Landslaget

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Landslaget

Post by ecke »

Det er utrolig artig å se kampene fra EM. I Norge er det kanskje Bodø/Glimts spillestil og kontringsvilje som man ser igjen hos de artigste nasjonene. Nå er det på tide at det norske landslaget henter noen ideer og også bruker spillere fra Bodø/Glimt. Mest av alt er det et spørsmål om å hente fart.

"Mitt" landslag i dag:
Jarstein - Hamoud, Hangeland, Rønning, Riise - Strømstad, Andresen, Gamst - Elyounossi, Carew, Olsen

a)De etablerte landslagsspillerne på høyre back (Storbæk, Høiland) har til gode å overbevise. Hamoud har vokst fort, og hurtigheten er unik på denne plassen.
b)Reginussen kommer til å bli stor i midtforsvaret, men skjønnhetsfeil gir grunn til hente inn også andre. Rønning er kanskje også en naturlig backup for Hangeland uansett.
c)Framover på banen er det ikke noe som funksjonerer, bare Carew, og heller ikke hos en toppspiller som Gamst. Bruk Gamsten der han spiller til "vanlig", på midtbanen, og hent inn farta hos Olsen og med en minst like god venstrefot som Gamst.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Landslaget

Post by poteten »

Andresen?
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Landslaget

Post by liverglimt »

Jeg besvimer hvis Glimt får 2- to eller flere spiller samtidig på landslaget i løpet av de neste to årene. Muligens hvis Hareide trer av og Gåre overtar, da kan det være duket for spillere fra utkant norge.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

Heller Henning Hauger i Andresen sin posisjon...De gjør akkurat samme nytte på banen, bare at Haugar utfører rollen med mer presisjon og tempo!
Førr Evig!
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Landslaget

Post by Taskeladdn »

Hvilken Andresen er det snakk om?
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Landslaget

Post by Taskeladdn »

................Jarstein
Hamoud-Hangeland-Rønning-Riise
Riise-Strømstad-Hæstad-Gamst
............................Olsen
..........Carew

Ville spillt litt skjevt jeg :)
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Landslaget

Post by Glimtfan »

Tror verken Rønning eller Olsen holder landslagsklasse. Er også skeptisk til Hamoud, men samtidig så har han betydelig mer å bidra med enn det f.eks Storbæk har.

Tror landslaget bør gå inn i et slags generasjonsskifte nå, spillere som bl.a Hamoud, Reginiussen, Demidov, Skjelbreid, Elyounoussi, Jarstein bør gradvis fases inn. Carew, Riise og Hangeland er spillere som bør bestå.

Jarstein

Hamoud- Reginiussen-Hangeland-Riise

Demidov

Skjelbreid Tettey Samuelsen

Elyounoussi

Carew

Rosenborg har den desidert beste sentrale midtbanen i landet spør du meg. Demidov har kvaliteter som et defensivt anker og jeg tror man får det beste ut av Tettey og Demidov om begge plasseres sentralt med Demidov i rommet mellom midtbane og forsvar, på den måten demmer man også opp for Tetteys til tider dårlige plasseringsevne i enkelte situasjoner. Pr i dag så besitter ikke Norge rene kantspillere som holder høyt nok nivå (nei Olsen er IKKE god nok), men vi har en rekke lovende midtbanespillere og riktig bruk av disse gjør at vi fint kan spille uten rene kantspillere, vi har faktisk spillermateriellet til å spille slik som Russland gjør. Når vi tillegg har backer som kan bidra bra offensivt, så er ikke rene kantspillere nødvendig heller. Carew er viktig i forhold til å holde på ballen (krige), mens Elyounoussi er en spiller som passer best i rommet mellom midtbane og angrep.

Å tro på 3 Glimt-spillere på landslaget vil jeg påstå er en smule naivt. Vi ligger på tredje plass, men vi er langt fra det tredje beste laget i Tippeligaen, det tror jeg vi kommer til å få bekreftet ved sesongslutt.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Landslaget

Post by MhepA »

Og på det laget du har tatt ut her ser vi problemet til Norge.
Vi har utrolig få utenlandsproffer. I forhold til Sverige som har Werder Bremenspillere på benken.
Tror ikke vi skal forvente så mye av laget vårt. Forhåpentligvis finner Riise formen igjen hos Roma.
Jeg håper dette er Elyounoussi's siste sesong i Tippeligaen. På tide at han kommer seg ut.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Landslaget

Post by Snorreth »

"Henke" på Sverige har så og si navnelapp med copyright på posisjon sin, uansett om han scorer mange mål eller ei.
Folk har blitt forbannet på meg fordi jeg har sagt det, men jeg syntes ikke "Henke" er den spillere han en gang var.
Rosenberg er Sveriges fremtid, ung og målkåt i Bremen.

Når det gjelder utenlandsproffer så er det revnende likegyldig om det er det egentlig. Vi kan hvertfall ikke gjøre noe med det.
Last edited by Snorreth on Fri Jun 20, 2008 1:57 pm, edited 1 time in total.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Landslaget

Post by ecke »

Glimtfan wrote:Å tro på 3 Glimt-spillere på landslaget vil jeg påstå er en smule naivt. Vi ligger på tredje plass, men vi er langt fra det tredje beste laget i Tippeligaen, det tror jeg vi kommer til å få bekreftet ved sesongslutt.
Jeg tror nok ikke på 3 Glimt-spillere på landslaget :D , knapt nok en, dessverre. Det er likevel ingen grunn til å være mer beskjeden på Glimts vegne enn nødvendig. Vålerenga hadde 4 spillere i landslagstroppen sist, og da også med en Storbæk som i sesonginnledningen har hatt det vanskelig selv i Vålerenga.

Dersom Hamoud fortsetter sitt stabile backspill, da burde han bli prøvd, fordi han har internasjonal fart. Vi har bare Høiland og Storbæk som alternativer, ser det ut til.

Wæhler, Reginussen, Karadas, Hangeland var landslagsstopperne sist. Jeg synes ikke at Rønning er noe dårligere stopper enn Wæhler og hvorfor Karadas hypes som stopper, skjønner jeg heller ikke. (Hagen er fortsatt mitt førstevalg ved siden av Hangeland).

Olsen har sine svakheter, men har fart og en svært god venstrefot. Det er det som trengs på kanten i 4-3-3. Det finnes mange bedre fotballspillere enn Olsen, men med Gamst og Fredheim Holm som alternativene i 4-3-3 (ser det ut til), da hadde jeg byttet ut Fredheim Holm med Olsen. Olsen kan 4-3-3, har større fart og også bedre venstrefot enn Fredheim Holm.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Landslaget

Post by Glimtfan »

Re MhepA

Er fullstendig uenig med deg. Jeg tror vi vil få frem et sterkt lag om uavhengig av hvor de spiller. Du trekker frem Sverige? Vel, jeg synes Sverige fremsto som Ems verste lag, kanskje sammen med Hellas. Et lag som f.eks Russland startet UTEN utenlandsproffer mot Sverige. Jeg tror ikke det viktigste er hvor spillerne spiller, men hvor gode de er. Det er absolutt mulig å være i europatoppen selv om du spiller i Norge. Spillere som Carew, Solskjær og Flo gikk rett fra Tippeligaen til en suksess tilværelse i europeiske toppklubber. De holdt alle et europanivå FØR de gikk til utlandet. Ja, de ble bedre da de spilte i Valencia, Man U og Chelsea, men det kan godt være at de hadde utviklet seg omtrent tilsvarende i Norge. Spillere som Roar Strand og Erik Hoftun har ALDRI spilt utenlands og jeg vil påstå at de har vært blant de bedre i Europa når de var på sitt beste.
Jeg tror tverimot at noe av problemet blant spillere i Norge er at de forsvinner til utlandet med en gang de får suksess, det hemmer utviklingen i norsk klubbfotball og igjen talentutviklingen som får svi da man brått må erstatte de solgte spillerne med etablerte spillere for å opprettholde kvaliteten i laget.
DonCato
Posts: 557
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:18 pm
Location: Rælingen

Re: Landslaget

Post by DonCato »

Andresen, a.k.a Kaptein Blodpupp, og Gamst har vel ikke spilt en eneste bra kamp for landslaget de siste åran?
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Landslaget

Post by Masinga »

Nei, da har jeg mer tro på Glimtfans forslag til oppstilling. Det har mer fremtid over seg. Men Samuelsen stiller jeg meg tvilende til. Demidov og Skjelbreid har utvilsomt potensiale større enn Andresen og Gamsten.
Glimtfan wrote: Jarstein

Hamoud- Reginiussen-Hangeland-Riise

Demidov

Skjelbreid Tettey Samuelsen

Elyounoussi

Carew
Det største problemet ligger på trenersiden. Hareide burde vært parkert i høst. Nå må vi slite videre med en trener uten filosofi og fasthet.

Se på Nederland. Hvor lenge har de spilt slik? 30-35-40 år? Ja, jeg vet at van Basten har gjort visse mindre endringer i forhold til Ajax-systemet, som også Nederland har adoptert og brukt i alle de år. Når jeg hører at Nederland spiller totalfotball, går mine tanker til Cruyff, Neeskens & Co. Nederland har beholdt en trofasthet til sitt system i alle de år. Da spiller det en mindre rolle hvem som er trener. Din rolle på banen er bestemt etter det nummeret du har på ryggen. Kanskje vi her på berget skulle tenke litt i samme baner? Det er en ulykke at Drillos og Eggens filosofi er forlatt, nærmest begravet. Disse to var stort sett enige, bare mindre forskjeller i det store og hele. Fasthet i det sentrale, frihet i det perifere...

Nå driver vi med noe vi ikke kan. Det hele er vinglete og forvirrende og ingen på banen skjønner hvor man har hverandre. Her må NFF ta grep!
Masinga
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Landslaget

Post by MhepA »

Glimtfan wrote:Re MhepA

Er fullstendig uenig med deg. Jeg tror vi vil få frem et sterkt lag om uavhengig av hvor de spiller. Du trekker frem Sverige? Vel, jeg synes Sverige fremsto som Ems verste lag, kanskje sammen med Hellas. Et lag som f.eks Russland startet UTEN utenlandsproffer mot Sverige. Jeg tror ikke det viktigste er hvor spillerne spiller, men hvor gode de er. Det er absolutt mulig å være i europatoppen selv om du spiller i Norge. Spillere som Carew, Solskjær og Flo gikk rett fra Tippeligaen til en suksess tilværelse i europeiske toppklubber. De holdt alle et europanivå FØR de gikk til utlandet. Ja, de ble bedre da de spilte i Valencia, Man U og Chelsea, men det kan godt være at de hadde utviklet seg omtrent tilsvarende i Norge. Spillere som Roar Strand og Erik Hoftun har ALDRI spilt utenlands og jeg vil påstå at de har vært blant de bedre i Europa når de var på sitt beste.
Jeg tror tverimot at noe av problemet blant spillere i Norge er at de forsvinner til utlandet med en gang de får suksess, det hemmer utviklingen i norsk klubbfotball og igjen talentutviklingen som får svi da man brått må erstatte de solgte spillerne med etablerte spillere for å opprettholde kvaliteten i laget.
Problemet er jo at de ikke er gode nok for utlandet. Der de vil få mye mer erfaring, spesielt de unge.
Det er jo noe helt annet å spille i toppserien i Russland. Fullstendig uenig er du jo ikke, tvert imot. For du mener så og si det samme som meg. Det begynner å bli litt naivt å si at man kan bli en like god spiller i Norge som i England f.eks. For det er det ytterst få som har fått til gjennom historien. Jeg velger å trekke frem Sverige fordi den svenske serien har omtrent samme nivå som den norske. For Elyounoussi's skyld håper jeg at han kommer seg ut så fort som mulig. Da blir han forhåpentligvis en selvfølge på landslaget om litt. Erik Hoftun, Roar Strand, Rosenborg, Champions League. Er ikke det samme å spille på dagens RBK-lag. Ikke like høyt nivå over dem.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply