Adeccoligaen 2012

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2012

Post by eiriksin »

Syns vi har prestert mye bedre i år mot de dårligere lagene enn på mange sesonger. Syns også vi har vært bedre på bortebane hvis vi ser bort i skandalene i Sandvika og Ulsteinvik. Laget har ikke blitt samspilt enda og Forsvaret bør forsterkes. Kampen mot Start er det dårligste jeg kan huske å ha sett av Glimt. Vi mangler fart i det offensive spillet.
Last edited by eiriksin on Tue May 29, 2012 1:38 am, edited 1 time in total.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Frodo Baggins »

eiriksin wrote:Laget har ikke blitt spilt enda
Litt usikker på hva du mener her, men tolker det som at laget ikke er blitt samspilt enda.
Hvis det er det du mener, og det stemmer så er det grunn til bekymring. Ett lag bør kunne klare å bli samspilt etter snart 15-20 kmaper sammen ( inkludert treningskamper). Nå skal det sies at jeg kun har sett Glimt i 2.omgang mot Start så har ett relativt tynt grunnlag å bedømme etter.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2012

Post by eiriksin »

Samspilt indeed.Jeg får inntrykk av det når vi ikke klarer å treffe med nesten en pasning i løpet av 90 minutter og som det står i dagens AN; sliter med å finne posisjonene. Hele laget falt vel sammen som et korthus etter at Christian Makelele Berg måtte ut med skade.
Ruskelispretten
Posts: 56
Joined: Mon May 21, 2012 11:49 am

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Ruskelispretten »

For å få en indikasjon på hvor man ligger så kan man sette opp en relativ tabell. :

Antall poeng/antall kamper, for hjemme og borte og gange med 15.

For Hamkam som har hjemme 1-1-2, og borte 2-1-1, blir det 4*15 + 7/4*15 = 41,25 vil Hamkam ende på.

Om man tar med de 6 beste lagene blir den relative-tabllen.

Etter 7 runder :

1.Start 67,5 poeng
2.Bodø/Glimt 63,75 poeng
2.Sarpsborg 08 63,75 poeng
2.Ullensaker Kisa 63,75 poeng
5.Ranheim 51,25 poeng
6.Mjøndalen 46,25 poeng
6.Sandefjord 46,25 poeng

Etter 8 runder :

1.Ullensaker Kisa 67,75 poeng
2.Bodø/Glimt 63,75 poeng
2.Sarpsborg 08 63,75 poeng
4.Start 63 poeng
5.Ranheim 56,25 poeng
6.Mjøndalen 48,75 poeng

Etter 9 runder :

1.Ullensaker Kisa 69,75 poeng
2.Sarpsborg 08 69 poeng
3.Start 63 poeng
4.Bodø/Glimt 60 poeng
5.Ranheim 51 poeng
6.Mjøndalen 49,5 poeng


Så ser enn at Glimt ligger an til å ende som topp 2 da det max ved slutten av sesongen er 2 lag med 2 poeng i snitt pr kamp.

Men Glimt må bli mye bedre på bortebane, snitt poeng pr kamp på bortebane er slik etter 9 runder :

3 : Sarp 08
2,4 : Ullensaker Kisa
1,75 : Hamkam
1,4 : Ranheim
1,2 : Konsgvinger og Start
1 : Bodø/Glimt
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Knuta »

Man kan lage mange forskjellige tabeller ut fra nåsituasjon. Men nåsituasjoen endrer seg naturligvis i løpet av året. Lagde man en slik tabell i fjor på samme tidspunkt ville antakelig Sandnes/Ulf rykket ned. Så det hele er ganske uinteressant.
Men det som jeg påpekte foran kampen mot Start at flere her på forumet(kanskje også i Glimt) var fornøyd med 4 poeng på 3 kamper. Et veldig farlig utgangspunkt, og det virket rett og slett som laget ikke var klar til kamp mot Start. Dette var tilbake til det litt typiske Glimt vi har sett de siste årene, og jeg venter fortsatt på at laget slutter med dette meningsløse dårlige taktiske opplegget på bortebane. Det fører ikke frem og har ikke gjort det de siste årene.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Støtter den. Noen mener det er naivt med 4-3-3 på bortebane, men det er vel nettopp der typisk 4-3-3 skal fungere dersom vi ligger kompakt bakover og har raske spillere på topp - og tar overgangene når de kommer.

Tror ingen lag i Norge har kvalitetene til å tilpasse seg motstanderen, og i allefall ikke Glimt. Får vi til ett spill som fungerer skal vi si oss fornøyd med det.
Kristatistisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Shredd »

Og det var vel noe av det som failet stort i går. Når man spiller 4-3-3 borte, og hjemmelaget angriper med backene, så må vingene følge når Starts backer går opp. Det blir feil å bare skylde på dårlige backer i går. Det nytter ikke for Jackobsen og Imingen å demme opp når de kommer både 2 og 3 mann mot dem, og Sané og Jim slurver i jobbinga hjemover. Spesielt Sané som skal være bedre bakover skuffet på dette i går. Når du har Asante og Vikstøl, som begge er raske og villige framover, så MÅ den vingen være på stasjon og sørge for at ikke Jack blir løpt over gang på gang. Synes faktisk Asante ble mindre dominant når Sané gikk inn i midten, fordi Jim faktisk gjorde en bedre jobb hjemover enn Sané, og det hadde man ikke trodd før kamp. Og Berglann gjorde jobben med bravur, herlig å se fandenivoldsken når han mister ballen. Returløp helt hjem i egen 16 for å vinne den tilbake, sånn skal det være.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Novi »

Sane skuffer meg veldig på midtbanen. At han ikke har vært en strålende ving var helt greit, all den tid han var lovprist av flere for sin jobb som defensiv midtbane. Ut fra det jeg har sett av ham i en slik rolle (mot Nardo og Start) legger han klart vekt på 'defensiv', og søker svært sjeldent pasninger fremover (med mindre Badou er i umiddelbar nærhet). Og det gjøres heller ingen enorm opprydding, slik C.Berg gjør i sine beste kamper.

I det hele tatt ser det ut som Sane trenger mye trening og terping på én rolle før han kan være noen større bidragsyter på dette laget.
Una mas cerveza.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Ville Lehtinen »

Støttes! Sane bør drilles i ankerrollen som en utfordrer/avlaster til CB, og må samtidig læres opp til å unngå alle de idiotiske gule kortene han pådrar seg. Han stiller forhåpenligvis lengre bak i køen til høyrevingen når Viljar Nordberg og Erlend Robertsen er tilbake for fullt.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Shredd wrote:Det nytter ikke for Jackobsen og Imingen å demme opp når de kommer både 2 og 3 mann mot dem, og Sané og Jim slurver i jobbinga hjemover. Spesielt Sané som skal være bedre bakover skuffet på dette i går. Når du har Asante og Vikstøl, som begge er raske og villige framover, så MÅ den vingen være på stasjon og sørge for at ikke Jack blir løpt over gang på gang. Synes faktisk Asante ble mindre dominant når Sané gikk inn i midten, fordi Jim faktisk gjorde en bedre jobb hjemover enn Sané, og det hadde man ikke trodd før kamp.
RaymondEngmark wrote:Jeg skjønner tanken med å ha Sanè på banen mot Start. Jeg gjør det. Men jeg syntes ikke det har funket, og jeg mener ved å bruke Jim / Berglann på vingene så har vi to offensive spillere med en X faktor, dermed blir det å sende backene fremover forbundet med stor risiko for start, og på den måten gjør dem en usynelig verdifull forsvarsjobb.

Som sagt, skjønner tanken, men jeg er spent på rapporterene rundt Sanè. Det er jo hans defensive kvaliteter vi er ute etter regner jeg med, men jeg har en sterk anelse om at Sanè blir vi knapt å se nærmere enn 40 meter fra Glimt sitt mål. Han kommer til å utgjøre et pressledd som alle andre, men i de kampene jeg har sett med Sanè så tar han ingen ekstra løp når hans pressledd blir spillt forbi. Det eneste jeg finner positivt er at han er et effektivt pressledd i seg selv, men i den høyden han presser kommer det for skjeldent til syne, fordi han blir i suverent undertall. Men jeg syntes ikke det veier opp mot de ustrukturerte bevegelsene han har offensivt. Ofte ser han ut som dommeren når han beveger seg før pasninger, ser bare ut som han forsøker å flytte på seg.

Så nå har jeg kommet med kritikken før kamp, i stede for å være etterpåklok. Nå er jeg spent på hvordan rapportene blir i forhold fra dere som ser kampen. Må ned på skolen å få tilbakemelding på eksamen nå.

Heia Glimt :glimt

Tror for øvrig vi ryker 2-0.
Noen trodde det :wink:
Kristatistisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Shredd »

Hehe, du traff blink på den ja. Ingen tvil om det. Desverre ble det ikke noe spesielt mindre angrepsvillige Startbacker av at Jim og Berglann hadde vingene, de bare jobba bedre bakover i samarbeid med midtbane og backer.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Nei helt klart. Men det har jo også noe å si at rundt da Berglann kommer inn, så kommer Glimt under 2-0 og backene til Start kan uansett spille på mye høyere risiko. Midtbanen og forsvaret må ligge kompakt, og midtspiss må ligge klar til å møte ball samtidig som minst en av vingene konstant ligger klar til å true bakrom umiddelbart. Hvor mange mål har ikke Glimt puttet slik. Og sagaen har jo alltid vært at Glimt sliter med 4-3-3 på hjemmebane når lagene legger seg kompakte, så da burde det motsatte gjelde i motsatt tilfelle.
Kristatistisk
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Shredd »

Sant det, men samtidig fikk jeg følelsen av at Glimt klarte delvis å ligge kompakt. Men hver gang man skulle omstille og Berglann og Jim går i angrep så kommer det en elendig tversover eller en alt for løs pasning, og man får i stedet brudd imot. Start skapte helt klart sine største farligheter når Glimt gav vekk slike alt for enkle brudd i mot. Selvfølgelig var det ikke kompakt nok, men Start var ikke gode nok til at de klarte å spille ut Glimt når man var relativt etablert, da ble det mest fram og tilbake på dem også. Det var desverre mange ting som gikk galt, og Glimt beviser bare gang på gang at de ikke ser ut til å forstå hvordan man opptrer på bortebane.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2012

Post by eiriksin »

Laget spilte dårlig av en eller annen grunn igår. Det må man forvente av og til. Det er mulig det ville blitt tap med Berg på banen også, men tror tapet ville blitt mindre og i beste fall kunne vi klart uavgjort. Det virker som vi mistet deffensiv trygghet uten Berg og da klarer vi tydeligvis ikke å produsere noe offensivt. Derfor savner jeg en alternativ spillestil på bortebane dersom Berg skulle bli skadet:

Code: Select all

                           Lodak
 
               Wengberg             Braathen   
   Jacobsen                                     Imingen
                           V.Sane
           Karvik                        Saltnes                      
                           
                           Badou
           Khalili                       Braathen
Last edited by eiriksin on Tue May 29, 2012 1:26 pm, edited 1 time in total.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by RaymondEngmark »

Som noen skrev; Christian Makelele Berg. Usynelig men utrolig viktig jobb han gjør.

Brudd er farlig uansett formasjon og taktikk, kanskje med unntak av tysk bortebanetaktikk i bundesliga. Så lite å gjøre med det ..
Kristatistisk
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2012

Post by eiriksin »

RaymondEngmark wrote:Støtter den. Noen mener det er naivt med 4-3-3 på bortebane, men det er vel nettopp der typisk 4-3-3 skal fungere dersom vi ligger kompakt bakover og har raske spillere på topp - og tar overgangene når de kommer.

Tror ingen lag i Norge har kvalitetene til å tilpasse seg motstanderen, og i allefall ikke Glimt. Får vi til ett spill som fungerer skal vi si oss fornøyd med det.
Tror ikke Forsvaret er godt nok pdd til å spille 4-3-3 på bortebane mot lag som holder Starts nivå.
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Mjh »

Får kjøre Chelsea's formasjon, 5-5-0 ^^
wololo
Posts: 75
Joined: Tue May 22, 2012 10:13 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by wololo »

Det hadde kanskje funket om Glimt gjorde som mot Sandefjord, og som Start gjorde mot oss, å presse den bakre fireren og være kjapt i ballfører. I stedet lot vi Start spille ball. På 1-0 var det ingen som var oppe i Asante og prøvde å blokkere skuddet, det så mer ut som de var redde for ballen spør du meg. Og det skuffet meg i hvert fall.
Sven-Rune
Posts: 3031
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Sven-Rune »

eiriksin wrote:Tror ikke Forsvaret er godt nok pdd til å spille 4-3-3 på bortebane mot lag som holder Starts nivå.
Av og til klarer jeg ikke la være!
Jeg tror nok Forsvaret hadde valset over Start uansett formasjon lissom :lol:
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Zero »

:lol:
Stian Sommerheim
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by poteten »

:lol:
Kritisk
rayray80
Posts: 127
Joined: Sun Apr 13, 2008 8:03 pm

Re: Adeccoligaen 2012

Post by rayray80 »

ikke med dagens "forsvarssjef"....
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Boombadila »

Nja, selv dagens HV-F hadde vel valset over start, uavhenging av forsvarssjefen. Hint: Har start våpen?

skille

Nuvel, det er jo tydelig at forsvaret(med liten f) til glimt ikke er så patent som vi skulle håpe. Jeg synes det er litt rart, men håper på bedring. Men hvis andre lag finner ut hvordan de skal utnytte det, huff og huff.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2012

Post by eiriksin »

Sven-Rune wrote: Av og til klarer jeg ikke la være!
Jeg tror nok Forsvaret hadde valset over Start uansett formasjon lissom :lol:
Tror bare Telemarksbataljonen kunne klart det ;-)
User avatar
Crazy horse
Posts: 8305
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 152 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2012

Post by Crazy horse »

Kisa leder 1-0. Den kom veldig enkelt: veldig langt saltokast som stusses i mål. De har noen sånne spesialferdigheter som er gjeve. Minner litt om Glimt i -92 og utover.

Og dette ble altså samtidig mitt inlegg nr. 4000!
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply