Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tenkte å ta for meg målene sist vi slapp inn i Eliteserien og bakgrunnen for dem. Det blir selvsagt litt subjektivt men jeg klarer ikke å la det ligge all den tid de 4 som spilte bak i går også var her i 2016. Er for eksempel Jonassen skyld i så mange mål,er Moe det samme? Slipper Bjørnbak og Jakobsen billig unna kritikk?

Kamp 1: Sogndal, ingen baklengs.

Kamp 2: Lillestrøm: Ett baklengs som er ett frispark som går via muren. Maks uflaks.

Kamp 3: Stabæk. Ett baklengs der Jonassen mister ballen uforklarlig.

Kamp 4: Brann.Ett baklengs der Bjørnbak misser på ett oppspill og Orlov kan spasere gjennom.

Kamp 5: Molde. To baklengs. Ett bra gjennomspill der Brede Moe skal og bør enkelt følge løp eller avskjære pasningen men sovner av istedet. Det andre baklengse er en serie av dårlig ballpress,ender med at Jakobsen slipper Flo bak seg. Han er dog i kraftig undertall så er mer kollektiv svikt enn feil av en mann.

Kamp 6: Haugesund. Fire(!) baklengs. Første blir Jonassen sparka ned å skal ha frispark,dommerfeil. Mål nummer to kommer rett fra avspark. Indreløper sover slik at Jonassen blir alene uten sikring,ender med innlegg der Jakobsen taper duellen, kollektiv svikt. Mål tre er en straffe som er feildømt. Mål 4 er ett fantastisk langskudd.

Kamp 7: Godset. To baklengs. Første er en straffe Jakobsen unødvendig lager. Det andre er markeringssvikt av Normann.

Kamp 8: Sarsborg 08. To baklengs. Første er en kontring,slappe løp hjemover,kollektivt. Null ballpress på mål to,kollektivt.

Kamp 9: Odd. To baklengs. Første markeringssvikt Normann. Andre målet er markeringssvikt Moe.

Kamp 10. VIF. Null baklengs.

Kamp 11. Tyl. Ett baklengs. Bjørnbak blir dyttet i rygg i duellen som fører til stussen gjennom. Dommerfeil.

Kamp 12.Aafk. Ett baklengs.Klabb og babb etter dødball der Moe har mistet mann fullstendig etter første duellen.

Kamp 13.Viking. To Baklengs. Første er klabb og babb på corner men Bjørnbak mister markering på bakerste stolpe når ballen slåes ut. Mål to er en kollektiv svint fra a-å.

Kamp 14. RBK. Null baklengs.

Kamp 15. Start. Ett baklengs. Brede Moe med ei elendig klarering rett ut til Startspiller som enkelt setter ballen i mål.

Kamp 16. Odd. Ett baklengs. Fantastisk frispark av Ruud.

Kamp 17. Sogndal. To baklengs. Første blir Opseth skudd i hodet og i mål,uflaks. Mål to slipper P.Berg markering og Edvardsen tar ut en av to,hjelper lite.

Kamp 18. Tyl. Tre baklengs. Første,markeringssvikt Normann. Mål to,keepertabbe Pogriljni. Markeringssvikt Brede Moe på mål nummer tre,kunne også klarert ballen da han når opp i spilleren før han får avsluttet.

Kamp 19. Molde. Tre baklengs. Mål en er kollektiv svikt. Mål to er markeringssvikt av Saltnes. Mål tre er ett stygt balltap av Jonassen slik at Svendsen kommer alene med keeper.

Kamp 20. LSK. Ett baklengs. Fantastisk langskudd.

Kamp 21. VIF. Ett baklengs. Noe slapt ballpress,men helt vilt langskudd av Juklerud.

Kamp 22. Start. Null baklengs

Kamp 23. Sarsborg 08. Ett baklengs. Keepertabbe Thomas.

Kamp 24. Brann. Tre baklengs. Første mister Mochenhaupt markering i ett halvt sekund og rekker ikke oppi. Mål to,tidenes dårligste klarering av Jakobsen, håpløst av Simon Thomas også men DEN klareringa om innlegg. Nummer tre er kollektivt.

Kamp 25. Stabæk. Ett baklengs. Elendig av Simon Thomas på en corner.

Kamp 26. Godset. To baklengs. Mockenhaupt glipper i markeringen.Mål to,Mockenhaupt glipper markering.

Kamp.27. Aafk. Ett innlegg går vi Saltnes og i mål,maks uflaks.

Kamp 28.Haugesund. To baklengs. Edvardsen glipper markering. Mål to er kollektiv svikt.

Kamp 29. Viking. To baklengs. Kollektiv svikt deluxe på mål en. Nummer to er unødvendig straffe laget av Mockenhaupt.

Kamp 30. RBK. To baklengs. Kollketiv svikt på mål en,keeper kan ta den,og Mockenhaupt taper duellen,likevel så mange følgefeil som skjer her. Halvorsen slipper mann på mål nummer to.

Min fasit blir da:

Jonassen 2
Bjørnbak 2
Brede Moe 5
Jakobsen 2
Normann 3
P.Berg 1
Pogriljni. 1
Saltnes 1
Simon Thomas. 2
Mockenhaupt. 4
Edvardsen 1
Halvorsen 1.
Kollektiv svikt 9
Uflaks/marginer 3
Dommerfeil 3
Fantastiske prestasjoner(frispark etc.) 3.

23 av 45 er personlige feil. 51,11 %

Av de vi har i stallen i dag:

Bjørnbak 30 kamper, 2 feil. Feil hver 15 kamp. Lavt antall.

Brede Moe 17 kamper 5 feil. Tabber hver 3,4 kamp,katastrofalt. De fleste er markeringssvikt deluxe der han er milevis unna mann.

Jonassen 22 kamper 2 feil hver 11 kamp. Bedre enn jeg trudde,men mange av målene kommer fra sidene. Men med normal markering hadde det ikke blitt mål,og hadde han fått hjelp fra indreløper og back. Når han gjør tabber er de også veldig tydelige,så ikke rart folk husker dem godt.

Jakobsen.28 kamper 2 feil. Feil hver 14 kamp. Lavt antall,men flere av kampene ble spilt som indreløper.

Ser man statistisk på det er Brede Moe den av de bak som er soleklart mest involvert i baklengs av de vi har nå, han gjør graverende tabber ofte. Han bør ut av laget snart. Ikke bidrar han stort offensivt heller bortsett fra ett og annet vådeskudd.

Forøvrig sjokkerende at Mockenhaupt var involvert i sååå mange feil den korte tida han var her,jeg så meg nok blind på mye av det andre bra han gjorde. Feil som fører til baklengs i nesten annenhverkamp.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Sånn det er å spille bak på bana. 20 solide klareringer og én tabbe; folk husker tabben.

Spiller du framme, så er det mer sånn at du setter tjue i stadionuret og én i vinkelen, og gjett hvilken folk husker?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Godt sagt Kesseboy.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Ja, det er godt sagt av Kesseboy, men man må ha i bakhodet at det er ikke klareringene eller treff i stadionuret som teller. Det er tabbene som fører til mål mot og skuddene i vinkelen som vises på resultattavla. Da hjelper det lite at man er en grei kar ellers. Er man ikke god nok så er man ikke god nok, og har man graverende feil så ofte som det Moe har så må han ut. Vanskeligere er det ikke. Fotball er knallhardt, det er kun resultater som teller. Er ikke skihopp man driver med.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det er klart at man kan gå langt tilbake i tid og finne masse eksempler på uheldige klareringer osv. Brede Moe har spilt en veldig dårlig kamp sammen med de fleste andre på laget det er alle enig i. Men han var god i kampen mot LSK og scoret et veldig viktig mål som snudde kampen. Så er det opp til trenerteamet å vurdere Lode/Moe til neste kamp. Personlig ville jeg valgt Lode/Bjørkan til neste kamp og vil beholde både Popovic, Bjørnbak og TJ.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

eidurgud wrote: Wed Apr 04, 2018 9:07 am Ja, det er godt sagt av Kesseboy, men man må ha i bakhodet at det er ikke klareringene eller treff i stadionuret som teller. Det er tabbene som fører til mål mot og skuddene i vinkelen som vises på resultattavla.
Så klart tabbene i andre enden viser på resultattavla. Bommen på åpent mål, eller der vi kommer tre mot to, og Olsen skyter der han burde lagt ballen inn til Opseth som med stor sannsynlighet ville satt den. Sånne ting bidrar til færre scorede mål på resultattavla, og er like avgjørende for utfallet. Det var tenkte kampen vi burde vunnet 2-1 til tross for brøleren til Moe og et surt 0-1 tap.

Minner om kampen vi tapte 0-2 og burde vunnet 5-2
https://www.an.no/glimt/jeg-er-helt-mal ... 33-5722479
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Noe nytt om WAH og islendingen?. Har de byttet beite. Fristen var vel i går kveld.
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

WHA har gått på lån til Alta. Har ikke sett noe mer en at det var noe på gang angående utlån av Oliver.

https://www.an.no/glimt/fotball/elitese ... 5-4-732846
https://www.an.no/glimt/fotball/elitese ... 5-4-732858
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Dette kan bli en viktig greie for Glimt. I fjor fikk klubben inn 1.435.546,- fra gavmilde grasrotspillere.
https://www.aftenposten.no/100Sport/idr ... 3023b.html
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

GLIS har bekreftet buss fra Oslo til kampen mot Odd på Søndag. Sjekk Glimt i Sør sin facebookside for mer info om hvor du melder deg på.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Melbo-Glimt i cupens første runde.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Jeg liker ikke om det blir sånn at om du gjør en dårlig kamp så er du ute. Jeg liker heller ikke at spillere spiller i andre posisjoner enn de har trent for å spille i. Jeg liker mest mulig stabilitet i startoppstillingen i forsvar.
Det betyr:
- Bjørkan burde ha fortsatt mot Haugesund, selv om det ble tap i Bergen.
- Bjørkan burde ikke spilt venstre ving.
- Forsvaret som startet mot LSK og Brann burde, om ikke skader er årsaken, ha spilt mot Haugesund også.

Eliteserien er utfordrende nok, og det trengs ikke at laget får flere utfordringer fra trenerbenken.
Fotball er nesten alltid morsomt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Crazy horse, veldig bra oppsummert. Jeg er helt enig. Det er utfordrende nok, så hold på laget i viktige posisjoner. Trenerne kan hellere være kreativ i byttene. :)
@liverglimt
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Jeg er også enig i at det er greiest å drille inn et lag uten å rotere for mye. Så må vi ikke se oss blinde på at det er gode grunner til at det skjer av og til. Mot Haugesund hadde vi ingen som kunne spille en hel kamp foran venstre. En trener vil nødig bruke opp et bytte på forhånd slik man måtte planlagt dersom de halvskadde skulle starte/bytte. Dermed tenker nå jeg at det var ikke så galt å prøve med Fredrik foran.
Jeg var på Aspmyra og så treningskampen mot Ålesund helgen før, og der spilte Emil en meget god kamp på backplassen, at han ikke fikk det til nå kunne man ikke se i forkant. Jeg er så naiv at jeg tror trenerne som ser spillerne på trening, snakker med dem og kjenner til små og store skader har bedre forutsetninger for oss til å velge de elleve som skal starte.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Forskjellen på oss og trenerne er at vi kan diskutere offentlig og ha meninger uten at det får innvirkning på annet enn oss selv. :)
@liverglimt
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Kommentator Sindre Kolberg i "bodonu" konkluderer med "Når den sportslige ledelsen får mye tyn for disposisjonene på banen, er det på sin plass å rose det som skjer utenfor." Hvordan er det mulig å rose at klubben ikke har forsterket laget til tross for at de har hentet 6 voksne spillere (og en 7., Oliver, i fjor sommer)?

- "Selv om Popovic har hatt en litt rufsete start, ser man tegn på at han er bedre enn Ricardo i flere spillfaser." Utboksing til farlig sone, straffe i en mot en, sen igangsetting.

- "....Espen Wollen Steen og Geir André Herrem trygge valg. De klager ikke når de må sitte på benken," Hvorfor skulle de klage, når de ikke er god nok for mer, og nå kan Steen heller ikke sitte på benken?

- "Men viktigst av alt: Man har beholdt stammen i laget. Ingen nøkkelspillere har forlatt klubben i vinter." Har Kolberg spurt om antall forespørsler og prisantydninger?

- "Krydret med spennende utlendinger." 3 av 4: Oliver er sendt av gårde, Isidoro er ikke bedre enn Jacobsen, en "rufsete start" fra Popovic, og

- "jeg håper bare at man ikke (igjen) eksprimenterer med en slik spillertype sentralt på midtbanen". Den siste utlendingen ønsker Kolberg ikke at de skal bruke på midtbanen! En plass de virkelig trenger en ny spiller.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Ecke, du ser flere treninger m.v. enn meg (mitt tall er null) og har bedre vurderingsgrunnlag, men for meg fremstår konklusjonen Jacobsen vs. Isidoro som prematur og urettferdig mot Isidoro. Han ble skadet i oppkjøringen og har vel neppe fått sjansen til å vise seg fra sin beste side så langt. At Jacobsen blir foretrukket så langt virker fornuftig, men det betyr ikke at Isidoro ikke vil vise seg å være en forsterkning i den posisjonen i løpet av sesongen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Kanskje er Isidoro over tid bedre enn Jacobsen, men det rokker ikke med det at den eneste som pr dato spiller av nye signeringer, er en rufsete Popovic. Da er det aldeles meningsløst å rose spillerlogistikken.
AnthonyGregory
Posts: 205
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by AnthonyGregory »

Takk G-s-enz for en betydelig statistikkinnsamling.

Du glemmer at i kamp 30 er førstemålet 1 meter offside. Også det en gedigen dommertabbe i en kamp som betyr alt.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Ahh riktig,på sammendraget fikk man ikke se det fra en sånn vinkel :) men når du sier det så husker jeg faktisk det,vanskelig å glemme den dagen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Akkurat nå er vi laget som har scoret minst, og bare Vålerenga har sluppet inn flere.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Og vi er vel en av få lag med 4 kamper som ligger på nedre halvdel.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det var gledelig å se at Popovic og Isidoro i kampen mot Odd hadde mer å by på enn de har klart innledningsvis i sesongen. Det lover godt, men track-recorden til AaB blir bare marginalt bedre av den grunn. Spesielt blir det at det er Lode som nå berger laget, en spiller som var sendt bort.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Håper virkelig det blir TJ som overtar Bjørkans plass også fremover nå. EJ bør være bak både TJ og Lode i den posisjonen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Minner om at Thomas Jacobsen spilte venstreback i de fleste av de seks-tapene-på-rad-kampene som skyldte oss Tippeligaplassen i 2016. Emil Jonassen er dessverre langt fra der han var ifjor høst. Kanskje ville jeg valgt Lode der.
Førr Evig!
Locked