Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Til Ingen87. Mye rett i det du skriver. Men jeg var i Danmark i helgen og snakket med fotballfolk. Det er kun Fc København som har klart å opprettholde tilskuertallet. Alle de andre klubbene sliter, men unntak av Brønby's lokal derby mot FC. Det er mye likt Norge. Det samme skjer i Sverige. Vi er i utkanten av de store ligaene i Europa og mange i Skandinavia er veldig betatt av Engelsk, Spansk, Italiensk og Tysk fotball. De andre ligaene er så store i seg selv at tyskere f.eks bryr seg katten om andre ligaer og nedslagsfeltet for tyskere er tysk fotball enkelt forklart. En annen sak er at ting har endret seg betraktelig siden 2007. Før det var det kun en kamp på søndag som var tilgjengelig på TV. Resten måtte følges med oppmøte på stadion eller via radio. En helt annen situasjon oppstod da TV2 fikk rettighetene og i de siste årene har alle eliteserie kampene og Obos vært tilgjengelig via TV eller Internet. Det er ikke hele forklaringen men er en vesentlig årsak til synkende oppmøte. I år kan man faktisk følge samtlige 2.div kamper via Internet på Amedia sine aviser. Vi kan som sagt drømme oss tilbake med det hjelper ikke.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Fremover sender hjemmekampene til Mjølner i Norsk Tipping-ligaen avd. 6. Og jobber med å få muligheten til å også sende bortekampene på nettet. An.no sender Junkeren og Grand-kamper.

I det hele tatt, tilbudene om å heller se kamper i varme omgivelser hjemme florerer.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Likte veldig godt svaret fra Glimt :)
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Knuta wrote: Tue May 30, 2017 1:08 pm En annen sak er at ting har endret seg betraktelig siden 2007. Før det var det kun en kamp på søndag som var tilgjengelig på TV. Resten måtte følges med oppmøte på stadion eller via radio. En helt annen situasjon oppstod da TV2 fikk rettighetene og i de siste årene har alle eliteserie kampene og Obos vært tilgjengelig via TV eller Internet.
Jeg har også, lenge, argumentert for at så mange kamptidspunkt ødelegger for det fysiske oppmøtet på stadion. Som du sier gikk alle kampene kl. 18:00, mens det var holdt av en "sukkertbit" til 20:00. Og kun sistnevnte gikk på TV, og resten måtte følges på stadion eller radio (4-4-2 radiosporten - mååååååååååååå-ål!).

En ting er at kampene har blitt tilgjengelig på nett og et konglomerat av TV-kanaler, men jeg er også helt overbevist om at kamper på tirsdag kl. 19, lørdag 15:30, o.l ikke er en god ting for det fysiske oppmøtet på stadion. Husker ikke helt hvilket år, men TV2 Sumo var ihvertfall funksjonelt i 2008 (husker jeg så den legendariske 3-2 kampen mot Viking på jobb-pcen) . Da var det fremdeles godt oppmøte på stadion, men da kom også muligheten til å se alle kamper hjemme i stua. Kan det være årsaken til en jevn nedatgående trend siden 2008? Det var riktignok flere folk til sammen i 2009, men da var det også 16 lag i TL. Det var likevel færre folk pr kamp.

Jeg tror dette er sammensatt og diskusjon kamptidspunkt vs tilgjengelighet på nett føler jeg er litt av samme sak.

En ting jeg lurer på: Er folk såpass opptatt av andre norske lag at det er vits å strø kampene utover et utall kamptidspunkt? Jeg ser én norsk kamp i uka, kanskje to hvis det er en "sukkerbit" kl 20:00 på søndag. Er det folk som ser kamp 15:30 og 18:00 på lørdag, så 18:00 og 20:00 på søndag, for å runde av helga med en mandagskamp? Jeg tror nordmenn hovedsaklig er interessert i "sitt" lag. Man ser det i diskusjoner at det er ikke underholdninga, men følelsen av lokal tilhørighet, hjembyen, kanskje til og med kjenninger/kompiser som veier viktigst. Hvor vil jeg med dette?

Vil summen av antall TV/internett-seere være høyere når alt fordeles utover enn om alle kampene har gått til samme tid? Hvor mange flere seere får norsk fotball av å fordele kampene utover helga? Jeg tror det er fint lite, og jeg tror heller at det går på minussida når man trekker fra de som ikke orsker å dra på kamp 15:30 på lørdag...

Ja, jeg ser mye heller Leicester - West Bromwich 16:00 på lørdag enn Sogndal - Ålesund. Her kommer underholdningsaspektet inn! Folk fra Sogndal og Ålesund vil kanskje prioritere sistnevnte siden følelsen av "det lokale laget" kobler inn.
Førr Evig!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Tilgjengelighet på tv har enormt mye å si, det tror jeg ikke det kan være noen tvil om. Det kjenner jeg også på meg selv, og SÅ spesiell er jeg ikke :-)

Fotball på tv var mer en fest før. Norge-England i 81: NRK sendte direkte(uvanlig nok) fra kampstart kl. 19. Men 19:30 var det ingen bønn - Dagsrevyen. Dermed gikk seerne glipp av at Norge snudde 0-1 til 2-1. Andre omgang ble sendt direkte etter at tv-vertinnen så fint meldte at "nå setter vi over til 2. episode av den spennende fotballkampen". Andre tider.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det verste er vel Obos-kampen på tirsdager. Da er det fotball i de 2 øverste divisjonene fra lørdag ettermiddag til tirsdag kveld. Men dette er krav som TV2 og Discovery stiller for å betale milliard beløp til NFF. Så spørs det om dette er så veldig lurt av disse kanalene.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Fotball skal spilles i helgen - mener nå jeg.

Toppoppgjøret i Kristiansand mot Start er flyttet til en Tirsdag og man pulveriserer således muligheten for en folkefest med både hjemme og bortesupportere.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Jepp - det der er bare trist. Null forståelse for betydningen av supportere på kamp.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Alle endringer opplever jeg som slitasje på supporterne, selv på en sofasupporter. Hvem klarer å holde seg 100% oppdatert på alle kamper? Spesielt om man har interesser i flere divisjoner.

Supportere er bare som ett bakgrunnsstøy for tv-bildet. De kunne egentlig lagt på lyd i stedet så hadde de fått styre lyden som de ville.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

ingen87 wrote: Wed May 31, 2017 10:03 am En ting jeg lurer på: Er folk såpass opptatt av andre norske lag at det er vits å strø kampene utover et utall kamptidspunkt? (...)
Vil summen av antall TV/internett-seere være høyere når alt fordeles utover enn om alle kampene har gått til samme tid? Hvor mange flere seere får norsk fotball av å fordele kampene utover helga?
Neppe flere seere, men totalt sett større sendeflate å selge reklame på.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Neko »

Skulle likt å ha sett en statistikk som inkluderer tilskuertall for:
  • Norsk fotball på stadion
  • Norsk fotball på TV*
  • Utenlandsk fotball på TV*
Så kan man se om det er TV*-fotballen som overtar (uansett land), eller om det er norsk fotball som har mistet sin appell. Eventuelt hva som skjer med (topp-)fotballinteressen totalt sett.

(*: Her må man nødvendigvis inkludere streaming over nett, siden færre har TV enn før.)
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

I boken "Why England lose" fra 2009 konkluderer forfatter Simon Kuper, etter å ha regnet ut fotballinteressen verden over ved hjelp av en egenutviklet formel, at Norge faktisk var verdens mest fotballinteresserte land.

Spørs om han hadde kommet frem til samme konklusjon om han hadde regnet det ut på nytt i dag.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

re ingen87

Sumo var aktivt allerede i 2002. (muligens tidligere)

Var i Fredrikstad da Glimt spilte der for litt siden. Umiddelbart ved kampslutt, da vi gjerne ville hylle seierherren satte de i gang en voldsom musikk over anlegget. Håpløst lite supportervennlig!
Fra en supporters ståsted ville vel lørdagskamper være best. Da har man hele søndag på å komme seg hjem igjen...
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Sven-Rune wrote: Wed May 31, 2017 4:02 pm Fra en supporters ståsted ville vel lørdagskamper være best. Da har man hele søndag på å komme seg hjem igjen...
Norsk fotball forsøkte seg med lørdagskamper i øverste divisjon en sesong, mener det var på slutten av 80-tallet. Det gikk ikke bra. Men det er jo lenge siden, så her kan ting ha forandret seg. Men selv fotballsupportere har hytte.. :-)
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Seriøst, 2002? :o Men visste de fotballkamper allerede da?
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Sumo i 2005, men TV2 sendte endel kamper på nett før den tid. Jeg vet med sikkerhet at jeg så tragedien mot Bryne i 2002 på nett hos TV2. Den gangen Bryne snudde 0-3 til 4-3.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Ja som det står på wiki, de testet fra 1999.
@liverglimt
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Jeg lagde et brukernavn som sluttet på 02 så dette er jeg sikker på :-)
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Mener Canal+ også viste TL på svært tidlig 2000-tall. Jeg innbilte meg at det var de som sendte Brynefadesen, men kan sikkert stemme som Trap sier at det var TV2. Den kampen så jeg på salige Rock, og den ble opphavet til uttrykket "dette begynner å bli unevnelig" dersom Glimt leder mer eller mindre stort. Etter at jeg selvfølgelig jinxa den kampen med å si at dette kan ikke Glimt rote bort...

EDIT: I 2003 var jeg i USA på skole, og da så jeg kampene på NRK web-tv.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

tjongs wrote: Wed May 31, 2017 9:14 pm EDIT: I 2003 var jeg i USA på skole, og da så jeg kampene på NRK web-tv.
Jeg flyttet til Italia i 2003 og er 99% sikker på at det var TV2.no jeg så Tippeliga-kamper på den høsten. Husker spesielt en herlig 2-0 seier over Brann. De sendte kanskje ikke alle kampene da, men jeg så i hvert fall en hel del Glimt-kamper på laptopen, liggende i senga i leiligheta i via Bezzola. Det var en trivelig høst på mange måter. Cupfinalen så vi i stua på nrk.no - mer hakkete enn TV2, mener jeg å huske.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det var vel NRK som viste norsk fotball frem til TV2 tok over i 2005?
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by stormp »

Jeg fant denne oversikten over tv-dekning av norsk fotball http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/ ... -dekningen
Hvorvidt den er 100% korrekt vet jeg ikke, men det ser rimelig gjennomarbeidet ut.
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Tv2 egen historielinje sier at de fikk rettigheter til norsk fotball i 2005

http://www.tv2.no/om-tv-2/historikk

Fotball på tv i 2003.
http://www.fotballen.eu/tv/tvmai03.htm

Det er nok dessverre for langt bak i tid til at vi klarer å erindre riktig. NRK og Canal+ hadde rettighetene.
@liverglimt
Locked