Forslagstråden - Supporterkoordinator

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by eidurgud »

I diskusjonen rundt Glimt i Tippeligaen 2016 biter jeg meg merke i følgende utsagn:
RaymondEngmark wrote:(...)Spent på hva premiumen kommer på, for å være helt ærlig - jeg bor 1 km unna Aspmyra, men opplegget rundt kamp der oppe er så dårlig at blir jeg en smule mindre patroitisk, så blir det TV for meg altså.
Jeg tviler ekstremt mye på at RE er den eneste som føler det på slik, så da tenkte jeg å spørre samtlige som leser her:

Hva mener dere bør gjøres for å bedre arrangementet? Hva kan gjøres bedre/anderledes? Er det noe som bør kuttes ut? Har du et forslg til noe som burde innføres? Intet forslag er for lite, og ingen endring er for små.

Bakgrunnen for at jeg spør er rollen jeg har som supporterkoordinator. Hvis det er noen som lurer på hva den rollen innebærer så er det kort fortalt et bindeledd mellom klubb og supportere, og er noe som faktisk er en del av lisenskravene - så samtlige klubber skal ha en slik. Det er ofte forkortet SK eller SLO (den engelske forkortelsen).

Planen er å ha et møte med Glimt rett etter nyttår. Kan ikke love at alle tips/forslag blir satt i verk, men skal ta med alle forlag som kommer inn til Glimt.

Har forresten lagt inn et forslag til prisene på sesongkort for 2016, så får tiden vise om det blir hørt.

Denne tråden burde vel egentlig være under "supporter", men har på følelsen at de fleste leser mest her, så håper tråden får ligge her.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by MhepA »

Jeg har tenkt det samme som RE i en veldig lang tid skal jeg være ærlig. Men har aldri gått så langt at jeg ikke drar på kamp når jeg har muligheten. Men hva kan forbedres? Hvor skal man begynne..


1. For det første er det jo årsaker som står utenfor enhver sin makt å gjennomføre som f.eks en mer kompakt og værvennlig stadion. Da vinner man en del folk som er skeptisk pga. værforhold osv. Samme med parkering og kollektivtrafikk til stadion.

2. Så til det som er litt mer gjennomførbart per dags dato. Enhver kamp skal være en liten fest for de forballinteresserte. Flesteparten forventer å være underholdt til enhver tid. Spesielt før og under kamp. Ordentlig pauseunderholdning, bedre system for servering, arrangementer før kamp (spesielt for barn). Gi oss som er på kamp noe som ikke de hjemme har. Skikkelige intervjuer før kamp og i pausen med trener og kaptein. Noe/Noen som piffer opp stemninga før kamp (savner Røsten). Tenk på det som klarer å skape stemning blant folk generelt. "Life is Life" og "Shalala" er ikke helt innafor lenger. Ta læring av hva andre klubber gjør, de som har suksess naturligvis.

3. Billettpriser! La oss heller selge ut stadion for 100kr billetten enn å selge 1/3 for 300kr.

4. Folk skriker vel mildt sagt etter et bedre billettsystem. Folk liker ikke å måtte stå 10 minutter i kø for å få billetten sin.

5. Aktiver delere og folk som er engasjerte. Få folk til å skrive om kampen, sørg for å nå ut til folket.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Er helt enig med Mhepa. Anngående å aktivere delere, vær tydelig med hasjtags, og gi en gulrot for hver kamp. Et supporterskjerf, en meny i kiosken - noe utenom billett som lokker folk til kamp. Får man mye trafikk i sosiale media og media - da er mye av jobben gjort.

Når det gjelder opplevelsen på stadion treffer Mhepa spikeren på hodet. En time før avspark bør det være et tilbud som får folk til å møte opp før. Det gir engasjement, men det gir også mersalg. Og tilbudet må være at et kaliber som er sånn at folk ønsker å få det med seg, ikke bare noe som om du er heldig kan konkurrere med mobilsurfingen til dem som uansett er der. Og det samme må være i pausen.

Intervjuer med tidligere spillere? Samarbeid med Studio Glimt? Oppvisningskamp med B laget mot en lokal motstander? Noe kult, og ikke noen av de ultraflaue forsøkene som har vært før med drill og dans. Det må være kvalitet, ikke noe som ser ut som ser ut som de kun er der fordi det er gratis. Også må det være fotballrelatert! Hva gjør de beste her?

Kø utenfor porten må bort. Og kiosken er et kapittel for seg selv. Vaflene legges i servietter som går i oppløsning, så blir nok fiber i den snacken. Og utvalget er værre enn kiosken på Misvær Camping på 90-tallet.

Er ikke så lett å knekke den koden, men Glimt må satse skikkelig der. Alt så langt har vært veldig half-ass.
Kristatistisk
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Glimtsupporter »

Jeg har vært på seminar med julian Jenkis (https://twitter.com/julianj1973) to år på rad. Han var markedsansvarlig i Cardiff, og president i Seervett FC i fjor, og blitt brukt som en ekspertise på dette med hvordan pleie sitt publikum.Spurte han faktisk i vår om han har blitt kontaktet av fotballklubber i Norge,men det er han ikke. Men han har blitt kontaktet av noen svenske klubber.
Her er ett intervju med han for de som er interessert: https://www.youtube.com/watch?v=MVdv6fiHhPk

Hans budskap er egentlig veldig tydelig: når vi drar på kamp så drar vi ikke bare for å se på 22 spillere i 90 minutter, men vi drar på stadion for å få oss en opplevelse. og vi drar dit for å oppleve noe sammen med en kompis, pappa eller sønn, og få en OPPLEVELSE.
Og det er her jeg tror det butter i mot for Bodø/Glimt (og andre norske klubber), hvordan kan vi skape opplevelser. Vi aner ikke. Vi prøver med korps i pausen, en kraftfull stemme som hjelper oss med kamprop, men klubbene aner egentlig ikke hvordan de skal gjøre det.

Mitt råd er: ta kontakt med Julian Jenkins (jeg har mailadressen hans hvis dere er interesser, og han har sagt han gjerne deler sine erfaringer med Norge). Eller andre dyktige folk på dette med å skape opplevelser. Hva skal til? Popcorn, musikk, det å bli sett, komme nærmere spillere? Jeg vet ikke. Men jeg vet at det er noen som er flinke på det.... Og jeg tror at folk er ute etter mer enn det som skjer på banene blant 22 spillere i 90 minutter.

Bare som en liten fun fact: Jeg og min gjeng har hatt sesongkort på Aspmyra i 18 sammenhengende år nå. Og jeg tror de ikke aner hvem vi er. Eller at vi finnes. Ikke at jeg er ute etter noe spesielt,men det kunne kanskje være en av de tingene som gjorde at vi tenkte før jul etter snart 20 år, skal vi kjøpe eller ikke kjøpe sesongkort: Jøss, de vet at vi er her, de tar oss ikke for gitt.....

Vel vel, uansett kjøper jeg nok sesongkort til neste år, men dette er faktisk noe jeg brenner for. Få mer opplevelse, og med det kommer engasjement.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

RaymondEngmark wrote:Alt så langt har vært veldig half-ass.
Amen!
Dette gjelder hele opplegget rundt Glimt, ikke bare arrangementet på Aspmyra.

Er det slik at Glimt har fått på plass en permanent storskjerm? Da åpner det seg mange spennende muligheter i retning det RaymondEngmark og Mhepa foreslår. Selv frykter jeg skjermen kommer på 10 min før avspark, med presentasjon av lagoppstilling. Glimt er veldig fokusert på at folk skal få vite lagoppstilling. De opplyser om det to - tre ganger på høytaleranlegget, de deler ut flygeark, og de prøvde seg ifjor på ei klein greie der 11 supporterne sprang ut med flagg til posisjonen til den aktuelle spilleren. Men hvor aktuelt er dette egentlig? Tipper at over halvparten av de som er på kamp har allerede fått med seg lagoppstillingen på sosiale medier, twitter eller internett i god tid før presentasjon på Aspmyra?


Også veldig enig ang. drill og dans. Det er jo ikke dette fotballinteresserte oppsøker fotballarrangement for å se? Går selvfølgelig an å supplere drill og dans sammen med noe annet, men kan ikke være det eneste tilbudet.

Og vaflene.. ja.. Husker de reklamerte med at de hadde kjøpt inn flere vaffeljern før en av fjorårets kamper. Samme kamp fikk jeg ei vaffel som så ut som ei kongle. Jeg synes de kunne hadd et eller annet i kioskene som faktisk var litt mettende, ikke så fristende å kjøpe tre pølser.

Vi er forespeilet et bedre billettsystem, måtte innkjøringa gå smertefritt. Meeen ser for meg 5 hjemmekamper med kaos og rot.

Jeg som bor i Saltdal kjenner også veldig på det "åpningssitatet" i tråden. For et par år siden ville jeg ikke tenkt før jeg hadde satt meg i bilen og kjørt utover til Bodø. Nå er det litt sånn at jeg tygger på det fra kamp til kamp. Ender fremdeles med at jeg drar på kamp, men i vår når JHH kom med "det er ikke disse kampene vi er nødt til å vinne" må jeg innrømme at jeg hadde 5-6 hjemmekamper med tørke. Gikk blant annet glipp av seieren mot RBK :(
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by liverglimt »

Jeg var i Bodø 4 måneder i sommer. Var ikke på en eneste kamp. Hvorfor? Bla JHHs negativitet om målet, 3 lag bak oss. For 10 år siden hadde jeg tatt fly for å se en spesiell kamp. I løpet av nesten 15 år på Østlandet så har jeg sett Glimt på stadioner jeg knapt trodde fans. Det skal litt til for p holde en supporter aktiv hele livet. De som klarer det imponerer meg.

Ser kamper på TV, det holder. Frister lite å stå i søringskulavind for å se på ett lag som knapt vil prøve å spille fotball.
@liverglimt
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by mortsto »

Det er mulig jeg er en sær supporter, men for min egen del:
1. Hadde jeg bodd i ok avstand fra Aspmyra hadde jeg aldri i verden sett hjemmekampene på TV. Da må det være noe helt betydningsløst kombinert med ekstremvær.
2. Jeg er ikke interessert i å komme en time før kamp. Å komme like før kampstart og dra like etter at spillerne har takka supporterne, er den opplevelsen jeg er ute etter. Hvis det er finvær og det skjer noe helt spesielt, så kan jeg kanskje komme før, men på jevnlig basis? Nei.

-Få opp stemninga med stands og show i byen og på City Nord dagen før. Få sponsorer og samarbeidspartnere til å heise gule flagg helgene det spilles hjemme. Folk skal merke at Glimt spiller.
-Det skal være enkelt å komme seg til/fra. Parkering, busser, kjøp av billetter, mm.
-Barn i en viss alder kommer gratis inn. Det skaper nye supportere, og kidsa kan mase på sine foresatte om å ta dem med.
-Spillerne bør brukes på fotballskoler og stunts hele sesongen. Glimt bør også gjennomføre x antall show/treningskamper i Nordland. Det er helt latterlig at TIL har fått lov å gjøre dette uten konkurranse, sånn at ungdom på Rognan eller Mo blir TIL-supportere.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

In all fairness har jo Glimt stilt opp på diverse fotballskoler og arrangement rundt i fylket gjennom flere år nå. Ser ikke at TIL har fått gjøre dette uten konkurranse.

For øvrig er jeg i samme sekken som mortsto, jeg vil gjerne komme tett opp til kampstart og dra ganske kjapt etter kampslutt. Og jeg tror kanskje Glimts problem ligger her -- av 3000 tilskuere er kanskje en tredjedel sånn som meg og mortsto. Da er det kanskje ikke nok tilskuere til overs til å gjøre alle de andre tiltakene verdt det. Spørsmålet blir da: Vil sånne tiltak få det til å komme flere?

Jeg bor jo en knapp kilometer fra Aspmyra, og drar på alle kampene jeg kan -- men det betyr ikke at kampene prioriteres foran unger og familie.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by J I P »

Gratulerer med jobben som Supporterkoordinator - Eidurgud.

Gjelder jobben da både hjemme og bortekamper eller bare hjemmekampene?
Og ved arrangementer I Bodø - bare for hjemmelag eller også for bortelag?

En ting jeg tror er fornuftig er at du deltar på Norsk SupporterAllianse sitt supporterseminar neste år.

Videre, så regner jeg med at du allerede har kontakt med alle Glimts supporterklubber?

Du har jo tidligere nevnt hvordan billettkjøpet kan gjøres raskere I billettluken, og det innspillet regner jeg med at du tar med videre til Glimt.

Kontaktinformasjon til deg bør jo også være tilgjengelig på Glimt.no - hvis det ikke allerede ligger der.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by mortsto »

Kesseboy wrote:In all fairness har jo Glimt stilt opp på diverse fotballskoler og arrangement rundt i fylket gjennom flere år nå. Ser ikke at TIL har fått gjøre dette uten konkurranse.
Hadde en anelse om at jeg uttalte meg på et noe sviktende grunnlag her. Men husker Trond Sollied prioriterte dette veldig da han var trener. Så jeg tror dette var mye bedre før.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by eidurgud »

Skal lese gjennom alt som er skrevet, vil bare komme med en kjapp kommentar til JIP;

Jeg har vært i kontakt med GLIS ved én anledning i sesongen 2016, husker ikke til hvilken kamp det gjaldt - ellers har jeg videresendt kontaktinfo til de SK'ene som har spurt når det har vært kamper på Østlandet. Vi har vært to som har delt på det denne sesongen, så jeg har ikke hatt ansvaret for hver kamp.

Kommer med mer info senere, er på jobb nå.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

mortsto wrote: Jeg er ikke interessert i å komme en time før kamp. Å komme like før kampstart og dra like etter at spillerne har takka supporterne, er den opplevelsen jeg er ute etter. Hvis det er finvær og det skjer noe helt spesielt, så kan jeg kanskje komme før, men på jevnlig basis? Nei.
Det vil jo alle i utgangspunktet. Men for det første er det ikke realistisk pga kø. For det andre så hvorfor skulle du ville noe annet, man står jo stort sett å ser tomt ut i luften og fryser frem til kampen begynner. Du har ingen grunn til å ville komme før, utenom den nevnte køen.

Når jeg har sett TV kamper med Glimt oppigjennom årene har jeg alltid vært veldig gira på å få med meg sendingen før kampen. Få høre Bengt Eriksens analyse av pasningene til Runar Berg og løpene til Trond Olsen. Intervjuer med trenerne hva de tenkte om kampen. Intervju med noen av spillerne.

Noe sånt burde Glimt jobbe med å gjenskape. Det må være en pakke som fenger, og som er ekslusiv for å møte opp på stadion. Å få alle en time før kamp inn på stadion er veldig urealistisk, men en halvtime før er fult mulig. Men da flytter man også køen litt, så en del vil nok da komme opptil en time før - og da må dem ha et tilbud. Jeg er en halvtime før kamp og bruker den tiden på å bli kald og taste på mobilen stort sett.

Og får man folk en halvtime før kampstart på tribunen så blir det mersalg i kioskene. Og får man hevet tilbudet på den siden, så blir mersalget enda større.

De minnene jeg sitter igjen med fra de siste 25 årene på Aspmyra er at de som får bruke banen i pausen ofte fremstår som psykisk utvitklingshemmede som man gir mulighetene i solidaritet, for jeg blir stort sett så flau f.eks dansere med så manglende koordinasjonsevner at det siste jeg vil er å se på banen.

Siden vi har fått storskjerm så hvorfor ikke bruke AN i større grad som en del av sponsoratet. Live med kamera, gå inn i garderoben, få tips i fra Knut Eide, få i gang en diskusjon med Arild Berg, så inspill fra tribunene på SMS.

Uansett hva som skjer må det gjennomføres 100% proft, og ikke bare prøve i det små for å se om det kan funke, også fase det ut over 5 kamper. Kan man se til England? Kan man se til NFL, NBA og NHL hvor jeg har inntrykket det skjer masse før og under kamp?

Også har jo jeg fremdeles en fanesak om å flytte halve sesongen inn i Nordlandshallen. Nå har vel NFF lukket den døra gang på gang, men når dem gjør det nord for polarsirkelen, så får dem slutte å whine over sviktende tilskuertall. Sitte dønn stille i 2 timer med null grader og frisk bris, det er sabla kaldt. Sitter der i scooterklær og fryser. Tror det hadde fristet lang mer med Nordlandshallen i April. Husker dette fra 92 (og 93?), i Nordlandshallen blir det akustikk og resonans og kjempestemning. NH har også makskapasitet til 5500, så hva er problemet?
Kristatistisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5565
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by poteten »

Blir du flau av psykisk utviklingshemmede?
Kritisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Nei, men blir flau når voksne mennesker har så dårlig selvinnsikt at dem fremstår som det
Kristatistisk
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

RaymondEngmark wrote: Tror det hadde fristet lang mer med Nordlandshallen i April. Husker dette fra 92 (og 93?), i Nordlandshallen blir det akustikk og resonans og kjempestemning. NH har også makskapasitet til 5500, så hva er problemet?
I tillegg er det langt lettere både med tanke på parkeringsmuligheter og mulighet for å ta kollektivtransport. Matta er vel mer eller mindre den samme? Garderobefasilitetene må da være bra nok? Og kapasiteten er mer enn god nok i forhold til hvor mange tilskuere vi har på Aspmyra i mars, april, oktober og november. Kunne nesten steng av den ene langsida og likevel hatt plass til de som trosser nordvesten på Myra..
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by eidurgud »

Jeg tok bort det første punktet ditt, MhepA, for det er ikke noe vi får gjort noe med - selv om jeg er helt enig. Kan prøve å svare litt på de andre punktene:
MhepA wrote:2. Så til det som er litt mer gjennomførbart per dags dato. Enhver kamp skal være en liten fest for de forballinteresserte. Flesteparten forventer å være underholdt til enhver tid. Spesielt før og under kamp. Ordentlig pauseunderholdning, bedre system for servering, arrangementer før kamp (spesielt for barn). Gi oss som er på kamp noe som ikke de hjemme har. Skikkelige intervjuer før kamp og i pausen med trener og kaptein. Noe/Noen som piffer opp stemninga før kamp (savner Røsten). Tenk på det som klarer å skape stemning blant folk generelt. "Life is Life" og "Shalala" er ikke helt innafor lenger. Ta læring av hva andre klubber gjør, de som har suksess naturligvis.

3. Billettpriser! La oss heller selge ut stadion for 100kr billetten enn å selge 1/3 for 300kr.

4. Folk skriker vel mildt sagt etter et bedre billettsystem. Folk liker ikke å måtte stå 10 minutter i kø for å få billetten sin.

5. Aktiver delere og folk som er engasjerte. Få folk til å skrive om kampen, sørg for å nå ut til folket.

2. Nå har ikke jeg vært på så mange Tippeligastadioner, men er det normen å ha underholdning både før kamp og i pausen? Hvilken type pauseunderholdning? Når det gjelder intervjuer blir det nok mulig å få noe til som kan vises før kamp, men reaksjoner underveis (i pausen) blir nok umulig. Trener og spillere har neppe tid til å stille opp på noe slik underveis, men kan ta med videre punktet om intervju som kan vises på storskjermen før kamp. Noterer også at sangvalgene burde revurderes.

3. Helt enig! Dette har jeg allerede videreformidlet til klubben.

4. Nytt billettsystem kommer på plass nå i vinter. Det blir ikke fra iTicket slik jeg har skjønt det.

5. Her trenger jeg en forklaring. Aktivere delere? Mener ikke være frekk, jeg skjønner rett og slett ikke hva det betyr.


- Å inngå et samarbeid med StudioGlimt er et godt tips, definitivt.
- Utvalget i kiosken kan definitivt forbedres. Kiosken på bortefeltet på Aker Stadion har bedre utvalg enn kioskene på Aspmyra.
- Tar med meg tipset om Jenkis, Glimtsupporter! Høres spennende ut. (Og jeg er sikker på at de har bitt seg merke i navnene deres ihvertfall - selv om de kanskje ikkje ville kjent dere igjen på gata)
-Storskjermen skal være på plass, den er det ihvertfall til seriestart. Skal forhøre meg litt om hva de tenker rundt bruken av den.
- Stands og annen aktivitet helga det er hjemmekamp er noe jeg mener er helt avgjørende for å øke entusiasmen, tar det helt klart med videre.
- Nå er det vel slik at de som er under 16 kommer gratis inn på SB1- og SKStribunen, skal høre om de fortsetter med den ordningen.


Har lest gjennom alle innleggene nå, og det er helt klart mye bra som nevnes. Har prøvd å "svare" litt her, men finner du ikke ditt tips kommentert så betyr det ikke at jeg ikke har sett det.

Kom gjerne med flere tips, gjerne konkrete ting som er relativt lett å gjennomføre. Alle kan vel være enig at det er bedre å sitte i Nordlandshallen i april og november enn på Aspmyra, men det er ikke noe vi får gjort noe med så lenge stadion er i såpass ok stand som den tross alt er.
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by SH »

Hvis man lurer på hvorfor ikke det er flere kvinner på Aspmyra kan man bare ta seg en tur på toalettfasilitetene bak NordMegler. Det finnes en egen kategori toaletter hvor det er så skittent og ekkelt at man blir MER skitten av å vaske hendene enn å la være. Her faller NordMegler-toalettene inn.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by liverglimt »

Delere oppfatter jeg som sosiale mediedelere. Fb, Twitter, Instagram etc
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

eidurgud wrote: Nå har ikke jeg vært på så mange Tippeligastadioner, men er det normen å ha underholdning både før kamp og i pausen? Hvilken type pauseunderholdning? Når det gjelder intervjuer blir det nok mulig å få noe til som kan vises før kamp, men reaksjoner underveis (i pausen) blir nok umulig. Trener og spillere har neppe tid til å stille opp på noe slik underveis, men kan ta med videre punktet om intervju som kan vises på storskjermen før kamp. .

Ikke akkurat Tippeligastadion, men var på en del kamper i Fredrikstad mens jeg studerte på Ås. De var tidlig ute med storskjerm, og de har / hadde (?) mye innhold på storskjermen. Feks så hadde de intervjuer med trener før kamp og assistent i pausen, samt fast innslag med Dagfinn Enerly. Helt overbevist om at Glimt kan få til dette også. Trenger ikke nødvendigvis være en assistent, men noen som kjenner Glimt godt - feks Berg-brødrene i samarbeid med StudioGlimt? De viste også kavalkader med FFK-scoringer på storskjermen, og en fast kavalkade til "For Fredrikstad". Dette er enkle ting som hvem som helst med storskjerm får til :) Jeg ser for meg en flott kavalkade under "Barndomsminne fra Nordland" med tidligere Glimt-scoringer og flotte naturbilder :) :glimt

Men hvordan er betongen på Sparebank-tribuna? Mener det har vært snakk om å rive den nærmest så lenge jeg har vært Glimt-supporter. Jeg vil ha ny tribune nærmere matta og tette hjørner mot kortsiden i vest. Hvordan står de "prosjektene" idag?
Førr Evig!
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 64 times
Been thanked: 35 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Mariasha »

Under VIF - Glimt på Ullevaal, var det pauseunderholdning i form av en konkurranse der tre stk deltok for å vinne, tja, lurer på om det var tur med danskebåten og noe annet. Her kan jo premiene være alt fra billetter til neste kamp eller noe annet fotball/Glimt-relatert til større ting, det er vel nesten mindre viktig. Konkurransen gikk ut på at det var merket opp tre områder på banen, og så skulle man velge seg ut ett av de og prøve å sparke ballen slik at den stoppet på det feltet. Ganske standard greie, som jeg innbiller meg at har vært gjennomført i en annen form på Aspmyra tidligere, men kan ikke huske å ha sett noe sånt på lenge i Bodø. Det var også prating med noen VIF-relaterte folk på banen og storskjerm i pausen. Det trenger jo ikke nødvendigvis være bare spillere eller trenere som har noe interessant å si.

Ser folk nevner at ting som dans og drill ikke er så relevant, og det er for så vidt sant, men pauseunderholdning fra turngruppe med trampett for mange år siden, mener jeg ble tatt godt i mot?

For egen del vet jeg ikke helt om sånne ting på kamp ville vært tungen på vektskålen som gjorde at jeg dro på kamp eller ikke. Med unntak av billettpriser og et basisnivå på fasilitetene, så er det andre ting som heller spiller inn, men vil tro situasjonen er forskjellig for mange andre.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Når SNN billettene gikk til 175 kr gikk dem over en grense for meg, det burde absolutt være mulig å se Glimt for 150 kroner mens man sitter i ly for været, som veldig veldig ofte er dårlig.

Denne pauseunderholdningen med å trekke deltagere fra tribunen fungerer dårlig. Da får man stort sett engasjert 3 av 3000 stykker, de andre engasjerer seg ikke i veldig stor grad. Løsningen er å bruke sosiale media og lignende. Jobber med reklame selv, og litt mot PR byråer, og de er veldig aktuelt med deling. Det er troverdig reklame. Dagens Glimtfølelse f.eks. Noe subjektivt, og gi en premie. Tagg med #glimtkamp f.eks.

Intervjuer i pausen bør kunne gå fint. Neppe mulig å få til noe med førsteelver og trener, men man har keepertrener, benken, resten av stallen, ledelsen i klubben etc. Jeg vet ikke hvor mange som ser på StudioGlimt, men det er mange nok til at AN orker å drive på med det. Personlig syntes jeg det er veldig interessant, og får med meg hver sending. Jeg er veldig for at StudioGlimt kjører sending en time før kampstart og meninger i pausen, helst eksklusivt på Aspmyra, men AN vil nok samsende bak betalingsmuren. Så kjører dem også et rent webshow en time etter kampslutt på nett.

Jeg ville brutt det ned i to hovedgrupper:

1. Hvordan forbedre opplevelsen for dem som kommer på kamp
2. Hvordan få flere på kamp

Når det gjelder den første er jo den sportslige kvaliteten noe som er hovedfokus fra før. Hva med alt rundt. Kaldt og vått er første problem, men det er også vanskelig å gjøre noe med. Da er stikkordene underholdning og opplevelse. Selv den mest tafatte festivalen får til noe skikkelig grillmat. Kan Glimt inngå et samarbeide med Lundal, samtidig som dem videreutvikler samarbeidet med Laks. Grillet burger fra Lundal selger dem ikke noen andre plasser i landet, og samtidig muligheten for en liten Suishi boks fra Laks hadde vært gull. Jeg ønsker meg også tilbake de vandrende selgerne med kaffen fra Kjeldsberg. Legg på aktuell og interessant underholdning før kamp og i pausen så begynner det å ligne på noe. Men her er det jævlig viktig med kvalitet på det som gjøres. Ikke det at produksjonen må være helt sinnsyk, men det må være et godt forberedt innhold som funker. Tror denne storskjermen blir helt avgjørende. Tenk på bare det at de kan ta med kamera og mic blandt publikum og spørre dem noen spørsmål, hvor kult er ikke det? I tillegg sier jeg nok en gang fotballrelatert underholdning på banen. Står litt fast her, men lek med ball tror jeg vil slå godt an. Max har jo kjørt dette hvordan bli god med Ødegaard. Hva med noe lignende med noen av de unge Glimtspillerne og B-lags treneren. Kunne det vært noe som tente de yngre supporterne.

Det å få flere på kamp opplever jeg som en todelt problemstilling. Jeg har mange kompiser som akkurat ikke drar på Aspmyra, og grunnen er som regel en av to. Det ene er at de har kampen i TV pakken sin, og de foretrekker å se den hjemme i varmen med litt snacks. Den kan kun løses ved å gjøre opplevelsen på stadion bedre, man må få en opplevelse her man ikke får på TV. Så kan man argumentere med samhold og stemning, men den kjøper ikke alle. Tross alt er det jo et smartere valg på alle måter å se kampen på TV pr nå.

Det siste er jo at tippeligaen konkurrerer med Engelsk fotball. Her tror jeg ikke Glimt kan gjøre særlig mye selv, men hvem vet. For når mine kompiser sier "vi skal vinne ligaen", så snakker dem ikke om Glimt, men om LFC, ManU eller Chelsea. Det har jeg aldri forstått, fordi "vi" er ikke scousere, vi er nordleninger. Men realiteten er annerledes for folk flest. Kanskje kan Glimt trylle frem et engasjement, Aalesund har klart det før. Men i hovedsak syntes jeg NFF gjør en tafatt jobb som gjør at TL konkurrerer mot PL. Andre tidspunkt er stikkordet mener jeg.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

Lundal er vel uaktuell så lenge Gilde er sponsor :wink:

Når det gjelder innslag på storskjerm, så er det vel ikke mangel på folk som kan stille opp foran kamera, men hvordan er det med de bak kamera? Hvor krevende er produksjonen? Går det å gjennomføre det slik at det i det minste ser profesjonelt ut, med det Glimt har av oppnåelige ressurser?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Er Gilde sponsor? :P Ikke alt man får med seg altså, ikke den mest fremtredende reklamen - men da lar vi Gilde kjøre på da.

En slik produksjon er nok ikke noe Glimt kan håndtere, og det er derfor viktig at AN kommer inn på en slik måte at begge kan høste fruktene.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

Er det ikke "pølser fra Gilde, kaffe fra Chaquah (?), brus fra Ringnes" eller noe sånt regla går?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by bjornage »

eidurgud wrote: 4. Nytt billettsystem kommer på plass nå i vinter. Det blir ikke fra iTicket slik jeg har skjønt det.
Takk og lov. Håpløst og utdatert system, og oppleves som et hinder. Håper det blir ebillett eller noen med tilsvarende velfungerende løsning.
Post Reply