Kåres Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Joakim
Posts: 189
Joined: Fri Aug 27, 2004 3:09 pm
Location: Trondheim
Contact:

Post by Joakim »

Bjørn Hansen er en ressurs av de sjeldne.
Det vet alle som har peiling på fotball.

Nå aner jeg ikke hva Glimt, Brutter'n og Bjørn selv legger i stillingen "konsulent", men jeg antar at han blir en rådgiver for Kåre, og at han kanskje blir dratt inn i forhold til å etablere en langt mer profesjonell holdning blant spillerne. I såfall så vil han nok være av stor nytte for Glimt.

Men jeg må si at jeg er skeptisk til to så urutinerte og blanke ark som Kåre Ingebrigtsen og Bent-Inge Johnsen. Kåre er forsåvidt greit nok, han vil sikkert utvikle seg til å bli en ypperlig fotballtrener. Såvidt jeg vet har ihvertfall juniorene i Rosenborg satt stor pris på ham, og det tror jeg også Ranheim har. Selv om de ikke var i nærheten av opprykk til Adecco. Bent-Inges erfaring med storklubben Urædd er vel ikke akkurat mye å skryte av, og han kan vel ikke krediteres for to seire mot Valencia i CL heller (uten at det er noe mer enn en interessant opplevelse for "unge" Ingebrigtsen. Jeg føler det blir litt for mye av det samme som i fjor, selv om assistenttreneren ikke skal være spiller i tillegg.

Forhåpentligvis blir Bjørn Hansen brukt mye den tiden han er der.
Trofast i kvitt og svart
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Bjørn Hansen i ca 30% stilling blir aldeles utmerket! En sånn mann i en "mentor"-rolle for et litt urutinert trenerteam var det vi skulle ha hatt også for Erik og Kenta, da tror jeg vi hadde rykket opp i fjor! Dette kan bli bra!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Post by Crazy horse »

Uten stor tvil så ser trenerteamet bra ut nå. Bjørn Hansen bør, kun på bakgrunn av sine meritter, få stor respekt i spillergruppa. Jeg tenker det må være vanvittig godt for Kåre og ha en slik konsulent bak seg. Dette må det kome noe godt ut av.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Post by Taskeladdn »

http://www.an.no/glimt/article3204383.ece
En sulten 68 åring =)
lækkert =) =)
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

FSHelgeland wrote:Håper Glimt spiller så bra fotball at de føler de ikke trenger Hansens tjenester ;-)
Tvert i mot. Hansen skal tilføre kunnskap til klubben, og med vårt svært ferske trenerteam så trengs all den erfaringen mannen besitter. Han skal altså ikke være en "kriseløser", men inspirator. Et scoop!

:!:
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Vegard wrote:
FSHelgeland wrote:Håper Glimt spiller så bra fotball at de føler de ikke trenger Hansens tjenester ;-)
Tvert i mot. Hansen skal tilføre kunnskap til klubben, og med vårt svært ferske trenerteam så trengs all den erfaringen mannen besitter. Han skal altså ikke være en "kriseløser", men inspirator. Et scoop!

:!:
Joda, men spiller Glimt til gull så...
Tippeliga 2015
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

men igjen, innlegg som dette i avisa gjør meg skikkelig oppstemt nå rett før jul.


http://www.an.no/glimt/article3204383.ece
Tippeliga 2015
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Takk for at vi fikk deg :)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Helt glimrende det Hansen sier om sin rolle. Noe som krever ydmykhet fra alle i trenerteamet.

Kanskje liker Bjørn Hansen hvordan Glimt er organisert også? Det er ikke snakket så mye om sportsjefen som forsvant. Da tenker jeg ikke på Erik Hoftun, men selve rollen. Ingebrigtsen er vel fomelt ansatt som trener/ hovedtrener og B. I. Johnsen er assistenttrener etter gammelt, godt mønster. Ikke mye fiksfakseri og jål her i gården. Jeg stusser mer og mer hvordan andre klubber organiserer seg. Rosenborg er behørig nevnt. Ikke til å undres over at gamlekara synes å styre unna galskapen. Spillere også. Nå ser forsyne meg også Vålerenga ut til ansette folk over en lav sko. Andresen presenterte sitt team på 7 personer her forleden uten at jeg ble veldig imponert. Men Kaggestad er en kapasitet på sitt område.
Masinga
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Post by Glimt-fan »

Og utholdenhet...
Han får en ball...
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Post by Crazy horse »

Masinga wrote:Helt glimrende det Hansen sier om sin rolle. Noe som krever ydmykhet fra alle i trenerteamet.

Kanskje liker Bjørn Hansen hvordan Glimt er organisert også? Det er ikke snakket så mye om sportsjefen som forsvant. Da tenker jeg ikke på Erik Hoftun, men selve rollen. Ingebrigtsen er vel fomelt ansatt som trener/ hovedtrener og B. I. Johnsen er assistenttrener etter gammelt, godt mønster. Ikke mye fiksfakseri og jål her i gården. Jeg stusser mer og mer hvordan andre klubber organiserer seg. Rosenborg er behørig nevnt. Ikke til å undres over at gamlekara synes å styre unna galskapen. Spillere også. Nå ser forsyne meg også Vålerenga ut til ansette folk over en lav sko. Andresen presenterte sitt team på 7 personer her forleden uten at jeg ble veldig imponert. Men Kaggestad er en kapasitet på sitt område.
Blir fort mange kokker og mye søl, ja.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Post by XuliX »

Liker holdningen til Kåre. Fikk frysninger og gleda meg såå mye til sesongen starter når jeg leste det.!! :D
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

Glimtfan wrote:
Masinga wrote:Helt glimrende det Hansen sier om sin rolle. Noe som krever ydmykhet fra alle i trenerteamet.

Kanskje liker Bjørn Hansen hvordan Glimt er organisert også? Det er ikke snakket så mye om sportsjefen som forsvant. Da tenker jeg ikke på Erik Hoftun, men selve rollen. Ingebrigtsen er vel fomelt ansatt som trener/ hovedtrener og B. I. Johnsen er assistenttrener etter gammelt, godt mønster. Ikke mye fiksfakseri og jål her i gården. Jeg stusser mer og mer hvordan andre klubber organiserer seg. Rosenborg er behørig nevnt. Ikke til å undres over at gamlekara synes å styre unna galskapen. Spillere også. Nå ser forsyne meg også Vålerenga ut til ansette folk over en lav sko. Andresen presenterte sitt team på 7 personer her forleden uten at jeg ble veldig imponert. Men Kaggestad er en kapasitet på sitt område.
Tror VIF satser riktig, de satser stort og kostbart, men de har et uforløst potensiale på mange områder. Et eksempel er tilskuermassen. Et snitt på under 20 000 er fullstendig latterlig for Oslos beste lag, det bor 500 000 i Oslo, og nesten like mye i nærområdet. Treningsmessig, så er det mange fotballtrenere som har gått i fella fordi de tror de kan ting om områder innen treningslære knyttet til fysikk, utholdenhet, ernæring osv. Å ansatte mennesker med spisskompetanse er jeg sikker på er riktig vei å gå. Norsk fotball har vært preget av en tendens hvor tidligere spillere blir trenere. Disse har gjerne fotballfagligkompetanse, men NULL kompetanse innenfor områder som utholdenhetstrening, ernæring, restitusjon, styrketrening etc.

Når det gjelder Rosenborg så er saken en annen, der er det mye rot med overlappende arbeidsoppgaver, uklart hierariki osv. Men VIF tror jeg gjør mye riktig i forhold til den satsningen de nå gjør.
Blir spennende å se hvordan VIF takler kritikken om de ikke gjør det særlig bra. Kan også bli en del interne konflikter angående hvordan det skal spilles. Hovedtrener har vel fortsatt ansvaret, men man vet da hvordan det er. Flere kokker, mere søl, som tidligere nevnt. Personlig blir jeg naturlig skeptisk til et slikt "felles lederskap".
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

yummie!
Last edited by Novi on Wed Dec 26, 2007 1:24 am, edited 1 time in total.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

Glimtfan wrote:Det handler neppe om "felles lederskap", men om forskjellige trenere som har forskjellige arbeidsoppgaver. Sammenlign det gjerne med et selskap, hvor adm dir er øverste leder, mens de under også har viktige arbeidsoppgaver, men ikke har like stor bestemmelsesgrad eller ansvar for resultater. Andresen har øverste ansvar og bestemmer, men vil selvfølgelig få råd fra andre. Andresen har i praksis en managerrolle, mens de andre er trenere. Dette følger en modell som flere engelsk klubber har, om det fungerer for VIF er vanskelig å si, kanskje tar det litt tid å få den nye organisasjonsmodellen til å fungere optimalt, men jeg tror det er et klokt trekk, da man kan få mer ekspertise inn i de forskjellige treningsområdene. Om Martin Andresen er den rette til å være manager er jeg derimot mer usikker på. Den dommen får vi ikke før om et par sesonger.

Jeg tror egentlig begrepet "hovedtrener" er litt feil i denne sammenheng, selv om det kanskje er Andresens offisielle tittel. Han har nok arbeidsoppgaver som stemmer mer overens med managerollen og har f.eks ikke noe ansvar for den daglige treningen. Hvilke spillere han ønsker og hvem som spiller til en hver tid,, taktikk etc er det derimot Andresen som avgjør. Men selve treningsopplegget er det de andre som har ansvaret for, selv om Andresen selvfølgelig er med på å bestemme også dette.
Er vel akkurat det med at forskjellige folk har ansvar for trening og kamp som skurrer fælt hos meg. Å sammenlikne et fotballlag med en organisasjon kan være vanskelig. Er spent på hvordan så mange "ledere" kan jobbe med de samme personene uten at det blir konflikter som viser seg negativt i kamp. Gret nok at de har egne arbeidsoppgaver, men når en trener det offensive og en det defensive, og ytterligere en annen skal bestemme taktikk og ta ut laget, går det selvsagt ikke. Derfor blir det en stor del felles lederskap som jeg har vanskelig for å tro funker uten en langt sterkere manager enn hva Andresen ser ut til å være.

Men ja, blir spennende å se. Er vel i stor grad slik det gjøres i større europeiske klubber, så kanskje det bare er det at man er ukjent med det som gir en naturlig skepsis :)
Una mas cerveza.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Får mer og mer sansen for Kåre, så får vi håpe han klarer å leve opp til det han sier.

http://www.an.no/glimt/article3208668.ece
Tippeliga 2015
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

– Han er en ydmyk trener som er sulten på innspill fra andre. Den egenskapen er det få trenere i Norge som har. De fleste tror de er utlært og der tar de feil.
Hvis Kåre får Glimt spillerne til å ta større ansvar så tror jeg at vi har skutt gullfuglen, jeg håper han er en trener type ala Marit Breivik som etter mitt syn kanskje er verdens beste lagleder.

Vi må ha en midtstopper. Kanskje to. I tillegg ønsker jeg meg en indreløper. Vi har jobbet lenge og har flere spennende kandidater i sikte. Det er likevel viktig at vi bruker litt tid. På den måten forsikrer vi oss om at vi velger de rette typene, forklarer Ingebrigtsen.
For meg er det helt håpløst at vi ikke leter etter en backup til Thiago, han er den eneste spilleren vi har som funker som oppspills punkt.
I medgang og motgang
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

ecke wrote:...synes jeg at Bodø/Glimt hadde vært tjent med å ha flere nasjonale talenter i troppen...
Nei, du kødder!
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Post by Novi »

ecke wrote:...synes jeg at Bodø/Glimt hadde vært tjent med å ha flere nasjonale talenter i troppen...
Nei, du kødder!
Una mas cerveza.
Post Reply