Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Jeg synes generelt det er tullete å låne spillere fra lag som i beste fall er middelhavsfarer i Tippeligaen. Hvor god kan disse spillerne være når Sogndal og Sarpsborg 08 ikke har bruk for de i Tippeligaen? I 2016 var Kirkevold spydspiss i S08. Han herjet ikke akkurat i Tippeligaen med sine 6 mål. Han holdt likevel Kachi til benketilværelse..

Jeg er heller ikke imponert over Opseth-lånet. Nest beste spiss hos Sogndal? Er vi virkelig der at vi låner Sogndal sine nest beste spillere? Vi får satse på at han leverer noen scoringer før han drar tilbake i sommer. Hvis han drar tilbake og ikke blir hentet permanent? Kritisk til Kachi, egentlig kritisk til Opseth, men nå er han her og håper han gjør det beste ut av oppholdet. Viktig å understreke at det er ikke spillerne og individene jeg er kritisk til, men at vi henter spillere på lån fra klubber jeg mener vi bør ha som mål å strekke oss over.

Veldig teoretisk: La oss si at Opseth spiller en fantastisk vårsesong for oss. Da vil Sogndal mest sansynlig ha han tilbake i sommer? Hva om vi møter Sogndal i en eventuell kvalifiseringskamp og vi møter en Opseth som har banket ut førstevalget deres etter en vellykket låneperiode i Glimt? Vi kan argumentere for at vi kanskje ikke hadde nådd kvalifisering uten bidragene til Opseth..Eller vi kunne tenkt oss at vi hadde kommet dit likevel selv med en annen spiss.

Skal vi hente en spiss nå mener jeg vi må gå for en permanent og langsiktig lønsing. Det ga oss avkastning både med Ibba og Azemi, mens Sørloth ga RBK avkastning. Jeg synes det er tullete at vi skal avle frem spissene til Sogndal og Sarpsborg. Da er det faktisk lettere å forsvare at vi låner spillere fra RBK...
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

En kanskje litt mer aktuell problemstilling med Opseth: Sett at han har en svært god sesong for oss, og en annen klubb signerer kontrakt med ham fra 1.1.18. Vi vil forlenge lånet. De vil ha ham med en gang. Da må vi gjennom en budrunde mot den framtidige klubben hans, for å få beholde ham ut sesongen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Opseth var vel et hastverk arbeid da Azemi forsvant. Greit nok. Tror nok Glimt siden har søkt etter en mer kvalitetspiss men ikke funnet noen dessverre. Så da tror jeg også Jens Petter Hauge når han er i kampform vil bli førstevalget i 2017. Ellers så får vi gjøre som Frankrike i de siste mesterskap å spille uten en typisk spiss, men det krever et annet system.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Opseth hadde 0,62 i målsnitt sist han var på nivå to i norsk fotball, i 2015. Det er ikke så dårlig det da.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Litt snodig at vi ikke hørte mer om hverken prøvespilleren eller Moberg :)

Tror forøvrig Fardahl Opseth blir å gjøre det bra som midtspiss,mer bekymra over hvor resten av målene skal komme fra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Tja. 7 nye signeringer i år, mer enn gjennomsnittet i Tippeligaen og Obos ligaen.
Moberg
Angel
Mladenovic
Drage
Opseth
Lode
Friedrich
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Keeper: Thomas, Friedrich, Kolstad (3)
Forsvar: Lode, Vinje, Edvardsen, Bjørnbak, Bjørkan, Jonassen, Moe, Jacobsen (8)
Midtbane: Moberg, Angel, Drage, Berg, Normann, Konradsen, Saltnes (7)
Angrep: Mladenovic, Opseth, Olsen, Hauge, Osvold, Hanssen (6)

24 spillere pr dd. Skal vi tro at Vinje og Saltnes finner seg nye klubber før vinduet stenger?
Stallen ser i hvert fall fyldig nok ut, men jeg er usikker på et par av nykommerne. Får vi Mladenovic i form? Kan Osvold bli god nok? Og hvor lenge blir Opseth? Synes også signeringen av hele tre nye midtbanespillere er litt merkelig, når det er der vi har de største talentene. Drage-Angel-Normann er en sterk midtbane, men hva med utviklingen til Konradsen og Berg?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Litt bekymret for at vi ikke bruker Bjørkan, Berg, Hanssen og Hauge nok. Det er disse lokale guttene som er fremtiden for Glimt. Så stiller jeg et spørsmål om at Osvold var en direkte feil signering på linje med Martin Wiig. Har mistanke om at Osvold, Saltnes, Vinje, Hanssen så og si ikke får spilletid i år. Konradsen ser ut som han stadig sliter med skader. Uklart; Moe sin helse og formen til Mladenovic.
Forsøker meg på førstelaget;
Thomas
Edvarsen - Lode - Bjørnbak - Jonassen
Berg - Normann - Angel
Hauge - Opseth - Olsen

Tett på: Drage, Moberg, Jacobsen, Bjørkan, Friedrich
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Garrincha wrote: Tue Mar 21, 2017 5:30 pm Opseth hadde 0,62 i målsnitt sist han var på nivå to i norsk fotball, i 2015. Det er ikke så dårlig det da.
Det er nok av eksempler på spisser som leverer godt i Obos som faller igjennom i Tippeligaen. Satser på at Opseth leverer oss samme målsnitt frem til sommeren :)
Førr Evig!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Det kan ikke være mange kampene før Bjørkan ser det opplagte: For å få full utnyttelse av denne troppen må man legge om til 4-2-3-1 - eventuelt vende treeren på midten slik at det blir to sittende sentrale med en med en friere rolle lengre framme. Man får ikke utnyttet Normann tilstrekkelig som indreløper (det så vi både i treningskampen mot TUIL og i fjor vår), og det samme kan sies om Angel. En midtbane med Angel og Normann dypt med Patrick Berg kunne vært spennende. Berg er fotballsmart nok til å skape mange farlige situasjoner og trekanter i en slik luksusrolle.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Helt enig
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Hadde heller sett en frisk Morten Ågnes Konradsen i den rollen Larsson.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ny prøvespiller denne uka,spiss fra Diambars.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Vix »

Er det Sherif?
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Dame Gueye
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det vil overraske om B/G endrer på grunnleggende prinsipper i spillestil både for "Akademiet" og "A-laget" der 4-3-3 er mer definert enn noen gang tidligere, ikke minst gjennom spillestilsdokumentet "Spillestil og Roller BG".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

G-s-enz wrote: Wed Mar 22, 2017 10:26 pm Ny prøvespiller denne uka,spiss fra Diambars.
Herlig at kontakten vedlikeholdes! De kan utvikling de gutta som driver Diambars :)
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

4-2-3-1-ish fotball spiller de fleste bedre enn oss. Bedre å være noe middelmådig for seg sjøl enn å være en dårlig kopi.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Tror vi skal holde oss til 4-3-3,er jo det vi har trent på hele vinteren.

Det jeg håper er at vi innarbeider en skikkelig plan B.

Forøvrig godt at de fortsetter samarbeidet med Diambars. Vil anta sheriffen ikke kom til byen siden dette ikke har blitt omtalt annet enn under treningskampen? Noen som vet?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

ecke wrote: Thu Mar 23, 2017 1:36 am Det vil overraske om B/G endrer på grunnleggende prinsipper i spillestil både for "Akademiet" og "A-laget" der 4-3-3 er mer definert enn noen gang tidligere, ikke minst gjennom spillestilsdokumentet "Spillestil og Roller BG".
Å "vri" midtbanen slik at man ligger med en offensivt istedenfor dypt kan ikke sies å være å bryte med et grunnleggende prinsipp. Det er en liten twist, en liten vri. Men klart, spiller Glimt 4-3-3 med Normann er det som å ha en Porsche Cayenne i garasjen du kun bruker på turene til nærbutikken. Han kommer ikke til å være i nærheten av det potensialet vi vet han har inne. Men god strategi for å holde beilerne unna, i det minste. Lol

Og at "akademiet" spiller og MÅ spille 4-3-3 skjønner jeg virkelig ingenting av. Det er greit at 4-3-3 skal være i grunn av det man gjør, men hvor mange mål scorer ikke de yngre lagene basert på at de kan rollene sine (mye bedre enn motstanderne i lokale serier) og vet hvor og hvordan ballen skal angripes? Man utvikler rollespillere og ikke fotballspillere som har evnen til å tenke selv. En annen ting er jo at de beste keeperne fra 12-13-årsalderen står på de aller beste lagene bak de beste forsvarsspillerne og det beste laget. De er heldige om de får to skudd på seg i seriespill. Tror man det er tilfeldig at førti år gamle Jonas Kolstad er den forrige u-keeperen man fikk opp på a-laget? Prinsippet burde jo være: De beste keeperne bør stå for de dårligste lagene. Men det er en helt annen diskusjon som sikkert ikke passer inn her.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Det med keeperne er jo et ytterst godt poeng. Men regner med at det ikke er noe annerledes for andre lags måte å gjøre det på, men de klarer å få opp keepere der. På en annen side er det vel mye hardere konkurranse lengre sør i landet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Hadde vært interessant å sett Normann i en slik rolle ja Larsson. Ikke sikkert at han behersker det. Men 20-30 timer med klipp av Riquelme kan gjøre underverker! ;)
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Jeg vil altså ikke ha Normann offensivt bak angrepsrekken, men dypt sammen med Angel. Jeg tror Normann er avhengig av å ha spillet foran seg for å være på sitt beste. Han er sikkert god nok til å klare seg i en sånn offensiv rolle, men jeg tror han er veldig mye bedre dypt i banen. Litt som vi så med Runar Berg i 2006-sesongen i Kentas 4-4-1-1.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Det har skjedd utrolig mye på kort tid med spillerstallen, og med en ambisjon om å vinne OBOS, var vel det som ventet. Halvparten av førstelaget vil trolig være nye spillere og hentet i løpet av de siste 14 dagene. Mangel på relasjoner i laget vil vel være et av de viktigste spørsmålstegnene i starten av og kanskje også utover i sesongen, slik Bjørkan formulerte også i 2016, "utskiftningen i spillergruppen ble litt for stor". Ricardo, Lode, Moberg, Jose Angel, Drage, Opseth er kanskje alle inne i førstelaget.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Da henger jeg med. . Berg har du jo nevnt som alternativ til den offensive rollen, men er vel ikke der han skal være mtp form og sykdom. Konradsen ikke 100% han heller regner jeg med. Drage kan være et alternativ.
Post Reply