Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

OI! Jeg var overhodet ikke klar over at NB og Bodø Energi sitt engasjement ender etter året. Kom ikke BE inn som sponsor for under ett år siden? Da må jeg moderere mitt standpunkt hvorledes det er viktig med opprykk. Vi må vel annta at NB ikke blir med videre på lik måte som før, og det er tross alt generalsponsoren til Glimt.

Man kan vel si at det er spennende med at det gamle forsvinner ut; NB, BE, Berntsen, Haukås og Hamoud. Men det er i grunn bare skremmende så lenge det ikke er klare alternativer for erstattere - såvidt vi vet.
Kristatistisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

RaymondEngmark wrote:Kom ikke BE inn som sponsor for under ett år siden?.
BE har da vært en stor sponsor i Glimt i mange år.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Tror han forveksler dem med SKS, såvidt jeg husker er vel de forholdsvis nye som glimtsponsorer.
BørreA
Posts: 557
Joined: Fri Dec 03, 2004 9:43 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by BørreA »

Cato får fornyet tillit, og kanskje blir det med Tom-Kåre som ass? Og blir Olav Råstad ansatt som spillerutvikler? Bloggposten:

http://www.arntzen.info/2011/10/omtrent ... er-i-2012/

Mvh Børre :)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Spennende! Har i grunn ikke noe i mot at Cato får fornyet tillit. Resultatene under han har vært gode til tross for sviktende form nå på høsten og en del uforståelige taktiske grep, men kanskje ting blir litt annerledes med et nytt trenerteam og nye spillere som Cato selv har vært med på å hente inn?
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Inavl kaller jeg en slik kabal. Vi MÅ ha eksterne krefter inn i arbeidet om vi skal lykkes, vi kan ikke bare rekruttere tidligere Glimt-spillere.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Enig .. Innavl, lite konstruktivt og totalt uten visjoner. Ender nok opp
Med Cato og Tom Kåre som trener og assistent. Og 3 tidligere Glimt profiler som spillerutviklere. Og vips så har man 5 tidligere kompiser som styrer
Det sportslige, og administrasjonen full av tidligere Glimthelter. Innavl og ett lite konstruktivt miljø.

Så lite visjonært at det er til å skrike av på Glimt's vegne.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Spennende, ja, men det kan også se litt merkverdig ut. Er det slik at elevstatus er tilfredsstillende og tilstrekkelig kvalifikasjon for å bli lærer, eller dersom du er arrestert nok mange ganger, da blir du en dyktig politi? Det er noe overraskende at det er en slik opphopning av medfødt kompetanse i tilnærmet samme årskull i Bodø/Glimt, en medfødt kompetanse som tydeligvis kan anvendes innenfor alle deler av klubbdriften i Bodø/Glimt.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det må vel være lov å påpeke at innavl ikke er bra for en bedrift.

Men for all del, de har alle muligheter til å overbevise, siden jeg er ekstremt skeptisk!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Synes du beskriver problemet godt ecke.

En ekspert innenfor et fagfelt blir ikke automatisk en god leder innenfor fagfeltet. Med andre ord, det er ingen automatikk i at en god fotballspiller blir en god trener. At fem spillerkolleager i en liten klubb som Glimt skal bli gode trenere/ledere er veldig urealistisk og det er veldig urealistisk at de skal fungere godt sammen i et trenerteam. Glimt skriker etter eksterne impulser i teamet.
Groupthink, innavl, kall det hva som helst, dette er jeg uansett overbevist om at ikke er veien å gå. Bytt ut minst 2 av disse med noen eksterne og ting ser fort bra ut.
Knuta
Posts: 10060
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Har man hørt om nytenkning i Glimt eller er det et fremmedord. Hvorfor kan man ikke vente til november med å bestemme seg for neste sesong?. Hvis det er tilfellet det som skisseres her så mener jeg det er en skandale og innavl øker i omfang. Uffa meg.
jendoriluka
Posts: 516
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

HUFF! 2 ting om glimt under Cato:
1. Det har vært ganske gode resultater. Men at vi skulle blande oss inn i oppryksjaget er noe jeg tror mange trenere hadde klart. Likevell skal han berømmes for dette. Cato er nok god til å motivere rundt dette med vilje å trykk til å ta poeng. Men,
2. Glimt under Cato har vært dørgende kjedelig spør du meg. Midstoppere som får kjeft hvis de forserer og generelt mye lange pasninger opp på spisser som skal ha spillere rundt seg til å jage 2. baller. Det passer nok for noen av glimtsupporterne som roper "FREMOVER!" til Rønning og Haukås som(ofte bruker lang tid/feilvalg, men dog) spiller en ball tilbake for og holde ballen i laget.

Den store faren med en slik fotball er at når "trenereffekten" ikke lenger er like sterk vil det bli litt hipp som happ om man vinner fotballkamper.

Jeg savner mye fra dagens Glimt. Men evnen til å en egen filosofi er ikke til stedet. Man poler ballen frem og håper at Jim skal klinke inn skudd. Greit nok, men det gjør oss forutsigbar og kjedelig(for meg). En egen filosofi vil styrke sjansen til et spill som gjør at vi kan spille på flere strenger. Det vil og føre til en større sjanse til å utnytte det gode budsjett, og delvis tropp(i forhold til adecco) til å avgjøre kamper mer forutsigbart. Ikke etter om Jim heldigvis klinket inn et langskudd etter kriging på 2 ball.

Edit: Evnen til nytenkning er meget viktig. Man skal utvikle og kjøpe spillere. Men evnen til å utvikle nye treningsmetoder/rutiner og lignende skal man helst ikke.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 464
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Thomas Andersen »

Sjekk ut bildene i denne artikkelen på AN: http://www.an.no/nyheter/article5768234.ece

Stadion tegnet inn, og Aspmyra "slettet" fra jordas overflate. Kanskje gammalt nytt, hva vet jeg..?
Gult er kult!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Aspmyra er tydeligvis fjernet og blitt erstattet med "idrettsanlegg" ved Stormyra hvis dette er til å stole på.
Glimt1916
Posts: 5660
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 443 times
Been thanked: 447 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

jendoriluka wrote:HUFF! 2 ting om glimt under Cato:
1. Det har vært ganske gode resultater.
Glimt har til nu holdt opprykkstempo under Cato. Glimt har tatt 1,95 poeng per kamp sida Cato tok over. Sandnes Ulf leda Adecco med 1,93 poeng i snitt per kamp, Ham Kam ligg på 2. plass med 1,78.

I fjor vant Sogndal Adecco med 2 poeng i snitt per kamp, mens Sarpsborg kom på 2. plass med 1,92.

Syns Cato har gjort en god jobb, men e usikker på om han e den rette treneren til å skap entusiasme rundt laget. E veldig vanskelig å spå kordan stall han får å jobb med neste år også. Fleire av årets beste spillera forsvinn og må erstattes.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Thomas Andersen wrote:Stadion tegnet inn, og Aspmyra "slettet" fra jordas overflate. Kanskje gammalt nytt, hva vet jeg..?
Arkitekter liker symmetri. Derfor har de nok tatt seg en del kunstnerisk frihet. Det er mange ting på de skissene som er endret.
@liverglimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

I AN i dag kommer det frem at kommunen i følge de planene ønsker å rive Aspmyra og erstatte det med nye boligfelt, totalt 3000-4000 nye boenheter i aspmyraområdet skal bygges. Nytt idrettsanlegg kommer i bodøsjøen.

Personlig syns jeg ikke noe om å ha en stadion i Bodøsjøen (Rønvika ville vært langt bedre hvis det må flyttes), men så er jo dette veldig tidlig i planleggingen og veldig mange år frem i tid hvis bodø får disse kampflybasene.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Ja jeg trøster meg med at de la ut skisse for 2040. Da har jeg muligens nådd anstendig alder og er pensjonist. =)
@liverglimt
User avatar
Glimt-fan
Posts: 2309
Joined: Fri Mar 26, 2004 8:36 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt-fan »

Freddy Toresen skriver i AN i dag at blant andre Bjørkan og Steinar Nilsen har vært aktuell
Han får en ball...
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Glimtfan wrote:Vi MÅ ha eksterne krefter inn i arbeidet om vi skal lykkes, vi kan ikke bare rekruttere tidligere Glimt-spillere.
Nåh? Enten kan du se i fremtiden eller så bruker du altfor store ord.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Jeg var litt usikker på hvem jeg ville ha som trener, men jeg merker skuffelsen kommer snikende over at Bjørkan mest sannsyneligvis ikke blir hjelpetrener. Når det er sagt tror jeg Tom-Kåre kan være den perfekte hjelpetrener. TKS trenger noen som kan kreve at han holder kjeft, samtidig som han kan få herje når det trengs. Tror i allefall han kan tilfredsstille oss supportere, og forhåpentligvis også trekke publikum?

Personlige begynner jeg å bli lei av problematikken som skapes av at det er mange ex Glimt-spillere som leder klubben. Flere mener det er problematiske ansettelser før personen er ansatt - det er litt syke meninger. Dersom dem er god nok, så har det null og niks å si at dem har vært spillere i Glimt tidligere - tvert i mot - det er en fordel. Når man kan en organisasjon og kjenner personene gjør det integreringen av arbeidstakeren LANGT enklere. Samtidig er det enklere å vurdere personen og hvor godt dem passer inn i gruppen, fordi man kjenner dem fra før.

I Bodø kommune jobber det stort sett personer fra Bodø. Er det også et problem? Må vi importere folk i fra Oslo for at ting skal fungere? Selvfølgelig KAN det være bra, men får vi folk med tilknytning til Trondheim eller Oslo til en vanlig jobb i Glimt? Neppe. Blir det langsiktig i så fall? Aldri i livet. Vil dem være lojale mot klubben? Ikke i større grad enn hva en gjennomsnittlig arbeidstaker er.

Vi er en liten by i nord som er "velsignet" med abnormalt mye fotballkompetanse hos våre bysbarn. Bruk den!
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Problemet med tidligere Glimt-personligheter er ikke at de er tidligere Glimt-personligheter. Mange av dem har nok mye å bidra med i denne sammenhengen. Problemet er at vi ikke blir velsigna med for mange åpenbare impulser utenfra. Det er vel og bra å reise rundt og hente inntrykk fra andre, men når det kommer til stykke er det en vesentlig risiko for at ei gruppe mennesker som er oppdratt i samme filosofi ikke vil klare å tenke nytt og friskt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Vel, det du kaller uproblematisk, og er en fordel pga lett intergrasjon, er slikt som kan kalles for kamraderi, vennetjenester, korrupsjon, svak dømmekraft osv.

Spørsmålet er jo hvilken side av bordet man ser det ifra...

Det er ikke sykt å ha menninger om noen før de i det hele tatt har tiltredt jobben. Det å derimot skulle falle på knær og tilbe noen fordi de tilfeldigvis har vært innom klubben før, det synes jeg er litt sykt.

Edit: kesse skle imellom!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Jeg er forsiktig optimist. Styret har lagt en ny helhetlig slagplan bak denne kabalen og har tydeligvis stor tro på den all den tid det er mulig å hente langt mer eksotiske (alt sør for trondheim egentlig...) navn inn for å gjøre denne jobben så jeg gir dem en sjanse til å vise hva de kan. Nå er det blanke ark, de økonomiske unnskyldningene kan ikke brukes lengre og med tanke på alle spillerne som har dratt ut og er på vei ut nå kan Cato & co. nå forme stallen sånn som de vil, da står og faller alt på dem og det de får til.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Jeg bare lurer på hvem erstatterne skulle være? Altså realistiske. Andrè Bergdølmo har vært nevnt. Men ønsker han jobben? Har Glimt råd til lønnen hans? Ønsker han å flytte? Ønsker familien å flytte? Har han riktig filosofi? Vil fokuset være i Glimt, selv om han aldri har vært Glimtspiller? Vil han blø for klubben, f.eks godta lønnskutt dersom Glimt rykker ned igjen? Passer han inn i organisasjonen? Passer han sammen med menneskene?

Først må man finne noen som kan gi riktig svar på de og langt, langt flere lignende spørsmål. Så skal man luke ut dem som Glimt ikke selv ønsker. Jeg tviler på at vi står igjen med så mange kandidater som vil være mere hensiktsmessig å ansette.

Altså vi må jo gjerne ansette andre, for det er ingen tvil om at det kan tilføre noe ekstra. Men da må alt det andre være der samtidig. Det er ingen vits å gjøre ting annerledes, dersom resultatet bare blir annerledes - og ikke bedre.

Edit: Vi glemmer også at for flere av spillerene er Glimt eneste fellesnevner, men likevell frykter vi at dem skal være like- Ørjan har allsidig kompetanse fra RBK. Runar har kanskje det beste fotballhodet i nord-europa. Tom Kåre Staurvik har profferfaring. Stig Johansen har vært proff i England. Tror det er få klubber som har så mye fotball i toppen som vi har.
Kristatistisk
Locked