Supporterseminarene 2005 -2011/ 2012 /2013/2014/2015 osv

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Supporterseminarene 2005 -2011/ 2012 /2013/2014/2015 osv

Post by J I P »

Edit: Endret Tittel
************
Skrevet i 2005: Årets supporterseminar går av stabelen på Sørmarka til helga. Ettersom jeg har hørt, så sender både Bodø Glimt Supporterklubb Sør og Den Gule Horde avgårde representanter til dette seminaret. De kan se fram til en motiverende helg som forhåpentligvis bidrar til å gi deltakerne et motiverende spark i baken og mange nye og nyttige kontakter.

Er vi riktig heldige, så legger deltakerne ut informasjon om seminaret her på forumet eller på ei eller anne nettside i ettertid.


Espens referat fra Supporterseminaret 2004: http://glimtforum.net/phpBB2/viewtopic. ... terseminar
Stang Ut sine forhåndstips vedr. diverse kåringer under seminaret:
http://www.stangut.no/modules.php?name= ... le&sid=191
Last edited by J I P on Mon Jan 06, 2020 10:41 am, edited 12 times in total.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Nå begynner det å dukke opp en del oppsummeringer fra årets supporterseminar. Her er noen av de:

Stang Ut: http://www.stangut.no/modules.php?name= ... le&sid=194
Kanari: http://www.kfl.no/index.php?option=com_ ... 7&Itemid=2

Jeg legger merke til at han fremhever følgende i referatet:
Vi snakket også om sanksjoner og bøter som ble gitt i fjor, og den mest gledelige nyheten var at speaket på Aspmyra, Bodø, fikk bot for sin skrikende væremåte
Noen som vet hvor stor bot klubben ble ilagt i den forbindelse?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
El Cid
Posts: 1094
Joined: Tue Mar 02, 2004 7:49 pm
Location: Oslo, Bjølsen Valsemølle

Post by El Cid »

Har skrevet en lengre avhandling om det viktigste som skjedde i helga, og denne ligger ute på http://www.glimtsupporter.com. Og jeg vet ikke hvor stor bota ble på, men den ble tydeligvis stor nok til at Glimt ikke vil la "den skrikende mannen" skrike i år også.
Bor du på Østlandet? Bli medlem du også!
http://www.glimtsupporter.com
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Får vi noen rapporter fra Årets seminar - Dere fra Nord og Sør som skal delta?

http://www.fotballsupporter.no/images/s ... 006_lr.pdf
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Ser ut som det kun blir dalers fra DGH som drar. Den 2. personen kunne ikke likevel, og backup'en fikk beskjed for sent. Men, men...

Skal likevel bli en hyggelig helg.

Referat skal jeg sikkert greie å få lagt ut her...
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Et lite, uoversiktelig referat kan nå leses i denne posten: :D


dalers, El Cid og Ilupis hoppa på bussen ved Hotel Opera ved Oslo S fredag ettermiddag. Det gikk ikke lang tid før stemninga mellom DGH, ved dalers, og GLIS (rett?), ved Ilupis, var surnet takket være DGH's representant 8) Vel framme i Sørmarka (Ski) hev de andre supporterne seg i røykinga. På bakgrunn av magemål og vår ikke-tobakkslinje følte de 3 Glimtsupporterne seg som noen utskudd på dette seminaret. Inne på rommet jeg var tildelt fant jeg en blågul Kanari. Kanari-Rune kom rett fra IFK-LSk kampen i Royal League og hadde visst hatt et ublidt møte med noen/noe :) Hyggelig kar var han uansett.

Kort oppsumert inneholdt seminaret følgende: mat, møter og søvn... Personlig var jeg skrubbsulten ved ankomst. 10 dager med halsbetennelse hadde gjort sitt. Ved en anledning ankom jeg mett til middag. Likevel fikk jeg ned forrett, hovedrett og dessert... :shock:

Seminarer og møter ja. Det var vel derfor vi var der.

NFF's sikkerhetsseminarer

* Bare i Portugal mister klubbene publikum når der vises mer fotball på tv.

* Adeccoligalagene må henge seg på Eliteserieutbyggingen, hvis ikke rykker de rett ned når de rykker opp...

* Rapporter inn til NFF etter Eliteserien 2005:
- 6 pyroteknikk
- 3 storksjerm
- 1 rasisme
- 3 kasting
- 4 supportere inn på indre bane
- 4 arrangørfeil
- 2 sikkerhetsfeil
- 12 annet

I etterkant av disse tallene ble det en heftig diskusjon om storming av indre bane er en alvorlig overtredelse. Supporterne mente "nei". Særlig om det skjedde svært sjelden (som Klanens storming av Falkum etter gullet var et faktum).

* Beste fasiliteter/beste supportere = TV kamp. (Merk dere dette, DGH TIFO!)

* Hvem er ansvarlig for merutgifter (reisekostnader) for bortesupporterne ved flytting av kamper? En skal huske på at egen klubb må si "ja" for at flytting av kamper skal kunne finne sted!!!

* Hvis borteklubben distribuerer billettene for sine supportere og får et eget felt på hjemmebanen, så er det faktisk borteklubben som har ansvar for sikkerheten på sine egne supporteres felt.

* STADION - trender

- selvbærende tak (ingen stolper i sitteområder)
- familiefokus
- næringslokaler og/eller boligarealer i tilknytning
- all-seaters
- kunstgress
- økt velvilje fra offentlige myndigheter

* STADION - supporternes interesser

- best mulig plassering
- felt som er tilrettelagt for stående, syngende supportere
- ikke stoler (event. bøtteseter)
- mest mulig samlende felt uten mange oppganger
- mulighetene for supportervekst. Bygg felt med tanke på dobling (tredobling?)

hjemme og bortesupp.'s interesser
- plass for å henge opp banner
- egne, separate innganger
- egne toaletter og kioskløsninger (hjemmefansen kan dele med publikum)
- egne billettluker
- ikke plassert slik at man krysser hverandre

Aspmyra og Glimt tror jeg er dårligst i klassen når det gjelder sikkerhet og tilrettelegging (egen kommentar)


Vi supporterklubber som er små

* Det er naturlig at man til tider har motstridende interesser i fht. til klubben.

* En liten, aktiv supporterskare er å foretrekke framfor mange, passive medlemmer (viktig å huske for alle oss 3 supporterklubber som hører til Glimt 8) )

* Vær obs på at man ikke skaper en kameratgjeng selv om man er en liten supporterklubb. Da vil en aldri vokse.

* Når en er en liten supporterklubb, som alle vi 3 er, så kan en bestemme utviklingen på klubben selv. Vi bestemmer hvordan vil vil bli. Plankehaugens representant var rimelig misunnelige på oss. De var nesten blitt for store :)

* Uten MANGE ildsjeler vil supporterklubben gå nedenom og hjem.


Årsmøtet til NSA

* Pyroberget kom med et elendig forslag med tanke på medlemskontingenten til NSA. De ville øke den for små klubber (og de store). De fikk vel bare sine egne stemmer for dette forslaget. dalers tok selvfølgelig ordet og mente dette var et svært dårlig og lite gjennomtenkt forslag fra Pyroberget.


Ellers kan jeg si at mitt eget Talsmann-seminar fikk jeg svært mye ut av.


dalers hadde en svært hyggelig helg ilag med El Cid, Ilupis, Hammerfestgutten, Løsøretøsa, en livredd Pyroberg-gutt, Kanari-Rune (og den helvetes snorkinga hans :lol: ) KlanenTifo-mannen og alle de andre på Sørmarka. En enorm takk også til NSA!!!!

Hej sveis!!!
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

dalers wrote: * En liten, aktiv supporterskare er å foretrekke framfor mange, passive medlemmer (viktig å huske for alle oss 3 supporterklubber som hører til Glimt 8) )
Mange viktige punkter å ta med seg, men denne vil jeg gjerne diskutere litt.

Jo større den aktive supporterskaren er jo bedre. Men - å dermed uttale at man ikke ønsker passive medlemmer - det syns æ e for ille.

Siden Økonomi er en av grunnsteinene i driften av supporterklubbene, så vil passive betalende medlemmer bidra til å subsidiere de aktive medlemmene i klubben. F.eks. for Glimt i Sør sitt vedkommende - vil passive medlemmer bidra til subsidierte priser på bussturene.

Utfordringen er å omdanne passive supportere til aktive supportere. Det kan være en enklere jobb enn å få en vanlig tilskuer til å bli en aktiv supporter.

Oppsummert: Æ ønsker flest mulig aktive medlemmer og størst mulig aktiv supporterskare i supporterklubbene - men vil på ingen måte stenge ute de som ikke er like aktive.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Post by milla »

Æ skjønna poenget ditt JIP, men æ vil nesten tru at for GLIS og DGH sitt vedkommende går d ikke helt an å sammenlikne... D æ mein e at GLIS reis på mange tura der leie av buss e en forutsetning. For DGH sin del kommer folket sæ til stadion sjøl enten til fots, bil eller rutebuss til 25 kr :) Derfor vil man ikke ha en masse passive medlemma som SITT på J-feltet og ikke åpna munnen sin i løpet av hele kampen. Æ synes heller ikke nå særlig om å vær på kamp her i sør, der mange som e på bortefeltet ikke bidrar med sang og kamprop. D e her de passive medlemman vis sæ "unyttig".

Glis derimot e mer avhengig av de inntektan man får fra passive medlemma til å finansier turan som de aktive e med på, og det argumentet ditt støtta æ fullt ut. Kordan skal man da klar å få disse passive medlemman ut av skapet? Det va plutselig masse medlemma som va interessert i å reis på kamp til Kongsvinger i fjor høst når vi skulle på kvalikkamp. Kor e disse medlemman resten av sesongen?
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

J I P wrote:Utfordringen er å omdanne passive supportere til aktive supportere. Det kan være en enklere jobb enn å få en vanlig tilskuer til å bli en aktiv supporter.

Oppsummert: Æ ønsker flest mulig aktive medlemmer og størst mulig aktiv supporterskare i supporterklubbene - men vil på ingen måte stenge ute de som ikke er like aktive.
Her er vi helt enige!

Poenget er at det aktive få er å foretrekke framfor passive mange. Det vil det uansett være. Hva skal en med bussreiser om det står 4-5 sjeler og prøver å se en kamp ilag? (overdrevet).

Mener GLIS har en jobb å gjøre. Å omdanne klubben sin til en synlig, aktiv supporterklubb. Den har vært det før. Kan den bli det igjen? JA!!![/i]
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Post by Glimt1916 »

Nok en grunn til å reis og stå for sæ sjøl med andre ord... "Supporter, ikke sølvgutt" som en kar fra klanen en gang sa
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Glimt1916 wrote:Nok en grunn til å reis og stå for sæ sjøl med andre ord... "Supporter, ikke sølvgutt" som en kar fra klanen en gang sa
Ser egentlig for meg at Glimt1916 er en av personene som kunne ha bidratt enormt til å gjøre en forskjell for GLIS. Å framstå som tøffere, mer homogen og mer forberedt sangmessig er en av utfordringene til GLIS dette året.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Dette er en interessant diskusjon! Jeg tror jeg vil gjøre noen flere betraktninger enn jeg har tid til akkurat nå. Jeg satser på å komme tilbake med et litt fyldigere innlegg senere..
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

J I P wrote:
dalers wrote: * En liten, aktiv supporterskare er å foretrekke framfor mange, passive medlemmer (viktig å huske for alle oss 3 supporterklubber som hører til Glimt 8) )
Mange viktige punkter å ta med seg, men denne vil jeg gjerne diskutere litt.

Jo større den aktive supporterskaren er jo bedre. Men - å dermed uttale at man ikke ønsker passive medlemmer - det syns æ e for ille.

Siden Økonomi er en av grunnsteinene i driften av supporterklubbene, så vil passive betalende medlemmer bidra til å subsidiere de aktive medlemmene i klubben. F.eks. for Glimt i Sør sitt vedkommende - vil passive medlemmer bidra til subsidierte priser på bussturene.

Utfordringen er å omdanne passive supportere til aktive supportere. Det kan være en enklere jobb enn å få en vanlig tilskuer til å bli en aktiv supporter.

Oppsummert: Æ ønsker flest mulig aktive medlemmer og størst mulig aktiv supporterskare i supporterklubbene - men vil på ingen måte stenge ute de som ikke er like aktive.
Jeg er så hjertens enig, det er ikke noe krav å være helt "dalers" det er mer enn nok at man ønsker å være med på bidra og at man har hjertet i Glimt. Vi har mange medlemmer i DGh som sansynligvis ikke får med seg mer enn 1 hjemmekamp i året fordi de bor på en helt annen kant av landet. Slike suportere er utrolig viktig for vår økonomi. Vi har ca 80 medlemmer som bare skal ha medlemskort fordi de skal på få kamper eller fordi de bare ønsker støtte DGH.

Det er mye enklere å la seg rive med når man står sammen med likesinnede, så det er viktig å få flest mulige til j-feltet . Har man først funnet veien til j- feltet så vil man sansynligvis etter kort tid bli med å lage liv i reineste dalers stilen. :D
I medgang og motgang
OTH
Posts: 2262
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Post by OTH »

Jeg er en av dem som er medlem men ikke har mulighet til å være en av de mest aktive på kamper, da jeg bor litt borte i et hjørne av landet, men jeg er stolt medlem og skal gjøre det jeg kan for å hjelpe mitt kjære glimt tilbake der de hører hjemme.
Jeg tror det er mange rundt om kring her ilandet som er i samme situasjon som meg.

Frenkongen
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

milla wrote:Æ skjønna poenget ditt JIP, men æ vil nesten tru at for GLIS og DGH sitt vedkommende går d ikke helt an å sammenlikne... D æ mein e at GLIS reis på mange tura der leie av buss e en forutsetning. For DGH sin del kommer folket sæ til stadion sjøl enten til fots, bil eller rutebuss til 25 kr :) Derfor vil man ikke ha en masse passive medlemma som SITT på J-feltet og ikke åpna munnen sin i løpet av hele kampen. Æ synes heller ikke nå særlig om å vær på kamp her i sør, der mange som e på bortefeltet ikke bidrar med sang og kamprop. D e her de passive medlemman vis sæ "unyttig".

Glis derimot e mer avhengig av de inntektan man får fra passive medlemma til å finansier turan som de aktive e med på, og det argumentet ditt støtta æ fullt ut. Kordan skal man da klar å få disse passive medlemman ut av skapet? Det va plutselig masse medlemma som va interessert i å reis på kamp til Kongsvinger i fjor høst når vi skulle på kvalikkamp. Kor e disse medlemman resten av sesongen?
Ska no ikke sei førr mye, men går ikke rutebuss fra Mosjøen t Bodø førr 25 krona...
Tippeliga 2015
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Begod wrote:Vi har mange medlemmer i DGh som sansynligvis ikke får med seg mer enn 1 hjemmekamp i året fordi de bor på en helt annen kant av landet.
Og disse respekterer jeg i mye større grad enn jeg respekterer meg selv, Bateman26, hunden til Bateman26, bilen til Bateman26 og vitsene til Bateman26 bare så det er sagt. :D

Nei, hunden til Bateman26 respekterer jeg mer enn de som bare får med seg 1 hjemmekamp i året. Er storfan av hunden til Bateman26 :wink:
Last edited by dalers on Tue Mar 14, 2006 10:11 pm, edited 2 times in total.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

dalers wrote:
Begod wrote:Vi har mange medlemmer i DGh som sansynligvis ikke får med seg mer enn 1 hjemmekamp i året fordi de bor på en helt annen kant av landet.
Og disse respekterer jeg i mye større grad enn jeg respekterer meg selv, bare så det er sagt.
Jeg også :D
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Post by milla »

FSHelgeland wrote:
milla wrote:Æ skjønna poenget ditt JIP, men æ vil nesten tru at for GLIS og DGH sitt vedkommende går d ikke helt an å sammenlikne... D æ mein e at GLIS reis på mange tura der leie av buss e en forutsetning. For DGH sin del kommer folket sæ til stadion sjøl enten til fots, bil eller rutebuss til 25 kr :) Derfor vil man ikke ha en masse passive medlemma som SITT på J-feltet og ikke åpna munnen sin i løpet av hele kampen. Æ synes heller ikke nå særlig om å vær på kamp her i sør, der mange som e på bortefeltet ikke bidrar med sang og kamprop. D e her de passive medlemman vis sæ "unyttig".

Glis derimot e mer avhengig av de inntektan man får fra passive medlemma til å finansier turan som de aktive e med på, og det argumentet ditt støtta æ fullt ut. Kordan skal man da klar å få disse passive medlemman ut av skapet? Det va plutselig masse medlemma som va interessert i å reis på kamp til Kongsvinger i fjor høst når vi skulle på kvalikkamp. Kor e disse medlemman resten av sesongen?
Ska no ikke sei førr mye, men går ikke rutebuss fra Mosjøen t Bodø førr 25 krona...
Selvfølgelig gjør det ikke d, å d va ikke d æ sikta til heller. Sikta til alle de som kan ta bussen fra skivika til Bodø sentrum, fra Mørkved til Bodø sentrum osv osv...
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Post by milla »

Herregud da førr et flisespikkeri. Dokker skjønna alle ka æ mein!
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
User avatar
8000Stein
Posts: 709
Joined: Wed May 26, 2004 11:42 am

Post by 8000Stein »

Et skikkelig referat fra supporterseminaret finner du her.
http://www.sjeik.no/index.php?option=co ... &Itemid=72
Litt nede på siden finner du bilde av tre "gulinga"
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

dalers wrote:* En liten, aktiv supporterskare er å foretrekke framfor mange, passive medlemmer (viktig å huske for alle oss 3 supporterklubber som hører til Glimt 8) )
Aller først vil jeg takke dalers for et glimrende og interessant referat.

Denne påstanden fra suppoerterseminaret skapte en kort men interessant diskusjon, og jeg lovet å bidra med noen betraktninger rundt temaet.

Jeg er helt med på denne påstanden! Jeg mener at fyldige medlemslister ikke er noe å hige etter i seg selv. Det er selvsagt hyggelig nok med mange medlemmer, men det bør ikke være hovedmålet å få mange medlemmer. På samme måte som for fotballspillerne, som vi supportere til dels krever svært mye av, bør vår aller viktigste målsetning være gode prestasjoner i kampsituasjon. I stedet opplever jeg at man er mer opptatt av å produsere fordeler for medlemmene sine enn å prestere under kamp. Dette er jo selvsagt også et resultat av etterspørselen fra potensielle medlemmer, som jo etterspør billige kampbilletter, rimelige ølpriser (bruspriser er sjelden et tema, selv der hvor familieprofil er et mål), rimelige reiser til bortekamper, mulighet for cupfinalebilletter m.m. Det er jo selvsagt positivt med alle slike medlemsgoder. Det er ikke det jeg mener. Sosiale tilbud kan jo også bidra til å styrke samholdet mellom supporterne. Jeg føler bare at man jobber litt i feil ende når hovedfokus er på medlemsfordeler og medlemstall, og ikke på kamprop, sanger og TIFO.

Et stadig tilbakevendende spørsmål er: ”hvordan skal vi få flere medlemmer?” Jeg mener vi heller må spørre oss hvordan vi skal bli bedre. Jeg mener at det produktet vi først og fremst skal selge er det som skjer på tribunen under kamp. Folk skal se og ikke minst høre en god og kreativ horde og tenke at dette vil jeg være med på. Målsetningen må være at vi skal bli så gode at folk nærmest trygler om å få bli med på det vi gjør. Slik vil man også få med de som har en genuin interesse for hvordan supportere opptrer, folk med supportersjel. Slik vil man skape supporterkultur. Begynner man i denne enden kan man i større grad forme denne supporterkulturen slik man ønsker den. Det er likevel viktig å presisere at vi selvsagt ikke må bli så ”gode” at vi blir ekskluderende. Det må fortsatt være enkelt å bli medlem for de som ønsker det.

Klanen er et godt eksempel på en supporterklubb som har startet med gode prestasjoner på tribunen, og som har vokst seg stor som følge av det. Nå har vel også klanen etter hvert en del innslag av det jeg kaller passasjerer, wannabes som er med bare for å la seg underholde av klanen, og som ikke bidrar all verdens på tribunen. Slikt kan jo medføre en viss utvanning av supporterkulturen, men jeg mener uansett at denne måten å bygge opp en supporterkultur på, gir en sterkere og mer levedyktig supporterkultur. Det er dette jeg mener er essensen i den uttalelsen som kom fram på supporterseminaret. Det er BEDRE med en liten skare medlemmer som er aktive enn en stor medlemsmasse som sitter hjemme i stua eller et helt annet sted på tribunen enn der supporterne STÅR. Tenk dere en fotballklubb med en drøss med medlemmer der nesten ingen spiller fotball.

Jeg vil presisere at jeg ikke er motstander av å ha mange medlemmer. Å ha mange medlemmer vil udiskutabelt medføre en god økonomi, som igjen gir større handlingsrom for supporteraktiviteter. Jeg mener bare at fokus først og fremst bør være på det vi skal gjøre under kamp. Jeg er heller ikke motstander av såkalte passive medlemmer. Det kan være mange aktverdige grunner til at man ikke stiller på alle kamper. Det kan for eksempel være mange som bor slik til at det er langt å reise, men som likevel føler så stor identitet og samhørighet til klubben at man betaler medlemskapet, og som kanskje attpåtil får med seg en og annen kamp til tross for at man nærmest må tømme kontoen og/eller reise hele dagen. Slikt fortjener en stor applaus. :klapp

Det var det hele. Jeg kunne sikkert sagt enda mer, men nå gidder jeg ikke mer. Jeg håper og tror jeg har fått fram budskapet mitt. Det er sikkert noen som synes jeg er helt "dalers i hodet", men det får stå sin prøve. :wink:
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Pekri10 wrote:
dalers wrote:* En liten, aktiv supporterskare er å foretrekke framfor mange, passive medlemmer (viktig å huske for alle oss 3 supporterklubber som hører til Glimt 8) )
Aller først vil jeg takke dalers for et glimrende og interessant referat.

Denne påstanden fra suppoerterseminaret skapte en kort men interessant diskusjon, og jeg lovet å bidra med noen betraktninger rundt temaet.

Jeg er helt med på denne påstanden! Jeg mener at fyldige medlemslister ikke er noe å hige etter i seg selv. Det er selvsagt hyggelig nok med mange medlemmer, men det bør ikke være hovedmålet å få mange medlemmer. På samme måte som for fotballspillerne, som vi supportere til dels krever svært mye av, bør vår aller viktigste målsetning være gode prestasjoner i kampsituasjon. I stedet opplever jeg at man er mer opptatt av å produsere fordeler for medlemmene sine enn å prestere under kamp. Dette er jo selvsagt også et resultat av etterspørselen fra potensielle medlemmer, som jo etterspør billige kampbilletter, rimelige ølpriser (bruspriser er sjelden et tema, selv der hvor familieprofil er et mål), rimelige reiser til bortekamper, mulighet for cupfinalebilletter m.m. Det er jo selvsagt positivt med alle slike medlemsgoder. Det er ikke det jeg mener. Sosiale tilbud kan jo også bidra til å styrke samholdet mellom supporterne. Jeg føler bare at man jobber litt i feil ende når hovedfokus er på medlemsfordeler og medlemstall, og ikke på kamprop, sanger og TIFO.

Et stadig tilbakevendende spørsmål er: ”hvordan skal vi få flere medlemmer?” Jeg mener vi heller må spørre oss hvordan vi skal bli bedre. Jeg mener at det produktet vi først og fremst skal selge er det som skjer på tribunen under kamp. Folk skal se og ikke minst høre en god og kreativ horde og tenke at dette vil jeg være med på. Målsetningen må være at vi skal bli så gode at folk nærmest trygler om å få bli med på det vi gjør. Slik vil man også få med de som har en genuin interesse for hvordan supportere opptrer, folk med supportersjel. Slik vil man skape supporterkultur. Begynner man i denne enden kan man i større grad forme denne supporterkulturen slik man ønsker den. Det er likevel viktig å presisere at vi selvsagt ikke må bli så ”gode” at vi blir ekskluderende. Det må fortsatt være enkelt å bli medlem for de som ønsker det.

Klanen er et godt eksempel på en supporterklubb som har startet med gode prestasjoner på tribunen, og som har vokst seg stor som følge av det. Nå har vel også klanen etter hvert en del innslag av det jeg kaller passasjerer, wannabes som er med bare for å la seg underholde av klanen, og som ikke bidrar all verdens på tribunen. Slikt kan jo medføre en viss utvanning av supporterkulturen, men jeg mener uansett at denne måten å bygge opp en supporterkultur på, gir en sterkere og mer levedyktig supporterkultur. Det er dette jeg mener er essensen i den uttalelsen som kom fram på supporterseminaret. Det er BEDRE med en liten skare medlemmer som er aktive enn en stor medlemsmasse som sitter hjemme i stua eller et helt annet sted på tribunen enn der supporterne STÅR. Tenk dere en fotballklubb med en drøss med medlemmer der nesten ingen spiller fotball.

Jeg vil presisere at jeg ikke er motstander av å ha mange medlemmer. Å ha mange medlemmer vil udiskutabelt medføre en god økonomi, som igjen gir større handlingsrom for supporteraktiviteter. Jeg mener bare at fokus først og fremst bør være på det vi skal gjøre under kamp. Jeg er heller ikke motstander av såkalte passive medlemmer. Det kan være mange aktverdige grunner til at man ikke stiller på alle kamper. Det kan for eksempel være mange som bor slik til at det er langt å reise, men som likevel føler så stor identitet og samhørighet til klubben at man betaler medlemskapet, og som kanskje attpåtil får med seg en og annen kamp til tross for at man nærmest må tømme kontoen og/eller reise hele dagen. Slikt fortjener en stor applaus. :klapp

Det var det hele. Jeg kunne sikkert sagt enda mer, men nå gidder jeg ikke mer. Jeg håper og tror jeg har fått fram budskapet mitt. Det er sikkert noen som synes jeg er helt "dalers i hodet", men det får stå sin prøve. :wink:
Her sies det mye - men æ savner faktisk at innlegget følges opp med mer konkrete forslag til hvordan vi kan bli bedre i kampsituasjon. Hva kan fungere for DGH, hva kan fungere for GIM og hva kan fungere for GLIS? Dette kan vi igjen diskutere i en egen tråd - hvis ikke folk føler temaet utdebattert gjennom tidligere debatter.

Aktiv/passiv: Noe av det verste ved å ha passive cupfinalemedlemmer, opplevde jeg skjedde under cupfinalen i 2003. Daværende Havørnan sto fremst på feltet, deretter SATT store deler av BGSKS, før Perraklanen og en del stående fra BGSKS var. Der og da og i ettertid skulle jeg ha ønsket at den passive stillestittende kontigenten var plassert et helt annet sted...
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

dalers wrote: Mener GLIS har en jobb å gjøre. Å omdanne klubben sin til en synlig, aktiv supporterklubb. Den har vært det før. Kan den bli det igjen? JA!!![/i]
dalers wrote: Ser egentlig for meg at Glimt1916 er en av personene som kunne ha bidratt enormt til å gjøre en forskjell for GLIS.

Å framstå som tøffere, mer homogen og mer forberedt sangmessig er en av utfordringene til GLIS dette året.
Flott at du har tro på at vi kan forbedre oss :)

Og vi gleder oss til at DGH møter mannsterke opp i Mai mot Manglerud Star og i September mot Godset.
Da får vi se hvor gode Dere er blitt gjennom vinteren.

Og Glimt1916 - Dalers har virkelig tru på dæ - følger du opp?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

J I P wrote:Her sies det mye - men æ savner faktisk at innlegget følges opp med mer konkrete forslag til hvordan vi kan bli bedre i kampsituasjon. Hva kan fungere for DGH, hva kan fungere for GIM og hva kan fungere for GLIS? Dette kan vi igjen diskutere i en egen tråd - hvis ikke folk føler temaet utdebattert gjennom tidligere debatter.
Vi har vel vært innom temaet noen ganger før ja, men tror ikke vi har hatt noen egen tråd om det. Jeg oppretter en egen tråd om hvordan vi kan bli bedre. Så kan man jo foreslå og diskutere til man blir grønn.
J I P wrote:Aktiv/passiv: Noe av det verste ved å ha passive cupfinalemedlemmer, opplevde jeg skjedde under cupfinalen i 2003. Daværende Havørnan sto fremst på feltet, deretter SATT store deler av BGSKS, før Perraklanen og en del stående fra BGSKS var. Der og da og i ettertid skulle jeg ha ønsket at den passive stillestittende kontigenten var plassert et helt annet sted...
Ja denne episoden står for meg som den største falitterklæringen for supporterkulturen her i sør jeg noen gang har opplevd. Jeg sto mutters alene en god stund, men etter mye kjeft fra folk bak meg ble jeg til syvende og sist nødt til å bøye meg for den passive delen av BGSKS og sette meg ned. Dette er et stjerneeksempel på at en overdreven sjarmoffensiv for å kapre medlemmer kan medføre en utvanning av supporterkulturen.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Post Reply