Forberedelser foran 2010-sesongen

Moderators: Sulliken, Larsen

Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Knuta »

Hva skjer med Glimt nå. Flere lag spiller nå treningskamper for å prøve ut lokale talenter og andre som er på prøvespill. I Glimt er det fullstendig stille. Trener de?. De eneste jeg har hørt at Mounir kanskje vil bort og at Bjørdal er ettertraktet. Men begge er under kontrakt og det er jo bra. CB forsvant jo ved forrige nedrykk og Glimt hentet han tilbake etter opprykk og reddet karrieren hans. Han blir nok selv om han stiller krav.
FFK har allerede startet evaluering og planlegging for neste sesong, er Glimt i gang?. Mange spørsmål men i Glimt er det tydelig ingen som vet, sover journalistene også?.
Sebulba
Posts: 540
Joined: Thu May 18, 2006 8:35 pm
Location: Bodø

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Sebulba »

fryktelig stille for tiden ja. Noen som vet om Anders Karlsen hentes hjem nå?
«Fotball er en sport der 22 spillere løper etter en ball, og til slutt vinner Tyskland!». Gary Lineker
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by J I P »

Forslag 1 til skribentene i denne tråden: Les siste utgave av Glimt Fra Glimt som kan lastes ned fra Glimt.no og Dere vil finne noen svar i allefall.

Bemerkning 2: Vær OBS på at Avisa Nordland skriver en del mere i sin papirutgave enn hva som legges ut på nett. Bl. annet sto det en del om disse tema i forrige uke i papirutgaven. (har ikke disse da de var kastet da jeg kom tilbake etter reise)

Kan jo forsåvidt nevne at Thailand-tur droppes, oppkjøring i Nordlandshallen samt 1 Kampleir på 1 uke på La Manga.

Image
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Stibern »

L.U*H.G
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by G-s-enz »

Spennende,Kåven veit jeg er en god spiller som kan brukes både som back & kant, han andre karen veit jeg ca ingenting om :)

Uansett så har vel Kåre uttalt at dæm skal analysere sesongen godt og i tillegg prate med samtlige om hvem som vil bli og ikke før noen hente, minus kanskje en spiss for det trenger vi uansett :)

Hadde vært artig å visst ka dæm kom fram til i analysen..
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Sommeren 2008 hentet Ingebrigtsen Sakariassen og Vikestad, den ene har man naturlig nok sett lite til, og den andre forsvant fort. Foran denne sesongen kom Ludvigsen og Oduro, ikke veldig vellykket det heller og mye penger kastet bort. Nå er Ingebrigtsen igjen på spillermarkedet, og det tyder dessverre like dårlig.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by FSHelgeland »

Vikestad var nok Kåre som fikk til klubben ja, dessverre så la han opp før vi fikk sett om det bor noe i han. Når det gjelder Sakk så tror jeg ikke akkurat at det var Kåre som bestemte at han skulle komme. Altså jeg tror, jeg vet ikke. Jeg ser ingenting galt i at Kåre sonderer markedet og spillere som han mener kan være aktuelle, blir spennende å se hva vi ender opp med til slutt.
Tippeliga 2015
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

Mange har mast om Breive, nå viser det seg at klubben har diskutert han.

Kåven og fyren fra Stavanger får denne uka på å overbevise Glimt om at de er gode nok, det blir spennende å se om de får kontrakt.

Merkelig at Oduro trekkes frem som et skrekkeksempel, mens man unngår å nevne at de samme folkene hentet Forko under de samme forutsetningene, bare ett år tidligere.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Forko er et lykketreff, en spiller man aldri har sett, og jeg håper ikke dette er ditt råd for spillerrekruttering. Dessverre er rekrutteringen av Oduro slik det ofte har vært med utenlandske spillere i Bodø/Glimt. Man har aldri sett dem før man henter dem til en ukes trening, og de er som oftest mislykkede rekrutteringer. Det burde man snart lære av. Oduro er det vanlig resultatet. Jeg regner med at kostnadene med Oduro langt overstiger det beløpet man ikke hadde til Jim Johansen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

Hva med Thiago? Pavel? Alo? Alle er spillere som de ikke hadde sett, bortsett fra ei ukes prøvespill. Selv om det vel kun er Pavel som har vært bunnsolid, så vil jeg ikke kalle de to andre for flopper.

Jeg har ingen råd mtp rekrutteringspolitikk, det har jeg ingen kompetanse for å kunne gi og jeg gidder ikke prøve å late som jeg har det heller.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Totalt sett har vel ikke Thiago vært noe suksess, heller ikke Alo. Pavel var enkelt å følge over tid som nr 2 og landslagskeeper for Estland.

Lædre Bjørdal er den mest attraktive spilleren i dagens Glimt-lag. Ludvigsen og Hanssen var det en gang, Trond Olsen har vært det i flere omganger, Tom Høgli er blitt landslagsspiller, Kristoffer Paulsen holder ennå. Der har du mange gode råd når det gjelder rekrutteringspolitikk.

Ålesund hadde en rekke unge spillere som bemerket seg i Cupfinalen, en kom gratis fra Lyn, Parr, Roberts gratis fra VIF og Carlsen leid fra VIF, og ikke minst den egne midstopperen Jonatan Tollås. En viktig del av VIFs resultater denne sesongen kom når Nouri, Fellah, Singh, fikk spille. Bodø/Glimt har plass for mange flere unge spillere.
Last edited by ecke on Tue Nov 10, 2009 10:30 pm, edited 1 time in total.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

Hva er forskjellen på Lædre Bjørdals overgang og overgangen til f.eks Vikestad? Begge var her på prøve en periode, og begge fikk kontrakt basert på det de viste på prøvespill.

Londak var totalt ukjent for alle sammen når han kom, derfor hadde klubben han på prøvespill. Å si at han var lett å holde oversikt over pga at han er reserve på det estiske landslaget er ikke holdbart.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Lædre Bjørdal hadde vært på aldersbestemte landslag i mange år, og kom som 20-åring (og også på U-21 under Gåre) Robert Vikestad kom fra 2. divisjon som 25-åring. Svært stor forskjell.
Last edited by ecke on Tue Nov 10, 2009 10:54 pm, edited 1 time in total.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

Og den ene er stopper mens den andre er/var ving. Det var ikke det jeg spurte om.

Når det gjelder VIF, så brukte de Nouri, Singh og Fellah gjennom hele sesongen, de hadde alle 20 kamper eller mer. VIF begynte å spille bra når de kvittet seg med flesteparten av trenerene og Andresen satte laget foran seg selv og sluttet å spille.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Du spurte om hva som var forskjellen i rekrutteringen av Lædre og Vikestad, og svaret var:

a) 20 mot 25 år
b) aldersbestemt landslag/U21 mot ingenting
c) A-lagsstallen til Viking mot 2. divisjon
d) Lædre var vurdert over flere år, ikke bare prøvespill. På samme måte var Horn aktuell for B/G i den samme tiden.

Jeg håper at Bodø/Glimt igjen prioriterer unge, nasjonale talenter.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Crazy horse »

Jo, talenter er en del av det, men vi rykker ikke opp med et lag bestående av 18-19-åringer. Vi trenger spillere som er litt eldre enn det også (altså andre enn dem vi har fra før). Vi trenger et par ferske fjes som er rutinerte nok til å gå inn og ta en plass i førsteelleveren.
Fotball er nesten alltid morsomt
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by ecke »

Vi har en rekke erfarne spillere:
Londak, Mounir, Lædre, PVR, Forko, RBerg, CBerg, Thiago, Ludvigsen, Theting (Imingen og Konradsen)

Jeg kan ikke se at vi trenger mer erfaring, men heller mer talent.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

ecke wrote:Du spurte om hva som var forskjellen i rekrutteringen av Lædre og Vikestad, og svaret var:

a) 20 mot 25 år
b) aldersbestemt landslag/U21 mot ingenting
c) A-lagsstallen til Viking mot 2. divisjon
d) Lædre var vurdert over flere år, ikke bare prøvespill. På samme måte var Horn aktuell for B/G i den samme tiden.

Jeg håper at Bodø/Glimt igjen prioriterer unge, nasjonale talenter.

Vel, jeg spurte om forskjellen på overgangene, ikke hvor gamle de er eller hva de har gjort tidligere.

a) Uvesentlig.
b) Også uvesentlig. Hvor mange slike kamper har f.eks Stig Johansen, eller "Stjerno"?
c) Han fikk ikke spille på A-laget, regner med 2. laget til Viking var i 2. eller 3.div på den tiden. Også uvesentlig.
d) Var Bjørdal, som kom til Glimt som 19-åring, vurdert over flere år? Hvor har du dette fra? (Og ja, sikre kilder holder som en eventuell referanse :wink: )


Jeg håper forøvrig også at Glimt satser på unge, nasjonale talenter - helst regionale.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Kesseboy »

ecke wrote:Forko er et lykketreff, en spiller man aldri har sett
Forko kom såvidt jeg husker varmt anbefalt fra Teitur Thordarson, som vel hadde hatt ham som spiller tidligere. Mulig Glimt-ledelsen hadde sett lite av ham, men han var altså ikke et helt ubeskrevet blad.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Glimtfan »

"a) Uvesentlig.
b) Også uvesentlig. Hvor mange slike kamper har f.eks Stig Johansen, eller "Stjerno"?
c) Han fikk ikke spille på A-laget, regner med 2. laget til Viking var i 2. eller 3.div på den tiden. Også uvesentlig.
d) Var Bjørdal, som kom til Glimt som 19-åring, vurdert over flere år? Hvor har du dette fra? (Og ja, sikre kilder holder som en eventuell referanse )"

a)Her må jeg si at jeg ekstremt uenig. Forskjellen på 20 og 25 år er enorm. Når du er 25 år gammel, så har de fleste spillere begrenset utviklingspotensiale på mange sentrale områder som teknikk og fysikk. Når du er 20 er situasjonen motsatt.

b)Erfaring fra aldersbestemte landslag betyr at man har et talent, men det er selvfølgelig ingen garanti for at spilleren blir god, det er derimot en indikasjon. Indikasjoner er viktige og at Johansen og Johnsen ikke hadde denne erfaringen har ingenting med saken å gjøre.

c) VIking 2 var i 2.div og Bjørdal fikk benytte seg av treningsfasiliteter som er MILEVIS bedre enn det VIkestad fikk, i tillegg fikk han bryne seg på toppspillere på trening.

D) Bjørdal var fulgt av flere klubber da han kom til Viking som 16 åring, bl.a RBK. Jeg vet at Glimt fulgte Bjørdals situasjon over en lengre periode både da han spilte for Viking 2 og når han var utleid til Tønsberg.

Jeg vil forøvrig slenge meg på kritikken mot "Bruttern" i forhold til den slette jobben som er gjort på overgangsmarkedet de siste par sesongene. Glimt var tidligere flinke til å henge unge talenter som fikk sjansen i ung alder, men de siste sesongene har det vært ille.
Jeg kritiserte "Bruttern" tidlig for utalelser han kom med vedrørende bruk av unge spillere, han snakket om at Karlsen/Konradsen (da de var 17-18), kunne etablere seg på laget om en 4-5 år. En slik innstilling er det som er galt med norsk talentutvikling. Spillere bør hentes i ung alder og bør matches tidlig, det har glimt hatt suksess med tidligere og det er den eneste veien vi kan gå med de små ressursene vi har.

PS! Ung alder vil si under 20 år, 24-25 år er ikke ungt i fotball.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by eidurgud »

Tror ikke du har fått med deg hva vi diskuterer, glimtfan.

Glimt var tidligere flinke til å henge unge talenter som fikk sjansen i ung alder, men de siste sesongene har det vært ille.

Takk Gud for dét!
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Glimtfan »

Joda, jeg har fint fått med meg hva som diskuteres. :wink:

Jeg tror forøvrig ecke og jeg har et ganske likt syn på hva som er vil være god overgansstrategi for Glimt og hva som har vært ille de siste årene. At vi har forskjellig syn på dette er jo ikke noe nytt, vi har vel vært uenig i forhold til dette med overganger foran hver sesong de siste 2-3 årene:)
RS2-Gti

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by RS2-Gti »

Jeg er med på hva glimtfan sier i grunn. Og skyte ned argumentene er definitivt vanskelig nå som vi ser resultatet med f.eks Lædre og Vikestad. Hvordan kan det ikke være opplagt?

At Kåre har bommet mye er det ingen tvil om. Og den saken med Vikestad er jo tidenes flopp. Forresten spiller Vikestad nå i 3. div her i Trondheim faktisk. Sikre kilder (medspillere) sliter veldig stort med å forstå at han skal ha vært i Glimt ut i fra ferdighetsnivå. Og mine kilder har spillt på høyt nivå :)
User avatar
Crazy horse
Posts: 8312
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 155 times
Been thanked: 232 times

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Crazy horse »

ecke wrote:Vi har en rekke erfarne spillere:
Londak, Mounir, Lædre, PVR, Forko, RBerg, CBerg, Thiago, Ludvigsen, Theting (Imingen og Konradsen)

Jeg kan ikke se at vi trenger mer erfaring, men heller mer talent.
Som jeg sa så kan talenter være en del av strategien framover, men det tar tid å utvikle dem og om Glimt setter seg mål om å rykke opp neste år, så bør man styrke stallen med andre enn 18-19-åringer. Jeg vil ha gode og erfarne spillere inn i stallen og blant de erfarne spillerne som allerede er i stallen er det et par stykker jeg godt kunne byttet ut, om det var så enkelt. :wink:

TIL gjorde for eksempel et lite scoop når de hentet Tommy Knarvik. Hadde Glimt funnet en billig spiller på det nivået, ville det gledet meg.
Fotball er nesten alltid morsomt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Forberedelser foran 2010-sesongen

Post by Glimtfan »

Man kan alltids gjøre et "scoop" gjennom å hente etablerte spillere som spiller på nivå 2 eller som sliter benken i tippeligaen. Men da handler det nok mye om å få tak i rette spillertyper. Knarvik passet godt inn i TIL sitt system. Spørsmålet er om "bruttern" har evnen til å se spillere som passer perfekt inn i forhold til roller?

Personlig håper jeg Glimt ikke har opprykk som målsetning. Jeg tror klubben på lengre sikt vil være tjent med å starte fra grunnen av både sportslig og økonomisk, dvs at man bruker en grunnstamme av erfarne spillere som er der i dag og henter unge (både norske og utenlandske, men under 20) spillere og lar disse slippe til. Ingebrigtsen har tydelig uttalt at han ikke våger å slippe til for unge spillere, det mener jeg er en usunn holdning og hemmer talentutviklingen i Glimt. Konradsen har riktignok fått prøve seg en del og Stensland litt, men hvorfor en spiller som Stefan Johansen knapt har vært på banen i tippeligaen, forundrer meg stort.

Kjøp Drage +3-4 andre unge spillere og gjerne en erfaren. Det vil kunne være rimelig både i forhold til overgangssummer, men ikke minst lønnsnivå, samtidig som man bygger for fremtiden.
Post Reply