjoner for Hødd. Jarstein var egentlig ofte latterligjort for tabbene og væremåten. Godt å se at hardt arbeid betaler seg,mange av de keeperene som kom opp samtidig endte opp i ingenting,som f.eks Lasse Staw.

Nå er det jo han keepern i Odd media liker å hype,han er jo grei nok men gjør jo minst en tabbe per kamp.

Blir vel feil å si at det er masse afrikanske keepere,såvidt jeg vet er det vel bare Stabæk som har det. Si heller svenske,danske og Islandske målvakter.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

Hovedkeepere 2014:
Nyland / Norge
Hansen / Norge
Hansen / Norge
Kvadusei / Ghana
Origi / Kenya
Langer / Østerrike
Grytebust / Norge
Kerr / Jamaica
Sayouba / Elfenbenskysten
Austbø / Norge
Kristiansen / Norge
Opdal / Norge
Londak / Estland
Leciejewski / Polen
Dyngeland / Norge
Halldorsson / Island

Halvparten var da utleninger, og samtidig er flere av de norske "late bloomers" som du selv sier det egentlig. Prøver ikke å si at dette er fasiten, men det er unormalt mange utleninger som er førstekeepere i Norge. Det er vel ikke galskap å tro at vi hadde hatt flere gode keepere om Norske klubber hadde brukt flere nordmenn. Det ser vi jo i mange ligaer, når pengene forsvinner og man blir tvunget til å bruke egne talenter, så var det plutselig masse veldig gode spillere der likevell. Det er sikkert tilfellet med keepere også, men mange av utleningene kommer fra lavkostland.
Kristatistisk
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Det tilsier vel at nivået på norske keepere ikke er bedre. Og å skulle vente på at en norsk keeper endelig slår ut i full blomst, og dermed ikke hente en utlandsk keeper som kunne hevet nivået, blir jo rart. Skjønner godt at Kerr, Sayouba og Leciejewski ble prioritert. Men så klart, Forn kan jo plutselig blomstre 8)
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

hehe :lol:
Men de to tingene henger jo sammen, du kan jo ikke være uenig i det?
Kristatistisk
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Bjørkan kan være smittende entusiastisk. Babenko har ikke spilt kamp på 2 1/2 måned, men etter ei uke "er han hjertet i laget vårt" (Bjørkan), en spiller som Bjørkan selv ikke har sett tidligere. Jevtovic imponerte også Bjørkan - "en mot en, fart og teknikk" og "ekstrem god nærteknikk, er kvikk og atletisk og også en relasjonelt veldig god spiller". Thomas, Bjørnbak og Jonassen var prospekts B/G/JHH hadde jobbet med lenge, og det er også de mest solide rekrutteringene denne gangen, synes jeg. Nå med Bjørkan alene i regien har Kevin Ingebrigtsen sørget for Jevtovic, en spiller som bare i glimt har vist at han har det Bjørkan lovet. Babenko er enda mer lovprist. Begge er ubeskrevne, spennende, men hvor god er de egentlig?

B/G har hentet 1 keeper (og det kommer en til) , 1 midtstopper, 1 back, 1 sentral midtbanespiller, 1 kant og 1 spissbackup. Jeg er glad det ble 6 (7) spillere, ca som jeg antok, ikke bare tre som Raymond så for seg innledningsvis. Jeg er også glad for at det ble mer enn OBOS-spillere, som Knuta mente at vi alle måtte være tilfreds med. Martin Wiig var en «sjokkerende» signering. Han er kanskje en OK backup, men en «gammel» mann, og benkesliter var ikke det Bjørkan prediket. Skuffelsen blir ikke mindre når JHH/FFK henter en lovende, løpssterk, hurtig og kjent N’diaye. For kort siden signerte også FCK profesjonell kontrakt, men fortsatt bare reservelagsfotball, med 18-årige Julian Kristoffersen. Det er to spillere som hadde passet B/G bedre enn Wiig.

Mer beklagelig er det at man ikke har sett behovet for mer defensiv duellkraft, slik jeg ønsker det med et rivjern på sentral midtbane, og også det mer selvsagte, en hodesterk midtstopper. B/G henter 7 nye spillere, slik jeg mente det var økonomisk grunnlag for. Sentrallinjen Thomas – Bjørnbak, Moe – Babenko – Azemi skremmer foreløpig ingen motstandere, men spennende iallefall. Bjørkan har hatt et åpent forhold til forslag og innspill fra omgivelsene. Bjørkan trodde Simon Kroon kunne gå i orden, men innhopp i CL gjorde han ble for dyr og uaktuell. Bjørkan har klarlagt mulighetene for Liverstam, men overgangssum på 500-800, ble også for mye for Bjørkan. Lars Cramer, Kalmar og nå Aafk, ble vurdert tidlig da ryktene var at han var på vei vekk. Om det i det hele tatt var aktuelt, vet jeg ikke. Seck har vært på prøvespill, men nådde ikke helt opp hos Bjørkan. Man blir fort engasjert og positiv av en entusiastisk Bjørkan, og han skal jo tro på de han har signert. Med både Liverstam og Seck, ville jeg trodd på mer.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Det er som kjent håp i hengende snøre, og det er lett å la seg blinde av alt som nesten ble. Men hvis det ble vurdert og forsøkt å hente Kroon og Liverstam, så tillater jeg meg å bli litt mer optimistisk hva angår spillerlogistikken.

Hadde også ønsket meg noen større enn Bjørnbak, både konkret og i overført betydning, men de to øst-europeerne gir grunn for betinget optimisme.

Prøvde å grave fram litt info om Thomas via de få muligheter jeg har til sånt, men det eneste jeg klarte å få tak på er at han er en "nice guy".

Er også spent på om Mangersnes er oppriktig og objektiv i skrytet av Bjørkan/Berg/Hanssen/Normann. Den analyseansvarlige for G18 og G19 burde jo ha bra sammenlikningsgrunnlag.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Abdoulaye Seck får vi omtrent gratis fra Hønefoss om vi ønsker. Dette er en fjellblokk av en spiller. Uferdig, men med skyhøyt potensiale.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by RaymondEngmark »

ecke: Jeg er også glad det ble 6 i stede for 3. Det var jo stikk i strid med det som tidligere ble sagt fra Glimt-leiren, men det funker for meg. Men jeg er spent på om det burde vært 4. For det første lurer jeg på om noen så for seg WAH med proffkontrakt når Wiig ble hentet, for slik som Wiig har fremstått så langt, så kunne vi like godt begynt dyrkingen av talentet til WAH. Jevtovic har jo alle de kvalitetene som Bjørkan snakket om, men han finner seg ikke så godt til rette i systemet. Kanskje ikke så rart når han mest har spilt venstre kant. Minner litt om Jim på ving, søker ikke de rommene som spillemønsteret skulle tilsi. Så langt har han vel vært best defensivt.
Kristatistisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forsterke lagettråden

Post by FSHelgeland »

Jeg kan ikke si annet en at jeg så langt er meget fornøyd med de som har blitt signert. Jeg har flere ganger tatt til ordet for at den defensive midtbanespilleren ikke trenger være den som har mest duellkraft. Hvis Babenko er så bevegelig, og flink til å stenge av rom som Bjørkan sier så er det mer en nok. Er du i tillegg kreativ og evner å sette opp medspiller i gode posisjoner så er det mer en godt nok. Når det gjelder Jevtovic så er jeg enig i at han enda ikke har fått vist så mye, men man ser innimellom hva han kan. Når han ikke engang kunne engelsk når han kom så er det vel kanskje ikke rart at han bruker litt tid på finne relasjonene med de andre. Jeg er forsiktig optimist og spent på hvordan sesongen blir.
Tippeliga 2015
jonasstoere
Posts: 17
Joined: Fri Jan 15, 2016 2:22 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by jonasstoere »

Abdoulaye Seck har vært på prøvespill med Stabæk denne uka men ryktene skal ha det til at han ble sendt hjem uten kontrakt. Det sies også at Hønefoss kan være villig til å la han gå gratis for å spare lønnsutgifter.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ecke: Skjønner at du drar inn Mommo,men også han har gått lenge uten å spille kamper. Mye lengre enn Babenko. Skal dog sies at jeg tror de fleste her er enig i at Mommo bør velges over Wiig 9/10 ganger.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Pogba fra Lofoten

Post by ecke »

Jeg så at Mangersnes trodde at Neymar var kommet på Glimt-trening da han så Normann første gang. I dag så jeg Pogba. Dagens fotballhøydepunkt var FK Lofotens Ade Pratt. Ade, 15 år (med aner fra Sierra Leone) spilte sammen med B/Gs Glimt 16 i treningskamp mot Junkerens rekruttlag. Startet som midtstopper, flyttet opp på midten og endte helt på topp. Høy, atletisk (som Sane), to-fotet, gode pasningsføtter og for ett rykk! Få han til Bodø umiddelbart!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Om han imponerte så mye som du sier forventer jeg at han hentes!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Igjen... jeg synes det er jævlig rart at vi drar til La Manga med bare en keeper + Kolstad. Vi burde hatt en keeper klar for flere uker siden.
Post Reply