Kamptråd Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Gvandreassen

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Gvandreassen »

Tror at Glimt kan slå et sønderknust Lyn, på hjemmebane! Håper at Kåre stiller med følgende ellever:


Londak

Hamoud------------Bjørdal------------Rønning------------Forko

-----------Konradsen---------C.Berg-------Haukås-----------------

Stensland---------------------------------------------------Johansen
-------------------------------Martins--------------------------------



Eventuellt i 4-4-2 med Konradsen og C.Berg sentralt, Stensland på høyre, Imingen på venstre, og Johansen og Martins på topp
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Chris »

Hei

Klar for en ny sesong, men jeg registrerer at Brutter'n ikke har fått laget til å slå ut i "full blomst" offensivt enda, men det er tidlig enda og vi får håpe at bia zummer, at det ikke blir ala "la humla suse"... Verre er det at han ikke synes å se det, godt nok.

Registrerer desverra at mange tviler på Runar Berg her. Slik jeg ser det er det han som er lagets hjerte og hjerne, enda han snart er 40. Runar må med for at Glimt skal få offensiv struktur og form. Mange lag kommer til å legge seg bakpå og da må vi ha noen som kan "åpne" opp med stikkere og geniale pasninger. Runar er mannen, ingen over, ingen ved siden og de aller fleste langt, langt unna. Husk også at mange motstandere kommer til å være forsiktige, dvs. ligge med en spiss og sende få fremover, da blir det ikke like viktig med Runars returløp. Laget bør stilles opp med sikte på dette.

Håper at vi stiller med følgende lag:

Londak
T. Rønning (Imingen) - Bjørdal - P. V. Rønning - Forko (Imingen)
R. Berg - C. Berg - Konradsen
Hamoud - Martins - Stensland/S. Johansen/Ludde

Hvorfor:
* T. Rønning og Hamoud vil gi laget stor løpskraft på høyresiden, og det vil kompensere noe for Runar, som ikke skal behøve å ta alle returløpene. Han blir også faligere om han kan ligge litt utenfor egen 16, til raskt å sette igang kontringer etter f.eks. utakst fra Londak. Rønning bør kunne bekle denne rollen mot svake venstrevinger, med små problemer. Etterhvert vil han bli bedre. Han har løpskraft som kan komme godt med i en slik rolle. Mot lynhurtige venstrevinger kan en trekke ned Hamoud (ev. sette inn Imingen) og sette inn på Johansen/Ludde.
* Synes Glimt skal være flinke til å sende Bjørdal/Rønning noe frem når vi styrer kampene mot lag som legger seg lavt og har kun en temposvak spiss, og deres løpskraft må gjerne brukes i tilegg til backene. Begge bør være mer enn gode nok til å håndtere en treig middels Adecco-spiss. Begge er gode med ballen, og er målfarlige og har stor hodestyrke. Dette vil også skape store problemer for mostanderne, hvem skal dekke stopperne når de kommer frem?
* Hamouds samspill med Runar var godt og bør brukes. Med innlegg fra Hamoud vil også Thiago komme til sin rett.
* Stensland bør spille om vi møter lag med noe bakrom. Ved å spille på motsatt side av Runar kommer crossene mer til sin rett. I tillegg bør det være en smal sak å innarbeide et angrepstrekk med langt oppspill til Thiago, som header til Stensland på løp inn i bakrommet. S. Johansen og Ludde bør spille mot lag som legger seg lavt, da det er lite bakrom å løpe i. Hvem vi bruker bør også være avhenig av kampforløp.
* Mange lag kommer til å "markere" Runar. Det tar minst en spille bort fra deres lag, mest sansynlig midtbane.

Jeg håper også at vi ligger igjen med raske folk på topp ved deffensiv dødball. Stensland og Hamoud er ikke så hodesterke. De er raske og kan skape store problemer for motstanderne. Runar bør ligge på spissen av egen 16 for å dekke for skudd og også for å ligge klar til rask igangsetting. Ved å legge igjen noen på topp oppnår man også at: motstanderne må holde igjen flere (ofte hodesterke stoppere), at særlig keeper og også egne gode hodespillere får bedre plass. Med Londak, P.V. Rønning, Bjørdal og Thiago bør vi matche de aller fleste lag.

Ser med gru på at lag med raske spillere, f.eks. T. Olsen i RBK, ikke legger igjen raske spillere på topp. Det fører til at det ikke er noen å spille opp på, at det blir ufarlig mht. kontring og at det blir mølje i feltet, noe som særlig skaper problemer for keeper og også store, store rom for tilfeldigheter. Det er kun en god grunn til å stable opp med alt man har, og det er om man er klart, klart svakere i lufta enn motstanderen.

Motsatt håper jeg at Hamoud, Forko og C. Berg står igjen på offensiv ball. Stensland om de har mange raske folk.

Det handler om å sette sammen lag med komplementære ferdigheter og som gir maks ut av det spillermaterialet Glimt har. Det betyr at Glimt må trekke veksler på styrker og søke å dekke over svakheter: Det gjør dette laget.

God gul påske.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Ville Lehtinen »

Jeg er veldig enig i det meste du skriver her. Det eneste jeg er uenig i, er at i år bør det være prioritert å spille inn noen nye unge midtbanespillere som kan ta over når Runar, som allerede er smått på overtid, legger opp. Da snakker jeg først om fremst om Anders x2.
mortsto
Posts: 7426
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by mortsto »

Enig med Ville. Konradsen har potensiale, og hvis han og de andre ungguttene skal slå gjennom, så er det i år det bør skje.
Gvandreassen

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Gvandreassen »

Enig med Chris på NESTEN alt jeg og. For det Ville sier er viktig. Runar kan gjerne spille 45 min, men vi bør begynne å spille inn en erstatter. Føler at å bruke Runar en hel kamp, blir mer nostalgi, med mindre han presterer godt, da må han jo selvfølgelig spille. Men farten har en del å si, og til tross for mitt forhold til Kong Berg, så tror jeg at han bør brukes mindre. Håper på å få han inn som trener/mentor når han gir seg. Han er nok en av de lureste fotballspillerne i Norge ;)
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Chris »

Gvandreassen wrote:Enig med Chris på NESTEN alt jeg og. For det Ville sier er viktig. Runar kan gjerne spille 45 min, men vi bør begynne å spille inn en erstatter. Føler at å bruke Runar en hel kamp, blir mer nostalgi, med mindre han presterer godt, da må han jo selvfølgelig spille. Men farten har en del å si, og til tross for mitt forhold til Kong Berg, så tror jeg at han bør brukes mindre. Håper på å få han inn som trener/mentor når han gir seg. Han er nok en av de lureste fotballspillerne i Norge ;)
Ja, det begynner etterhvert å bli litt nødvendig å tenke på fremtida. Selv håper jeg Runar tar enda en sesong etter denne og avslutter med medalje i Tippeligaen, Cupgull og Europacupspill: Det hadde vært stort.

Når det er sagt, så mener jeg at de beste bør spille. Glimt bør satse hardt på å rykke opp.

Mener også at "yngre spillere" på benken har masser å lære av å se Runar spille: Det er den beste skole de kan få.

Synes uansett Runar bør få en rolle som mentor/trener etterhvert. Hans klokskap og teknikk kombinert med innsatsvilje, det er gull - og bør overføres til alle i Gult.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Boombadila »

Se han(Runar Berg) spille? Såvidt jeg husker fra psykologien er det et veletablert faktum at man lærer best når man spiller selv, ikke av at man ser andre spille. Derfor vil jeg anta at unggutta lærer best om vi benker RB og lar dem spille.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RS2-Gti

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by RS2-Gti »

Chris skriver mye bra, og jeg er enig med mye! Det jeg liker best er at han åpner for å ikke følge den gamle skolen på høyre/venstrebente spillere. Jeg tror det er sløsing av potensiale at ikke både Forko og Imingen kan spille samtidig - gjerne på hver sin back.

Men det snakkes mye om laget igjennom sesongen - som om det er et lag vi skal spille med alltid. Og desverre virker det sånn i glimt. Det er håpløst lite variasjon i lagoppstillingen. Og jeg tror nøkkelen ligger der, fremfor å benke hverken den ene eller den andre av hverken navn, talent eller alder. La spillerene spille seg inn og ut av laget basert kun på hva de og laget presterer. I fjor syntes jeg til eksempel Thomas Rønning spillte seg ut av laget i nærmest samtlige kamper, uten at det ble reagert.

Start med forskjellig mannskap til hver kamp basert på form og komposisjonen. Det er nok minutter i år til at både Runar, Stefan, Anders og Anders skal kunne både bli fornøyde og utvikle seg.

Jeg syntes som et oppegående menneske at de som sliter med å akseptere Runar sitt nivå bør ta seg en time-out. Ikke det at jeg ikke respekterer andres meninger (som regel i allefall), samtidig innrømmer jeg jo at jeg er veldig pro-Runar! Men jeg har nesten følelsen av at du må kjenne personlig noen som han "tar plassen i fra" for at man skal kunne si at Runar ikke bør spille majoriteten av minuttene på høyre indreløper.

Desverre tror jeg at Runar blir nedprioritert, og at Kåre ønsker å bygge et nytt ungt lag. Derfor tror jeg vi ender en plass mellom 6-10 plass i Adecco i år. Og her kommer det skumle; dersom de unge spillerene man har forsøkt å bygge opp i 2010 ikke har blitt bedre til i 2011 - HVOR står vi da?

Da har vi plutselig et lag med spillere som ikke får utnyttet talentet sitt, spillere med høyere ambisjoner som forsvinner OG de eldre spillerene er lagt opp. Samtidig har vi i denne perioden ikke stablet noen solid økonomi på beina til å gjøre nye kjøp. Kanskje krisemaksimerer jeg, men det er absolutt et alternativ. Og Ham-Kam minner oss smertelig på det.

Det jeg prøver å si; gresset er ikke nødvendigvis grønnere på andre siden. Og det kan til og med være ugress!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Boombadila »

Vel, siden jeg har litt erfaring med kyr så kan jeg tale på deres vegne, det er ikke sikkert at gresset på andre siden av gjerdet er grønt, men så lenge det gresset vi står i visner bort og det ikke kommer opp nytt, samt at alt er beitet ned, så har vi ikke så veldig mange andre valg enn å prøve andre siden av gjerdet. Hvem vet, kanskje finner vi timotei der, og ikke bare naturgress?

For det andre, å bytte lagoppstilling (og da indirekte formasjon) til hver kamp er i mine øyne en ufarbar vei. Hvis det er noen som skal byttes ut av laget, er det enten grunnet skade, suspensjon eller vikende form hos andre spillere og egenform på treningene. Det er ikke andre hensyn som skal tas. Du blir ikke motivert til å spille bra hvis ikke du vet at da er du "sikret" startplass til neste kamp. Hvis du går utpå og vet at du ikke får spille neste kamp uansett, så trenger du jo ikke å overbevise noen.

For det tredje, det er ikke noe desverre i at RB blir nedprioritert, mannen er jo tross alt 40 snart, hvilket i fotballverdenen tilsvarer en industriarbeider på 70 år som nå må gå av for pensjonen. Og selv om dere pro-runare måtte tro det, han er ingen Ryan Giggs. Jeg ser med glede fremover mot den aldersutskiftinga som skjer i glimt nå fremover, og konstanterer at snittalderen på stallen er på rett vei. Det er greit å ha en og annen sirkushest på laget, men vi trenger også nye spillere som vi kan selge på sikt. Det er det vi som klubb er nødt til å basere oss på all den tid vi ikke har noen rike onkler som vil støtte oss(det er noen der, men av og til lurer man på hvordan de tenker).

Og dessuten, om ikke de unge spillerene skulle bli bedre i løpet av den kommende sesongen, så er de alt squad players. Det vil si at vi kun trenger å hente inn spillere som kan styrke førsteelveren, og som holder en jevn kvalitet. Dere må huske at det er få lag som vinner på grunn av stjernen alene, men på grunn av at de har squad players som kan frigjøre plass til stjernen.

Men nå kommer vi til mitt ankepunkt mot norsk fotball, og det er tanken om at man må være så så gammel for å være god nok. Det er reinspikka tøv spør dere meg, og hvis dere ser til de beste ligaene så lar de unge gutter få prøve seg, spillere som seinere blir stjerner. Vi har mange unggutter som banker på døra, la dem få prøve seg, for jeg tror på sikt at de blir bedre enn dagens helter.

Og for å vinkle det over mot dagens kamp, lyn er ett lag som ikke har vært redd for å la unggutter prøve seg, det har ikke alltid gitt dem suksess, men det gir gjerne ett lag som enda er sultent. De har noe å bevise, og de vil bevise det for å vise at de er gode nok til å komme til en større klubb. Man sier ofte at eldre spillere ikke skal ha det vanskelig for å motivere seg fordi de har vært der før, men jeg tror at yngre spillere blir enda mer motivert av det faktum at de enda kan gjøre seg positivt bemerket(wanted) av andre klubber, og således gå videre. Gamle sirkushester er stort sett lei av rutinen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Glimtfan »

Vi bør helt klart slå Lyn. Lyn kan fort gjøre en solid sesong i år og overraske mange, men jeg blir sjokkert om de ikke får en litt tung start på sesongen. De har et helt nytt lag og vært elendig i oppkjøringen (faktisk svakere enn Glimt). Lyn i den formen de har vist, bør vi slå klart på hjemmebane. Vi har et meget overkommelig program de 4 første kampene og bør ha minst 9-10 poeng før kampen borte mot FFK i 5.runde. Vi har mange unge spillere og jeg tror det er viktig at vi får en god start, for at de skal få en god utvikling i år. Det blir en spennende kamp og viktig kamp mot Lyn:)!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.an.no/glimt/article5050963.ece

Bent Inge med årets aprilspøk:
- Vi er veldig godt forberedt, og vi tror det blir bra til mandag.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RS2-Gti

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by RS2-Gti »

Bomba, jeg syntes du er vel bombastisk nå. Tror vi skal være mer nøktern på enkelte ting og mere satsende på andre. Jeg tror jeg er uenig i alt du sier!

Slik som du fremstiller det, er det viktig at spillere har klippekort på laget nærmest for å bli motiverte. All kunnskap peker til det motsatte; jo mer konkurranse det er om plassene, jo større blir intensisteten og innsatsen på treninger. Og det fostrer egentrening for å kunne bli den som får mest minutter på en plass. Hvor var du da dette ble opplest og vedtatt? Nærmest samtlige klubber i verden har store utskiftninger i den offensive delen av spillet fra kamp til kamp. Dersom Stensland starter en kamp og Stefan Johansen neste - hva er problemet med det?? Dagsform er jævlig viktig i fotball, og det er noe treneren kan utnytte dersom spillerene ikke har ekstreme forskjeller i basen.

Det er ikke feil å tenke på de yngre spillerene som du gjør. Men tror du virkelig at dersom man putter Anders Karlsen inn på midtbana kommer han til å levere til over godkjent i majoriteten av kampene? For det tror IKKE jeg. Han har nok nivået til å kunne levere i en og annen kamp - og det har også Runar ... men dobbelt så mange kamper. Så jeg mener vi bør starte med Runar, også bytte han ut når han ikke har dagen. Og dersom da Anders i løped av sesongen viser seg å være klart bedre, må man jo selvfølgelig snu opp ned på den situasjonen. Men som andre har sagt, Runar har evnen til å løse opp forsvaret til motstanderen. Og om fyren er 40 har da ikke en dritt å si. Hvor gammel er egentlig Olav Thon? Han burde strengt tatt sitte siklende og halvspytte ut havregrøten som pleier Trine forsøker å tvinge i han, men what do you know - mannen er en av de mest prominente i Norsk næringsliv. Alder er oppskrytt så lenge noen leverer varene!

En ting jeg ser er at det blir svært vanskelig å forklare hvorfor Anders Kondradsen ikke skal få plass på laget. Han hadde en god utvikling i 2009 og er nok den spilleren jeg anser bare trenger litt mere trygghet for å fungere. Samtidig har han ikke blitt prioritert så mye som jeg trodde under treningskampene i vinter, så jeg vet ikke om det tyder på stangnering?

Tilbake til dine squad players. Det er noe alle lag trenger - men i historiebøkerne finner du ekstremt få "squad-lag". Jeg vil kanskje tro landslaget til Tyskland er det nærmeste du kommer. Squad spillerene er viktige å ha et par stykker av, som kan gjøre en ekstra innsats når blaserte stjerner ikke gjør all jobben dem skal. Samtidig, en tropp bestående av Stian Thetinger ikke bare ikke vinner fotballkamper - det er INGEN som ønsker å se dem spille. Hva er Stabæk uten Nannskog og Gunnarsson. Hva er RBK uten Prica og Iversen? Og hva ble det igjen av Molde etter Diouf? Tror du bør ta deg et trenerkurs slik at du får innsikt i fotball. Det som er utfordrende og demme opp for er spisskompetansen. Det er langt i fra like vanskelig å ta ut Makelele enn Zlatan. And so on.

Og ditt ankepunkt mot Norsk fotball er jo også helt bak mål. Row Z kanskje. Større ligaer og større klubber har en enorm tilgang til talenter. For det første fordi dem har enorme mengder med talenter som drømmer om å spille der, og samtidig - fordi dem har økonomi til å gjennomføre ungdomsakademier som er fornøyd dersom 1/20 spillere blir etablert på a-laget - resten er bare innvesteringer. Blir klin kokkos å si at TL-lag ikke prøver unge spillere nok. Er du god nok, så er du gammel nok. Men vi er et lite land med få mennesker, men toppligaen er nesten like stor som de store europeiske landene. Da sier det seg selv at det ikke er nok talenter til å kunne gjøre det slik.

Men samtidig ser du lag som VIF som bruker Moa, Mos, Singh etc. RBK bruker Henriksen. Glimt bruker Stensland. Etc. Det er ikke meningen at det skal være majoritet av 20-åringer på noen lag. Mennesker på 30 er generellt sett en god del smartere enn mennesker på 20 år. Og slik er det jo også i fotballen.

Bomba, skal ikke si at du er en håpløs fyr, det er du sikkert ikke. Men synet ditt på fotball syntes jeg er litt håpløst.

Jeg er spent på å se hvordan kampen blir mot Lyn. Det blir veldig enten eller. Enten løsner det for Glimt, eller så sliter dem ytterligere. Jeg tror mest det siste. Fordi Glimt ikke skaper sjangser, og Lyn har vel historie for å ha spillere med spisskompetanse. Vi får se ... men jeg tipper 2-0 til Lyn jeg.
RS2-Gti

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by RS2-Gti »

Og ja; at Kåre alltid skal bytte i fra 80 minutt og utover syntes jeg er forferdelig håpløst. Det er utrolig få spillere i verden som har Solskjær-genet, og trenger bare 5 minutter på banen. De fleste må spille i 10-15 minutter før de blir fortrolige med ball, bevegelse og underlag.

Når Kåre har vært så høyt oppe som han har som fotballspiller, så syntes jeg det er utrolig rart at han ikke tenker på dette. Det er bare å spille selvtilliten bort i fra innbytteren - og tilfører laget nærmest ingen ting. Bytter bør være gjort unna mellom 45 og 70 minutter skal dem ha effekt!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15820
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Kesseboy »

Mye som kan diskuteres her, ikke alt som hører hjemme i denne tråden, men jeg skal påpeke at Konradsen har vært skadeplaga mesteparten av året så langt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Manning
Posts: 41
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:52 pm
Location: Trondheim/Bodø

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Manning »

RS2-Gti wrote:En ting jeg ser er at det blir svært vanskelig å forklare hvorfor Anders Kondradsen ikke skal få plass på laget. Han hadde en god utvikling i 2009 og er nok den spilleren jeg anser bare trenger litt mere trygghet for å fungere. Samtidig har han ikke blitt prioritert så mye som jeg trodde under treningskampene i vinter, så jeg vet ikke om det tyder på stangnering?
Mye å tak i fra dette innlegget, men pga tidsmangel lar jeg det koke ned til dette. Anders Konradsen har vært skadet siden 19. januar og har av den grunn ikke fått spille så mye. Men han er på bedringens vei nå, og har visstnok vært god på trening de siste dagene.
Gvandreassen

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Gvandreassen »

Det er ikke feil å tenke på de yngre spillerene som du gjør. Men tror du virkelig at dersom man putter Anders Karlsen inn på midtbana kommer han til å levere til over godkjent i majoriteten av kampene? For det tror IKKE jeg. Han har nok nivået til å kunne levere i en og annen kamp - og det har også Runar ... men dobbelt så mange kamper. Så jeg mener vi bør starte med Runar, også bytte han ut når han ikke har dagen. Og dersom da Anders i løped av sesongen viser seg å være klart bedre, må man jo selvfølgelig snu opp ned på den situasjonen. Men som andre har sagt, Runar har evnen til å løse opp forsvaret til motstanderen. Og om fyren er 40 har da ikke en dritt å si. Hvor gammel er egentlig Olav Thon? Han burde strengt tatt sitte siklende og halvspytte ut havregrøten som pleier Trine forsøker å tvinge i han, men what do you know - mannen er en av de mest prominente i Norsk næringsliv. Alder er oppskrytt så lenge noen leverer varene!
Reinspikka nostalgi. Runar har en god pasningsfot, et godt hode, god teknikk m.m, men farten har forsvunnet. Han er en tanks, et godt våpen som ikke beveger seg fort. Runar er på vei ut og da er pokker meg dette året man må føre arvtagerne inn. Runar er og vil alltid være en helt hos meg, men hvis Glimt skal ha noen sjanse i fremtiden, så MÅ vi begynne å tenke nytt.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Glimtfan »

Unge spillere vil aldri levere jevnt, det har man mens Tettey og Skjelbreid fikk tillit i RBK og det har man sett i utlandet med en rekke andre spillere. MEN, hvis man har en tankegang om at eldre spillere (F.eks) R.Berg må prioriteres fordi de leverer jevnt og stabilt, da er man på villspor. Da vil jo aldri de unge slippe til og de vil ikke få utvikle seg som spillere, man trenger tillit og få lov til å være ujevn for å ha en god utvikling. En slik mentalitet er etter mitt syn farlig for fotballutviklingen i Norge og er etter mitt syn i samme spor hvor man tror at spillere på 23-24 år er unge. Anders Karlsen, Stefan Johansen, Anders Konradsen og Daniel Stensland er fortsatt unge, men ikke mer enn 1-2 sesonger til. Hvis de skal ha muligheten til å få utvikle seg på en god måte, så må de få tillit nå, hvis ikke vil de neppe få den utviklingen de kunne hatt med tillit.
duracellkanin
Posts: 10
Joined: Tue Jun 16, 2009 5:44 pm

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by duracellkanin »

Ville Lehtinen wrote:Jeg er veldig enig i det meste du skriver her. Det eneste jeg er uenig i, er at i år bør det være prioritert å spille inn noen nye unge midtbanespillere som kan ta over når Runar, som allerede er smått på overtid, legger opp. Da snakker jeg først om fremst om Anders x2.
Men bruker ikke Brutern unge spillere som innhopp i kampene for å gi dem matchtrening ? I så tilfelle bør han det, da har Glimt noen som kan ta over når andre gir seg eller er blitt for gammel :) Det handler jo om talentutvikling og se litt lengre enn til 2010.
Altasupporter & Steinbergetmedlem
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Glimtfan »

Nå har AndersX2 vært i glimt i over 2 sesonger, tiden da de skal få kunne kort innhopp for å utvikle seg bør være forbi. De må spille fra start for å utvikle seg. Man må tørre å sette ut 40 år gamle Runar Berg fra Glimt, når man har solide talenter i bakhånd.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by brutus »

Glimt har jo ambisjoner om opprykk, og da er et opphold i Adecco en fin anledning til å utvikle unge talenter. Med all respekt for Runar Berg, det må være fullstendig feil å satse på ham i en slik situasjon. Jeg er også helt enig i at Stig Johansen ikke fikk ny kontrakt, av samme grunn.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by eidurgud »

Gvandreassen wrote:Runar har en god pasningsfot, et godt hode, god teknikk m.m, men farten har forsvunnet.
Hvilken fart? Han har da aldri vært noe hurtigtog..

Jeg tror på følgende start-11'er på mandag:

Pavel
Mounir - Johan - Per Verner - Willis
Michael - Christian - Anders Karlsen
Stefan - Thiago - Ruben

Mulig Daniel spiller istedet for Stefan, og Thomas kan fort ta en plass på midten på bekostning av Karlsen.
Gvandreassen

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Gvandreassen »

Hurtigtog nei? Men han har da vært kjappere en han er nå
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by eidurgud »

Det er vel heller det at han ikke løper like mye som før. :wink:
RS2-Gti

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by RS2-Gti »

ÅÅå, jeg sitter å kjenner en urge for å rive av meg håret snart. Er dere totalt fotballinvalid? Det er nesten som om det burde være forbudt å gi ut alder på fotballspillere, for det har INGEN ting med saken å gjøre. Alder kan i beste fall være en indikasjon, og absolutt ingen ting mere!!

Nårtid er man for gammel? 33? 35? 37? 39? 40? Fakta faen er at noen er for gamle når dem er 32, andre er for gamle når dem er 40. Og hvor mange ganger har man ikke blitt forundret over hva enkelte kan levere i høy alder?

Teddy Sheringham - 39 år - 36 kamper og 21 mål for West Ham.
Roar Strand - 38 år - 29 kamper og 5 mål for RBK
Roger Milla - 38 år gammel - 4 mål i VM 1990

Og jeg innrømmer lett at det skjer langt oftere at spillere ikke lykkes. Men i de aller feste tilfellene ønsker ikke spillerene å drite seg ut på tampen av karriæren, så stort sett kommer de til å slutte selv når tiden er inne.

Point beeing; det er ikke noe som heter hverken for ung eller for gammel. Det heter god nok eller ikke god nok. Og den dagen noen kan erstatte Runar Berg - så gjør for all del det. Men ikke bytt ut Runar fordi dem KAN komme til å bli god nok. Se det i perspektiv da. Dersom vi snakker om at dem skal konkurrere ut en 40 åring i alder av 20-22 år. Så for det første - hvor gode er dem dersom dem ikke klarer det? Og nummer to; det beviser bare at 20-22åringer er enda svært unge. Dem har i beste fall faktisk 20 år igjen å spille fotball på toppnivå.

Ikke se dere blinde på at Konradsen er en ung Bodøgutt som er flink på tekniske detaljer. I forrige sesong hadde Ågnes flere avgjørende balltap i sluttfasen av kampene. Det var i allefall 4 poeng han egenhendig sørget for å tape ved å drible i stede for å pole i det 90. minutt.

Men over til kampen!

Hører rykter om at Mounir er prøvd på ving, og Rønning på back under formasjonstrening. Det håper jeg virkelig. Nå skal det jo sies at jeg tror T. Rønning knapt kan brukes som materialforvalter, men jeg vil gjerne ha Mounir med fremover igjen :)
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Bodø/Glimt-Lyn 5 april

Post by Glimtfan »

Hovedpoenget mitt og andres, er at man ikke kan bli god hvis man ikke får spille. Det krever erfaring på høyeste nivå, for å utvikle en spiller. At en spiller har 20 år igjen når han er 20-22 er synsing , at en spiller er aktiv etter fylte 35 år er sjelden. Majoriteten legger opp mellom 30-35 år. Skal unge spillere (U-21) få en god utvikling må de få prøve seg på høyeste nivå, en ung spiller på 16-17 vil ikke ha en heldig utvikling om han ikke får prøve seg mer en sporadisk på A-laget innen fylte 21 år. Det er gjennom kamperfaring på høyeste nivå hvor spillerne faktisk får utvikle seg og det krever at de blir satset på og får tillit, til tross for balltap.
Post Reply