Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Borte så kan jeg stå med supportere som gjør en innsats. Jeg slupper stort sett unna de som skal gjøre noe ekstra utav det. Noe av det latterligste jeg ser på tv fra Aspmyra er supportere som står og viser fingeren. Det er ikke hat vi skal vise, engasjement, positivt engasjement.

For få år siden så planla jeg turer til Bodø for å se Glimt. Den tiden er borte og kommer neppe tilbake. Tiden er så viktig at det er hele reisen som engasjerer. Busstur med Glis er 100 ganger å foretrekke enn å sitte i bilen til Aspmyra for å se kamp "alene".
@liverglimt
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Skal ikke gjøre meg til større supporter enn det jeg er, men å være i Bodø uten å dra på kamp er ikke noe alternativ. Etter at ungene kom og tok sin (velfortjent) store plass i livet er det dessverre sånn at turer til Bodø skal passe inn i det familiære puslespillet. Reiser blir bestilt helt uavhengig av hjemme- eller bortekamper. Sist gang på Myra var i den moderne klassikeren 4-3 mot VIF i 2014. Oppdaga nå til min glede at det er hjemmekamp mot Ranheim mens jeg er i Bodø i sommer.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Brukte litt tid i går kveld på å tenke litt om Glimt, slitasjen med publikum, og tingenes tilstand. Hvis noen har lyst til å lese, ligger det her: https://tinyurl.com/yampkex4.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Artig skrevet Kesseboy. Treffer flere spikere. Kanon! :)

Det er ikke snakk om stor eller liten supporter. Glimt har seg selv å takke. Når jeg ga beskjed om at de kan slutte å sende meg faktura fordi jeg ikke ønsker å bli medlem så er svaret: "Takk for det ene året du støttet Glimt". Fra første kamp i -75 måtte det ha vært og fram til siste borte mot FFK i år så har jeg kommet ut av tellinga på hvor mange kamper jeg har sett. Stadioner glemmer jeg fortere enn ett blunk. Jeg har mast på venner og familie om å være med. Få orker, fordi fordi og fordi. Alle har noe negativt å si om Glimt. Hvem har skylda? Doffen daua for noen år siden og sånn er det med det gamle ekteskapet til klubben i våre hjerter. Alle som er født i Bodø og omeng har fått gul morsmelk. Likevel så har vi måttet bytte for mange bleier på denne kjære klubben. Jeg er veldig glad fordi det åpenbart ikke bare er 40+++ som går på kamp. Noen yngre er å se. Jada jeg ser på tv.

Bortekamper er noe annet, der reiser vi sammen i buss, møter andre gamle kjente og utflyttede folk fra Nordland, sågar noen fra både Troms og Finnmark, en og annen nyforelsket søring finner vi også. Da snakker vi kjærlighet. Men til hva? Jo det er til glimt, men glimt borte og hjemme, er svart/hvit. Ekstremt stor forskjell. Ihvertfall fra tribunen. Jeg kan fremdeles erindre pessregnet på Åråsen en iskald dag hvor Ludde varmet oss med masse mål. 3-3 stod det til slutt. Husker ikke hvor kald jeg var, men jeg husker hvor glad jeg var for innsatsen vi på tribunen og de ute på matta gjorde sammen. Vi mot røkla, derfor bortekamp.

PS! Jeg har i snart 10 år betalt for dette forumet så det er ikke viljen det står på.
@liverglimt
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Morsom lesning, med mange poenger som allerede er diskutert her. Dramatisk i stilen, men det kler den. :LFC
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Kesseboy wrote: Mon May 29, 2017 12:59 pm Brukte litt tid i går kveld på å tenke litt om Glimt, slitasjen med publikum, og tingenes tilstand. Hvis noen har lyst til å lese, ligger det her: https://tinyurl.com/yampkex4.
Kan denne deles i andre fora?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Slå deg løs.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Bare en lite historie fra den nevnte kampen mot VIF...

Jeg har en svigersønn som jobber i et firma som den gang sponset VIF (grøsser) og vi var på kamp med middag først. Rett før kamp kom suspenderte Stengel inn og han var veldig klar på at laget hans bare skulle ut og hente poengene! Hmmm, tenkte jeg der jinxa han det! Det var utrolig deilig å sitte til slutt og juble blant alle VIF-folka :glimt :glimt

Ellers stemmer det nok at VIF hadde ballen mest, men jeg ser nå på så mye rart når jeg er på kamp, og merket meg at VIF ikke hadde så mange skudd innenfor stengene, og da jeg sjekket statistikken på VG hadde VIF og Glimt like mange skudd innenfor stengene; Glimts gikk også helt inn :D

Til saken som diskuteres: Jeg ser ALLE Glimtkamper, har vært både i Åsane, Fredrikstad og på Aspmyra i år, har hatt sesongkort til Aspmyra selv om jeg bor i Tønsberg og må vel kalles "Glimt-idiot" :roll: I går fikk jeg mest lyst til å ta ut en is fra frysern og sitte å se den smelte! Jeg vet ikke om jeg har sett en kjedeligere fotballkamp noen gang! Jeg skjønner ikke hva de 22 utpå der gjør ellers i uka når de er så dårlige til det de øver på hver dag! Og aller verst selvsagt at "mine" spillere ikke ser ut til at de vet hva de skal! Fryktelig oppgitt, men ser garantert neste kamp, og håper vi snart ser fotballspill!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Tydeligvis at alt var bedre før selv om man ofte glemmer litt historikk. Vår forrige trener fikk oss til å rive oss i håret da vi lå an til 60 baklengsmål. Jeg vet ikke om det å slippe inn 3-4 mål pr kamp er så særlig lystelig. Glimt har i år lært litt av 3-0 tapet hjemme mot TIL i fjor. Basis i år inntil laget har satt seg er forsvar og atter forsvar. Det er jeg enig i. Det har gitt oss 25 poeng på 10 kamper. Kan være enig at det kan være kjedelig å se på, men jeg synes det er greit. Jeg ønsker ikke å være en del av et samlet hylekor som akkurat nå svartmaler og det er en herlig blanding av argumenter. Så får jeg tåle støyten. Som lofotværing er jeg vant til å stå han av.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Skikkelig bra skrevet Kesseboy :klapp

Nei ærlig talt, jeg vet ikke hva man skal gjøre for å få spesielt Bodø-publikummet på kamp. Folk har alt for mye andre ting å gjøre, og kampene kan nå også ses for en overkommelig sum i varme omgivelser.

Det kommer bare til å bli værre for norsk fotball i fremtiden. Barn blir oppdratt til å heller bli blod-fan av en eller annen engelsk klubb, og vi skal ikke glemme at å heie på engelske lag også en sterk tradisjon i Norge.

Det er litt Glimts egen feil at det er blitt sånn, og uansett er det lett å være etterpåklok. Men det har sikkert også mye å gjøre med Internetts og den globale landsbyens fremmarsj. Folk trenger ikke dra på Aspmyra for å bli underholdt, for å si det sånn.

Jeg fikk Glimt inn med morsmelka på slutten av 70-tallet og det var Glimt-krus i annet hvert hjem og selv om Glimt slet voldsomt hele 80-tallet dro foreldrene våre oss ungene på kamp. Det var rett og slett ikke så mye annet å finne på, på en søndag da jeg var liten. I dag er tilbudet mildt sagt noe helt annet.

Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve fantastiske sesonger på 90-tallet. I 1993 var Glimt Norges beste lag, selv om seriegullet glapp.

Dessverre begynner dette å bli lenge siden. Jeg tror vi snakker om en svunnen tid, den gang det kom 5000 tilskuere eller flere på Aspmyra, hver kamp. Det er egentlig ingen sin feil, det er bare blitt sånn.

Ønsker Bodø by et lag i Eliteserien, må de som bor i byen, som har en overkommelig logistikk for å dra på Aspmyra, faktisk dra. Engasjement er også publikum sitt ansvar å stelle i stand, ikke bare klubben. Klarer vi ikke mobilisere dette, blir nok Glimt å stasjonere seg på nivå to eller tre.

Til dere på forumet her som ikke bor i Bodø, men likevel kommer dere på både borte og hjemmekamper - all ære til dere. Men det er ikke dere som skal bære ansvaret på å fylle Aspmyra, det må innbyggerne i Bodø gjøre. Spørsmålet er om Bodø egentlig ønsker det.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Bodø ønsker det like mye som Oslo, Kristiansand, Stavanger osv osv. Men alle sliter. I dag kan vi se fotball 24 timer i døgnet på all verdens TV-kanaler. Dersom Glimt når de rykker opp i eliteserien(noe jeg håper) så vil jeg være fornøyd med 3000 i snitt. Å drømme om gamle dager det er utopi drømmer. Jeg liker ikke kommentarer som at det er Glimt sin skyld i ditt og datt. Dersom det er Glimt sin skyld at tilskuertallet går ned i de fleste land ja da er det ille. Vi er alle en del av Glimt så skylder dere på Glimt da har dere også en skyld. Skjerpings folkens. Å syte og klage uten gode og fornuftige forslag det har ingen hensikt.
OTH
Posts: 2271
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by OTH »

Jeg skulle gjerne ha sett flere kamper live og ikke på tv, men siden jeg bor rett utenfor Molde så blir det dessverre litt langt å reise på kamper denne sesongen (Hødd rykka ned og KBK opp), som permittert småbarnsfar er heller ikke økonomien god nok til å bruke penger på reising for å se kamper.
Nå har Glimt fysiske trener vært flink å gitt meg billetter til kampene her i rundt, og håpet er at det blir Eliteserie neste år med 3 lag fra fylket, da skal jeg iallefall få med meg de kampene live.
Etter fjordårets sesong så var skuffelsen så stor at jeg vurderte å droppe hele denne sesongen. Jeg er ikke som de fleste andre her, som er oppvokst med Glimt fra barndommen og røtter fra Bodø og omegn. Jeg er født og oppvokst i Molde FK sitt rike, jeg tror ikke det er mange andre ekte romsdalinger som holder med Glimt. Vet det er noen her i rundt men de har sine røtter fra nord.
Tilbake til denne sesongen, selv om vi leder tabellen med 25 poeng på 10 kamper så føler jeg innsatsen på banen mangler, i går når MIF spiller kunne spasere med ballen frem og over midtbanen så er noe feil. Hadde Glimt satt opp tempo og presset høyere så hadde de fått en helt annen kamp og kunne bevise at de virkelig er det beste laget i OBOS. Gang på gang så slipper de motstanderen inn igjen i kampen. Av de 8 seirene vi har denne sesongen er 6 av de med 1 mål.
Det er alt for lite krutt i kampene, og det virker som de går på halv maskin. Får de opp trykket og kjører på med innsats så tror jeg flere vil komme på kamp. Jeg kjenner jeg blir mer og mer likegyldig til resultatet i kampene og at engasjementet ikke er slik det var før, selv om det nå er viktigere enn ellers slik at ikke min datter ikler seg en blå drakt, da blir det følelsen av å svikte som forelder.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Når det gjelder publikumsoppmøtet: Kikka litt på det i går. Snittet vårt er tredje høyest i obos, slått av Fredrikstad og Start. Men prosentvis i forhold til innbyggertall ligger vi godt foran begge to. Kristiansand er en by med nærmere 90.000 innbyggere, Fredrikstad har nærmere 80.000. Så publikummet i Bodø er iallfall ikke noe særere enn i de to nevnte byene.
At avstanden opp til topp europeisk nivå, og mengden tilgjengelig tv-fotball har mye å si, tror jeg er svært sannsynlig.
Gode resultater vil nok påvirke i motsatt retning, og i neste rekke artig spill.
Fotball er nesten alltid morsomt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Skal vel sies at situasjonen i Fredrikstad er litt spesiell. Hadde FFK ledet OBOS nå, så hadde snittet der vært betydelig høyere. Fansen i Fredrikstad er virkelig blitt satt på prøve de siste årene. Hatt det mye tøffere enn oss :-)
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Crazy horse wrote: Mon May 29, 2017 8:56 pm Når det gjelder publikumsoppmøtet: Kikka litt på det i går. Snittet vårt er tredje høyest i obos, slått av Fredrikstad og Start. Men prosentvis i forhold til innbyggertall ligger vi godt foran begge to.
De er gærne i Sogndal da :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Sarpsborg har jo gjort FFK-depresjonen enda større, så imponerende at de fremdeles går på kamp.
@liverglimt
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Hadde det vært sånn at Glimt tapte terreng til andre fordi vi i mindre grad klarte å engasjere, så hadde det vært mer bekymringsverdig. Men bortsett fra RBK, så opplever de fleste at publikum uteblir. 16.mai på Åråsen er et grelt eksempel. 5400 tilskuere på fotballens nasjonaldag mellom to lag fra Østlandet. I Trondheim og Bergen var det fullt. På de andre kampene var tallene:

Haugesund stadion: 4342 (48% solgte billetter)
Åråsen: 5421 (47%)
Aker stadion: 7106 (64 %)
Viking stadion: 8431 (51%)
Ullevaal stadion: 7226 (27%)
Marienlyst stadion: 6565 (76%)

Dette altså på den største kampdagen i året. Dagen hvor de fleste historisk har hatt fulle hus.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ikke vet jeg om de jeg jobber sammen med og mange av mine bekjente i Bodø er representative for den generelle fotball interessen i landet og spesifikt på klubbnivå. Men jeg skulle anta at de er det. Nå snakker jeg ikke om blodfansen til klubbene som alltid er på kamper. Det jeg hører i mine omgivelser er at folk rett og slett er drittlei fotball, nettopp fordi det er en overflod av kamper til enhver tid og ikke minst timelange panel diskusjoner om hvert spark både i engelsk og norsk fotball. Grensen er nådd når det gjelder fokusering på fotball. I Bodø er det kanskje det er snakk om 1500 blodfans, i Oslo(klanen) kanskje 5000. Lillestrøm ca. 3000. Disse vil alltid være tilstede på kampene. I VIF opererer man med sesongkort når man snakker om tilskuertall på kampene, selv om det ofte er kun 4-5000 tilstede på kampene. Dette med en et område som fanger ca 800.000 mennesker. Jeg tror faktisk at man må begynne å innse at de gode gamle dagene er over. Det er ikke fordi det kun spilles dårlig fotball men en normal familie har stort sett andre interesser og i dag en overflod av ting å gjøre på fritiden.
Sånn sett tror jeg Glimt som egentlig er oss gjør så godt de kan. Jeg opplever at Glimt som klubb har et veldig godt skussmål i fotball Norge. Så kan man selvfølgelig si at ting kan gjøres bedre og at man burde være flinkere på overgangsmarkedet. Det er jeg enig i og jeg har vel tidligere antydet at vi bør ha en sportsjef som Thomas Berntsen i Sarpsborg som egentlig også fungerer administrativt. Men en slik løsning så trenger Glimt en minimal administrasjon. Kanskje man bør ta en studietur til nettopp Sarpsborg. Lite tillegg: Mange sier at det er mangel på profiler som gjør at Glimt er lite attraktive for Bodø by. Da bruker jeg nettopp Sarpsborg som eksempel. Jeg kan ikke se en eneste stor profil på dette laget, men likevel er de på topp med et sterkt kollektiv og publikum strømmer til kampene.
Last edited by Knuta on Tue May 30, 2017 11:55 am, edited 1 time in total.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Tanken om at norsk fotball noensinne klarer å komme tilbake i nærheten av de høydene man har opplevd de siste 20-30 årene har definitivt streifet meg.

Og det er jo ikke rart. Et forbund og en interesseorganisasjon som tror svaret ligger i å etablere "fan zones" utenfor stadioner. Den nåværende mediaavtalen som sørger for null oppmerksomhet i media. Klubber som stenger TV-kameraer ute fra garderober and whatnot, men heller vil tjene egne penger på å produsere slikt innhold for et mye smalere publikum.
Den årelange griskheten fra klubbene som forventer at kommunen, banker eller privatpersoner skal berge dem når det er noe galt med inntektene deres. Det er aldri noe galt med utgiftene i fotballklubber. Meget påfallende.
Fasilitetene er som regel ræva. Det er dyrt å gå på kamp. Surt og kaldt er det som oftest i Norge. Det er som regel sjelden verdt det å gå på kamp. Da lar folk være.

Det kan godt hende man slår tilbake. Men da tror jeg man må tilbake til null for å ta en realitetssjekk. Norsk fotball er definitivt ikke så pop som man tror at man er. Man må by på seg selv i større grad - både klubbene og spillerne. Innse at man er i en dyp dal. Har vi noensinne hatt det kjedeligere i norsk fotball?
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg synes forøvrig det er gørr kjedelig å se på engelsk fotball, dessuten sovnet jeg til ManU - Ajax her om dagen. Synes fotball generelt sett er kjedelig så for meg er det stort sett mine lokale lag som fanger interessen. Apropos surt og kaldt vær. På 70-tallet strømmet folk for å stå ute på Bislett i -20 grader for å se på skøyte-VM. Fullsatte tribuner. Nettopp fordi interessen var til stede uten fotballkanaler og 100vis av sportskanaler som man skulle konkurrere med. Innse realitetene og slutt å skylde på ditt og datt. Folk har generelt sett andre prioriteringer i fritiden.
Last edited by Knuta on Tue May 30, 2017 12:05 pm, edited 1 time in total.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Om arven etter Drillo og Eggen vs nye spillestiler:
http://www.adressa.no/100Sport/meninger ... 6450b.html
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Knuta wrote: Tue May 30, 2017 11:58 am Jeg synes forøvrig det er gørr kjedelig å se på engelsk fotball, dessuten sovnet jeg til ManU - Ajax her om dagen. Synes fotball generelt sett er kjedelig så for meg er det stort sett mine lokale lag som fanger interessen.
Men folk flest er mye mer opptatt av kvalitet. Ingen vits å se laget fra hjembyen spille møkkafotball, når man kan se herligheter som Leicester - West Bromwich!?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Til Gavharr. Den var god. Du traff spikeren på hodet. Ironi på sitt beste.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Godt det kom igjennom. Har opplevd at ironi ikke funker på det o store internettet.

Personlig synes jeg selvsagt at det er tull å prioritere ManUre og Chelski fremfor vårt kjære Glimt, uansett hvor mye bedre nivået måtte være. Nivået blir ikke bedre av at ingen gidder å se på. Det blir bare mindre penger inn i norsk fotball.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Knuta wrote: Tue May 30, 2017 11:58 am Innse realitetene og slutt å skylde på ditt og datt. Folk har generelt sett andre prioriteringer i fritiden.
Synes du treffer godt her, men hvorfor er det slik i Norge? Det er ikke mangel på sportskanaler i andre europeiske land, men har inntrykk (skal ikke si bestemt at det er slik) at folk likevel drar på stadion.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tilskuert ... ippeligaen
Synes denne er litt interessant. Fra 1991 til 2002/2003 var det realativt jevnt antall tilskuere på kampene. Hva er det som skjer i 2003 som gjør at interressen plutselig stiger så markant frem til 2007 (snitt pr kamp) da det var 10 521 tilskuere i snitt på kamp i Tippeligaen, og toppåret for antall tilskuere i 2009 (flere kamper pga 16 lag i serien) da det var 2 151 825 tilskuere til sammen på alle Tippeliga-kampene?

Dette var i samme periode som norsk fotball drev betydelig økonomisk-doping. Kan det ha hatt en sammenheng? Ble folk revet med av kjøpefesten til norske klubber? Eller var kjøpefesten et resultat av at flere folk kom på kamp og klubbene trodde at dette ville vedvare?

Et annet poeng kan ha vært RBKs dominans tok slutt. Plutselig var det "fullt hus" på Ullevaal og Brann stadion. I Bergen var det i disse årene nesten 5000 flere på stadion enn i årene før 2003 og i årene etter 2012. På Ullevaal gikk det fra rundt 6000 tilskuere på slutten av 90-tallet til 15 600 i 2005 (i deres gullår), og er nå tilbake på 9000. Det merkes når disse to byene mobiliserer med nesten 15000 tilskuere mer per kamp. Igjen, det skulle vært morsomt å sett på årsaker til denne publikumsboomen fra 2003 - 2009 - og tilbake igjen. Dette var også den tida der eksponeringa av norsk fotball eksploderte.

Vi ser nå at i de senere år er vi tilbake til den interessen som var før disse toppårene. Årene 2003 og 2016 hadde omtrentlig samme gjennomsnittlige tilskuertall i Tippeligaen.

https://www.an.no/glimt/tilskuerboom-og ... -33-753882.
De siste årene i Tippeligaen har vi vært ca. på samme nivå som gjennom 90-tallet (93-03). Vårt beste snitt var selvfølgelig i 93 (6406) ellerfulgt av 2008 (5502) og 2003 (5298) sesongene.

Så tilskuertallet er mer stabilt enn hva jeg egentlig trodde. Det er toppårene som skiller seg ut. Vi ligger sort sett mellom 3100 og 4000 i snitt på våre kamper. Selvfølgelig ligger vi lavere i år når vi spiller i Obos, og det er ikke veldig mye lavere enn vårt vanlige snitt.
Last edited by ingen87 on Tue May 30, 2017 1:13 pm, edited 1 time in total.
Førr Evig!
Locked