Den Gule Horde - 2015

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Den Gule Horde kan, nårtid som helst, kjøpe billetter til SKS tribunen :)
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Enig. Og det høres ikke bra ut fra noen av dem. Passer forøvrig med det totale publikumsoppmøtet og det som leveres på banen :)
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Skal jeg komme med ærlige tilbakemeldinger, så er det desverre ikke veldig mye positivt. Jeg har tidligere sagt at jeg ikke er fan av å kritisere de som faktisk er på kamp. Men hvis man skal sammenligne supporterklubbene, så er 1916 en god del hoder forran når det kommer til trøkk. Uten å ha noen sikre kilder så tror jeg Bodø/Glimt har færrest betalte supportere på hjemmekampene i Tippeligaen, bak Sogndal tilogmed. I god tråd med at hele Aspmyra er glissent, så er supporterfeltet vel så glissent. Jeg vet ikke hvordan kostnadene til DGH er, og jeg aner ikke noe rundt det som sto i avisene for litt siden, men jeg tenker at det finnes en god del tiltak som kan iverksettes for å få flere supportere.

Bodø/Glimt fortsetter med å legge ned alt for lite arbeid i å skape en fotballkultur, og de straffes. Nå har vi like lite tilskuere på kamp som når det var på sitt laveste i Adeccoligaen. Her er den største utfordringen.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Kesseboy »

Jeg lurer fortsatt på hvordan du mener at fotballklubben skal skape fotballkultur. Det meste av rammene rundt fotballen må etter mitt syn skapes av aktørene som ikke er i fotballen. Ellers får man utelukkende tivolisupportere á la amerikansk idrett. "Er det Sharks vi er i år? Nei, Dolphins? Whale? Nææ, husker ikke. DEEEFENSE! DEEEFENSE!"
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by liverglimt »

:lol:

Ja til 8000 amerikanske tivolisupportere på hver kamp!! :twisted:
@liverglimt
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Det kan jeg godt utdype meg om, så håper jeg bare alle skjønner hva jeg mener når jeg snakker om kultur. Bodø er en by med et samfunn. Denne byen (og forsåvidt områdene rundt) har ingen kultur som tilsier at den lokale toppfotballen er viktig for dem. Enten så eksisterer ikke fotballinteressen eller så er det fotballklubben som ikke er noe interessant. Svaret er uten å måtte vise til noe håndfast bevis at veldig mange interesserer seg for fotball. Hvordan ønsker Bodø/Glimt at denne gruppen skal utnytte sin tilværelse som fotballinteressert, framfor TV'n eller på stadion? Et mål burde være å skape såppas engasjement at man ikke har flere billetter igjen.

Så var det hva Bodø/Glimt kan gjøre midt i det hele. Det er jo en svært omfattende oppgave og vil derfor være en skrittvis endring, noe som betyr at man ikke vil se forandringen umiddelbart. Steg en burde være å la folk vite at det er kamp. I Bergen visste man med en gang at det var kamp, og slik lokker man tilskuere. Si meg, hva gjør egentlig Bodø/Glimt for at folk skal vite at det er kamp?

En annen ting er å skape en god atmosfære rundt deres produkt. Er det det nå? Svaret er nei. Det har jeg sagt før og jeg mener det fortsatt, når folk drar på fotballkamp så må de få oppleve noe mer enn bare en fotballkamp. Når jeg dro på Stabækkampen, så møtte jeg opp fem minutter før kampstart, hørte fanfaren utenfor stadion og satt i ro hele kampen. Pausen hadde ingen underholdning. Før kamp tror jeg ikke det var noen som laget trøkk på stadion. Det var ingenting som tilsa at jeg skulle komme litt tidligere på kamp for at jeg ikke skulle gå glipp av en viss ting. Det var ingenting som gjorde at jeg ble igjen etter kamp enten på byen på en pub eller utenfor stadion. Alle kommer og går rett hjem, de få som i det hele tatt kommer. At de nevnte tingene er problemet er ikke selvfølgelig, men problemet er at det er ingen ramme rundt kampen.

Bodø/Glimts promoteringsprosess er rimelig laber også. Det skal sies, den er milevis bedre enn den var for tre år siden, takket være journaliststudentene. Uten at jeg skal skryte på meg noe jeg ikke fortjener, så var det å samarbeide med studentene noe jeg faktisk tipset om for flere år siden. De har radioprogram som skaper lyttere, det lages intervjuer og reportasjer som gir nettsiden flere klikk. Jeg synes det kan gjøres enda mer, men alt kan ikke lempes på noen få studenter.

Det er mye Bodø/Glimt kan gjøre for å hjelpe Bodø til å bli en bedre fotballby. Tilværelsen som fotballinteressert i Bodø by ville vært langt bedre om det hadde vært engasjement rundt klubben i byen. Aalesund greide det, og da er det ingenting som tilsier at Bodø/Glimt ikke skal greie det. Folket skal føle at klubben er deres.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Bor ikke i Bodø, så kan ikke si noe om promotering etc. Men å si at folk er likegyldige til om vi har et lag i toppfotballen er feil. Folk er generelt langt mer interesserte i Bodø og omegn enn f eks i Kristiansand. At de samtidig er gniene og surmulne er nå så, men ikke likegyldne.

Til syvende å sist er det en fotballkamp som folk må bruke relativt mye penger på, og uansett hva som skjer rundt kamp må det som leveres være verdt pengene. Norsk fotball vil aldri bli en amerikansk sportsbegivenhet, for der snakker vi markedsbudsjett på en annen planet.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Jeg tror ikke penger er verst, men tid. Folk har det så himla travelt for tida. Er de heldige og har en fridag i helgene så skal den også fylles med masse utenom-arbeid gjøremål.
Førr Evig!
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Mariasha »

Det er selvfølgelig mye som spiller inn, men jeg tror absolutt ikke det hjelper at Glimts hjemmekamper i år har vært på følgende dager (i denne rekkefølgen):

Søndag
Søndag
Mandag
Torsdag
Lørdag
Tirsdag
Torsdag
Lørdag
Onsdag
Søndag

Det er liksom ikke lenger sånn at man kan planlegge å komme hjem fra hyttetur/gjøre seg ferdig med søndagstur eller middag litt tidligere på søndag for å rekke en Glimt-kamp, og dermed få med seg de fleste hjemmekampene. Det er egentlig ganske håpløst når man ser på den lista. Resten av sesongen er heldigvis noe bedre, med én lørdagskamp og resten på søndager.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Mariasha wrote: Resten av sesongen er heldigvis noe bedre, med én lørdagskamp og resten på søndager.
Sannhet med modifikasjoner. TV-kampene er kun satt opp til og med runde 22 (dvs ut august). Alle kampene i september og oktober står på søndag fordi de rett og slett ikke er fordelt utover dagene (enda).

Vi får håpe at vi får søndagskamper også runde 23-30 :)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Man skjønner at det er kritisk når Speaker under Stabæk-kampen ikke kunne fortelle når neste hjemmekamp var..
Førr Evig!
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Mariasha »

Aha, det forklarer den brå endringen, ja :) Ville ikke overrasket meg om det fortsatte i samme spor, og jeg skjønner godt at det er problematisk å komme seg på kamp på hverdager eller lørdag 15:30. På hverdager har unger treninger og diverse, og foreldrene har nettopp kommet fra jobb og skal fikse middag. Og lørdager kl. 15:30 er jo et ganske håpløst tidspunkt. I tillegg til at kampene er på håpløse tidspunkter, er det jo heller ikke på samme tidspunkt hver uke, så man må følge godt med for å få med seg når neste kamp er, og det må planlegges inn i resten av uka. Da blir fort noe som skal være gøy, bare stress, og veldig lett å nedprioritere.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Enig! Lørdag 15:30 må jo være det mest håpløse tidspunktet? Skjønner godt at det er lett å prioritere andre ting på dette klokkeslettet, spesielt fremfor å se et lag i kraftig motgang (kunne like gjerne skrevet dette på vegne av hele Bergen)..

Og vi i distriktene tjener ikke så godt med kamper på hverdager da det kan være problematisk å komme seg på kamp kl 19:00 mandag - fredag. Disse kampene kunne godt blitt flyttet til 20:00. Det hadde hjulpet veldig, spesielt for folk som bor her i Saltdal.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Kesseboy »

Noe annet -- jeg er usikker på hva Glimt skal forsøke å fylle pausen (og tida før og etter kampen) med for å gi folk flest merverdi. De fleste av de som er til stede er fornøyd med å bruke pausen på å stå i dokø/kioskkø eller bare stå og prate med sidemannen. Så hva skal til for å lokke folk til å bruke ~200 kroner på noe de ellers ville prioritert bort?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Undertøysreklame i pausen? ^^,

Sitter og ser Legia Warszawa - Celtic. Bra trøkk på tribuna! Noe som virker gjennomgående de gangene norske lag skal til Polen i europacupene. Nå er jo byene noe større enn de norske, men generelt virker det som om det er bra liv og masse trøkk. Til tross for at klubblagene (landslaget har hatt en oppsving) ikke er stort bedre enn de norske klubblagene.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Kesseboy »

Klart, nasjonalisme er jo en stemningsskapende ting å samles om :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Glimt1916 »

Du antyder vel ikke at de utrolig sympatiske Legia Warszawa-supporterne er litt høyrevridde?

Image

Image

Image

Image




http://www.uefa.org/disciplinary/news/n ... 80950.html

http://www.ctvnews.ca/sports/uefa-order ... -1.1461625
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Hehe såpass.. Men trøkk det lager dom!

Idag har 1916 og DGH hatt møte ang. samarbeid. For tidlig å si hva utfallet ble.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Kesseboy »

Glimt1916 wrote:Du antyder vel ikke at de utrolig sympatiske Legia Warszawa-supporterne er litt høyrevridde?
Ville aldri falt meg inn!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Ville Lehtinen »

Polske nazister! Hvis ikke det er en levende definisjon på historieløs dumskap...
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

DGH og 1916 skal stå sammen på J-feltet mot Ulf!
Blir bra å få de samlet, blir mer trøkk!
Bra DGH og 1916!
Nå er det bare å verve nye medlemmer! :)
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Egentlig veldig fornøyd med at 1916 var på J-feltet i går, fikk flashbacks til gode tider på J-feltet rundt 2006-09, ja til videre sammarbeid og forhåpentligvis en framtidig sammenslåing, så gjelder det bare å lære seg hverandres sanger :glimt
Positivitetsmafian
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg ser DGH melder on bunnskrapt kasse og trenger penger for å lage TIFOer. Hvordan er situasjonen i underslags-saken? Det ligger vel en del penger på vent der?

Syns forøvrig at DGH fremstår mye mer positivt under det nye styret. Det virker som en mer ydmyk og fremtidsrettet organisasjon nå enn det gjorde før. At 1916 blir invitert på J-feltet er vel et resultat av det. Så en liten applaus for det. :klapp
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Nå er siste hjemmekamp om litt over en uke. Hvordan planlegger DGH/1916 å takke for i år? :)
Sist kamp var det god stemning på J-feltet og dere fikk god konkurranse fra Bataljonen.

Har dere lagt dere noen tanker om neste år, hvordan få flere medlemmer, blir supporterklubbene slått sammen?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Zero »

Det eneste jeg vil si til siste kamp mot Viking: gi en blomst eller lignende til Indriði Sigurðsson for rask reaksjon da Badou gikk i bakken :LFC
Stian Sommerheim
Post Reply