Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Glimt må innføre et 4-øyne prinsipp som inkluderer to signaturer fra klubben på overganger over et vist beløp - kanskje på alle spilleroverganger.
Summen av overskuddet i alle BT sine år i Glimt spises opp av denne manglende sjekken av kontrakten før signaturen kommer på plass.
Glimt blir en kostbar erfaring rikere og forhåpentligvis så lærer alle norske klubber som skal handle med denne tyrkiske klubben og andre tyrkiske klubber seg å dobbelt og trippelsjekke og siste revisjon av kontrakten. Det hjelper lite å lese kontrakten etter at man har signert og returnert den.

:skål Sprettet man champagnen for tidlig? :skål
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Novi, du har selvsagt helt rett, det bør ikke være uforståelig. Likevel er det følelsen. Fakta og historikk er jo at glimt driter på draget alt for ofte.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Vi driter på draget igjen,amatørenes klubb. Er det rart norske lag havner lengre bak andre land med så inkompetent ledelse. Fra NFF til de som sitter i klubbene.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
AnthonyGregory
Posts: 208
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by AnthonyGregory »

Dersom BTH's versjon av denne saken stemmer, har man blitt utsatt for grov økonomisk kriminalitet.

Jeg regner med at alle dere i hylekoret, innsiktfulle som dere er, håndterer kontrakter selv på regelmessig basis.
Jeg kan forstå at man kan la seg villede, spesielt hvis slike prosesser pågår nært overgangsvinduer og at man opptrer uten den mistroiskheten man tydeligvis er nødt å opptre med, når man gjør forretninger med klubber fra ikke-navngitte land.

At det skulle være selvsagt at en liten klubb som Bodø/Glimt skulle ha rutiner som i enhver sammenheng hadde forsikret klubben mot at uredelige forretningspartnere endrer deler av kontrakten uten samtykke, er jeg svært usikker på. Antar at en slik rutine tvinger seg fram i kjølvannet av denne saken.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

AnthonyGregory wrote: Wed Jun 28, 2017 11:05 pm At det skulle være selvsagt at en liten klubb som Bodø/Glimt skulle ha rutiner som i enhver sammenheng hadde forsikret klubben mot at uredelige forretningspartnere endrer deler av kontrakten uten samtykke, er jeg svært usikker på.
Vet du at det er tyrkerne som har endret avtaleteksten?
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Det eneste vi vet er at BTH har skrevet under på en kontrakt han ikke burde ha skrevet under på. Også viktig å poengtere at Badou ikke ble solgt i noen stressende kveldstimer siste dag av overgangsvinduet. Han ble solgt 3./4. august.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

BørreA skriver
Årsak: Glimts daværende direktør, Bjørn Tore Hansen, glemte å få med videresalgsklausul i det siste og gjeldende avtaleforslaget.
Hvis det var så at Bjørn Tore laget den endelige kontrakten selv og også undertegnet den selv, da er det ihvertfall en svakhet i klubbens håndtering av dette salget hvis flere ikke leste igjennom denne før signering. Og en lei glipp hvis ingen av de som leste igjennom den (hvis det var flere) oppdaget feilen.

Avisa Nordland skriver heller ikke noe konkret om hvem som utarbeidet avtalen
Tabben som kan felle Glimt nå, er at dette punktet hadde falt bort i den aller siste kontrakten som ble signert av Osmanlispors direktører og daværende Glimt-direktør Bjørn Tore Hansen.
Intervjuet med BT tyder så på at det ikke var Glimt som skrev den endelige kontrakten
Jeg mener vi sitter med god dokumentasjon. Det betyr ikke at jeg har rett, selvfølgelig. Fakta er likevel det at vi har et skriftlig aksept på at jeg bekrefter enighet om salgssum og videresalgsprosent. Vi sitter også på et dokument med sum og videresalgsprosent som er lavere, hvor jeg ikke aksepterer. Det merkelige er jo at jeg skal akseptere en kontrakt i etterkant, hvor videresalgsprosenten er borte, påpeker Hansen.
Så, det virker på BT sin uttalelse at det ikke var Glimt som skrev ordlyden i avtalen og følgelig ikke var den som ikke inkluderte klausulen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Selvsagt svakt av BTH og Glimt. Når det er sagt slo det meg umiddelbart at her har det vært noen smarte sleipe tyrkere i aksjon; Den "ferdige" kontrakten mailes frem og tilbake med sitt fulle innhold. Det er kun salgssummen som endres i denne mailutvekslingen. Når man så er enige om pris stryker tyrkerne vidersalgsklausulen og (selv om det er utilgivelig) kan jeg godt skjønne at dette ikke oppdages. Det er ikke det man forventer, og dersom det er slik håper jeg FIFA (har ingen tro på det) straffer tyrkerne så det svir på pungen!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Håndterer en del kontrakter selv, og prosessen er ofte slik at man gjør en del endringer frem og tilbake i Word med 'track changes', og blir enige per mail/telefon om siste detaljer før de inkluderes i kontrakten. Likevel, den ferdige kontrakten får man alltid noen andre til å lese over før man signerer. Det er bare normal praksis for alt av dokumenter som skal signeres eller publiseres, i og med at man fort leser seg noe blind på lengre dokumenter man har sett på litt for mange ganger.

Og spesielt det som går penger tar man alltid en ekstra sjekk på. Det er lov med menneskelige feil, men denne er litt for stor.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Fra VGD:
"Det pleier å være standard med et punkt hvor partene bekrefter at den signerte kontrakten representerer den fulle og endelige avtalen, og at denne overstyrer alle tidligere utspill, forhandlinger og uttalelser mellom dem."

Uten å vite at dette stemmer, så høres det ikke usannsynlig ut, og da tipper jeg Glimt har en dårlig sak.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

AN+ melder at Glimt er i gang med å forhandle nye kontrakter med Saltnes, Konradsen og Friedrich.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Må si jeg føler litt med BTH. Er selvsagt forbanna, men jeg føler med han. Han vet han gjorde en feil og i dette tilfellet blir det mest sannsynlig en meget dyr feil, og jeg regner med han er rimelig forbanna på seg selv også. Dette må det tas lærdom av, slik at det aldri skjer igjen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Er fornøyd med at Glimt ønsker å forlenge med Ricardo. Han holder ES-førstekeepernivå. Spesielt imponert over igangsettingene hans og temperamentet hans. I tillegg har han vist flere ganger at han er en god skuddstopper.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hva skjer med Simon Thomas?.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Garrincha wrote: Thu Jun 29, 2017 12:21 pm Må si jeg føler litt med BTH. Er selvsagt forbanna, men jeg føler med han.
Enig - lærdommen får være at flere hoder skal sjekke disse tingene i fremtiden. Ferdig med det.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Man lærer jo best fra egen erfaring, men enkelte ting må man kunne lære uten å drite seg ut først. For oss på forumet er det ikke noen vits i å dvele med det. Vi vet Glimt sliter med å være proffe på flere områder, og får bekreftet at det fortsatt gjelder. Den som var ansvarlig er også nå borte, så lite "aksjon" å kreve der. Vi kan bare håpe at advokathjelp kan presse ut NOE fra Osmanlispor, men mest sannsynlig er alt her tapt. Eventuelt at de vil fremstå snille og gi oss et par mill.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5432
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Vi får vel 1,5 mill i utdanningskompensasjon vil jeg tro.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Knuta wrote: Thu Jun 29, 2017 12:39 pm Hva skjer med Simon Thomas?.
Greit tredjevalg i ES og andrevalg i OBOS, men det har vel neppe han ønske om å være eller Glimt penger til å la han være. Jeg mener det bør finnes talentfulle keepere i Nord-Norge?

Glimt har jo sjeldent penger til å være en klubb med bred stall. Nå mister vi sannsynligvis Jose Angel og Normann, så da har vi mindre alternativer på midten. Jeg mener strengt tatt Normann bør tilbys høyere lønning og en forlenging (igjen, ja). Bare for å skrinlegge overgangene helt. Skal vi hevde oss i eliten så må vi ha slike spillere.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Novi wrote: Thu Jun 29, 2017 2:11 pm Eventuelt at de vil fremstå snille og gi oss et par mill.
Eller kanskje BTH kan være snill å gi avkall på etterlønna si?
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10049
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

MhepA wrote: Thu Jun 29, 2017 2:25 pm
Nå mister vi sannsynligvis Jose Angel og Normann
Nå har vi jo hørt siden i november i fjor høst at vi mister Normann og han er her fortsatt og det er ingenting som tyder på at han forsvinner dersom vi rykker opp. Heller tvert i mot. Angel er ikke noe tap, han sliter med tempo i Obos og det vil bli enda verre i tippeligaen.
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Hvis det er slik at Glimt utallige ganger har prøvd å komme i kontakt med tyrkerne, kan egentlig BTH gi hvilken som helst versjon til norske/lokale medier. Det verste, eventuelt det beste, er jo hvis tyrkerne hiver seg på. Eneste måten å få innsikt i dette på er å se epostvekslinger / kontraktsutkast som har blitt utvekslet i forkant, og det får vi aldri. Inntil da får BTH gi de forklaringer han måtte ønske. Jeg kjenner jeg er forbanna på BTH nå. Kanskje mest fordi at han ikke har involvert flere i en såpass viktig kontraktinngåelse.

Jeg håndterer kontrakter på mer eller mindre ukentlig basis. Selv skriver jeg sjeldent kontrakter, men leser gjennom og godkjenner kontraktforslag som går fra oss til samarbeidspartnere, eller motsatt. Og det er jeg og styreleder som skriver under til slutt. Da er det faktisk seks øyne som har lest igjennom kontrakten før den underskrives. Dette er jo ikke snakk om millionbelløp heller.
Førr Evig!
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Rutiner har ikke vært gode på dette området. Jeg er så forbanna jeg også, det er BTH på seg selv også. Vi må lære av dette nå og aldri gjøre det igjen. Men alt må frem først. Hvorfor var ikke advokatene i styret mer inne i saken? Overlater man slike avgjørelser på èn person slik at hvis ting går feil så har man ryggen fri? Hvor var Torissen her?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
AnthonyGregory
Posts: 208
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by AnthonyGregory »

Vet du at det er tyrkerne som har endret avtaleteksten?
[/quote]

Nei, det vet jeg selvsagt ikke. Kan uansett ikke se at Glimt har noen incentiv til å ta bort dette punktet.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

BTH kan ufrivillig ha slettet dette. Han kan si hva han vil som flere har påpekt. Ingen andre enn han har fasit så lenge tyrkerne ikke uttaler seg.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Han skulle bare fyrt av gåre ei røverhistorie av en annen verden så kanskje tyrkerne hadde blitt litt interessert i å respondere :p
Førr Evig!
Locked