Den Gule Horde - 2015

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Markedet bør ihvertfall være der. En supporterklubb med en entusiastisk og inkluderende kjerne, slik DGH var i 2006-2008, kan nok vokse seg ganske stor med tiden. Selv er jeg skeptisk til Ultras-navnet og hvordan slike grupperinger ofte utvikler seg, men dette kommer jo helt og holdent på hvem som leder klubben. Hvis de klarer å gjøre seg til en egen liten attraksjon på Aspmyra tror jeg det kommer til å føre til økt tilskuerantall i fremtida.

Godt tiltak! :glimt
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Ville Lehtinen »

Mere synging og TIFO, ja takk!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

DGH er allerede (!) ute og tar en form for avstand fra prosjektet deres.

https://www.facebook.com/dengulehorde/p ... 8386769407

Jeg er usikker på hvor lurt det er å nærmest stemple dette engasjementet som urokråker og lite familievennlig, for så å oppfordre dem til å bli en del av DGH. Vi har jo sett eksempler i DGH-tråder om engasjement som blir møtt med en kald skulder av dem, og det er vel kanskje derfor de har gått til det skrittet å stifte sin egen klubb. Jeg tror at gjengen som satser på heftig begeistring og engasjement har et større rekrutteringsgrunnlag enn dagens DGH, og det er jo en umiddelbar fare for en allerede tynnskrapt Horde.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by MhepA »

Ikke bra, Den Gule Horde begynner å miste tilliten hos medsupportere og det setter en i en svært kritisk situasjon. Isberget får jo så hatten passer av sine tidligere og nåværende medlemmer. Jeg håper at Den Gule Horde kan sette seg en misjon om at hele J-feltet skal være fylt opp. Da må man bare jobbe for akkurat det målet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Novi »

Hva er det for noe tull å annonsere at man lager en egen klubb? Vil man ha en egen gruppering, ja så stå samlet under kamp, og gi dere selv et navn om det er blindt nødvendig. Men å gå ut mot DGH slikt er bare tåpelig.

Enig i DGHs utspill her. Klubben må ha nok tro på seg selv og ikke skjelve i buksa av at en guttegjeng vil stå for seg selv.
Una mas cerveza.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Shredd »

Ønsker forsåvidt flere grupperinger velkommen, bare bra med flere supporterklubber. Da kan de gjerne stå å hause hverandre opp. Men må jo si meg enig i DGH i at navnevalget er litt lite gjennomtenkt.
Det kan lages mye morro på kamp av guttegjenger, vi hadde det sabla morsomt i Perraklanen.
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 237 times
Been thanked: 115 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Wendigo »

Jeg synes også at bruken av "ultras" er uheldig, og synes Ada får det klart frem hva som er problemet med det, UTEN å samtidig stemple noen.

Utover det er det bare kult at noen prøver å få til noe som skal skape ekstra liv på kampene.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Merker jeg er meget positiv til dette! DGH trenger konkurranse, akkurat slik Perraklanen "kuppa" Havørnan i si tid, kan Bodin Ultras nå ta over for å lage stemning på Aspmyra. I tillegg er det kult med Bodin navnet! Hva angår Ultras så vil aldri Ultras i Norge bli noen ekstremgruppering som det ofte er i utlandet!

Ja til Bodin Ultras! :) Joiner dere gjerne :)
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

Ultras i Rosenborg, Lillestrøm, Vålerenga og Brann har vel opparbeidet seg et frynsete rykte, så å reagere på navnet er helt naturlig i mine øyne. Grunntanken til Ultras er jo bare positiv, men de har en tradisjon for å tiltrekke seg ekstremister av forskjellig slag. Jeg syns dog at å "ta" denne gjengen bare på grunnlag av navnet, særlig når man ikke vet hvem det er engang, blir for dumt. Hvis ledelsen består av fornuftige og oppegående personer har jo ikke navnet noen betydning.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Føler jeg ikke er noe særlig for en ekstra supporterklubb i Bodø, i stede for å kaste bort tid å resureser på slikt hadde det heller vært ønskelig at dem hadde stilt opp med det som allerede eksisterer, hvor de er hjertelig velkommene, i stede for å være "for kule" for å stå sammen med DGH kunne dem stilt opp sammen med oss som er fra før å hauset supporterklubben opp til nye høyder.
I tillegg, å kalle seg Ultras er vel neppe særlig populært verken blandt Glimt eller NFF, så det blir vel litt skivebom der.
Frykter dette bare skaper mer splittelse, litt samme som jeg føler hver gang jeg går inn på forumet, hvor jeg nesten må lete for å finne et eneste godt ord om DGH.
Positivitetsmafian
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by FSHelgeland »

Jeg har ingenting i mot at vennegjenger ønsker å danne en "Supporterklubb" ala det vi så med Perraklanen. Det jeg ikke liker er at de går inn på DGH sin facebooksider for å kapre medlemmer. Det forteller meg vel egentlig at det er unge gutter som står bak dette og får meg til å tvile litt på seriøsiteten. De må gjerne danne denne gruppen, men de bør skjønne at det er uklokt å promotere seg selv og debattere inne på DGH sin Facebookside. Min anbefaling er at de trekker seg stille og rolig ut derfra, så får de heller kapre medlemmer ved å vises i bybildet som en gruppering som Glimts tilhengere ønsker å være en del av. For egen del så hadde jeg helst sett at de ble medlemmer av DGH og ble aktive ildsjeler der. DGH har tross alt et samarbeide med Glimt som fungerer og har gjort det over lang tid, det DGH mangler er flere ildsjeler som kan være med å drive aktiviteter i regi av supporterklubben. Ada som leder kan ikke stå for alt. Det trenges noen som kan drive en sanggruppe, det trenges noen som frivillig bidrar på stands rundt omkring, det trenges noen som brenner for og kan produsere tifoer. Slik sett er som sagt dette iniativet velkomment, men jeg fatter ikke å begriper hvorfor de ikke kan gjøre det i regi av DGH, med mindre de har andre motiver som også forklarer navnet Bodin Ultras, som hvert fall i mine ører har sterke politiske undertoner.
Tippeliga 2015
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Kanskje lettere å bruke tid og ressurser på noe "eget"?
Førr Evig!
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Mulig det, men tror likevel at det hadde vært bedre om flere drar det samme lasset, enn at alle trekker hvert sitt lass :tenk

Så har jeg et spørsmål også, hvor kommer egentlig splittelsen fra, da jeg var i min første runde med DGH fra 06-09 var posetiviteten rundt DGH stort sett posetiv her på forumet, mens etter jeg gjorde " comeback" i fjor føler jeg at nesten alt som skrives her på forumet er kritikk, kritikk og mer kritikk, hvor ble det av den posetive innstillingen å i stede gå over til ren syting? Syns det hele bare er trist.
Last edited by kimbo on Thu Nov 21, 2013 10:59 pm, edited 1 time in total.
Positivitetsmafian
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

DGH-styret bør vel kanskje spørre denne gjengen hvorfor DGH ikke er et alternativ for dem, for engasjementet i Bodø finnes tydeligvis. Det må jo være et kjempeproblem for en supporterklubb at engasjerte mennesker heller danner en egen klubb enn å bli medlem av den allerede eksisterende. Det samme ser vi jo skjer i Tromsø. Det blir skrevet i Facebook-posten fra DGH at de skal bli bedre enn noensinne i 2014, men blir det gjort noe konkret for å nå målet annet enn å klage på manglende engasjement?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5649
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

kimbo wrote:Mulig det, men tror likevel at det hadde vært bedre om flere drar det samme lasset, enn at alle trekker hvert sitt lass :tenk

Så har jeg et spørsmål også, hvor kommer egentlig splittelsen fra, da jeg var i min første runde med DGH fra 06-09 var posetiviteten rundt DGH stort sett posetiv her på forumet, mens etter jeg gjorde " comeback" i fjor føler jeg at nesten alt som skrives her på forumet er kritikk, kritikk og mer kritikk, hvor ble det av den posetive innstillingen å i stede gå over til ren syting? Syns det hele bare er trist.

Enkelt å svare på.

Det begynte med at de rømte til sitt eget forum og ble for god til å være her, istedet for å omfavne det desidert mest aktive supporterforum i fotball-norge.
Kritisk
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Ok, først av alt, jeg har nå sittet i styret i et år, og har personelig sendt melding til han som har publisert dette, uten å få svar på dette, samtidig har jeg aldri hørt noe som helst fra disse om å selv delta aktivt i DGH.
Og på spørsmålet å svare med kritikk for mangel på enasjement, så vil jeg tro at når, ta eks. her på forumet, man nesten ikke får annet enn kritikk, da blir man etterhvert direkte lei av å svare politisk korrekt og dermed blir svaret i en negativ tone.
Dette er min personelige mening og ikke en offentlig uttalelse fra styret.
Og forsåvidt så har jeg personelig aldri brukt det andre forumet, så hvordan bruken er av det kan jeg ikke si noe om.
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

DGH sier at de har en TIFO-gruppe? Hvor er den? Èn tifo gjennom sesongen, mot Sandefjord, som for ordens skyld var utrolig flott!

DGH sier at de har en sanggruppe? Når ble det sist laget en ny sang? Hvilke spillere i dagens stall har egen sang? Ja de synger på kamp, men de er så få at jeg tror at 5-6 ungdommer kan gjøre samme nytten!

DGH sier at de har mye å gjøre utenfor kamp? Bortsett fra stand på City Nord / Glasshuset, som egentlig ordner seg selv bare man har tp personer. Hva annet har DGH gjort?


En guttegjeng på fem-seks stk kunne fått til like mye i år som det DGH har fått til. Det som jeg antar tar tid det er organisering av billetter og kontakt med klubben. Trykket på stadion vil jeg tilegne 2-3 sentrale medlemmer i DGH, blant annet Perra som har hevet seg inn i debatten på DGH sine sider. Hadde de tre stykkene forlatt DGH til fordel for denne Bodin Ultras så skulle jeg likt å sett hvem som skulle holde oppe trykket i DGH under kamp? Igjen tror jeg at 4-5 stk kan få igang vel så mye liv på tribuna som det DGH har fått til. Det er bare å se på GLIS, her er det også 4-5 stk som er helt sentrale for å få igang a shitloads of sanger.
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5649
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

DGH får både ris og ros her inne. Rent konstruktivt vil jeg påstå.

Jeg synes DGH er en svak supporterklubb, både organisatorisk og lite engasjerende. Jeg mener ikke å være surmaga, men jeg vil bare påpeke at DGH som supporterklubb feiler i det meste når det kommer til engasjement rundt den jevne bodøværing for tiden.
Hvorfor?

Næh, det er vel kanskje slik, bare. Eller kan det være at synligheten er lav?

Stand og fotballpub. Viktige tiltak. Burde vært enkelt å ha et fast tilholdssted fire timer før kamp. La tradisjonen sette seg.

Aktivitet på nett. Dårlig. Svake skribenter som er langt fra noen ny vin innen skrivekunst. Skråstreken er rent faglig sett, veldig svak. Kåseri og sarkasme er en farlig øvelse hvis man ikke kan den.

Kurs hos han der Egon Holstad fra Fauske bør kanskje vurderes?
Evt. gjesteskribenter?

Konkurranser? Gratisbilletter? Hvor er driven?

Dette er ting jeg spør meg selv, om hvorfor det ikke er noe som skjer. Når svaret i hovedsak er "det er bare å gjøre en innsats", tror jeg DGH misforstår mine intensjoner.

Jeg kan godt være støttemedlem i et fungerende DGH, tilogmed ordne gode dealer på hotell i Trondheim og en flott reservasjon på brun pub foran neste års Lerkendal-oppgjør, men det er ikke intensjonen min med denne til dels negative vinklingen på DGH.

Min intensjon er å få dere som allerede er i styret til å se utenfor boksen.

Er det problem med å få et valgt styre til å drive dugnad?
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5649
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

Kimbo; du har fått svar på melding :) For en stund siden.
Kritisk
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by kimbo »

Om TIFO og sangruppa kan jeg ikke si noe ettersom jeg rett og slett ikke er særlig informert om dette, det jeg vet har jeg måtte spørre meg fram til, så jeg kan vel si at kommunikasjonen har vært litt av problemet til DGH i år, noe jeg har etterspurt, men i hovedsak har problemet vært mangel på ildsjeler og folk som kan ta i et tak, desverre.
Men selvsagt tar jeg det som står her til etteretning ettersom jeg ønsker DGH tilbake til gamle høyder.
Last edited by kimbo on Thu Nov 21, 2013 11:29 pm, edited 1 time in total.
Positivitetsmafian
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Det er nok et poeng. Spørsmålet er om ildsjelene strekker til? Siden de heller velger å starte egen supporterklubb?
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by Cheese Smirnoff »

kimbo wrote: Så har jeg et spørsmål også, hvor kommer egentlig splittelsen fra, da jeg var i min første runde med DGH fra 06-09 var posetiviteten rundt DGH stort sett posetiv her på forumet, mens etter jeg gjorde " comeback" i fjor føler jeg at nesten alt som skrives her på forumet er kritikk, kritikk og mer kritikk, hvor ble det av den posetive innstillingen å i stede gå over til ren syting? Syns det hele bare er trist.
For min del, og det samme sier andre, var at rundt 2008/2009 ble den indre kjernen av DGH mer og mer oppfattet utad som en lukket klikk. Selv opplevde jeg slengbemerkninger fra medsupportere fordi jeg dro igang sanger. Der det tidligere var slik at alle slang seg på den sangen som ble startet, uavhengig av hvem (slik det er i GLIS nå), så ble man isolert og uglesett hvis man startet opp en sang. Siden den tid har det gått i utforbakke for DGH, med bunnotering i år (?), og måten flere i DGH møter kritikk på gjør det ikke særlig bedre.

Supporterklubber handler i bunn og grunn om hvordan man har det sammen på kamp. Selv om jeg ikke er medlem av GLIS, og kjenner få av medlemmene, føler jeg meg som en del av gjengen når jeg er på kamp med dem. Det er den følelsen DGH må finne frem til, og jobbe med å tiltrekke seg de eksentriske og engasjerte, og faktisk gi dem plass og mulighet til å lage liv. Hvis ikke vil en ny supporterklubb gjøre det.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Enig med Cheese!

Prøv feks å starte opp "Ja kem e bæst - D e Bodø/Glimt".. Da kan jeg vedde underbuksa mi på at noen snur seg og protesterer på sangvalget. Har hørt det flere ganger på J-feltet. Noen protesterer på feil toneleie, mens faktisk noen har protestert på at den er gammel og kjedelig! Dette er reelt, men må nok 1-2 sesonger bak i tid. Har vært større takhøyde for sånt i år.
Førr Evig!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5649
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by poteten »

Ildsjeler er viktige. Og hvis de som sitter og styrer nå ikke er ildsjeler, men likevel ikke ønsker å gi andre sjansen, så blir det klikk-oppfatninger blant de som ikke er aktive.

Og det uroer meg selvsagt at det er slik angående sang på J-feltet.
Kritisk
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Den Gule Horde - 2014

Post by ingen87 »

Cheese Smirnoff wrote: Supporterklubber handler i bunn og grunn om hvordan man har det sammen på kamp. Selv om jeg ikke er medlem av GLIS, og kjenner få av medlemmene, føler jeg meg som en del av gjengen når jeg er på kamp med dem. Det er den følelsen DGH må finne frem til, og jobbe med å tiltrekke seg de eksentriske og engasjerte, og faktisk gi dem plass og mulighet til å lage liv. Hvis ikke vil en ny supporterklubb gjøre det.
SPOT ON! :idea:

Dette er det beste jeg har lest i diskusjonen! Slik var det når jeg ble medlem i DGH i 2006, sånn var det også i 2007 og 2008. Etter det følte jeg meg "alene" på J-feltet.
Førr Evig!
Post Reply