Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Signeres Tagbajumi er det godt å se at trenerteamet omsider har innsett det som har vært innlysende for alle med litt peiling på fotball: Geir André Herrem er ikke verdt fotballskoene han bruker. Helt talentløs og har overhodet ikke et Eliteserie-nivå inne. Aldri vært i nærheten i sine Glimt-minutter. Jeg hadde forståelse at man ønsket å få inn en spiss rett før sesongstart, men det må da finnes en ny Azemi der ute fra tredje høyeste nivå det er verdt å bruke tid og penger på istedet?

Håper Knutsen/Bjørkan lærer noe av dette. Når en 30 år gammel fotballspiller som har vært OK på nivå to og tre i Norge ikke har fått prøve seg i Eliteserien er det som regel gode grunner for dette: Han er ikke god nok.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

I alle diskusjonene om spillerstall, spillertyper og penger, og det som egentlig er virkeligheten, er det etter det 6. vinduet i Bjørkans "regjeringstid" (fra Vindu 1 i 2016 til vindu 2 i 2018) hentet 33 spillere. Det er 19 av disse som er utlendinger. Bare 2 av disse er norske talenter (Reitan og Konradsen), mens 4 utenlandske spillere (Manzon, Kachi, Sigurjonsson, Zinckernagel) som var unge nok til fortsatt å kalles talenter da de ble hentet. I gjennomsnitt 11 spillere i disse tre årene, og bare to talenter i snitt, og knapt ett norsk talent i året!!
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G har en sjelden stor spillerstall pr dato (25 spillere), og det blir spennende å se hvordan den må "ryddes" for neste sesong. Krysiak og Tagbajumi er begge spillere for førsteoppstillingen (som Herrem ikke er), men med halvårskontrakter, med Krysiak for å restarte karrieren etter kneskade og Tagbajumi fra ei irsk bakevje. Jonassen og Berg blir ikke med neste sesong, og fortsatt er det uavklart med kontraktene for Jacobsen og Drage. Jacobsen har mange tilhengere som bunnsolid reserve uansett om det er på høyre eller venstre back.
Drage gjør også veldig gode innhopp, men konkurrerer i troppen med JP Hauge. Kupen, JP Hauge, Hanssen er utfordrere på kant, men likevel på benken bak Layouni og Zinckernagel. I tillegg har B/G talentene og hurtigtogene Evjen og Runar Hauge som fort kan spilles som backup på kant. Jacobsen blir og Drage ikke, er vel naturlig å tenke seg.
Når Berg forsvinner, mangler B/G en erstatter og utfordrer til Angel. Det har sett litt stusslig ut når Angel har vært ute. Islandske Oliver er fortsatt under kontrakt med B/G, og nå bør han kanskje hentes tilbake (eller også få se nærmere på Hanssen som alternativt anker). På midten har Moberg og Saltnes forsvart plassen, men en mer "intens" Zinckernagel hadde gjort seg på midten. Jeg tror likevel at Evjen og Konradsen med en vinter foran seg, er i stand til å utfordre indreløperne.
Det trengs styrking av venstre midstopperplass. Da rykker Steen fra benk til tribuneplass. Lode har fått tilbud om Viking to vinduer på rad, og uten tillit fra Bjørkan/Knutsen, vil han trolig i vinter gi opp denne gangen. B/G må nok gi Steen, og Herrem, en gunstig avtale for å få dem til å bytte tilbake til Åsane, som at B/G betaler en halv lønn i ny klubb.

Inne: Krysiak (Ricardo) - Isidoro, Bjørnbak, ?, Bjørkan (Jacobsen, Moe, RHauge) - Moberg, Angel, Saltnes (Konradsen, Oliver, Evjen) - Zinckernagel, Opseth, Layouni (Kupen, Tagbajumi, Hanssen, Hauge)
Ute: Berg, Jonassen, Lode, Steen, Herrem, Drage
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

At Lode ikke får mer spilletid på bekostning av Moe er noe som forundrer mange.

Men kanskje har trenerne tatt en titt på resultatene i kampene disse herrene har spilt i år?

Med Lode på banen har Glimt prestert 1 seier, 3 uavgjorte og 5 tap.
Med Moe på banen har Glimt 5 seire, 5 uavgjorte og 3 tap.

Så, kanskje trenerne har sett noe likevel?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeg ser de tallene, men tror ikke det er Lode som er forskjellen, dessverre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Tenker vi må slutte å hente spillere fra Åsane snart.. Vegard Moberg er ikke noe å satse på i årene som kommer. Han er ikke spesielt god. Ballbehandling og grunnteknikken til en 2.divisjonsspiller. Men alltid greit å ha en kriger i troppen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Jeg var i denne båten for mindre enn seks måneder siden, men jeg har nå snudd. Nei, det ser ikke pent ut, men han er akkurat god nok til å klare seg på dette nivået. En rollespiller som passer inn i laget og rundt lagkameratene. Når man har en av ligaens beste høyrebacker rett bak (med en dødelig innleggsfot og en fotballforståelse som går utpå de fleste) og en ving som er veldig atypisk det vi tidligere har sett i Glimt foran funker det ganske bra med Vegard Moberg. Det samme gjelder samspillet med José Angel. De utfyller hverandre veldig bra. Den avgjørende gjennombruddspasningen eller annen x-faktor er det andre som kan ta seg av. Glimt trenger en slik spiller.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Enig ang. Moberg, at vi trenger en slik spiller. Ikke nødvendigvis Moberg, men ikke så lett å finne andre heller. André Hansen var litt en slik type, men med bedre pasningsfot. Samme arbeidskapasiteten.

Men Herrem har ikke overbevist (ikke fått overbevise, kanskje), og Steen har jo heller ikke kranglet seg til mye spilletid. Så på generell basis må vi vel kunne si at Åsane som rekrutteringsarena kanskje ikke er noe for fremtiden.
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 766
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 125 times
Been thanked: 192 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Sniken »

Nei, vi kan selvsagt ikke "på generell basis si at Åsane" bla, bla. Hvilke klubber vi henter spillere fra er komplett uinteressant. Burde nesten være unødvendig å forklare hvorfor.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Det var vel en smått ironisk kommentar fra min side :) Det er jo uninteressant, men når vi hentet 3 stk derfra ila 1. året til Knudsen, så blir det jo et interessant faktum.

Det koker ned til at vi har trenere med dårlig nettverk å hente fra, og som heller ikke glimrer med sin speidekompetanse.
Una mas cerveza.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Jeg skriver som sagt at det er fint å ha en kriger som Moberg i troppen, men jeg mener videre at det ikke er en spiller å satse på om vi skal klatre på tabellen og utvikle laget. Ergo, fin å ha i troppen, men ikke i en førsteellever etter mitt syn.
Men som du sier Larsson, han innehar en rolle som får han til å være akkurat god nok for nivået. Men er det der vi skal lista de kommende årene? At de akkurat skal klare seg?


Ellers.. av typer jeg håper man har på blokka:

Jonathan Lein Valberg (2001). Kraftstopper fra Levanger med veldig spennende høyrefot. G17-landslagsspiller. Prøvespilt for Wolverhampton i sommer. Har stor tro på han. Får Glimt 2.laget opp i 3.div(Som Levanger har hatt i år) burde man i hvert fall gjøre et forsøk.

Erlend Hustad (1997). Notodden-spiss med fortid i Molde. Ikke voldsom statistikk, men har noen veldig spennende egenskaper. Fysisk spiss, hurtig og veldig sterk i kroppen. Har også litt finesse på lager. Obosligaens svar på Diego Costa. Jeg digger typen.

Mahmoud Laham (1995). Nøkkelspilleren i krise-Fram Larvik. Midtbanespiller. Gikk barneskolen i Bodø faktisk, så han har litt kjennskap til byen. Var på treningsopphold i Peterborough tidligere i år. Smart, teknisk og er en veldig dyktig ballspiller. Milimeterspresisjon på crosserne sine!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Moberg er litt som Thomas Jacobsen. God å ha, men ikke akkurat Maradona.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

B/G har hentet 9 spillere i år, men bare 2 spiller i førstelaget (Isidoro, Zinckernagel)?? Hva tenker man med Krysiak og Tagbajumi med bare korttidskontrakter, eller er det tre måneders langt prøvespill? Tagbajumi markerer seg ikke i B-kampen mot Innstranden der Skindlo og Johnsen scorer hver 4 mål. En spiller som er hentet for 3 måneder, men som ikke ser ut til å være i form, virker merkelig.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Kan ikke tenke så mye om en spiller man ikke har sett. Men ser for meg at Opseth er spiss og starter så lenge han er frisk. Skulle han bli skadet, ønsker vi mer muskler der fremme enn hva Herrem kan stille opp med. Så Tagbajumi regner jeg med vi kan bruke som Opseth, mens med Herrem må vi endre spillet litt.

Så 50% prøvespill, og 50% forsikring i tilfelle Opseth-skade/karantene.
Una mas cerveza.
User avatar
helsvhe
Posts: 1495
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 325 times
Been thanked: 81 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by helsvhe »

Jeg har et Google søk som sender meg Glimt nyheter hver dag på mail og i går kom det en sak på at Glimt har en ny Brasiliansk keeper på prøvespill, Luis Felipe Basil Freixo spiller for Rørvik i 4. divisjon. Det er en pluss sak så mer fikk jeg ikke lest.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Blir veldig overrasket hvis dette ender med kontrakt. Her er linken hvis noen har tilgang til Namdalsavisa og kan lese hva mer det står
https://www.namdalsavisa.no/artikkel/20 ... 749512.ece
Freixo på prøvespill for Glimt(pluss)
Han har storspilt for Rørvik i 4. divisjon denne sesongen.
Nå prøver Luis Felipe Basil Freixo lykken på høyere nivå.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Når folk klager for mye på at vi henter spillere fra Obos.. Svar på tiltale :P Finnes sikkert gull nede i divisjonene, men en brasiliansk keeper fra 4. div.. Hmm, skeptisk.

Og så var det dette med prøvespill..
Førr Evig!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Tenker det er Tom Dent som har fått i stand dette.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Håper klubben er på ballen hva angår Kristoffer Hay. Spilt OK i TUIL denne sesongen til tross sin unge alder (19) og er ønsket av flere Eliteserie-klubber. Kontrakten med VIF går ut ved årsslutt.

Selvsagt ikke noe prekært behov på stopperplass og med Moe-forlengelsen + Lode og Bjørnbak er klubben godt forspent, men sistnevnte håper og tror jeg ikke spiller så veldig lenge i Bodø. Der håper jeg det kommer noen med mange millioner til vinteren/sommeren. Det bør være salgsinngangen til Hay.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Er vel snakk om at han skal forlenge med TUIL så da må vi være raskt ute.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Per-Magnus Steiring har vært ekstremt god for Sogndal i år. Har spisskompetanse i form av hodestyrken sin. Taper knapt noe i lufta. Men noe sier meg at denne typen stopper ikke er favoritten til Bjørkan og Knutsen. Steen, Moe og Lode er 5-10 cm lavere, men kjappere til bens. Hay er også høy (195 cm).. og god, ja!
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg har tidlig sagt at det kanskje ikke trengs mange nye spillere denne vinteren. Kanskje får B/G endelig den kontinuiteten Bjørkan har snakket om, men aldri fått til. Skal laget bli bedre, må det likevel større ferdigheter inn, mer teknikk og fart.

Jeg ønsker meg Zinckernagel på midten. Da B/G spilte med Isidoro, Zinckernagel og Layouni på høyre, ble det spennende fotball. Evjen blir brukt på kant, men han er venstre back/venstre indreløper i midt hode, selv om han har kvaliteter til mye og enda mer som årene går. Tagbajumi viste i glimt mot RBK at han kanskje er den jeg trodde han var, som en møtende spiss som kan utfordre Opseth på topp. Mange snakker om Kupen, men vi vet ikke hva han kan bli. Han har ikke vært i nærheten av dette nivået tidligere, og det blir ikke nok kun med Hauge som supplement framover. Jeg ønsker meg Moussa Njie, Stabæk!

Midtbanen mangler i dag fart og teknikk, men kanskje kan en rekke unggutter løfte også denne lagdelen. Konradsen og Berg har potensiale, men den jeg håper aller mest på, er Evjen, som har fart, løpskraft og teknikk til å ta venstre indreløper. Berg klarer ikke å dominere ankerrollen som det kreves i 4-3-3, så forhåpentligvis er det Sigurjonsson som er "stor nok" til å være vikar for Angel.

I forsvaret har Moe bekreftet det jeg har ønsket meg lenge, at han helst bør blir brukt på høyre back. Jeg ønsker meg fortsatt Isidoro, men Moe er en god vikar. Bjørnbak og Lode har gjort utmerket fra seg dette året, men bak disse må det nye midtstoppere inn, og da er det bare å gå på jakt! Kanskje en Charlie Weberg, HIF? Venstre back med Bjørkan og Evjen, tror jeg er godt nok. Om det blir Krysiak som vikarierer for Ricardo, er jeg rimelig komfortabel med.

Spillere som over tid ikke spiller, og eldre som blir utkonkurrert av unge, de har nok sett skriften på veggen. Slik må det bli for Herrem, Wollen Steen, Moberg, og dessverre også for William Arne, som trolig alle bør se seg om etter nye klubber.

Krysiak (Ricardo) - Isidoro, Bjørnbak, Lode, Bjørkan (Weberg, Moe, Evjen) - Zinckernagel, Angel, Saltnes (Berg, Sigurjonsson, Konradsen) - Njie, Opseth, Layouni (Kupen, Hauge, Tagbajumi).
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Vi er flere som ønsker oss Njie ecke,perfekt signering. Passer inn,ung og videresalgspotensiale.

Bjørnbak ryker nok til større klubber og strengt tatt bør vi være på jakt hele året. Nytter ikke å stå 31.januar når Bjørnbak går til Norwich å bare «hei Kjetil,Aasmund her,tar meg en tur på wyscout,vi treng visst en klassestopper.»
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Hvis vi ser på laget pr. den siste halve sesongen, ca., så er det som er den mest prekære mangelen kvaliteten på indreløperne. Det er som med gode råd dyrt med gode carrileros. Men — det nevnes lenger opp her, vi har dem kanskje allerede. Om Saltnes utvikler seg kan han funke. Om Evjen utvikler seg kan han funke. Om Konradsen utvikler seg kan han funke. Og om Berg gjør det, men jeg føler han har lengst veg å gå. Da avskriver jeg dessverre Moberg, en av mine favoritter. I tillegg er det mulig med litt rokering, Zinkernagel kan være rett mann også, og kantspillere er billigere — i tillegg har vi JP Hauge.

Men, tror jeg Bjørkan ser de samme utfordringene som meg?

Nei.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply