Den Gule Horde - 2015

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

ingen87 wrote:
Novi wrote:S Det å opprettholde engasjement for å støtte Glimt gjennom tykt og tynt, dra igang stadion, stille med TIFO og flagg, osv, er noe HELT annet enn en kompis-gjeng som avtaler å stå ved siden av hverandre.
For det er dette DGH er veldig gode på? Ser ikke noe problem for en guttegjeng å utfordre DGH på disse punktene.
Nei, de har jo ikke vært det de siste par årene (noget i sammenheng med prestasjoner og spill i Adecco). Men DGH var absolutt en voksende og inkluderende klubb tidligere, og har alt grunnlag for å bli det igjen.

Føler jeg gjentar meg selv her, men poenget er altså at der hvor Perra-klanen dro på kamper, laget liv og skapte engasjement, går 1916 ut - 5 mnd før det skal spilles en kamp - og sier det er en klubb med "flere sanger, mer flagg og TIFO", altså i direkte motsvar til DGH. Siden man aldri har sette denne gruppen synge så mye som en Glimt-sang er oppslutningen rundt dem i større grad et signal på at DGH ikke har levert varene, enn at disse karene vil få noen særlig oppslutning. Type 'gresset er grønnere på andre siden'-greie. Syns altså at man bør 'walk the walk' før man 'talk the talk, skutteåsei.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Da er det bedre å legge seg på linja til DGH der 2014 enda ikke er nevnt??

Har meldt meg inn i "1916" sin lukkete gruppe for medlemmer, og kan meddele at det allerede er:
- 8 nye sanger klare for det nye året.
- Det er bestilt opp gensere, som alle er revet bort.
- Det er sendt ut mail til NFF om reglement på pyroteknikk!
- Det er utnevnt forsanger!
- Ordna trommesett og muligens lokala førr å øv inn nye sanga..

Såe; good luck DGH med å hold følge!

Menigmann vil ihvertfall se et helt annet trykk på Aspmyra i 2014 :)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Når det er sagt så håper jeg at DGH begynner å mobilisere snart de og!

Selv om det er 5 mnd igjen til sesongen starter!
Førr Evig!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Shredd »

Etter å ha sett litt på sida deres så har jeg tro på at det kan være sunt for DGH å få denne type konkurranse. Men jeg er småskeptisk til bruken av "ækte kjærlighet". Først og fremst fordi jeg synes Førr evig er bedre og mer noe eget for Glimt. Ækte kjærlighet spiller utentvil på Dortmunds Echte Liebe, og forsåvidt noe godset blant annet allerede har kopiert. Men det blir nå bare for å være pirkete egentlig :)

Nå det er sagt, hvis 1916 klarer å bli bare en prosent av det Südtribüne er på Westfalenstadion så blir det gøy på Aspmyra.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Ville Lehtinen »

Jeg trodde det spilte på Grandiosa :shock:
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Johansen »

Sir vel verken nei til Grandiosa eller god stemning!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Og der har de spikra stampub!

Tror jeg drømmer!

Alt som jeg har etterlyst hos DGH i to sesonger nå, har 1916 gjort i løpet av ei uke! :)
Førr Evig!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Hvilken pub ble det da?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Ville Lehtinen »

The Mouse and the Donkey.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Kafka
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by dalers »

Oj,her var det mye snadder å ta tak i for en gammel-dalers :lol: Føler for å kommentere det meste her inne av ris og ros og saklige/usaklige kommentarer. Spørs om ikke 1916 også bør få sin egen tråd her inne slik som de etter hvert fikk en egen facebookside? :wink:
Ser at Cheese Smirnoff(?) hyller Bodin ULTRAS! Det sier noe om naiviteten til navnet samt også kanskje utløp for frustrasjon over DGH. Nå skiftet de altså navn til 1916 etter at bl.a. undertegnede påpekte den lille bristen i navnevalget.
Når det kommer til frustrasjon rundt en supporterklubb så kan en gjøre flere ting: Stå utenfor/lage sitt eget ELLER hive seg med og prøve å ordne opp. Jeg var mildt sagt oppgitt over daværende supporterklubb i 2004 (tror de het DGH allerede da) og bestemte meg for å engasjere meg litt slik at det ble en klubb også JEG kunne være stolt av. Ingen av kompisene var særlig engasjert i samme spørsmål, men det fikk så være. Jeg skapte nye bekjentskaper og venner som jeg fortsatt har stor glede av.
Jeg liker engasjementet til 1916-gutta og håper de tar høyde for kostnader ved TIFO og annet utstyr. Lokaler er heller ikke lett å finne for store bannere (ala "JAN HALVOR med sin hær" som jeg antar er en av Nord-Norges største gjennom alle tider. Ser at DGH også får kritikk for manglende TIFO også dette året, så det er lett å finne negative ting med DGH. Ser den også jeg.
Hva sanger angår er det også en nøtt som jeg stadig sliter med. Vet ikke hvor mange sanger jeg har vært med å komponere/stjålet/laget selv, men det er ikke få. Dynamikken/prosessen rundt å få til en GOD tribunesang og hvordan innføre denne på feltet er komplisert. Mange ganger har det vært lettere i GLIS. Stå samlet? Buss før kamp? Hvem vet hvorfor? Men dette sitatet under meg MÅTTE jeg bare kommentere:
ingen87 wrote:Okei. Jeg har notert meg det ved flere anledninger. Jeg bruker som regel å stå midt på feltet (rett til venstre for inngangen), og hørt flere ganger at de bak meg (den anonyme delen) har prøvd å starte sanger, for så å fått kritiske kommentarer fra de lengre ned. Spesielt gamle sanger har det vært lite aksept for :/ Som sagt har dette vært bedre i år! Ja mange er med i starten av sangen, men jeg mener DGH drar samme sang alt for lenge. Husker ikke hvilken kamp i år, men da dro vi/dere/jeg samme sang fra kampen starta til tre min ut i kampen. Kan finne det ut for deg, for jeg husker hvilke kamper jeg var på J-feltet ;)

Mer variasjon, altså oftere sangbytter, gjør at folk ikke blir lei så fort :)
Hvis sangen bare varte i TRE minutter så er det MINSt tre minutter for lite ;) Kvaliteten på en god klack (som de sier i Sverige) er gode sanger som VARER og nettopp varighet har vært en mangelvare hos DGH. Ikke alltid, men for ofte. Se til England. Og den anonyme delen overfor inngangen til venstre for trappen er hvor JEG nå står. Starter sanger innimellom. Noen ganger henger folk seg på. Andre ganger synger jeg alene :lol: Flaut? Javisst. Men sabla moro de ganger jeg får folk med meg.

Jeg HÅPER fortsatt at 1916 kan finne sin plass på J-feltet. At de finner på nye sanger som er fengende som jeg kan hive meg med på. Har selv MANGE nye sanger på lur og gleder meg til 2014. Men jeg SER og FORSTÅR Ada Krutnes sitt poeng hvis 1916 skulle finne på noe som strider MOT NFF's regelverk (og jeg har forstått det dit hen at NFF bare kunne reise en mørk plass i følge noen av initiativtakerne til 1916?) så blir det DGH's problem.

DGH har vel ikke kickstartet neste sesong enda? Frivillighetsarbeid er pussig slikt. Kan ikke huske EN gang vi var tidlig på han før om årene. Noe blir en visst aldri bedre på. Kanskje lurt å vente til Glimt har begynt salget slik at en kan selge sesongkort sammen med medlemskap? Enig i at Glimt bør få ut fingern.

Stampub er aldri dumt. I Bodø har det vært prøvd med vekslende hell. Kanskje 1916 og DGH kan dra veksler på hverandre hva dette angår?

Jeg TROR at oppslutningen til 1916 er et slags opprør til DGH for en del. Det må det få lov til å være. Jeg håper 1916 innfrir forventningene. Perraklanen valgte i sin tid å gå sammen med Havørnan. Det er friskt og herlig med nytt blod og ungt engasjement. Dette ble oppstarten til en ny og bedre tid. Jeg synes personlig DGH har mye å være stolt av det siste 10-året. Nasjonale TIFO-priser, oppslag både i lokal og riksmedia både på godt og vondt, og en enorm eksplosiv oppslutning. En supporterklubb som KANSKJE t.o.m. kan hevde seg med 70-tallet? Jeg hadde ØNSKET at disse ildsjelgutta hadde ønsket å videreføre denne flotte nære og eldre historien til supporterklubben. Noe sier meg at de heller vil konkurrere med den. Kanskje ikke så dumt det heller hvis det kan få sovende DGH-medlemmer aktive igjen og jeg SYNES å se en motreaksjon til motreaksjonen allerede :)
Ellers så håper jeg ALLE her inne og på andre foraer gleder seg like mye til 2014 som meg. Og så håper jeg jo at jeg ser FLEST mulig av dere på J-feltet syngende, smilende og dansende, eller bare nytende god stemning, artige sanger og trivelige mennesker. GODT NYTT ELITESERIEÅR! :glimt
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

dalers wrote: Ser at Cheese Smirnoff(?) hyller Bodin ULTRAS! Det sier noe om naiviteten til navnet samt også kanskje utløp for frustrasjon over DGH. Nå skiftet de altså navn til 1916 etter at bl.a. undertegnede påpekte den lille bristen i navnevalget.
Høh? Jeg har ikke hyllet dem, jeg applauderte initiativet deres. Dessuten påpekte jeg også problematikken rundt deres opprinnelige navnevalg. Hvor kommer naivitet inn i bilde?

Ikke skjønner jeg hva kostnader for TIFO og lokale stort nok for å lage nordnorges største banner har med 1916s opplegg å gjøre. Det må da være bedre å ha tre små bannere hver kamp, enn èn stor annethvert år. Dessuten koster det mer innsats og engasjement enn penger å lage TIFO. Bare det at 1916 har flere likes på Facebook enn DGH sier vel at Horden har et imageproblem. Jeg tror ikke to supportergrupperinger vil overleve i lengden, hvem som sluker hvem vil vise seg, men Aspmyra og Glimt kommer til å tjene på det til slutt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

dalers wrote: Hvis sangen bare varte i TRE minutter så er det MINSt tre minutter for lite ;)
Du kan stå å synge "Bodøø gliimt e lage, shalalala" i tre minutt og du blir sabla lei. Tre minutt med samme strofa oppat og oppat og oppat, og påfølgende kjeft fra han tjommisen fremst på feltet fordi folk blir lei samme strofa..

Alle som jeg prater med sier "hvorfor ikke dra på årsmøtet og kuppe det?". Ja for årsmøtet til DGH blir sabla godt annonsert.. Man ser problematikken til DGH lett, det er overorganisert. Han og hun og den grupperingen får ansvar for ditt og datt, mens nå har 1916 uten et eneste planleggingsmøte / kick off for den saks skyld, organisert en hel masse før kommende sesong. Initiativtakerne skal i møte med Glimt over nyåret, og da regner jeg med mange av de formelle bitene vil ramle på plass :)

Jeg ser fram til en øl på Kafka med 200 stk fra 1916 før Bodø/Glimt - Ålesund :)
Førr Evig!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

Har stått med Red Army og sunget kicking a blue i 25 minutter i strekk om det er noen som mener det er kjedelig så tror jeg at det kanskje ikke ligger for dem å være supporter.

http://youtu.be/-VnAREKAns8
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Jeg heller mer mot det jeg PERSONLIG mener er kjedelige og dårlige supportersanger er kjipt å synge over lengre tid, mens gode sanger som kickin a blue er mer morsomt å synge lengre. Når jeg var på Old Trafford sang de "It's hard to believe it's not Scholes" i en halvtime. DET var kjedelig det. Den Gule Horde er for liten til å klare å holde trykket oppe i lengre tid.

Men jeg håper å høre noen gamle låter bli sunget på J-feltet i år. I tillegg håper jeg de skrinlegger en del nye låter for godt.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

Forresten så har man selvfølgelig tekst til kickn a blue melodien:

Vi sloss i sør Vi sloss i nord
Vi sloss der kor sossan bor
Alle forsvar lekk som ei sil
Men det vi liker best e å banke TIL
BANKE TIL, BANKE TIL
Det vi liker best e å banke TIL.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

MhepA wrote:Den Gule Horde er for liten til å klare å holde trykket oppe i lengre tid.
Nettopp. Ingen klarer fysisk å synge sammenhengende i 25 minutter, med unntak av profesjonelle sangere muligens. For å få folk til å synge må man ha en god variasjon av sanger, noen som er interessert i å synge gjennom hele kampen og vilje til å henge seg på når andre starter sanger. Spør GLIS hvordan man gjør det, for de vet det. Siste seriekamp mot Stabæk gikk vi igjennom gamle spillersanger, det førte både til god lyd og økt stemning. Problemene oppstår når folk begynner å ta jobben sin høytidelig, som for eksempel å klage på rene toner og tonehøyde. Ingen supportergjenger kan ha på seg at synger som Bodø Domkor.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

PEMA wrote:Har stått med Red Army og sunget kicking a blue i 25 minutter i strekk om det er noen som mener det er kjedelig så tror jeg at det kanskje ikke ligger for dem å være supporter.

http://youtu.be/-VnAREKAns8
Er vel en grunn til at jeg nå forlater DGH til fordel for 1916, endelig kan jeg være supporter igjen ;) Så kan Den Gule Horde synge shalallalala i 90 minutter for min del :P Muligens assistert med DGH's hjertebarn "we'll be coming down the road" innimellom :)
Jeg for min del vil synge mange forskjellige sanger, gjennom hele kampen, akkurat slik det fungerer med GLIS :) Har faktisk i inneværende sesong vært med å syngt "nr 1 e råstad" og Vegard Sannes sangen. Og jeg synes det var fantastisk morsomt. Hadde nok blitt kasta av J-feltet hadde man prøvd å dratt i gang noe sånt der :P Er sangen morsom / god nok kan man synge lenge. Vet ikke hvor lenge vi sang "Tromsø røkka ner" i Elverum, men vi fikk visstnok klager på det i ettertid (ref Bombadilla). Da var det gøy!

Bodø/Glimt e laget shalalala, er ikke gøy! Det er ikke en sang man synger i 3-5 minutter i strekk, for det synes jeg var gørr kjedelig. Og tydeligvis er det ganske mange andre som synes det ;)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

PEMA wrote:Har stått med Red Army
Anyhow; liker sammenlikningen din med Den Gule Horde ;) Hvis du mener det er sammenliknbart så får det stå på din regning :P Men ja min mening er at det er to ting av samma sak, stille i fjøset:)
Førr Evig!
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by PEMA »

Nå er nå jeg medlem av Glis og vi synger gjerne Vegard Sannes (3x)Randall Brenes og andre herlige gamle låter.
Vi begynnte med dette i Kongsvinger og det funker som litt avbrekk.
Red Army og GLIS- om alle tørr å synge så trenger ikke forskjellen være så stor, det blir jo akkurat som man bestemmer seg for å være. Men enig i at vi med fordel må være flere for å sammenligne med Red Army ;)

Stemmer at vi dro "vi skal vinne Adecco-Tromsø røkka ned" lenge på Elverum og på Hamar gikk " banke Ham Kam" lenge.
Er ikke det morro å klare å holde en låt i mange minutter Ingen87?
Så kan man løse opp med "baaare en Vegard Sandnes" inni mellom.
Hva var problemet iflg Boombadilla?
Vi må være forsiktige at vi ikke klager på ting som ikke er noe å klage på (ref DGH og deres reaksjoner hvis man synger noe som ikke "fiffen" synes er helt riktig)
I GLIS har vi til og med begynnt å synge "no ser eg atter" etter at det var noen som mente dette bar ulykke siden Glimt alltid slapp inn på etter at den ble sunget, men tidligere år så slapp vel glimt inn mål konstant så det ville vært stille på tribunen etterhvert om man skulle hengt seg opp i det.
Last edited by PEMA on Thu Dec 12, 2013 12:28 am, edited 1 time in total.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Jeg skriver jo at dersom innholdet er morsomt nok så er det gøy! Og jeg synes det var fantastisk gøy å synge "Tromsø røkka ner" på Elverum. Jeg synes også det er gøy når Sannes, Brenes og andre heltesanger dukker opp. Sånt skjer ikke på Aspmyra! I GLIS er det mye større variasjon i sangene, slik er det ikke på J-feltet, da blir det kjedelig med samme sang i 3 minutter, som i utgangspunktet er ganske kjedelig! Morsomste opplevelsen jeg har hatt på Myra de siste sesongene, var når vi sto og sang "For Hødd skal vinne cupen", etter at vi slo dem ifjor på Aspmyra, og de berga plassen på overtid pga andre resultater? Det var morsomt!

Jeg vet ikke hva problemet var ;) Hadde vel bare fått henvendelser om at vi syngte for lite om Glimt :p
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by J I P »

Søkefunksjonen på dette forumet er ganske bra nå og det er litt morsomt å se at en tilsvarende diskusjon var oppe i 2005. Den gang dukket ikke en ny supporterklubb opp - noe som ser ut til å skje foran 2014-sesongen.

Den som vil se litt tilbake kan lese i denne linken

Og Dalers skrev
Ellers så håper jeg ALLE her inne og på andre foraer gleder seg like mye til 2014 som meg. Og så håper jeg jo at jeg ser FLEST mulig av dere på J-feltet syngende, smilende og dansende, eller bare nytende god stemning, artige sanger og trivelige mennesker. GODT NYTT ELITESERIEÅR!

:glimt
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Boombadila »

Tilbakemeldingene vi fikk etter Elverumkampen var at enkelte mente at vi sang for mye om Tromsø, og for lite om eget lag.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Men så er det jo dessverre ikke hvert år Tromsø rykker ned heller.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Post Reply