Talenter!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
pos
Posts: 8
Joined: Mon Aug 01, 2005 12:29 am
Location: Arendal

Talenter!

Post by pos »

Hei venner! Jeg funderer på hvorfor ikke Bodø/Glimt får frem egne spillere. Når en ser på hvordan andre klubber greier å rekrutterer fra egne rekker så synes jeg det virker litt merkelig. Er det for dårlig jobb blant de unge eller er jeg på bærtur? Kanskje flere burde få sjansen? Noen som vet noe om dette? Hilsen POS :glimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Talenter!

Post by mortsto »

Tja. Både Anders Konradsen og Anders Karlsen er da egne spillere, så det er da noe som skjer i Glimt.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Talenter!

Post by Mendi »

Det er vel riktig å kalle Stefan Johansen også for egen spiller, selv om har hatt deler av oppveksten andre steder. Jeg opplever vel at Glimt er flink til å utvikle de spillerne som viser seg å ha et spesielt talent, ved å gi dem tillit. Det Glimt kanskje bør bli bedre på er å gjøre nåløyet videre, slik at flere kan ta steget fra aldersbestemt til lovende seniorspiller. Det er ingen enkel oppgave, men det er nok nødvendig hvis Glimt skal være en toppklubb. Det er ikke så mange andre toppklubber som er flinke på dette, TIL sine unge spillere er i f.eks. i stor grad innkjøpt. Det samme gjelder Strømsgodset, som har vært hausset mye i media. Den klubben som per i dag fremstår som flinkest i klassen er jo Rosenborg, paradoksalt nok. Paradoksalt, fordi argumentet mot å slippe til unge spillere er jo ofte det at man trenger spillere som kan prestere med en gang. I Brann har man ofte gitt kravet om umiddelbart å prestere skylden for at ingen unge spillere slår gjennom, Rosenborg motbeviser jo det ganske så ettertrykkelig.
Tomvern
Posts: 59
Joined: Sat Jul 05, 2008 12:08 pm
Location: bodø

Re: Talenter!

Post by Tomvern »

Ja synes det blir riktig å regne Stefan som et eget produkt, da han var bare 14? når han kom til klubben.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Talenter!

Post by Crazy horse »

Skulle tro gutta som vant Norway cup skulle væøre spennende talenter, iallfall en del av dem.
Fotball er nesten alltid morsomt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Talenter!

Post by MhepA »

Det er nok en del i den årgangen som kan være aktuelle.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by J I P »

Les sporten i Tirsdagens Avisa Nordland og Dere finner ihvertfall 1 som banker på døra til A-lagstreninger-
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Talenter!

Post by Glimtfan »

Konradsen, Karlsen og Johansen har alle potensiale til å slå igjennom, men disse har vært i klubben 2-3 år, hvor er etterveksten? De som er gode på talentutvikling har stort sett minimum 1 spiller fra hver årgang som har "potensiale til å slå igjennom", for Glimt går det ofte lang tid mellom gyldne årganger. Hva er årsaken til det?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Talenter!

Post by ecke »

Glimtfan wrote:Konradsen, Karlsen og Johansen har alle potensiale til å slå igjennom, men disse har vært i klubben 2-3 år, hvor er etterveksten? De som er gode på talentutvikling har stort sett minimum 1 spiller fra hver årgang som har "potensiale til å slå igjennom", for Glimt går det ofte lang tid mellom gyldne årganger. Hva er årsaken til det?
Jeg minnes det som Tom Høgli sa da han hadde forlatt Bodø/Glimt, han måtte vekk for å utvikle seg. Det gjorde han også til gagns i Tromsø. Talentene sliter under det samme som har vært Bodø/Glimts svøpe, for lite trening, for lite systematisk individuell trening, ujevnt treningsregime, for dårlige interne forbilder, og et treningsregime som opp til det siste hadde samme kvalitet/intensitet som på tidlig 90-tall.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Talenter!

Post by Kesseboy »

ecke wrote:ujevnt treningsregime, for dårlige interne forbilder
Det har, for oss som står på utsida, virka som om det rett og slett ikke er noen kultur for toppidrett som gjennomsyrer Glimt. Det blir sånne 2003-år når de etablerte lederne "bestemmer seg" for å "ta seg sammen", og resultatet blir deretter. Ellers er det mye konger i glasshuset og sånt, klikker i spillergruppa, og så videre. Som sagt har jeg ingen observasjoner fra innsida å basere meg på, men ser det fra utsida.

Forresten, angående Tom Høgli, sa ikke han at han (blant annet) hadde utvikla seg så mye i Tromsø fordi han hadde sluttet å drikke cola? Mulig jeg husker feil, men dersom det stemmer, så sier det jo noe om nivået på skoleringa unge fotballspillere får. Og da må klubben rette seg etter det, og forklare dem selvfølgeligheter.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Talenter!

Post by brutus »

Tom har sagt at det er et helt annet fokus på kosthold i TIL enn i Glimt, han tok av flere kilo det første året i Tromsø, og framsto som mye mer veltrent. Så fikk han spesialisere seg på høyrebackrollen, og Tom sammen med resten av TILs forsvar ble så bra at både Tore Reginiussen og han havnet på landslaget.
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Talenter!

Post by Stibern »

Det går jo an for spillerne å tenke litt selv også. Eller må trenerapparatet mate hver og en med spiseskje?
L.U*H.G
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by Ville Lehtinen »

Slik tenker Glimt-ledelsen også. Derfor er vi såpass dårlig på talentutvikling.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Talenter!

Post by Kesseboy »

Som en som har med tenåringer å gjøre på daglig basis, så kan jeg -- dessverre -- melde at de må ha det meste inn med teskje, ja.

Jeg ønsker å gjennomføre ting som "frihet under ansvar" og la dem vokse under det, men det er ikke alltid de er klare for det, selv i en alder av 17 år. Da tipper jeg fotballspillere ikke er særlig annerledes, selv når det gjelder dagligdagse ting som "burde" være en selvfølge.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Talenter!

Post by Knuta »

Dutte wrote:Det går jo an for spillerne å tenke litt selv også.
Fotballspillere generelt sett tenker veldig lite selv, derfor trenger man trenere og andre ledere som i detalj må si hva de skal gjøre til enhver tid.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Talenter!

Post by gavharr »

Positivt om Berntsen får spille for A-laget i år. Men også denne Want virker spennende.
Håper virkelig glimt tør å satse på disse i løpet av året. Gjerne mer enn 5 min. på slutten av sesongen når drømmen om opprykk allerede er svunnet hen..
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Talenter!

Post by Crazy horse »

Om disse gutta ikke får spille så håper jeg det er fordi de ikke gode nok og ikke fordi de er for unge. Har inntrykk av at det er masse talenter i Glimt, det gjelder vel bare å få brukt dem.
Fotball er nesten alltid morsomt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by J I P »

Glimt 2 slo Steigen 2-1 på Mandag.
Målscorer for Steigen: Titten Stensland
Og Glimt sine 2 ble scoret av Hans Wilhelm Willasen og Danien Berntsen (str.)

Ifølge AN var Glimts ungutter best de 30 minuttene det var mulig å spille fotball før snøen kom.
Så lenge det var mulig å spillefotball, var det Glimts ungutter som var klart best. Fotrappe karer som Willasen-brødrene, Erlend Robertsen, Daniel Bertsen, Mats Ingebrigtsen og Ruben Want radet opp den ene sjansen etter den andre. Takket være en meget god Erling Bakkemo slapp Steigen unna med Hans-Vilhelm Willasen ene scoring før pause
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Tomvern
Posts: 59
Joined: Sat Jul 05, 2008 12:08 pm
Location: bodø

Re: Talenter!

Post by Tomvern »

brutus wrote:Tom har sagt at det er et helt annet fokus på kosthold i TIL enn i Glimt, han tok av flere kilo det første året i Tromsø, og framsto som mye mer veltrent. Så fikk han spesialisere seg på høyrebackrollen, og Tom sammen med resten av TILs forsvar ble så bra at både Tore Reginiussen og han havnet på landslaget.
Ja det er ikke måte på hvor fantastiske TIL er. Alle klubber burde ha den klubben som en mal i hvordan alt skal gjøres.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Talenter!

Post by brutus »

TIL leder Tippeligaen, Glimt er i Adecco. Vi må da ha gjort noe riktig? :wink:
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Talenter!

Post by eidurgud »

Ikke bare er vi i Adecco, vi leder den også :D
Gvandreassen

Re: Talenter!

Post by Gvandreassen »

Dere har iallefall klart å fått dere et skikkelig underskudd :mrgreen:
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Talenter!

Post by Elling »

Om det er slikt at det er lite fokus på kosthold og fysisk trening i Bodø er det en uting. Jeg føler norske klubber generelt har litt for lite fokus på denne delen. Syns det burde vært strengt regime på fysisk trening og kosthold. som andre toppidrettsutøvere. Når Hamren kom til Rosenborg har jeg hørt at, det første som skulle til for å få plass på laget å få en fettprosent på under 10%... Dette tror jeg ikke alle i Glimt oppfyller for å si det sånn... Skal vi gjøre talentene våre til toppidrettsutøvere, og ta det neste steget, er en nødt til å ha en godt regime på dette området.
Ellingsen
Tomvern
Posts: 59
Joined: Sat Jul 05, 2008 12:08 pm
Location: bodø

Re: Talenter!

Post by Tomvern »

brutus wrote:TIL leder Tippeligaen, Glimt er i Adecco. Vi må da ha gjort noe riktig? :wink:

Bare synd at de er så vanvittig kjedelige å se på...
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by Ville Lehtinen »

Tomvern, dra til isbitforumet hvis du absolutt vil krangle med TIL-fans. Jeg tror vi andre har fått nok.
Post Reply