Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Ser man sånn på det, så er det jo selvfølgelig bra at kommunen står som eier idag. MEN hvis NFF kommer lempende med masse krav, så er det jo ingen garanti for at de bevilger penger.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 492714.ece
Denne ble skrevet i 2007 - der det kommer fram at Aspmyra er i så dårlig forfatning at det kan være aktuelt å spille kampene på Alfheim eller Lerkendal. Noe er blitt gjort siden da, men er det nok?

http://www.an.no/sport/article6278932.ece
Fant denne fra ifjor høst. Noen som vet om Bodø Spektrum nå står som eier av Aspmyra?

Mitt "worst case scenario" er at NFF kommer med krav om utbedring av blant annet gammeltribuna. Kommunen sier at det blir for stor kostnad å ta. Glimt må spille deler av hjemmekampene sine borte. Tror selvfølgelig ikke at dette vil skje, men nå har det vært snakk om forfatninga til Aspmyra veldig lenge, så jeg frykter at noe burde skje veldig kjapt.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

http://www.glimt.no/news/article/1r1ix7 ... d-pa-laget
Ledig stilling som arrangementsansvarlig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det er vel uansett Kjell Lorentzen som eier ganmeltribuna, eller tar jeg feil? Synes å huske å ha lest noe om dette.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Føler meg ganske sikker på at vi kommer til å få dispensasjon for å fortsett bruke gammeltribuna i flere år fremover. Tror ikke NFF vil komme med så mange kostbare stadionkrav all den tid de aller fleste lagene i norsk toppfotball har store økonomiske utfordringer fra før.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

mortsto wrote:http://www.glimt.no/news/article/1r1ix7 ... d-pa-laget
Ledig stilling som arrangementsansvarlig!
Dette gleder meg at de ser etter en ny arrangementansvarlig! Her har det vært gjort en for dårlig jobb foregående sesonger. Med mer midler ser det ut til at de ansetter en ny person i denne stillingen og vi utvider dermed staben rundt klubben.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Persson gir seg, dermed er stillingen hans ledig. Tror ikke det er snakk om utvidelse av staben.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Jaja, men still.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Har det vært så dårlig da? Bor ikke i byen så vet jo ikke hva som skjer, men det ser da ut som det har skjedd mer i det siste enn tidligere. Er jo begrenset hva man har å rutte med, og hva man kan gjøre for å skape engasjement rundt hjemmekamp mot Elverum.

Positivt med nye folk inn uansett. Liten stab, så greit å få inn noen nye tanker of ideer.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Sport1 annonserer med at de nå har begynt å selge Glimttrøyer i butikken sin. Prisen er 400 kroner.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by kimbo »

Ja var innom der i dag, og dem hadde en serie med opptrykte trøyer der, bare synd det først er kommet i orden nå.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Novi wrote:Har det vært så dårlig da? Bor ikke i byen så vet jo ikke hva som skjer, men det ser da ut som det har skjedd mer i det siste enn tidligere. Er jo begrenset hva man har å rutte med, og hva man kan gjøre for å skape engasjement rundt hjemmekamp mot Elverum.

Positivt med nye folk inn uansett. Liten stab, så greit å få inn noen nye tanker of ideer.

Folk får heldigivs lov til å mene det de vil, men svaret mitt er forsåvidt nei. Jeg mener markedsføringen av Glimt har vært dårlig. Jeg vet jo forsåvidt lite i grunn jeg også, så jeg skal ikke rope for høyt. Men når jeg har vært hjemme har jeg ikke sett en eneste plakat om at det er kamp. Man må nærmere Aspmyra før man ser et Glimtflagg........ Aaaaaah, så det er kamp idag! Hvem spiller de mot? Ikke vet jeg.
sjura ;)
Posts: 662
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:00 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by sjura ;) »

Viktig å huske forskjellen på markedsavdelingen generelt og arrangementsansvarlig..
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Er ikke arrangementansvarlig ansvarlig for å markedsføre arrangementet?

Men jo, det har vell tatt seg opp noen hakk siden sist :)
Dette med internettsia til Glimt og Glimtmagasinet og AN-TV har gjort det til en drøm iforhold til hvordan det var for et år siden! De har hele denne sesongen tatt steg oppover, og det er jo veldig bra. Derfor har jeg ikke noe ønske om å klage, men jeg mener ting kunne blitt gjort enda bedre. Det er bare det jeg mener :)

Topp tre forbedringspotensialer:
1. Glimtshop (hovedsaklig på nett)
2. Tilby mer før og under kamp (gjøre det til en helhetlig større og bedre opplevelse å komme på kamp)
3. Promotere kampene MYE mer

Hadde jeg sittet i stolen hadde sikkert pipa fått en anen lyd.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Innbiller meg at arrangementsansvarlig har vært en primært teknisk stilling, lite involvert i markedsføring og denslags.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Jeg kjenner spydighetene kommer nå, salg av trøyer kommer etter at opprykket er avklart (i alt utenom teoretiske muligheter). Det er vel ikke slik at grønn sone betyr at vi kan gi f i inntektspotensialet? Det er ikke store penger, men det er penger, og gudene skal vite at vi ikke har noen til overs. :fy
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Børre A ønsker seg sportssjef http://www.an.no/glimt/article6895002.ece
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Jeg er uenig.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Masinga »

Jeg er heller ikke enig. Man er absolutt ikke garantert noen "gevinst" med å ansette en sportssjef. Erfaringen viser at det er meget personavhengig på samme måte som som trenerapparatet er personavhengig. Har f.eks. TILs sportssjef Svein Morten Johansen tilført noe? Eller Erik Hoftun? I tilfellet Strømsgodset fungerer det åpenbart, men det er mange eksempler på det motsatte.

Det undrer meg dersom ikke Halvorsen og Bjørkan tenker langsiktig, inkl. rekruttering. Det må være en treners drøm å kunne utvikle talenter. Det er selve basisen. Glimts direktør Hansen gjør mye bra og trenger sikkert avlastning på en del oppgaver. Dette er en administrativ sak. Men jeg vil vokte meg for å dra inn en sportssjef uten kompetanse og kjemi med trenerne. Altså er dette personavhengig. Og man trenger ikke en sportssjef i en dyrt betalt stilling for å stille spørsmål ved andre ting enn A-laget.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg vet at det har vært murring i klubben nettopp på grunn av Hansens manglende kompetanse i den sportslige delen av ledelsen, det regner jeg med at Børre vet enda mer om enn meg. Man skal være veldig heldig hvis man i en fotballklubb får ansatt en direktør som er like kompetent i økonomistyring og fotball, i Glimt er man velsignet med en direktør som gjør en kjempejobb med det administrative arbeidet.

Å ha en sportsdirektør kan nok slå begge veier, og jeg er usikker på hvor interessant det er for nye trenere å vite at man får en sjef som blander seg inn i tide og utide. Jeg ser både fordeler og ulemper med en slik stilling, og det er nok veldig personavhengig hvorvidt det blir en suksess. Ørjan Berg er kanskje et alternativ?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Det ble før sesongen opprettet et sportslig utvalg i klubben, jeg mener at dette utvalget og jobben det har gjort bør evalueres før man kaster alle kort og ansetter en sterk mann. For samarbeidsklimaet i klubben så er jeg ikke i tvil om at man er best tjent med et sportslig utvalg. Glimt er også en liten klubb, også i Norsk målestokk og vi trenger vel kanskje ikke gjøre alt på samme måte som det de gjør i større klubber.
Tippeliga 2015
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Masinga wrote:Men jeg vil vokte meg for å dra inn en sportssjef uten kompetanse og kjemi med trenerne.
Hvorfor i all verden snakker vi om å dra inn en sportssjef uten kompetanse? Kan ikke se at noen har foreslått det.

Man er selvsagt ikke garantert noe som helst med en sportssjef. Men at klubben oppretter en sportslig funksjon som har ansvaret for mer langsiktig tenking enn den til enhver tid ansatte hovedtrener har, det har jeg vanskelig for å se gode argumentger imot.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Masinga »

Hvor mange her på forumet kan fortelle meg hva rollen til en sportssjef/ sportsdirektør innebærer? Når vi diskuterer for eller mot sportssjef, føler nok flere enn meg at man snakker litt i blinde. Vi vet ikke nok om hva rollen innebærer og hva vi ønsker å oppnå. Ja, vi ønsker stabilitet og langsiktighet og vi kjenner en og annen sportssjef i andre klubber som tilsynelatende gjør det bra eller dårlig. Men vi klarer ikke helt sette fingeren på hva det er som fungerer/ ikke fungerer.

Når vi først snakker om kompetanse, viser det seg at svært mange av sportssjefene rundt forbi er tidligere toppspillere. De har gjort det bra på fotballbanen og har personlige egenskaper som gjør at de senere kan innta den diffuse rollen som sportssjef. For rollen er diffus mange steder. Man har visse idèer om hva sportssjefen skal jobbe med og lager en instruks. F.eks. at sportssjefen skal være ansvarlig for den daglige drift av fotballavdelingen og administrere denne. Men derfra og til det som skjer i det daglige på "brakka" kan være tilfeldig. Her forventes det at sportssjefen tilpasser seg og finner ut av stillingen på egenhånd. Ofte er han samtalepartner for treneren eller trenerteamet og man finner et felles mål man kan jobbe mot.

Samtidig må man før sportssjefen begynner avklare dennes rolle mot trenerne, samt daglig leder.

Det kan godt være at f.eks. Ørjan Berg vil kunne bli en glimrende sportssjef. Han oppfyller i hvert fall de krav man "tradisjonelt" har til en sportssjef: Han er tidligere toppfotballspiller og han har personlige egenskaper som samtalepartner. Det vi kanskje vet mindre om er hans egenskaper som administrator.

Riset bak speilet er at det ikke alltid er slik at tidligere toppfotballspillere nødvendigvis blir gode trenere, ei heller gode sportssjefer! I England var det tidligere nesten en regel uten unntak at man måtte ha en fotballkarriere som spiller bak seg for å bli manager. Nå er dette i ferd med å endre seg. Det kreves langt mer enn dette i dagens fotball og eksemplene er mange på at dårlige fotballspillere blir topp managere. Dette til ettertanke på hvem man ansetter som trener eller sportssjef.

Hvis Glimt har tenkt å ansette sportssjef, må det derfor tenkes gjennom hva man ønsker å oppnå, evt. hva en sportssjef skal avlaste dagens apparat med.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

dette er egentlig mer en diskusjon om hva dyret skal hete, enn om det vi burde diskutere. Hvis det som trengs er en fast ansatt med faglig kompetanse som evner den strategiske dimensjonen og det store bildet så har jeg ett forslag vi kan vurdere neste år på denne tiden: JHH.

Men det er mer en diskusjon om hv vi ønsker skal være fokus og hva som skal prioriteres i konflikten mellom strategiske og taktiske vurderinger. vi har allerede en ass. trener som kan ta steget hvis vi vil dit, men problemstillingen handler mer om rett mann til rett tid, med klare instruksjoner om hva som er kortsiktige og hva som er langsiktige mål.

eller for å si som min gamle foreleser i mikroøkonomi sa:

samme hva det heter
bare det spiser poteter
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Wendigo wrote:dette er egentlig mer en diskusjon om hva dyret skal hete, enn om det vi burde diskutere. Hvis det som trengs er en fast ansatt med faglig kompetanse som evner den strategiske dimensjonen og det store bildet så har jeg ett forslag vi kan vurdere neste år på denne tiden: JHH.
Mener du at Jan Halvor bør ansettes som sportsdirektør etter neste sesong? :tenk
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hadde vi bare hatt en trener hadde det med sportsdirektør vært aktuell. Vi har egentlig to fantastiske 'hovedtrenere' og de fungerer aldeles utmerket også med sportslig ansvar. Helt uenig med BA.
Locked