Årsmøtet

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Årsmøtet

Post by dalers »

7-pils frode wrote:Når og hvor er årsmøtet?
Så snart som mulig. Info om dette kommer så snart jeg får lest igjennom vedtektene om hvor tidlig Årsmøtet må utlyses. :D Skal se på dem ikveld. Har dem ikke for hånden.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

7-pils frode wrote:Kan du legge vedtektene ut her?
Det kan jeg helt sikkert gjøre det vet du :wink:
Siden vi ikke har noen formell valgkomité (noe som bør være på plass foran neste årsmøte) så kan egentlig hvem som helst fremme sine kandidater på Årsmøtet. Jeg blir selv å legge fram navnene på de personene jeg ønsker skal utgjøre styret for år 2006 og jeg håper og ber om at disse får Årsmøtets stemmer.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Vedtekter for Den Gule Horde


§ 1 FORMÅL

§ 1.1 Den Gule Horde (DGH) er en uavhengig supporterklubb for F.K. Bodø/Glimt. Samtidig skal DGH ha et nært samarbeid med F.K. Bodø/Glimt. DGH skal være en støttespiller for klubben Bodø/Glimt under kamp og ellers, både i og utenfor sesongen.

§ 1.2 Den Gule Horde skal være et talerør for supporterne til B/G og alltids fremme deres interesser og meninger. I møte med andre supportere og supporterklubber vil DGH være en foregangsklubb hva angår god supporterkultur og høflig oppførsel. DGH ønsker å framstå som en proff, attraktiv og snill supporterklubb.

§ 1.3 Den Gule Horde skal forsøke å bidra til økt interesse rundt Glimt og Glimts kamper. DGH skal være et positivt innslag i Bodø by. DGH vil bestrebe seg på å bidra til veldedig arbeid i nærmiljøet.


§ 2 MEDLEMMER

Som medlem i Den Gule Horde aksepteres alle som støtter Bodø/Glimt, uavhengig av fødested og bosted. Bare de som har betalt medlemsavgift for gjeldende år kan kalle seg fullverdig medlem av DGH.


§ 3 KONTINGENT

Innbetalt kontingent gjelder for det kalenderår kontingenten er betalt.


§ 4 ÅRSMØTEINNKALLING

Årsmøtet innkalles av styret med minst 3 ukers varsel. Innkallingen skal inneholde opplysninger om tid, sted, styrets beretning, regnskap, budsjett, forslag til kontingent, forslag til eventuelle vedtektsendringer som styret ønsker å fremme, foreløpige innkommende forslag til saksliste og frist for innsendelse av forslag, samt valgkomiteens innstilling.


§ 5 ÅRSMØTET

Den Gule Hordes høyeste myndighet er årsmøtet. Alle som har betalt medlemskontingent til DGH for forrige år har stemmerett under årsmøtet. Under årsmøtet kan alle oppmøtte uttale seg.
Årsmøtet skal behandle:
1. Godkjenning av fremmøtte medlemmer.
2. Godkjenne innkalling.
3. Godkjenne saksliste.
4. Velge møteleder, referent, og to personer til å undertegne protokollen.
5. Behandle styrets beretning for perioden siden forrige årsmøte.
6. Behandle regnskapet samt revisors beretning.
7. Behandle innkomne forslag.
8. Fastsette kontingenten.
9. Behandle budsjettet.
10. Vedtektsendringer.
11. Valg av leder, nestleder, kasserer og styremedlemmer.
12. Valg av ulike verv til arbeidsgruppene i DGH.
13. Valg av valgkomité.
14. Valg av revisor.


§ 6 ÅRSMØTETS GANG

Det kan kreves skriftlig avstemning til alle punkter på dagsorden. Dersom kun en delegat krever det, skal det foretas skriftlig avstemning. Hvis ingen krever skriftlig avstemning holder det med håndsopprekking.
Styret, arbeidsgruppeverv og valgkomiteen velges for ett år av gangen.


§ 7 EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE

Ekstraordinært årsmøte avholdes når styret finner det nødvendig, eller det kommer krav fra minst 1/3 av antallet ordinære årsmøtestemmer. Ekstraordinært årsmøte innkalles av styret med minst 2 ukers varsel. De samme representasjonsregler gjelder under ekstraordinært årsmøte som under det ordinære årsmøte.


§ 8 STYRETS ARBEID

Styret er Den Gule Hordes høyeste organ mellom årsmøtene. Styrets sammensetning skal så langt det lar seg gjøre være representativ for klubbens medlemmer. Styret skal ha minimum 5 medlemmer og maksimalt 7 medlemmer. Styret konstituerer seg selv. Styret plikter å ha en tett dialog med medlemmene. Trer et styremedlem ut av styret i valgperioden kan styret oppnevne en erstatter fram til neste årsmøte.


§ 9 VEDTEKTSENDRINGER

Vedtektsendringer kan bare foretas på ordinært årsmøte. Forslag til vedtektsendringer kan fremmes av medlemmene senest en uke før årsmøtet. Forslag til vedtektsendringer fra styret skal være i sakspapirene. Vedtektsendringer krever 2/3 flertall blant de fremmøtte stemmeberettigede.


§ 10 OPPLØSNING

Ved oppløsning av Den Gule Horde skal alle udisponerte midler tilfalle et veldedig formål etter årsmøtets ønske. Oppløsning kan kun skje hvis to etterfølgende, ordinære eller ekstraordinære, årsmøter vedtar dette med 2/3 flertall blant de fremmøtte stemmeberettigede.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

dalers wrote:§ 4 ÅRSMØTEINNKALLING

Årsmøtet innkalles av styret med minst 3 ukers varsel. Innkallingen skal inneholde opplysninger om tid, sted, styrets beretning, regnskap, budsjett, forslag til kontingent, forslag til eventuelle vedtektsendringer som styret ønsker å fremme, foreløpige innkommende forslag til saksliste og frist for innsendelse av forslag, samt valgkomiteens innstilling.
Dette blir det første årsmøtet etter disse vedtektene så en valgkomité får vi velge på årsmøtet som nå kommer.

Ellers kan jeg vel bare bemerke at det bare er å sende inn forslag til undertegnede fra dags dato. På mail; Terje.Dalhaug@stud.hibo.no
eller på PM.

Da kommer det etterhvert en Årsmøteinnkalling.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
mester
Posts: 3385
Joined: Wed Aug 25, 2004 3:18 pm
Location: Rakkestad
Contact:

Post by mester »

Nei, visstnok.
Last edited by mester on Thu Jan 05, 2006 5:31 pm, edited 1 time in total.
Æ veit æ e, æ e stolt av det, æ e Bodø/Glimt til æ dør!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Dette er et årsmøte for 2005. De som er medlem for året 2005 har stemmerett på dette Årsmøtet. Men jeg ber om at ALLE interesserte kommer på Årsmøtet. Alle skal få rett til å uttale seg.

Mvh. midlertidig justitiarius... :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

7-pils frode wrote:...og det betyr at medlemmer f.o.m 2006 ikke har stemmerett.
det er korrekt
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
mester
Posts: 3385
Joined: Wed Aug 25, 2004 3:18 pm
Location: Rakkestad
Contact:

Post by mester »

dalers wrote:
7-pils frode wrote:...og det betyr at medlemmer f.o.m 2006 ikke har stemmerett.
det er korrekt
Må jo si det er noe snodig, da kan feks 50 medlemmer som velger å trekke seg som medlemmer gå inn og herpe et årsmøte og de nye medlemme som har ærlige intensjoner får ikke lov å si hvordan de vil ha sin "klubb" fremover...stiller meg litt tvilende til ordningen.
Æ veit æ e, æ e stolt av det, æ e Bodø/Glimt til æ dør!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

mester wrote:
dalers wrote:det er korrekt
Må jo si det er noe snodig, da kan feks 50 medlemmer som velger å trekke seg som medlemmer gå inn og herpe et årsmøte og de nye medlemme som har ærlige intensjoner får ikke lov å si hvordan de vil ha sin "klubb" fremover...stiller meg litt tvilende til ordningen.
Årsmøtet er for 2005. Dette er vanlig foreningspraksis. Alle må få lov til å legge sitt medlemskap "dødt" etter 2005-sesongen. Alle som melder seg inn for 2006 skal få komme til orde på Årsmøtet og både det sittende styret og det nye styret tar garantert hensyn til alle meningsytringer.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Post by Los-Loco »

dalers wrote:
mester wrote:Må jo si det er noe snodig, da kan feks 50 medlemmer som velger å trekke seg som medlemmer gå inn og herpe et årsmøte og de nye medlemme som har ærlige intensjoner får ikke lov å si hvordan de vil ha sin "klubb" fremover...stiller meg litt tvilende til ordningen.
Årsmøtet er for 2005. Dette er vanlig foreningspraksis. Alle må få lov til å legge sitt medlemskap "dødt" etter 2005-sesongen. Alle som melder seg inn for 2006 skal få komme til orde på Årsmøtet og både det sittende styret og det nye styret tar garantert hensyn til alle meningsytringer.
Helt vanlig foreningspraksis er ikke dette, men vedtektene er jo soleklare på punktet så det er ingenting å bråke med.

Etter en kjapp titt på vedtektene ser det ut til at DGH har mer moderne og hensiktsmessige vedtekter enn det Glimt selv har, skremmende nok.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Los-Loco wrote:Etter en kjapp titt på vedtektene ser det ut til at DGH har mer moderne og hensiktsmessige vedtekter enn det Glimt selv har, skremmende nok.
Siden DGH sine vedtekter er ferske, så hadde det nesten vært skremmende hvis det motsatte hadde vært tilfelle.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mester
Posts: 3385
Joined: Wed Aug 25, 2004 3:18 pm
Location: Rakkestad
Contact:

Post by mester »

Los-Loco wrote:
dalers wrote: Årsmøtet er for 2005. Dette er vanlig foreningspraksis. Alle må få lov til å legge sitt medlemskap "dødt" etter 2005-sesongen. Alle som melder seg inn for 2006 skal få komme til orde på Årsmøtet og både det sittende styret og det nye styret tar garantert hensyn til alle meningsytringer.
Helt vanlig foreningspraksis er ikke dette, men vedtektene er jo soleklare på punktet så det er ingenting å bråke med.

Etter en kjapp titt på vedtektene ser det ut til at DGH har mer moderne og hensiktsmessige vedtekter enn det Glimt selv har, skremmende nok.
Mulig det er det for klubber med vår/sommer/høst sesong, jeg har kun vært innvolvert i klubber med høst/vinter/vår sesong og da ligger årsmøtet i april/mai som regel og innanfor gjeldende "virksomhetsår" på slutten av sesongen og ikke "forran" den nye sesongen da alle nye spillere og ledere og sånn er på plass, som det blir for Glimt med årsmøte etter nyttår, viss du skjønner. På den måten er det forsåvidt klubbens "gamle medlemmer" som har stemmeretten, men det er også GJELDENDE medlemmer. På årsmøtet som det legges opp til så har ikke-medlemmer dette år (de som var medlemmer i 2005 men ikke gidder å være medlemmer i 2006) ha stemmerett og medlemmer dette år ikke ha det..blir litt merkelig synes jeg, missforstå meg rett (vi har jo ikke masse-avhopp i år, men det kan fort skje og da bør supporterklubben ha vedtekter som sikkrer oss fra galskap, samtidig så er vedtektene forsåvidt laga sånn for å sikkre seg mot takeover, forslaget er da å flytte årsmøtetidspunkt til en periode på året der slikt ikke kan skje).
Æ veit æ e, æ e stolt av det, æ e Bodø/Glimt til æ dør!
mester
Posts: 3385
Joined: Wed Aug 25, 2004 3:18 pm
Location: Rakkestad
Contact:

Post by mester »

dalers wrote:
mester wrote:Må jo si det er noe snodig, da kan feks 50 medlemmer som velger å trekke seg som medlemmer gå inn og herpe et årsmøte og de nye medlemme som har ærlige intensjoner får ikke lov å si hvordan de vil ha sin "klubb" fremover...stiller meg litt tvilende til ordningen.
Årsmøtet er for 2005. Dette er vanlig foreningspraksis. Alle må få lov til å legge sitt medlemskap "dødt" etter 2005-sesongen. Alle som melder seg inn for 2006 skal få komme til orde på Årsmøtet og både det sittende styret og det nye styret tar garantert hensyn til alle meningsytringer.
Så dette årsmøte sku egentlig være holdt i 2005 og er forsinket?
Æ veit æ e, æ e stolt av det, æ e Bodø/Glimt til æ dør!
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

mester wrote:
dalers wrote: Årsmøtet er for 2005. Dette er vanlig foreningspraksis. Alle må få lov til å legge sitt medlemskap "dødt" etter 2005-sesongen. Alle som melder seg inn for 2006 skal få komme til orde på Årsmøtet og både det sittende styret og det nye styret tar garantert hensyn til alle meningsytringer.
Så dette årsmøte sku egentlig være holdt i 2005 og er forsinket?
Tror ikke det er hensiktsmessig å ha årsmøtet før nyttår. Hvordan hadde det blitt med regnskap og slikt? Jeg er vant til at regnskapsåret følger kalenderåret, men noen revisor er jeg ikke, så jeg bare spør.

Ellers ser jeg poenget ditt Mester. Det normale er vel å sende innkalling i posten til de som var medlemmer forrige år. Årsmøtet vil jo da som oftest bestå bare av forrige års medlemmer. Når man ikke gjør det, men offentliggjør innkallingen på internett eller i aviser, og gjør årsmøtet tilgjengelig for alle, så får man jo en utfordring med å holde styr på hvem som har stemmerett når det skal stemmes. Og hvordan står det til med medlemsoversikten for 2005 i DGH nå da?
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Årsmøte

Post by dalers »

Arntis wrote:Har hørt at alle som har betalt kontigent til og med dagen før avholdelse av årsmøte har stemmerett på lik linje med alle eksisterende medlemmer!
Oj, hvor har du hørt dette sa du?
Arntis wrote:Vi vil vell ikke skremme folk fra å melde seg inn, vil vi vell?
Tja, melder folk seg inn kun for å kunne ha stemmerett ved et Årsmøtet for 2005 så må de gjerne "skremmes vekk" for min del. Du kan da ikke seriøst mene at folk skulle bli skremt av dette?

Selv betalte jeg medlemskap i FK Bodø/Glimt for år 2005 for å kunne stemme ved Årsmøtet som avholdes i jan./feb. Ser intet stort problem ved dette.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Årsmøte

Post by dalers »

Arntis wrote:Har sjekket litt rundt omkring og fått samme svaret alle plasser!
Ok. Så da har du ikke pratet med noen i DGH m.a.o. :wink:
Arntis wrote:Du svarte imidlertid ikke på om at du mener de nye medlemmene bør få stemme eller ikke?
Bare les litt på denne tråden så tror jeg du skulle se hva jeg har skrevet om emnet.

Vi kan alltids forandre dette på årsmøtet. Men da vil jeg ha inn et forslag om sak på årsmøtet som heter vedtektsendringer og hva denne endringen gjelder. Du ser lengre opp i denne tråden hvordan du går fram.

Det må for øvrig ikke være noen tvil om at jeg ønsker gamle og nye medlemmer velkommen på Årsmøtet for 2005. Alle skal få komme til ordet. Håper på mye konstruktiv debatt. Kommer straks tilbake med aktuell dato :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Tja vedtektene til DGH var jo her helt klare. Da de sier at for å ha stemmerett på årsmøtet så må du ha vært betalende medlem foregående år.
Dette er nok ikke helt vanlig praksis, som tillitsvalgt gjennom flere år så kan jeg vel si det slik at vanlig praksis er at alle som er medlemmer ved årsmøtets avholdelse har stemmerett.

Uansett så vil det ikke være slik i dette tilfellet, hvis noen ønsker en annen ordning så må det meldes inn som sak til årsmøtet at vedtektsendring ønskes. Jeg går sterkt ut i fra at det er et årsmøte som har bestemt dagens vedtekter, og årsmøte er jo suverent som det høyeste organ i klubben. Ergo er det kun årsmøte som kan gjøre endring i vedtektene slik at alle medlemmer kan ha stemmerett, dette kan jo dog ikke begynne å gjelde før årsmøtet som kommer til å bli avholdt i 2007.

Ble litt rotete dette, men håper de fleste skjønne hva jeg prøver å si..
Tippeliga 2015
Post Reply