Forslagstråden - Supporterkoordinator

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Shredd »

Hvem er gode på dette i Tippeligaen?
Ser man utover landegrensene er det jo Tyskland og England som er virkelig gode på dette. Italia til dels, men der foregår det meste prekamp på supporteres initiativ på utsiden av stadion. I Spania, Frankrike og Nederland opplever jeg prekamp stemningen på stadion som tilnærmet ett ikke tema, basert på mine egne erfaringer i hvert fall.

Så er det lett å trekke slutningen mot alkohol, da de har barer på stadion både i England og Tyskland.
Men jeg tror man kunne ha vært flinkere på å samarbeide med næringslivet og utesteder/kafeer i sentrum. Var for noen år tilbake på kamp i Bremen, da jeg bodde bare noen timer unna mens jeg studerte i Nederland. Dro alene over og kjøpte billett på stadion 5 timer før kamp. Da begynte alle kafeer/barer i nærheten å rigge til boder/stands og bord på fortauene med grilling og enkel servering først og fremst. Få til noe slikt i sommermnd, slik at folk og familier kan samles før kamp og gå opp felles til Aspmyra. Ha egne billettselgere som oppsøker avtalte steder før kamp for å selge billetter. Bør jo være et + både for Glimt og næringslivet i sentrum.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

RaymondEngmark wrote: Denne pauseunderholdningen med å trekke deltagere fra tribunen fungerer dårlig. Da får man stort sett engasjert 3 av 3000 stykker, de andre engasjerer seg ikke i veldig stor grad. Løsningen er å bruke sosiale media og lignende. Jobber med reklame selv, og litt mot PR byråer, og de er veldig aktuelt med deling. Det er troverdig reklame. Dagens Glimtfølelse f.eks. Noe subjektivt, og gi en premie. Tagg med #glimtkamp f.eks.
.
På Sarpsborg stadion gjorde de en greie med å trekke ned 10-15 (husker ikke helt antallet) tilskuere fra tribunen, i en slags "sparke ballen fra midbanen om å komme nærmest målstreken"-konkurranse. Der alle sparket på tur og orden fra midtbanen for å komme nærmest målstreken. I seg selv kanskje ikke verdens største underholdningsverdi, men jeg opplevde at mange ble sittende for å se denne konkurransen. Av 15 stykker på Aspmyra så er det trolig at mange kjenner én av de vedkommende.

Er enig med deg at dette er litt tafatt, men det er NOE og slik jeg opplevde det så var det faktisk litt spenning rundt det. På Aspmyra er det ingenting, bortsett fra spenninga om at vannsprederne kan være stilt inn mot Diadora-tribuna.

BHK har/hadde stor suksess med sin frisbeekonkurranse (20,- pr frisbee, nummerert, om å komme nærmest midtbanen). Med dagens discgolf-miljø i Bodø kunne kanskje dette vært mulig også på en fotballbane (20,- pr frisbee, nærmest midtbanen). Enkel greie som fort kunne gitt litt mer-inntekt. Likevel er det kanskje et stykke fra dette til "kvalitetsproduktet" som du etterspør, og som også jeg savner.
Førr Evig!
Rodriques2
Posts: 540
Joined: Tue Mar 09, 2004 3:19 pm
Location: Leiden, Nederland

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Rodriques2 »

Shredd, av nysgjerrighet: Hvor i Nederland? Tar selv master ved Leiden Universiteit.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Her har jo vært sånne konkurranser på Aspmyra flere ganger. Det har vært å treffe midtsirkelen, lengst utspark, straffe mot reservekeeperen etc. Å se en voksen dame kommer på banen og straffesparket såvidt rekker frem til Kolstad, og han leverer Hotell Cæsar skuespill og kaster seg feil vei. Ikke noe som får meg på kamp.

Forsåvidt ikke et dumt forslag med å få hele byen med på noe, men tror nok Glimt må bygge veien før dem går den, tror ikke så mange steder ønsker å kaste penger i den retningen som det er i dag. De kunne derimot invitert bedriftene til å ha boder på Aspmyra, noe ala folk og fisk.
Kristatistisk
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

OG! Nå har jeg ikke vært på Lerkendal på 4-5 år, men på sendingene før TV kamp så virker det som om RBK har knekt koden. Masse engasjerte folk som er veldig tidlig ute til kamp. Og de har jo også fått riktig næringsliv inn på Lerkendal, f.eks er vel Peppes der som folk drar på før kampstart?

Kanskje noen som bor i Trondheim kan gi en update?
Kristatistisk
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Knuta »

Jeg går ikke på kamp for å se på fjollete pause underholdning eller forsøk på sirkus. Jeg går på kamp for å se god fotball og en spennende kamp, samt at det finnes en storskjerm som viser noen repriser. At det i tillegg er en intim og god stadion er et stort pluss. Det er det siste som mangler i Bodø, samt at man må triple antall inngangsluker så køproblematikken forsvinner for godt.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

RaymondEngmark wrote:Her har jo vært sånne konkurranser på Aspmyra flere ganger. Det har vært å treffe midtsirkelen, lengst utspark, straffe mot reservekeeperen etc. Å se en voksen dame kommer på banen og straffesparket såvidt rekker frem til Kolstad, og han leverer Hotell Cæsar skuespill og kaster seg feil vei. Ikke noe som får meg på kamp.
Enig i dette, men som regel har de plukket ut én av 2000 tilskuere. Jeg mener at dersom dette skulle skape interesse må langt flere trekkes ut og konkurransen / premiene må være mer spennende ikke en fruktkurv fra Bama. Det funket i Sarpsborg.

Synes problematikken med kø er fryktelig opphauset. Tror aldri jeg har stått i kø ved inngangslukene. Noen få ganger stått i billettkø, men aldri over 5 min. De siste to sesongene har jeg ikke stått i kø ved en eneste anledning, og jeg kjøper som regel alltid billettene på kamp. Eneste plassen det er skikkelig kø er i salgsbodene, og salgsbodene leverer kjipe produkter. Her har Glimt lang vei å gå, i forhold til de stadionene jeg har vært på ellers i landet.

For å triple antall inngangsluker så må man også ha langt flere frivillige. Vet ikke hvor lett dette er å få tak i på en søndags ettermiddag i Norge anno 2015?

Alle er på kamp for å se fotball. Storskjerm tror jeg er underordnet for de fleste. Kan likevel dette være en viktig nøkkel for å trekke et par hundre ekstra for hver hjemmekamp?

Tror det er viktig at man spør de som "nesten" drar på kamp. Hvorfor blir de hjemme? Pris? Storskjerm? Bedriten pauseunderholdning? Kø? Kombinasjonen? Ingen av disse er avgjørende for min tilstedeværelse i alle fall. En trener som sier "dette er ikke kamper som vi skal vinne" derimot, fikk meg til å holde meg unna Aspmyra ei god stund.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

Ikke riktig tråd for akkurat dette argumentet, men det som ingen87 er innepå i siste avsnitt: Jeg tror markedet for "nesten-tilskuere" er metta fordi det er så mye, så lett tilgjengelig TV-sport, og fotball spesielt. Det kan ikke Glimt gjøre all verden med.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by eidurgud »

Veldig mange gode innspill, håper enda flere kommer på banen med sine meninger :D

Har snakket litt med Glimt i dag, de håper å få på plass nytt billettsystem denne uka - men kunne ikke love noe. Møtet blir rundt månedskiftet januar/februar siden det avvikles ferie i disse tider, så det er enda god tid til å komme med innspill og tips.

Kan høre litt med de andre SK'ene hva som skjer på de forskjellige arenaene, og da spesielt med RBK sin.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Kesseboy wrote:Ikke riktig tråd for akkurat dette argumentet, men det som ingen87 er innepå i siste avsnitt: Jeg tror markedet for "nesten-tilskuere" er metta fordi det er så mye, så lett tilgjengelig TV-sport, og fotball spesielt. Det kan ikke Glimt gjøre all verden med.
Mulig du har rett, men en sånn passiv instilling kan ikke Glimt tillate seg å ha i allefall. Det er ingen tvil om at Glimt underpresterer hva det kommer til å trekke tilskuere til Aspmyra. Det er kanskje den ting Glimt gjør aller dårligst.

Primært sett har Knuta rett, man drar stort sett på Glimtkamper for å se god fotball. Men så er det mange sekundære ting som kan trekke ekstra tilskuere, kanskje spesielt i form av familie og venner til dem som allerede går på kamp. Det å ha et godt tilbud før kampstart kan løse køproblematikken alene, selv om jeg er veldig for å få gjort noe drastisk med billettsalget. For øvrig rart ingen har laget en "parkeringsbillettautomat" til fotballkamper enda. Og hva det gjelder fjollete pauseunderholdning tror jeg ingen vil ha det. En pauseunderholdning som blir en forlengelse av fotballopplevelsen derimot.
ingen87 wrote:Synes problematikken med kø er fryktelig opphauset.
Fryktelig uenig. Nå skal ikke jeg skyte på meg å være tålmodig, men det er sikkert flere som meg. Jeg har i alle fall mange ganger stått i den billettkøen og ristet av sinne fordi det tar 25 minutter å betjene 40 stykker. Jeg blir faktisk sint av å tenke på det nå, tro om Shell/Rema/Narvesen hadde fungert sånn! Og mange ganger har det gjort at jeg går glipp av avspark, og da er allerede kampen litt ødelagt. (og for ikke å snakke om en kamp mot Odd for en del år siden hvor Odd tok ledelsen før jeg kom meg på plass, og jeg trodde det ble uavgjort helt til jeg kom hjem)
ingen87 wrote:Enig i dette, men som regel har de plukket ut én av 2000 tilskuere.
Tror det var 3 eller 5 stykker de plukket ut. Husker jeg ikke var særlig interessert, og husker folk rundt meg mer eller mindre snudde ryggen til. Og det er noen år siden, før diverse apper kom på mobilen.
ingen87 wrote:Storskjerm tror jeg er underordnet for de fleste.
Det er det ikke for meg. Det er en av fordelene med å se kampen hjemme på TV, man får se reprisen om øynene var på feil plass når det skjedde noe viktig.
Kristatistisk
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

Nå kommer heldigvis storskjermen så forhåpentligvis slipper man den diskusjonen, og jeg er veldig glad for at den er kommet på plass da det åpner opp for både repriser under kampen, men også pre-match og pauseinnhold. Likevel synes jeg det er et tynt argument for å heller se kampen hjemme, ja det er en fordel, men nekter å tro at det er tungen i vektskålen for de som ikke kommer på Aspmyra.

Vi har ulike erfaringer med billettkjøp. Jeg har som sagt aldri erfart det du beskriver. Kun èn gang denne sesongen har jeg kommet for sent til avspark men det var helt og holdent min egen skyld (og litt Mona mi på City Nord som brukte over en halvtime på å lage mat før kamp). Vi får krysse fingrene for at nytt billettsystem gjør dette mer smidig, mindre kø og mindre sure miner. Det er forståelig at folk holder seg unna Myra med slike erfaringer som du har gjort.

Jeg tror heller ikke det er mulig å få alle interessert i de ulike pauseaktivitetene. Var heller ikke spesielt engasjert når dette stuntet var pauseunderholdning på Aspmyra, men jeg skisserer opplevelser fra Sarpsborg stadion i vår der dette engasjerte publikum.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by mortsto »

Tror storskjermen kan brukes til å "ta tempen" før kamp med intervjuer, synsing og annen underholdning, og dermed gjøre det noe mer interessant å komme før. Ellers er jeg spent på hva konkret folk ønsker seg av show for å komme tidligere. Konseptet "tante tar straffespark" er allerede sablet ned. Noen som vil ha Bodø dans og drill tilbake? Vil minikonsert med Støver skolekorps eller Terje Berg dra ekstra folk når det sludder sidelengs? Ikke meningen å være negativ, men hva er realistisk å få til samtidig som det drar folk?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Boombadila »

Pauseshow? At alle de som er negative til glimt blir satt til å lage noe konkret som drar folk. Passende oppgave det spør du meg.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

For å gjenta meg selv; det må nesten være fotballrelatert. Hva om Dans og Drill kom på scena i kinoen før den nyeste James Bond filmen skulle begynne, da ville du nok tenkt "what the fuck", så hvorfor skal de være på Aspmyra. Går ut i fra de fleste her som følger det engelske laget sitt, både før kamp og i pausen interessert følger med på sendingen. Eller slår dere på TVn først ved kampstart? Er det bare meg?
mortsto wrote:Ikke meningen å være negativ, men hva er realistisk å få til samtidig som det drar folk?
Syntes en god produksjon på storskjerm er særdeles realistisk. Men det må være profesjonelt. Kan ikke sende Jonas Kolstad rundt med en iPhone og lage tullevideoer da. Og AN har øvelse igjennom direktesendt fotball, og studioglimt - og de trenger definitivt mer øvelse. En vinn-vinn situasjon for samarbeidspartnere som de jo er.
ingen87 wrote:Likevel synes jeg det er et tynt argument for å heller se kampen hjemme, ja det er en fordel, men nekter å tro at det er tungen i vektskålen for de som ikke kommer på Aspmyra.
"Build it and they will come" - Produktene på XXL hadde vært like billige og like bra om de hadde utsalg i et kaldlager, men det gjør dem ikke - fordi det handler om å gi kunden en god totalopplevelse. Og der er Glimt ikke flinke nok. Se selger definitivt fra et kaldlager. Og alle skjønner jo at det beste Glimt kan gjøre er å bygge tak over Aspmyra (hørte jeg Nordlandshallen?), hente toppspillere og vinne tippeligaen 2016. Men jeg kommer ikke til å holde pusten i vente på det. De løsningene som jeg har skissert så langt bør kunne la seg løse igjennom aktiv bruk av samarbeidspartnere, som vil få mye mer eksponering, samt tilgang på materiale selv også. Vinn vinn situasjoner som bør koste veldig lite. Må huske på at vi har noen journaliststudenter som kjører sending på Radio 3 også, som trolig gjerne kunne vært brukt i denne settingen.
Kristatistisk
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

Er enig i at vi prater om en totalpakke. Ingen av de enkeltforslagene som har vært nevnt er "store nok" til å velte vektskåla (i mine øyne), men sammen gjør de nok det for veldig mange.

Etter jeg fikk samboer ble det plutselig ikke så populært å se 1 time med pre-sending og 1 time med post-sending :P Får klare meg med kampen..

For min del liker jeg å dra på Myra i god stund før kamp, kanskje ikke like aktuelt nå som jeg bor i Saltdal da blir plutselig kampdagen fryktelig lang. Jeg gjorde ikke dette for å få analysene og vurderingene, men prater fotball med likesinnede folk, ser på oppvarming (ja jeg er ganske håpløst.. river meg i håret pga dårlige skudd på oppvarming?). Når jeg flytta sørover var det ikke uvanlig at GLIS møttes 2-3 timer før bussen gikk til bortestadionene. Det var også en del av det sosiale. Å betale store beløp for å komme seg til Gjemselund er egentlig ganske håpløst. Fasilitetene på bortetribuna var kaffe på termos og et dass bak ei furu ute i skogen. Ingen storskjerm var der heller. Glimt tapte begge kampene jeg så på Gjemselund, den ene 4-1, likevel var jeg helt ok fornøyd med dagen da jeg kom hjem.

Husker når jeg var liten; det vrimlet med folk nedenfor Nord-Megler som sto å pratet kjenning. Facebook har nok ødelagt den delen av "stadionopplevelsen".
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

RaymondEngmark wrote: "Build it and they will come" - Produktene på XXL hadde vært like billige og like bra om de hadde utsalg i et kaldlager, men det gjør dem ikke - fordi det handler om å gi kunden en god totalopplevelse.
XXL er kjent for flust av egenproduserte dårlige produkter, dårlig service og tungvint butikk. Ofte sitter man igjen med en dårlig totalopplevelse. Det samme ser man hos IKEA og Elkjøp. Likevel strømmer folk til nettopp disse kjedene. Det er vel kun pris som er avgjørende. Jeg er sikker på at nye CITY NORD kunne stått uten tak og folk ville strømmet dit de første ukene likevel.
Last edited by ingen87 on Wed Dec 16, 2015 2:24 pm, edited 1 time in total.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

Det er jo andre som kan dette mye bedre enn meg, men jeg prøver meg på noen synspunkter likevel.

Problemet med sammenlikninga med XXL er at folk ikke drar på XXL for å bli verken varma opp eller underholdt. Folk som drar på XXL har allerede en grunn til å dra dit; enten skal de ha noe, eller så er de lokka dit av reklame. Og så er det så klart i XXLs (eller Ikeas eller Ekjøps eller hva som helst) interesse å by på en opplevelse som gjør at vedkommende blir en kunde og har lyst til å bli det igjen. Men når det gjelder kjøp av produkter er folk notorisk illojale, de går som oftest dit prisen er lavest. Når det gjelder opplevelser og underholdning er jo det en helt anna sak.

Som jeg prøvde å pirke litt i lenger opp, så er problemet til Glimt i denne underholdningssammenhengen at det i utgangspunktet ikke er forferdelig mange tilskuere å ta av, og de som er der har motstridende interesser. Hvis målet er 5000 tilskuere i snitt pr. kamp, så er det fortsatt for lite til å rettferdiggjøre et tiltak som bare treffer en tredjedel av publikum. Hadde man hatt 60 000 på tribuna hadde saken vært litt annerledes.

La oss gjøre en liten og overfladisk sosiologisk analyse. Tenk på en skala som går fra "kommer aldri uansett hva de finner på" til "kommer uansett". På den skalaen kan vi kanskje tenke oss tre "erketyper" tilskuere: Forbrukerne, magnetene og svermerne.

:!: Forbrukerne kommer på kampdag hvis totalpakka som tilbys er opplevelsesmessig fristende. Fotballen er ren underholdning, som alt anna. Kan komme på nytt hvis prisen er lav nok sett i forhold til kvaliteten på spillet, hvis pauseshowet er bra nok, hvis handlegata før kamp gir god nok følelse, osv. osv, men alt i alt er det samme for dem om det spilles fotball eller polo. Drar på kampdag hvis det passer seg sånn.
:!: Magnetene trekkes lett til kampdag, men fratstøtes like lett. Magnetene kommer når klubben gjør det bra, og kommer ikke når klubben ikke gjør det bra. Lojaliteten ligger kanskje mer hos byen/lokalmijløet, og når laget gjør det bra vil de gjerne delta i en positiv "vi"-opplevelse. Et bra pauseshow og fin storskjerm gjør det mer sannsynlig at de kommer tilbake, men overstyrer ikke betydninga av lagets resultater. Er betinget villig til å prioritere kampdag.
:!: Svermerne har følelser for klubben mer enn noe annet, og kommer på kampdag for å se klubben spille fotball og lite annet. Tivolisupportere, dans&drill og annet show henvises til som vissvass som faktisk reduserer verdien av opplevelsen. Prioriterer kampdag foran mange andre ting.

Problemet til ethvert merke/firma er å skape forbrukerlojalitet, og det blir spesielt vanskelig når forbrukerne har motstridende interesser. For mange vil det ikke hjelpe om Coldplay er husband og om alle sitteplassene er stresslesser med egne varmelamper, fordi det er fortsatt ikke godt nok til å forsvare en tur på stygge Aspmyra i lille Bodø. Skal Glimt appellere til disse? Og sånn går nå dansen -- enten må jo klubben legge seg på et minste felles multiplum og kjøre en slags OneCall-variant: "Fotball, bare ... fotball". Eller så må man prøve å være underholdningssyndikat, og konkurrere med BHK, TV, kino og familieliv. Da bør man vel vite hvilken gruppe man retter seg inn mot, og kjøre hardt på denne? For jeg er ikke sikker på at man kan treffe mange nok, godt nok, til å fylle Aspmyra fra gang til gang -- hvis man ikke begynner å bli et topplag.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Garrincha »

Vet at dette er innlysende og at det kommer til å ta lang tid før det blir noe av, men det Glimt trenger, det er en varm station. Mange andre ting selvsagt kan gjøres bedre, men vi må jo være ærlige på at minst halve sesongen så er det jo jævlig kaldt på Myra.

Og siden man da får sett kampen på TV eller nett så tror jeg mange velger sofaen pga stadionfasilitetene. Fint at Aspmyra får storskjerm nå og håper de virkelig tar den i bruk til mer enn repriser, men det gjør ikke det mindre hustrig.

Ellers så er vel Aafks situasjon en idè å studere, jevnstor by med Bodø, og selv om de har hatt nedgang i 2015 så har de fremdeles 7000 i snitt. Hva er det de gjør, bortsett fra mer moderne stadion?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by RaymondEngmark »

Hadde ikke drømt om at sammenligningen min med XXL skulle tas så bokstavlig :shock:
Det jeg mente med det er at enhver konkurranseutsatt aktivitet, om det er fotball eller varesalg, kan ikke neglisjere det som er rundt selve hovedproduktet. Glimt lever av å selge fotballopplevelser, men dem kan ikke neglisjere totalopplevelsen i form av kø, mat, tidspunkt, oppvarming, pauseunderholdning +++

Analysen til Kesseboy har nok en del elementer av sannhet. Men som Garrincha sier, kan Aafk kan Bodø/Glimt. Sånn er det bare. Nå var jo Aafk et lite mirakel, men det er ingen grunn til at ikke Glimt skal kunne få det til. (Vi har pratet om dette før, og ja det er noen andre rammer i Aalesund, men det kan fremdeles sammenlignes) Og at det er mulig i Bodø har jo forsåvidt BHK bevist. Og vi har jo en "Stadion" med tak over. Det er helt utrolig at NFF ikke forstår klimaforskjellen i mellom Bodø og Kristiansand. Dem skal ha folk på kamp i minusgrader, ikke skal dem selge øl, dem skal konkurrere med kamptidspunktene i fra andre store ligaer ... dem kunne begynt der før de leide inn nederlendere til millioner.
Kristatistisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by Kesseboy »

Innbiller meg at AaFK har vært kjent for å "dope" tilskuertallet med utstrakt tildeling av gratisbilletter til sponsorer, skoler osv. Vet ikke om det er noe sannhet i det (og i så fall noe Glimt kan ta etter?). Men vi har hatt diskusjonen før -- Ålesund er en jamnstor by med Bodø, men tilfanget av folk i nærområdet er bortimot dobbelt så stort, om jeg ikke husker feil.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by J I P »

Vel. om ikke AAFK gjør det, så må man kunne si at Molde sitt prosjekt Tilhørlighet - "doper" sesongkortsalget i allefall
http://www.moldefk.no/what-is-project-belongs
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by ingen87 »

Grunnen til at jeg tok XXL-eksemplet bokstavlig er for at det etterspørres totalopplevelser. Der er kanskje XXL en av de verste på markedet.

Og jeg er ikke helt ferdig med XXL
" Folk som drar på XXL har allerede en grunn til å dra dit; enten skal de ha noe, eller så er de lokka dit av reklame."
Slik føler jeg det er på Aspmyra
De første drar på Aspmyra for å se kamp. De vil være der uansett, ihvertfall nesten uansett, til tross for at man må stå i kø for ei lunken pølse og går glipp av reprisene.
Den andre gruppa. De som blir lokka til XXL pga reklame: Reklame.. Der er Glimt dårligst i klassen! Det finnes folk innen 500 meter fra Aspmyra som ikke vet at kampene til Glimt er flyttet fra søndag 18:00 til lørdag 15:45 (ufyselig påfunn, men det er en annen diskusjon).
Førr Evig!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by FSHelgeland »

XXL, har vel ikke så mye her å gjøre men likevel når vi nå er i gang. Jeg drar innimellom på XXL. Hvorfor? Jo fordi der jeg har vært så har de bra utvalg, hyggelige priser og kunnskapsrik betjening. De gangene jeg har vært der og handlet (8-10 ganger) så har jeg blitt flott ivaretatt alle gangene. De få gangene jeg er på Aspmyra så er man der i hovedsak på grunn av kampen, men jeg synes jo det er ille at man ikke skal kunne gå å bruke noen kroner i pausen, fordi hvis man gjør det så rekker man ikke andre omgang. Skulle man være så uheldig og måtte gjøre sitt fornødne i pausen også... Ja altså, det mangler noe på totalopplevelsen. Det går på service, fasiliteter, pauseunderholdning, rett og slett de små ting som gir en bedre totalopplevelse.
Tippeliga 2015
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by MhepA »

liverglimt wrote:Delere oppfatter jeg som sosiale mediedelere. Fb, Twitter, Instagram etc
Ja det er jo et uttrykk som er hentet fra sosiale medier, men trenger ikke nødvendigvis være det. Det jeg mener er at vi må prøve å få folk til å snakke om Glimt, uttrykke meninger (positive forhåpentligvis). Vi som sitter på Glimtforum og diskuterer er jo over gjennomsnittet interessert i å snakke om Glimt. Hva med at vi får med et par og lager noe som kan være nyttig for f.eks. hjemmesiden til Glimt?

Vi må prøve å sprudle opp litt rundt Glimt på nett og i byen. For nøyaktig 10 år siden skrev jeg en artikkel som jeg kalte "Aspmyra - fra første spadetak". En skoleoppgave jeg den gang var veldig stolt av fordi jeg hadde gjort mye research. Glimt viste interesse og postet det i avisen. Jeg sendte to utgaver til Glimt. Den uferdige som Falch skulle lese gjennom og rette på faktafeil, og den ferdige som var ferdig snekra for avisen. Gjett hvilken som kom på trykk? :roll: Er de bare litt "care" der oppe? Noe som har etset inn på kontorene til Glimt.

Ang. intervjuer før og under kamp så gjør de det her i Kristiansand. Treneren eller eventuelt assistenten/kapteinen blir intervjuet i det spillerne går inn i garderoben. Intervjuet er på 30 sekunder, men er en stemningssetter. Start har også alltid en live artist som synger Start-hymnen. Forskjellige fra hver gang. I løpet av vinteren bør man klare å sy sammen noen artister som er interesserte i å synge Barndomsminne. Pauseunderholdningen kan være så såre enkel at det blir trukket ut tre stykker som skal sparke en ball. Ikke veldig underholdende, men det er faktisk mye bedre enn 12 år gamle jenter som akkurat har lært seg å turne (no offence). Kampsponsor burde noen ganger få muligheten til å arrangere en sånn pauseunderholdning (så lenge B/G godkjenner innholdet selvfølgelig). Finnes utrolig mange ting man kan gjøre, faktisk. Man må bare finne de som passer best for Bodø-publikumet og som er gjennomførbart for B/G (og da ber jeg dem vennligst om å være litt ja-mennesker der oppe på kontorene). Prøv og feil, prøv og feil, prøv og til slutt er det noe som gir mersmak. Nå er det overhodet ingenting som prøves ut.... "Life is Life".....

:glimt
Last edited by MhepA on Thu Dec 17, 2015 7:09 pm, edited 1 time in total.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Forslagstråden - Supporterkoordinator

Post by MhepA »

Klarer du å få Glimt til å lage skikkelige presentasjoner på storskjermen av spillerne som starter kampen (med video/bilde og musikk)?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply