Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Hey! Her lager vi sannheter alt etter hva som passer. Ikke ødelegg
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Det var vel selveste Churchill som kommenterte at han bare stolte på statisitkk som han hadde laget selv, men hvis vi ser til den svenske statistikken så kan det se ut til at han gikk fra å starte flere kamper, til å bli byttet inn i stedet. Noen som har lyst til å bedrive en analyse og se om de finner en trend?

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/per ... yerid=8369
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Som nevnt; halvannet år i første-elleveren og et halvt år på slutten med innbytte i Sverige. De som gidder, kan sjekke altomfotball og se nøyaktig hvor mye han spilte for VIF. Jeg gidder ikke, fordi hvorvidt en slår igjennom i en klubb som signerer spillere omtrent som om de spiller Football Manager, ikke trenger bety noe. Ta også med at VIF ga spilletid til 12(!) ulike midtbanespillere i fjor hvor han konkurrerte med bl.a. Grindheim, Stengel og Fredheim Holm om spilletid.
Til dere som mener dere kan avskrive DB på bakgrunnen av det han har gjort i Djurgården eller VIF; tøvprat! Vask munnen deres! Pr dd har vi Saltnes som har noe eliteserieerfaring uten å imponere, som vi håper tar nivået denne gang, vi har Moberg som har seks kamper (pliiis la han være god nok!), vi har Patrick Berg som vi alle begynner å tvile litt på, og Drage som blir frigitt til Olderskog i fellesferien. Tilslutt Håkon Evjen som vi har troa på skal bli god på sikt. Det er vel ingen av oss som mener Glimt skal brekke ryggen på overgangssum eller lønn, men hva med å faktisk ha konkurranse på viktige plasser på laget?
Edit: Skrivefeil
Last edited by mortsto on Thu Mar 01, 2018 6:44 pm, edited 2 times in total.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Og en av grunnene til at han satt såpass mye på benken mot slutten er at klubben forsto at han snart kom til å forsvinne. Slik alle norske fotballspillere gjør. Er det tilfeldig at norske spillere ser ut til å være i svensk fotball i cirka like lang tid?
Sjekk opp skattereglene i Sverige, så skjønner dere hvorfor. Eikrem nå sist.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Det er cirka like mange som har eliteserieerfaring i dagens tropp som da Glimt rykka opp i 92. Vi hentet ikke mange spillere etter opprykket, men fortsatte med nesten samme laget som vi rykka opp med, og vi husker hvordan den sesongen gikk.

Å sammenligne Saltnes nå med Saltnes før går ikke etter min mening. Mye har skjedd i mellomtiden, nemlig at han fått tillitt, tatt muligheten, scoret imponerende mange og flotte mål og fått skikkelig selvtillit. I tillegg er han et herlig type som er positiv. Jeg ser at han og Angel har utpreget god kjemi når de spiller, det må jo også ha noe å si?

For Berntsen sin del har kurven gått nedover i det siste, men rent hypotetisk,hadde vi fått Berntsen rimelig så tror jeg det kunne vært bra for både hans karriere og for Glimt på sikt. Men han burde ikke forvente å komme gratis inn i en ellever på Glimt på bekostning av Ulrik Saltnes. Det blir helt feil spør du meg.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Garrincha wrote: Thu Mar 01, 2018 4:44 pm Det er cirka like mange som har eliteserieerfaring i dagens tropp som da Glimt rykka opp i 92. Vi hentet ikke mange spillere etter opprykket, men fortsatte med nesten samme laget som vi rykka opp med, og vi husker hvordan den sesongen gikk.
Museumsargumentasjon i all sin prakt. 1) det var en helt sinnssyk talentfull gjeng med 2) en av de beste og dyktigste trenerne gjennom historien og 3) en helt annen fotballhverdag hvor eliteseriespillere spiste en Grandiosa til frokost
Garrincha wrote: Thu Mar 01, 2018 4:44 pm Å sammenligne Saltnes nå med Saltnes før går ikke etter min mening. Mye har skjedd i mellomtiden, nemlig at han fått tillitt, tatt muligheten, scoret imponerende mange og flotte mål og fått skikkelig selvtillit. I tillegg er han et herlig type som er positiv. Jeg ser at han og Angel har utpreget god kjemi når de spiller, det må jo også ha noe å si?
For all del vel og bra i medgang, men hva når motgangen kommer? Jeg har kjempesans for Ulrik Saltnes - bpde som spiller og ikke minst menneske, men man skal altså ikke gå lenger enn to sesonger tilbake da Junkeren i tredjedivisjon så ut til å være det passende nivået. Ja, ting tilsier at han skal være bedre this time around, men...
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Vel, da er vel nivået i Obos-ligaen også på 2018-nivå, men Glimt vant serien til 20 i stil. Veldig likt 92-sesongen. Begge lagene vant serien overlegent. Selv om det var en annen tid dengang. Også dengang ble det forøvrig mange mål på indreløperne.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Greit, la oss forfølge denne "vant serien til 20 i stil" videre, men da litt over 20 år senere:
Sandefjord vant OBOS-ligaen til 20 i stil i 2014. Tok 20 seire og hadde ti poeng ned til Tromsø på andreplass.

Rykket opp og gjorde ingen nevneverdige forsterkninger, ganske likt som Glimt denne sesongen. Rykket så ned igjen med 16 poeng. Fire seire.

Er du heeeeelt sikker på at denne sammenligningen er noe du ønsker å gå videre med?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

@Garrincha: Det er nok ikke riktig at B/G spilte med samme laget i 1993 som de rykket opp med. B/G hentet spillerne Charles Berstad (den dyreste spilleren den gang), Andreas Evjen (tidenes venstreback i B/G), Bent Inge Johnsen (solgt til RBK for 5 mill), og Rohnny Westad. Alle disse ble nøkkelspillere i 1993, viste det seg.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg skrev "nesten samme laget". Vi har hentet Isidoro, Kupen, Zoran og Steen (flere?). Så får vi se om det holder. Larsson: Jeg er heeelt sikker på at nå har du sannelig stoppet kjeften på meg, i alle fall for i kveld :wink:
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Garrincha wrote: Thu Mar 01, 2018 10:13 pm Jeg skrev "nesten samme laget".
4 av 11 i førstelaget, er vel ikke "nesten samme laget"?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Joda, men Evjen kom fra Mjølner, Bent Inge hentet vi i Mosjøen, Westad var et stort talent som ikke fikk plass i RBK. Charles Berstad var vel den med mest erfaring på høyt nivå av disse. Alle disse gjorde det bra som du skriver. Flesteparten i stallen var fra opprykkslaget. I år har vi hentet omtrent like mange. Det er 25 år siden nå, så vi får satse på reprise i år. :) Hele poenget mitt er at vi har et godt lag, basert på at vi var suverene på nivå to i fjor. Men som jeg har skrevet tidligere, svaret på om vi har et godt nok lag får vi ikke svaret på før vi får kommet oss i gang.

Det er fordeler med å ikke bytte ut for mange, både for moralen, renomméet til klubben og at laget er samspilt og kjenner hverandre. Det er ofte bra med kontinuitet.

Jeg sier ikke nei til udiskutable forsterkninger, men jeg personlig mener DB er en diskutabel forsterkning, og da i en totalvurdering der også det økonomiske aspektet spiller inn. Men det er min mening.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Argumentet om Sverige kan vel og forståes på en annen måte; norske spillere blir veid og funnet for lett etter kort tid i sverige, og bruker skatteregler som en unnskyldning for å komme seg unna....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Det er helt ålreit å lage sin egen virkelighetsoppfatning, men da får du i det minste slå i bordet med noe som har evnen til å overbevise pittelitt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Hva behager?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

De siste 4-5 årene har følgende nordmenn spilt eller spiller i Sverige:
Haitam Alesaami, Tarik Elyonoussi, Jo Inge Berget, Oliver Berg, Fredrik Brustad, Magnus Eikrem, Niklas Gunnarsson, Henning Hauger, Thomas Rogne, Harmeet Singh, Jørgen Skjelvik og Andreas Vindheim.

Jeg mener at alle disse - jeg gjentar: alle disse - hadde vært langt innenfor hva man kan kalle en forsterkning i Glimt (og forsåvidt 80% av Eliteserie-klubbene i dag). Så at de norske spillerne blir veid og funnet for lett er selvfølgelig bare vås og sludder. But whatever floats your boat...

Ja, Mats Solheim, Tim Nilsen, Mats André Kaland og et par andre har også prøvd seg. Men de har jo ikke lyktes i Norge heller, så heller ikke det argumentet holder.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Fri Mar 02, 2018 11:42 pm Det er helt ålreit å lage sin egen virkelighetsoppfatning
Internet shouting factory cranked up to 11. :klapp
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Det er jo dessverre det han driver med. En av skandinavias dårligst skjulte hemmeligheter er jo hvorfor såpass mange gode fotballspillere tar så få år i Allsvenskan. Og Allsvenskan tjener jo på det. Berget og Eikrem var for eksempel forholdsvis sentrale for å få Malmö til gruppespillet i CL. Men de ble sikkert også veid og funnet for lett...
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Kan godt hende du har rett. Du har gode poenger. Men du ordlegger deg på en kjip måte. Er sikker på at du ikke er en kjip fyr, så du trenger ikke høres ut som en. Bra med temperatur, men blir dårlig debattklima når man stiller andres intelligens og virkelighetsoppfatning i tvil.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Tar den. Så da beklager jeg.

Men jeg synes det handler om å løfte debatten litt. Det er helt ålreit å komme med slike betraktninger. Men da får man i det minste komme med konkrete eksempler eller tall som støtter opp rundt tanken. Ja, det er populært å disse norsk fotball og norske fotballspillere, men det er jo i dette tilfellet ikke sannheten.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Så var det ut på spissjakt igjen da, med sesongen over for Kupen...
Kommer Fitom oppover mon tro?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Bare rolig, Bjørkan har vel hatt en strålende hviterusser i kikkerten ...

Edit: Eller hva med Manzon?
Last edited by Kesseboy on Sat Mar 03, 2018 5:23 pm, edited 1 time in total.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Ugh, hadde vært moro om det ikke var sant.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Blir ordentlig overrasket hvis Azemi går med på et utlån til Glimt. Vil tippe at han har tre ganger så mye i lønn i VIF nå enn hva han hadde i Glimt.

En mer aktuell kandidat kunne vært Torbjørn Agdestein. Men han er på tur til AaFK, så her må det reageres kjapt: https://www.aftenposten.no/100Sport/fot ... 1292b.html
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

https://www.an.no/bergen/eliteserien/fo ... 5-4-709240

Ingen småshady balkan-signering, men en 30-årig OBOS-spiller. Fra Åsane. INGEN overraskelser der altså
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply