Rivalisering (utenom TIL)

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Rivalisering (utenom TIL)

Post by Neko »

På Fredrikstad stadion var det noen av oss som ut av det blå begynte å synge at vi hater LSK. Det må jeg innrømme at jeg skjønner svært lite av. Hvis vi først skal se forbi Tromsø og lage oss enda en rival, er da RBK mye mer naturlig:
  • Det er ikke mye lenger til Trondheim enn til Tromsø, og Trøndelag sett under ett er nabofylket vårt det og
  • Kampene mot RBK trekker mye folk til Myra, akkurat som mot TIL
  • Økonomisk dominans - de gjør serien drit kjedelig når de ikke gjør det dårlig
  • Den trønderske sjølgodheten - det er så sjukt deilig å jekke dem ned noen hakk
  • Alle spillerne de har lurt fra oss siden 80-90-tallet, ofte for lommerusk
  • De ser på oss som en farmerklubb / et slags B-lag
  • De snøt oss for seriegullet i '93 på Myra (en vakker dag skal vi gjengjelde den)
  • Og cupgull 10 år etter
  • Og cupfinalen senest i fjor (merkelig at de alltid trekker hjemmekamp i semifinalene...)
  • NFF opptrer som heiagjeng for dem og flytter kamper så de skal få til noe i Europa (måtte de fortsette å gå på snørra der)
  • Sist, men ikke minst: En klubb med ambisjoner er ikke redd for å ha en mektig rival
RBK er rett og slett et lag man elsker å hate (de 90+ minuttene en kamp varer, i alle fall).

LSK-fansen har jeg i grunnen et godt forhold til. Vi ble tatt utrolig godt imot på Martins både før og etter kamp i fjor der vi toga inn med fullt supporterutstyr, og den gode stemninga der er verdt å bevare. Vi har ikke verdens beste statistikk mot LSK, men det regner jeg med at vi kan gjøre noe med på banen i sesongene som kommer hvis de klarer å holde seg oppe. :)

Det er lenge siden 70-tallet, folkens, de husker snart ikke Tom Lund-epoken på Åråsen heller. :wink:
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by liverglimt »

Hørte ikke at det ble sunget om LSK, men mulig det var få og de var lavmælt?
@liverglimt
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by kimbo »

Tja, den ene sangen til 1916 går jo "vi hata Tromsø og LSK", nå et det vel heller klubben det synges om, ikke supporterne.
Ser ikke problemet though, det finnes også sanger som nevner bla. Rosenborg Vålerenga og Brann.
Positivitetsmafian
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Neko »

Det var den, ja. For meg virker det i teksten som om LSK sidestilles med Tromsø (dvs. at man hater dem like mye, som blir å skyte kanarifugl med kanon etter min mening). Derimot ville "vi hata Tromsø og RBK" hørtes mer naturlig ut med god margin, med begrunnelsene over. Drar dere en sånn variant, synger i alle fall jeg med av full hals. :)

Det er forsåvidt artig å slå Vålerenga og Brann og, siden de sitter der som kjepphøye storbylag uten å få til all verdens med de ressursene de har. Men ser ikke helt at LSK skal ligge i den kategorien heller (kommunen har vel like mange innbyggere som Bodø, tettstedet betydelig mindre).
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Trapattoni »

"Hatet" mot LSK er vel nokså historisk betinget? LSK slo oss i serie og cup i 1977, akkurat i den perioden der LSK provoserte mange med pengebruk og mafia-image. Pluss at de var veldig gode da..

Image
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by liverglimt »

Har LSK noensinne vært gode? Tom Lund var god. Husker ingen andre. ;-)
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Trapattoni »

Tom Lund gjorde LSK veldig gode. Det laget som slo Ajax og Glimt i 1977 var rimelig bra. Jan Birkelund og Tor-Egil Johansen, feks.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2707
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Mr Bean »

Var ikke det i Ivar Hoff tiden tro ?? :tenk
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Trapattoni »

Ivar Hoff står helt til venstre i det bildet der ja. Han var svært sentral i LSK på den tiden.
Broren til Ivar Hoff har forøvrig spilt for Glimt :-) - Joar Hoff.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by ingen87 »

Neko wrote: Thu Apr 27, 2017 10:48 am
RBK er rett og slett et lag man elsker å hate (de 90+ minuttene en kamp varer, i alle fall).
Evt 365 dager i året. Kan gi de en dag uten hat i skuddår.
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Sulliken »

LSK er et forbanna møkkalag. De spiller samme gampefotball som TIL. Sangen er helt på sin plass.

Case Closed
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Neko »

ingen87 wrote: Fri Apr 28, 2017 11:38 am
Neko wrote: Thu Apr 27, 2017 10:48 am
RBK er rett og slett et lag man elsker å hate (de 90+ minuttene en kamp varer, i alle fall).
Evt 365 dager i året. Kan gi de en dag uten hat i skuddår.
Nå synes jeg du er generøs. :lol:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Kesseboy »

Neko wrote: Thu Apr 27, 2017 10:48 am [*]De ser på oss som en farmerklubb / et slags B-lag
De la imidlertid igjen 20 millioner for Olsen og Miller ...

Synes ikke det er rivalisering å hate RBK. For å være ærlig, vi er ikke rivaler. Alle hater RBK, fordi de er gode.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by eidurgud »

liverglimt wrote: Thu Apr 27, 2017 11:27 am Hørte ikke at det ble sunget om LSK, men mulig det var få og de var lavmælt?

Det er sangen hvor man setter seg ned og synger rolig/nesten helt stille til å begynne med, før så å sprette opp og ta helt av. Det er ihvertfall det som er meningen :mrgreen:

Uten at jeg skal si noe for sikkert, så tipper jeg sangen går slik fordi det passer fantastisk flott å si at man hater LSK og tromsø i samme setning. LSK har alltid vært vanskelige å slå, og de har hatt flotte typer som Sundgot og (fremdeles har) Kippe. Supportersanger skal ikke alltid gi mening. Vi synger jo at Glimt er det beste laget vi har i dag, f.eks. Det er jo langt fra et superlag, selv om vi elsker klubben.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by Trapattoni »

For min egen del. Dette er jo lenge siden, men i 94 så jeg alle bortekampene til Glimt og de fleste til TIL på østlandet. Oslo, Lillestrøm, Drammen, Hamar og Kongsvinger. Kun ett sted følte jeg en tilnærmet hatsk stemning mot nordlendinger. På Åråsen. Var også på LSK-RBK den våren. Kan aldri huske en mer muggen atmosfære på en norsk fotballarena enn akkurat den kampen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Rivalisering (utenom TIL)

Post by gavharr »

Jeg hater Sogndal, utelukkende pga. Eirik Bakke. Ekleste typen i hele TL.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Post Reply