KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by brutus »

(innlegget er flyttet til tråden "Superlaget Tromsø", ser at det blir for mye prat om TIL her)
DIXI
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by J I P »

Saldoen på Folkets Glimtaksjon har passert 1,5 millioner - ser jeg på glimt.no

Da er den ene av andelene i NordlandsGlimt sannsynligvis på plass (hvis vi unngår konkurs).
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7430
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by mortsto »

Nok en artikkel om Glimt og BTH som ikke sier oss noen ting.
http://www.an.no/glimt/article5391826.ece
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Synes artikkelen her gir en en god følelse at det jobbes beinhardt i ledelsen for å komme over kneika.
En annen sak er at det er litt demotiverende for alle de som har gitt tilskudd til Glimt via Runar-kontoen at Glimt.no ikke orker å bruke 1 minutt på å oppdatere saldo. Nå er det en uke siden denne er oppdatert. Jeg kan personlig overta den jobben dersom jeg får den nødvendige tilgang. At det går an.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Tidligere i prosessen,så tror jeg helt klart at Glimt vil tjent på å være mer åpne. I den perioden man er i nå, er jeg ikke like sikker. Hvis godt håndverk "bak lukkede dører" gir resultater, så er det helt greit. Da snakker jeg om det viktige avtalene med bedrifter.
Men jeg er enig med Knuta at informasjonsstrømmen i forhold til f.eks hva som er inne på konto, er laber.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

I følge noen som har lest papir AN i det siste så skal det vistnok ha stått at Bodø kommune har cashet ut 1,1 millioner på ett lån i Nordlandsbanken som Glimt hadde og som de ikke maktet å betjene. Bodø kommune var kausjonist på dette lånet. Noen som kan verifisere dette?

Og hvordan vil det slå inn på Glimt's ønske om at kommunen kjøper Aspmyra fra de?
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by JimL »

I 2006 vedtok Bodø kommune å stå som kausjonist for et lån på 1,5 millioner kroner som Bodø/Glimt tok opp i Nordlandsbanken.

Lånet ble misligholdt i høst, og banken gikk til kausjonisten og krevde de resterende 1,1 millionene tilbakebetalt.

8. desember oppfylte Bodø kommune kausjonistansvaret sitt, men uten at bystyret først ble informert.

- Dette er veldig dårlig politisk håndarbeid, og en veldig alvorlig sak, sier Tom Cato Karlsen (Frp).

http://www.an.no/nyheter/article5417673.ece
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Dette er jo uten tvil ille og setter ledelsen i Glimt i et dårlig lys.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Krølle »

Hvordan er det mulig å bli overrasket over at Glimts kausjonister måtte utløse sitt ansvar slik situasjonen har vært det siste halve året? Det sier seg jo selv at man misligholder lån når man ikke klarer å betale ut lønninger.
Glimt1916
Posts: 5651
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 442 times
Been thanked: 445 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimt1916 »

Skjønna godt at folk bli irritert på Glimt når sånne ting som dette skjer. Håpa bare klubben kommer sæ gjennom vinteren og får ny lisens.

Andre slit også :
Hamar kommune redder HamKam fra konkurs ved å bla opp 8,5 millioner kroner som skal dekke gjeld til Briskeby-selskapene
http://www.glomdalen.no/sport/article5418774.ece

Blei også fortalt i går at stadionannlegget til Kongsvinger e konkurs og antagelig må reddes av kommunen. Finn ingenting om det på nettet så kan ikke bekreft det.
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by youron »

Ja det er det vel bare å plukke opp denne tråden igjen:( Nå ser det jo ut som alt er opp til kommunen om vi fremdeles vil ha GLIMT i levende live. Rådmannen har jo sagt seg positivt innstilt men nå er det jo også valg i år. Dette kan blir mer spennende enn jeg hadde trodd og håpet på. Jeg regner med at dem klarer å karre til seg de siste 4 mill.
Men føler meg slettes ikke trygg på om kommunen vil ta avgjørelse om Aspmyra før valget er ferdig.

Men jeg lever da i håpet og gleder meg til å se GLIMT mot RBK på tv2 sumo om 14 dager:))
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Om de siste 4 millionene blir tilgjengelig og alt hviler på kommunen, kan jeg ikke skjønne annet enn at de kjøper Aspmyra.

Men jeg er fortsatt litt usikker på hva som inngår i avtalen med NordlandsGlimt - man henter inn 25 mill, bruker 20 mill på å betale gjeld - har man da fortsatt 20 mill i gjeld? Og NordlandsGlimt får rettighetene til spillerne, men kontrollerer de noe mer ang. driften av Glimt?
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Cheese Smirnoff »

Da er det bare for Bodø-folket å IKKE stemme på FrP og Tom Cato Karlsen hvis Glimt skal overleve.
- Klubben har hatt en gjeld på 40 millioner kroner. Mye av dette skal betales tilbake. 20 av de millionene vi har fått inn forsvinner med en gang. Vel så viktig er det å gi klubben en slags kapitalbase for den videre driften. Derfor er det uhyre viktig at vi får på plass de siste fire millionene også. Det er de som er med på å sikre klubben en mulighet til å ha sportslige ambisjoner i årene som kommer
Virker som om en del av de 40 millionene allerede er nedbetalt, siden Andreassen snakker i fortid? Forhåpentligvis kan de 20 millionene bidra til at Glimt blir nogenlunde gjeldsfri nå med det samme. Og disse fire millionene som skal sikre de sportslige ambisjonene, er det da snakk om overgangs- og lønnsbudsjett eller?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Cheese Smirnoff wrote:Da er det bare for Bodø-folket å IKKE stemme på FrP og Tom Cato Karlsen hvis Glimt skal overleve.
Det burde i utgangspunktet være en selvfølgelighet.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Krølle »

Novi wrote:man henter inn 25 mill, bruker 20 mill på å betale gjeld - har man da fortsatt 20 mill i gjeld?
Poenget med en kommunal overtakelse av Aspmyra er bl.a. å kvitte seg med gjeld. Mye av Glimts gjeld handler om Aspmyra.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Aha. Så med det som er betalt ned allerede, overtakelse av Aspmyra og 20 mill i cash vil Glimt være så og si gjeldfri? Og så skal man starte og drifte ansvarlig?

God plan, i teorien hvertfall.
Una mas cerveza.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Krølle »

Tror ikke så mye er betalt ned enda. Artikkelen i AN sier jo at pengene er låst hos investorene inntil de har 25 millioner kroner i boks. "Alt eller ingenting". Det er fornuftig. Det siste vi nå trenger er en halvveis løsning som bare fører til en ny redningsaksjon om et år eller to.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Kesseboy »

Poenget er vel at noe (mye) av gjelda vil forsvinne med Aspmyra, mens en del langsiktig gjeld (renter, mv?) kan unngås dersom hele gjelda innfris til enkelte kreditorer.

Fra dagens AN var vel stemninga den at Rødt og SV prinsipielt er for kommunalt eierskap av slike fasiliteter (men skeptiske til Glimt), AP rimelig positive til begge, SP udelt positive til kjøp, Høyre avmålt i forhold til Glimt men også positive til kjøp, mens Venstre og FrP ikke har lyst til å være med.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by brutus »

Kanskje det er på tide å endre trådoverskriften til "Konkursspøkelset er skremt bort!" ?
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by MhepA »

Absolutt! Kanskje bare legge ut en link også.

http://www.an.no/glimt/article5466981.ece

Dette kan bare ikke gå galt. Håper jeg
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16627
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Sulliken »

Interessant, men ikke overraskende at begge de såkalte liberale partiene gikk i mot..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Josse »

MhepA wrote:Absolutt! Kanskje bare legge ut en link også.

http://www.an.no/glimt/article5466981.ece

Dette kan bare ikke gå galt. Håper jeg
Dæven.. enig med deg, dette kan da vel ikke gå galt? eller?
User avatar
tomzy
Posts: 146
Joined: Fri Apr 22, 2005 9:42 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by tomzy »

Blir jo gøy når kommunen til neste år skal oppgradere Aspmyra til gjeldende NFF-krav.
Om ikke til neste år så året etter det og året etter det, og vips så må gressteppe legges på nytt, gammeltribunen må pusses opp etc etc.
Kommunen som allerede har lite penger og som i tillegg skal bygge kulturkvartal.
Dette mine damer og herrer er ingenting annet enn pissing i buksa når man fryser.

Husker med skrekk og gru hvordan stadion var forrige gang den var et kommunalt ansvar.
Næmmen Gunn-Margit, hva er det du gjør!
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Mendi »

Novi wrote:Aha. Så med det som er betalt ned allerede, overtakelse av Aspmyra og 20 mill i cash vil Glimt være så og si gjeldfri? Og så skal man starte og drifte ansvarlig?

God plan, i teorien hvertfall.
Ikke bare i teorien. Hvis dette lykkes så har det vært gjort en helt fantastisk jobb på bakrommet! Hvis man ser på reduksjonene i kostnader, hvordan man har banket ned gjelden og ikke minst hvordan man kommer ut på andre siden med en forsvarlig egenkapital og finansiering av klubben, så er dette et mesterstykke!! Dette hadde jeg aldri trodd at de skulle få til. Med dette legger man grunnlaget for en forsvarlig drift fremover og kan starte med blanke ark uten at det fikk for store sportslige konsekvenser. Når dette lykkes og dras i land er det tid for å hylle Glimts redningsmenn, da må selv de mest ihuga grinebiterne være med å applaudere det arbeidsstykket som har vært gjort! :klapp
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Jeg har alltid ment at dagens styre og administrasjon gjør en kjempejobb, og startet en opprydding for 1 1/2 år siden etter mange års utopisk pengebruk og forskuttering på inntekter. Jeg appluderer og håper bare at mange grinebitere i Bodø finner litt optimisme her, men jeg tviler.
Det jeg har vært kritisk er den sportslige ledelsen av klubben og det er jeg fortsatt.
Post Reply