Den Gule Horde - 2015

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Noterer meg det, men kan ikke personelig huske de at noen har blitt hysjet på for å dra i gang en sang, det jeg derimot har bemerket meg er at endel som er med å synger i starten gir seg med det et stykke ut i sangen eller like etter at den dras i gang, dette syns jeg riktignok har forbedret seg siden sist sesong.
Det ble vel utnevnt en ny trøkksjef her i vår uten jeg husker hvem det var i farten ettersom han kanskje har vært for usynelig/ikke til stede, så tenker å nominere en jeg vet synger hele kampen som ny trøkksjef for neste sesong, om jeg skal sitte i styret neste sesong.
Positivitetsmafian
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Kesseboy »

Nå har jeg ikke engasjert meg i DGH på et par år, av forskjellige grunner. Kan ikke si at jeg er helt med på de som har oppfattet den "innadvent klikk"-greia, men jeg har aldri vært så frampå for å bli en del av den indre kjernen heller (bortsett fra året som styremedlem, host-host).

Én ting er mangelen på engasjement i byen. En annen ting er supporterklubbens manglende (?) evne til å engasjere. Noen skreiv lenger opp i tråden at skråstreken var faglig svak, og da rakk jeg å tenke "oi, skrives det ting på nettsidene?". Det har altså ikke falt meg inn å gå dit for å se. Hvorfor ikke, tro?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Okei. Jeg har notert meg det ved flere anledninger. Jeg bruker som regel å stå midt på feltet (rett til venstre for inngangen), og hørt flere ganger at de bak meg (den anonyme delen) har prøvd å starte sanger, for så å fått kritiske kommentarer fra de lengre ned. Spesielt gamle sanger har det vært lite aksept for :/ Som sagt har dette vært bedre i år! Ja mange er med i starten av sangen, men jeg mener DGH drar samme sang alt for lenge. Husker ikke hvilken kamp i år, men da dro vi/dere/jeg samme sang fra kampen starta til tre min ut i kampen. Kan finne det ut for deg, for jeg husker hvilke kamper jeg var på J-feltet ;)

Mer variasjon, altså oftere sangbytter, gjør at folk ikke blir lei så fort :)
Førr Evig!
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Det er sant at hjemmesiden er veldig lite aktiv, meg forstått er vel det meste av aktiviteten der fra blitt satt over til Facebook, twitter og instagram.
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Her er du inne på noe. På Facebook-siden til DGH er det 324 likere. Det er færre enn betalende medlemmer i opprykksåret 2007.. Kan vel ikke sammenliknes med 2008..
Førr Evig!
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Vel får satse på at det kan økes kraftig i løpet av nyåret, jeg vet fåreløpg om noen planer for nyåret samtidig som jeg har noen ideer som kan komme til nytte :wink:
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Stampub? :D
Førr Evig!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

Jeg tror dette kan være sundt for supporterkulturen.
Navnet er ikke noe å bry seg om og at enkelte føler at det er konkurranse og ødeleggende for DGH må jo se på hvordan det har vært i år.
Det skal være gøy og det skal være samhold og muligheter for å synge det man vil.
Perraklanen var ett friskt pust, dette blir nok ala det samme.
Litt røffere og ikke alltid så opptatt av regler og hva som passer for "de som kan dette".
Applauderer tiltaket!
Heia Glimt! Alt som betyr noe!
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Skal jeg være ærlig, så synes jeg de gamle sangene er i ekstrem høy klasse iforhold til mange av de nye. Bruk de gode gamle for det de er verdt. En supportersang skal ikke nødvendigvis inneholde masse tekst og ha en verdifull mening. De skal være lette og full av liv, som oftest.

Han der engstelige gamlingen med grått hår og ølmage som sitter og slår på stortromma til tider skriver nok helt sikkert en låt, og jeg er mer enn villig til å hjelpe med å skrive nye låter til supporterklubben. Jeg arrangerer og skriver låter frivillig for et kor her i Bergen, så for meg er dette noe jeg gjør på gøy.

Personlig vil jeg si at "I medgang og motgang" er en av de fineste låtene som er skrevet gjennom tidene. Både tekstmessig og naturligvis melodivalget. Og jeg vet at han koste seg med å skrive den låten, og nyter godt av all ros han har fått.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

Din far burde fått en utmerkelse!
Ett fantastisk eksempel til etterfølgelse.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by J I P »

Kan årsaken til at de yngre ikke vil være en del av DGH være at de ikke vil være Cheerleadere?

Tok et mediasøk på Den Gule Horde og fikk treff på denne artikkelen
Cheerleading er en sport som lager organiserte rutiner for å heie på idrettslag på kamper og/eller som en konkurransesport. En utøver av cheerleading er en cheerleader. Cheerleading ble først stort i Norge da Ada Krutnes tok dette til landet i 2000. Hun er i dag leder for det største Cheerleading-crewet i Norge - Den Gule Horde.
8)

Mange supportergrupperinger opplever at nye unge koster nødvendigvis ikke finner seg helt til rette sammen med den eldre garde. Det må jo sies at vi som var (og er) aktive fra 90-tallet nå har fått et alderstillegg og kanskje ikke er like spreke som før? Volummessig er nok pondusen på plass slik at stemmevolumet fremdeles bør holde - men har man orken til å stå, vifte med flagg, hoppe og synge kampen ut?

Ultras i den formen de beskriver i sine innlegg ser jeg ikke problemet med.
Bodø er heller ikke større enn at disse fort blir synlige og identifisert hvis det blir behov for det.

Ùltras som fraviker fra å følge reglementet med tanke på pyro er det værre med da det fort leder til bøter fra NFF. Imidlertid - med den liberaliseringen som nå har kommet på den fronten - så burde også en ny gruppering kunne forholde seg til det nåværende pyro reglementet.

Og videre - så lenge de holder seg til å være Ultras og ikke bikker over til Casuals, så OK.

Når det er sagt - ideelt sett bør supporterne stå samlet på stadion - slik de blir tvunget til på bortekamper - da det gir et bedre trøkk.
Men samtidig - f. eks. i Bergen - så har vel være tribuneseksjon sine egne gruppe som ikke nødvendigvis er med i Bataljonen?

Kanskje vil det bidra til bedre stemning på Aspmyra med to konkurerende ( og tre hvis vi inkluderer at det bør bli flere bortesupportere på myra neste år) i en periode - og så får man se etterhvert om denne nye grupperingen er liv laga.

Uansett er det spennende å se at opprykket også medfører en diskusjon om tribunelivet. Så får vi se om de blir integrert med DGH eller om de i første omgang velger å stå utenfor - slik Perraklanen gjorde i starten. Så får vi se om hele Aspmyra kan kaste sine hemninger og bidra til det trøkket som et superlag behøver.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
sjura ;)
Posts: 662
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:00 am
Location: Bodø

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by sjura ;) »

WTF :shock: ???? 1: Skulle ønske jeg kunne gjøre backflip med skru, men kan ikke skryte på meg det..
2: Har og kommer aldri til å drive med cheerleading om noen ikke skjønte at det der ikke er meg..
3: HVEM HAR STJÅLET IDENTITETEN MIN????? Finnes jo ikke flere Ada Krutnes jo...

Anyway.. En liten forklaring fra min side: Jeg har ingenting mot at noen ønsker å starte en egen supporterklubb. Vi ville absolutt ikke være første byen det skjer i. Ønsker jeg at de skal starte den? nei selvølgelig ikke. Ingenting hadde vært bedre enn å ha dem sammen med oss.. Noen er negative til at jeg har den meningen, men flere ville sett det som verre om jeg støtta det fullt ut og bad dem peise på. Det jeg i hovedsak reagerte på var navnevalg og måten de valgte å bruke våre sider for å promotere det. Man kan diskutere i det lange og det brede om hva man skal legge i det, men jeg tror og mener det vil være for demmes eget beste å velge et annet navn.. Jeg kjenner flere av disse gutta og VET de ikke er hooligans, men alle andre vet ikke det. Jeg har også snakket med han som la ut innlegget og fikk beskjed om at de faktisk ville stå på j-feltet men ville være uavhengige av DGH. Hvorfor fikk jeg aldri svar på.. Så da kan man jo begynne å lure litt. Jeg har også snakket med folk i Glimt om akkurat det siste, å dette er noe som kan være veldig uheldig for oss. Om, og jeg sier OM de skulle finne ut at de ville lage en tifo, fyre av bluss osv på J-feltet så er det DGH som ville sitte med den eventuelle boten fra NFF etterpå ettersom dette er et felt avholdt til den offisielle supporterklubben som er oss. Om de slenger opp en TIFO med et budskap vi ikke kan stå for eller er totalt uenige i, så er det fortsatt DGH som vil bli stemplet for det.. Håper dette forklarer situasjonen litt mer. Jeg har full forståelse for at noen er uenige og det er helt greit, men alle vil aldri være enig med meg, å det må jeg bare leve med :) Til syvende og sist vil vi alle bare DGH's beste tror jeg.
Ada
Den som gjør seg til kryp, kan ikke klage over å bli knust.
- Immanuel Kant -
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by mortsto »

https://www.facebook.com/pages/1916/397153097081236
Ser ut som Bodin Ultras ble til 1916
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Hvem er det egentlig som står bak dette? Er det bare noen gutteramper? Virker bare noe naivt å tro at man kan lage en supporterklubb ved å opprette en facebook-gruppe, og si at "vi skal lage liv". Greit å få likes på fb, litt verre å dra med seg folk på hver kamp, og få dem til å støtte opp.

Vet ikke jeg, men er noe barnslig over det å skryte på seg en klubb sånn out of the blue.
Una mas cerveza.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

Blir spennende å se DGHs motsvar.
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Glimt1916 »

Hvorfor så negative? De har jo til og med hørt på DGH og endret navnet. Alt som kan få opp stemninga på Aspmyra og som kan få engasjement rundt klubben ser jeg på som et bra tiltak :)
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Zero »

En del av mine kolleger vurderer sterkt og bli med i Bodin (Ultras?) de er IKKE med i DGH, jeg vil være der mine venner og kolleger er... bare ikke undervurder dem og tro at det er noen "gutteramper" (jeg vet ikke hvem dem er men mine kolleger er ikke unge gutteramper i hvertfall) jeg har et år på baken i DGH og føler på ingen måte at jeg ble ønsket velkommen. Måtte mase om info rundt medlemskort (dette burde vel bli sendt i posten? og har enda ikke fått etter en sesong)
Sånne småting kan fort bli avgjørende for sånne (nybynnere) som meg

BGFE!!! :glimt
Stian Sommerheim
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Hvorfor er det så mye vanskeligere å få dette til? Feks unummererte plasser på ståtribuna (les Perraklanen) og hele Facebook-gruppa kan stå samla om så var. Trenger ikke organiseres engang, annet enn at man skriver på gruppa at man samles på gamle ståtribunen forran Sparebank-tribuna.

Tror dette er akkurat måten å gjøre det på i 2013 for å lage liv.

Vet ikke om noen husker "Støttegruppe for kvinner som sliter med uønsket atferd ved egen omsorg"? Dette var jo noe tull Harald Eia og Bård Tufte Johansen sketsjet om i "Storbynatt". Den fikk fort mye oppmerksomhet på Facebook, og endte opp med et stort fakkeltog i Oslo.

Eksemplet viser hvor fort ting kan eskalere på Facebook, og at man ikke skal undervurdere effekten av oppfordring til å bidra på arrangementer på slike sosiale mediaer. Uten noen klikk som skal bestemme og organisere alt :)
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Novi wrote:Vet ikke jeg, men er noe barnslig over det å skryte på seg en klubb sånn out of the blue.
Er man først voksen når man registrerer seg som supporterklubb i Brønnøysundregisteret? Mitt eget Glimt i Steigen er en klubb vi har "skrytt på oss out of the blue", fullstendig uten planer om å samarbeide med NFF eller andre supporterklubber. Vi stiller på kamp fordi vi elsker Bodø/Glimt og lage liv på kampene. At det er barnslig får stå for din regning, jeg syns det er fantastisk når enda flere melder seg på for å lage stemning på Aspmyra og på bortekamper.

At de kutta ut Ultras-navnet fjernet den siste tvilen jeg hadde om at dette kan bli veldig bra! :klapp
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Snakker ikke om antall likes eller å få folk til å møtes én gang her. Det å opprettholde engasjement for å støtte Glimt gjennom tykt og tynt, dra igang stadion, stille med TIFO og flagg, osv, er noe HELT annet enn en kompis-gjeng som avtaler å stå ved siden av hverandre. Om de skulle klare å samle en gjeng som lager liv på Toyota er jo det selvsagt supert, men det undergraver ikke viktigheten av en godt organisert og velfungerende offisiell supporterklubb.

Så jeg er ikke negativ til folk som lager liv, men ser det som unødvendig og poste dette på DGHs sider, samt gå ut i media 4-5 mnd før man skal ut i kamp.
Una mas cerveza.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Cheese Smirnoff wrote:
Novi wrote:Vet ikke jeg, men er noe barnslig over det å skryte på seg en klubb sånn out of the blue.
Er man først voksen når man registrerer seg som supporterklubb i Brønnøysundregisteret? Mitt eget Glimt i Steigen er en klubb vi har "skrytt på oss out of the blue", fullstendig uten planer om å samarbeide med NFF eller andre supporterklubber. Vi stiller på kamp fordi vi elsker Bodø/Glimt og lage liv på kampene. At det er barnslig får stå for din regning, jeg syns det er fantastisk når enda flere melder seg på for å lage stemning på Aspmyra og på bortekamper.

At de kutta ut Ultras-navnet fjernet den siste tvilen jeg hadde om at dette kan bli veldig bra! :klapp
Men Glimt i Steigen gikk ikke til media og lanserte seg som en klubb som er for alle som ikke liker dagens alternativ 5 måneder før man i det hele tatt skal på kamp. Er en forskjell på en kompisgjeng som er ekstra engasjerte og en og annen gang drar med seg en tifo, og det å lansere at man skal lage en full-skala supporterklubb.
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Dette er en kompisgjeng som inviterer andre til å stå sammen med dem for å bidra med noe DGH ikke har klart å gjøre på mange år. Såvidt jeg forstår er det ingen medlemsavgift eller andre spesialavtaler med Bodø/Glimt inni bildet, så de har ingen forpliktelser eller noen som helst form for undergraving av DGH.

DGH har lagt seg på en linje som ikke passer for mange av de dypt engasjerte og eksentriske supporterne. Da må de forstå at disse søker til andre løsninger enn å legge seg under DGHs styre.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Novi wrote:S Det å opprettholde engasjement for å støtte Glimt gjennom tykt og tynt, dra igang stadion, stille med TIFO og flagg, osv, er noe HELT annet enn en kompis-gjeng som avtaler å stå ved siden av hverandre.
For det er dette DGH er veldig gode på? Ser ikke noe problem for en guttegjeng å utfordre DGH på disse punktene.
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

DGH får iallefall skjerpet seg.

Kan ikke se noe annet enn at dette er en sunn form for konkurranse iallefall.
Kritisk
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by J I P »

Ada skriver i sitt inlegg at 1916 vil stå sammen med DGH på J-feltet - og hvis da alle de som nå er medlem av 1916-gruppen på facebook faktisk kommer og står på J-feltet, da kan det bli en fantastisk gjeng neste år - uavhengig av hvilken gruppering de tilhører.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply