Steming på Aspmyra

Rent supporterrelaterte saker!

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Steming på Aspmyra

Post by Novi »

Har sett et par kamper fra Aspmyra på nett-tv i år, og det ser ikke akkurat ut til at stemingen er til å ta og føle på. Hvordan er egentlig stemingen på myra for den gjengse publikummer, og hvordan er den i DGH?

For skal man være ærlig, så høres DGH tidvis ut som en gjeng fulle sjømenn. Skjønner at det er vanskelig å dra i gang allsang når man er en liten gjeng, men det er voldsomt med sanger som dør ut etter 1 repetisjon, og det er ikke mye trykk i det som synges.

Hva er det som mangler? Folk på J-feltet? Mer folk på myra? TIFO? Tippeliga? "Life is life" på corner? Jeg har hvertfall ikke sett Aspmyra så død før :-/
Una mas cerveza.
rayray80
Posts: 127
Joined: Sun Apr 13, 2008 8:03 pm

Re: Steming på Aspmyra

Post by rayray80 »

HELT ENIG MED DEG... bare synd at du bare får sett kampene på web-tv.

Når det gjelder stemningen er den til TIDER ok. Vi i DGH jobber hardt med å få gjort noe med DGH. Nå håper vi bare medlemmene begynner å fylle opp j-feltet.

Mye med at det ikke er så mange på stadion, kommer nok av at det er litt mange som ikke er fornøyd med 2 seiere 1 uavgjort og ett tap... desverre litt for mange som forventer at Glimt skal ha 12 poeng akkurat nå.
Men har snakket med en del folk i dag som var ganske enig om at det er litt for mange medgangsupportere der ute.. mens det er NÅ Glimt trenger folket.

Glimt har ikke noe dårlig resultat. Allerede neste helg kan glimt være i toppen med seier.

Når det gjelder stemningen på j-feltet så kommer det nok mye av det nevnte og at Glimt faller litt nedpå og sliter med TUIL. Men Glimt vant og 3 fantastiske mål.

Men mitt i dette, med lite folk på tribunan så blir det vanskelig å synge, iallefall når det er 30 DGHere til stede og knapt 10 synger.. det er forferdelig kjedelig.

Og det som vel for min del gjorde at min stemning falt drastisk iløpet av de 90 minuttene, var når mange bare satte seg, gadd ikke å synge, surmulet, klaget på spillingen, klaget på at enkelte sang surt osv osv. da blir det grusomt på j-feltet. Dette må vi få bort.

Dette ble ett langt svar, men jeg skal være ærlig om hva som gjør meg veldig irritert og lei.. når DGH medlemmene klager på ALT. Jeg mener at vi er en supporterklubb som skal synge med den stemmen vi har, uansett hvor mange vi er.

Vi kan sammenligne oss med GLIS som er imponerende gode på å synge, selv om de er 10-12 stk på kampene så er det dem vi hører.

Når det gjelder TIFO, så er gruppa kommet på plass og det kommer nok til å komme TIFO på neste hjemmekamp :)
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by JimL »

Hyr et par som dedikerte sangere for å dra i gang / holde det gående. Få tilbake trommemannen som var borte i går (av godkjente grunner) og for guds skyld behold han trommemannen som var i hans sted!

Kan vel også med fordel legge opp en "kamp-plan" på et knippe sanger som synges til gitte tider. Eks en hovedsang hvert x minutt? Utover disse fyller man så på med eventuelt passende, som oppmerksomhet til spillerprestasjoner, dommer"prestasjoner", mål, corner, osv.

Vil tro man da vil man få et mye mer kontinuerlig press.

ps: er fullstendig klar over ironien i at jeg poster dette ^^
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by liverglimt »

Profiler på tribunen er nesten like viktig som profiler på banen. "Kule" lederskikkelser trekker flere folk. I tillegg så er det de vanlige tingene om aktivitet, aktivitet og aktivitet.

Kjør på, klubben trenger en god supporterklubb. Bygg opp en organisasjon som er uavhengig av enkeltpersoner. Gjør replassering enkelt så de neste år slipper å gjøre alt på nytt.

Når vi rykker opp så kommer det 3-4 ganger så mange som nå, uansett resultater i starten. Se til Glis og lær litt av dem. Der har det vært mange forskjellige personer innom i de 20 årene jeg har vært med dem på tur. Uansett, alltid like hyggelig å være med. Når det blir like hyggelig å møte på J-feltet så kommer det mer folk, frivillig! :D
@liverglimt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Novi »

Om det er slik som rayray beskriver her, så er det jo en veldig dårlig kultur i klubben. Siste jeg var noenlunde aktiv med DGH var det langt flere på kamp, og jeg hadde inntrykk av at stemningen generelt var god. At det blir noen klikker er forsåvidt å forvente i en så stor gruppe, men nå er det jo bare snakk om et lite antall personer. Og man skulle vel tro at de som var der nå er den harde kjerne som virkelig trykker på?

Vanskelig for oss som ikke bor i Bodø å komme med gode forslag til hva som må gjøres. Man kan se til GLIS, men de opererer på et helt annet grunnlag. I Bodø er det fortsatt litt teit å være Glimt-supporter, mens de utflyttede har et behov for å minnes sin hjemby innimellom og har en lavere terskel for å møtes. Det var lite problem for GIM å samle 60 stk for å se en hakketede nett-visning kamp i kjelleren på King's Cross, men det har nok med demografi å gjøre, og lite med at vi var så flink til å lage supporterklubb.

Jeg er bare glad for at det er en gjeng som står på og holder liv i klubben! Håper at man får til som liverglimt sier, en klubb som kan leve og vokse uten at man blir totalavhengig av enkeltpersoner.
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by ingen87 »

Meldte meg inn i DGH igår, mye fordi mine foreldre er medlem og jeg ville se kampen sammen med dem. Et par observasjoner som "skremte" meg.
- Vi var på plass 45 min før start, resten kom 5-10 min før start. Godt mulig folk sto bak tribunen og pratet før dem gikk inn (typisk Aspmyra-fenomen)
- Første sang som skal dras igang er dermed når kampen er i gang.
- Med Glis synges det til kampen i bussen og på vei inn på stadion (siden vi kommer samlet)
- Stemninga er generelt høyere når kampen sparkes i gang, vi har varmet opp.
- Det burde vært et sanghefte på setene da det virket som om folk rundt meg ikke kunne sangene (disse kan være nummerert, slik at det er lettere for folk å skjønne hva som skal synges til en hvertid).
- Veldig mange sanger starter alt for høyt stemmeleie, som medfører at man mest står å roper enn å synge.
- Hærlig med gratis kaffe 8)
- Vi er for få, det må rekrutteres flere DGH'ere.. Det blir for mye tomrom på feltet.
- Alternativet er å få presset DGH mer sammen, istedefor å spre 100 personer utover hele J felt.

+ Igår ville det IKKE vært noe problem med å ha en samlingsplass før kamp. Det var lørdagskamp, man kunne sett Premier League som oppvarming. Synes det er for sløvt når supportere ankommer kamp 17:55..


Virket som den harde kjerne prøvde å spre seg utover J-feltet igår. Jeg vet ikke om dette funket bedre eller dårligere enn sist kamp? Akkurat der jeg sto var de fleste med å syngte og det var ok trykk.
Førr Evig!
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Sven-Rune »

ingen87 wrote:- Vi er for få, det må rekrutteres flere DGH'ere.. Det blir for mye tomrom på feltet.
Tillater meg å sitere denne ene setningen, og tillater meg samtidig å gjenta meg selv for n'te gang. Ta med deg en på kamp, det er den måten det kommer flere på! Regnestykket er enkelt, hvis de få som var på kamp lørdagen hadde hatt med seg en til......

Ellers har du mange gode innspill ingen. Kan du ikke prøve å ta i et tak?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by ingen87 »

Jeg bor i Mosjøen, hvis ikke ville jeg nok engasjert meg mer. Har forresten rekruttert flere til DGH opp gjennom årene! ;) Både direkte og indirekte :) Feks så hadde farsan fast plass på Nord-Megler i mange sesonger, helt til jeg overtalte han til å være med der det er trykk. Søskenbarnet mitt ble frelst etter et par kamper med DGH i 2006, og er nå relativt fast inventar :)

Jeg kommer nok drassende med et billass fra Mosjøen i ny og ned, men da må det skje ei regelendring om at man MÅ være medlem i DGH for å kjøpe billett på J-feltet. Ingen som gidder å melde seg inn for 200,- for kun den ene kampen.
Førr Evig!
rayray80
Posts: 127
Joined: Sun Apr 13, 2008 8:03 pm

Re: Steming på Aspmyra

Post by rayray80 »

Jeg kan vel svare på det meste her egentlig :)
ingen87: takker for positiv respons på kaffen. Dette vil nok skje en gang i bland og kanksje mere kaffe neste gang.
Når det gjelder å presse supporterne mere sammen, så har jeg maset om dette i 2-3 år. Nå legger vi ut gult stoff for å dekke over noen seter men jeg har alltid ønsket å dekke over ett større område, for vi vet at det er så få som kommer. Det er lett å lage mer plass om det skulle være behov for det. Jeg skal bidra med å stenge av ett enda større område, får å få til å få folket tettere.
Tror ikke vi kan lage sanghefte som forteller at vi skal nå synge DEN sangen, men vi kan dele ut sanghefte som kan minne folk om hvilke sanger vi har. Vi prøvde i fjor med en jukselappe, bare med starten på hver sang..
-Ofte starter det med feil tone, dette er nok ikke så enkelt når vi ikke har trøkksjefen på plass. Men det forhandles for harde livet :)

Er enig med deg om at det er litt dårlig å møte opp rett før dommern blåser kampen igang. Kanskje skal vi prøve å samle folket tidligere for å ta en liten "øvelse". Spørsmålet er vel om hvor mange som "gidder" å komme tidligere...

Vi prøvde å sende noen av de som sto nede, lengre opp, men tror nok at avstanden mellom supporterne er for stor der oppe, derfor er det problemer å få liv i den gjengen.

Og når det gjelder J-feltet, så er det bestemt at man SKAL være DGH medlem for å stå på J-feltet. Dette er Glimt og DGH enige i. Supporterklubben er viktig for Glimt og supporterklubben trenger medlemmer, samtidig som medlemmer melder seg inn, får DGH bedre økonomi, for å kunne fullføre gode TIFOer ol.

Medlemskapet er ikke bare for billettene, men man får flere fordeler :)

Neste hjemmekamp skal TIFO ha sitt første bidrag på aspmyra :)
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Steming på Aspmyra

Post by FSHelgeland »

I den tiden hvor DGH var virkelig bra så dannet Dalers og kompani sanggruppe, den fungerte godt og samtidig så fikk andre også lov å starte sanger. Sangtekstene lå/ligger på DGH sine sider så er bare å skrive ut... Ser ut som jeg skal klare å komme meg på en kamp denne sesongen, da blir det liv... i følge andre så kan jeg alene høres nesten til Fauske...
Tippeliga 2015
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Mariasha »

rayray80 wrote:Og når det gjelder J-feltet, så er det bestemt at man SKAL være DGH medlem for å stå på J-feltet. Dette er Glimt og DGH enige i. Supporterklubben er viktig for Glimt og supporterklubben trenger medlemmer, samtidig som medlemmer melder seg inn, får DGH bedre økonomi, for å kunne fullføre gode TIFOer ol.

Medlemskapet er ikke bare for billettene, men man får flere fordeler :)
Har det vært vurdert å la folk få prøve å stå der uten å være medlem, for å oppdage at det faktisk er morsomt? Ser for meg at det å melde seg inn kan være et stort steg for mange, men om det f.eks. er en stand i byen der det selges billetter til J-feltet til normal pris til en kamp eller to, ville det kanskje vært enklere? Da må det selvfølgelig opplyses om at det er supporterfeltet og de må regne med at folk står og synger og at dette med gitte plasser ikke har noe å si, da dette ble problematisk en gang tidligere da det ble gitt ut gratisbilletter til J-feltet og enkelte kjeftet på de som stod og sang.

I samme slengen kan man jo be de skrive seg opp på en liste med mailadresse, og så kan det sendes ut en mail i etterkant med innmeldingsinformasjon i tilfelle de er interessert.

Selvfølgelig langt fra sikkert at det blir noen suksess, men er en idé, i alle fall.
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by JimL »

Har i praksis vært åpent felt de siste to årene, har vel egentlig bare ført til at ingen skjønner hvorfor de skal gidde å melde seg inn i DGH.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Steming på Aspmyra

Post by Cheese Smirnoff »

Dessuten er det jo bare å kjøpe billett til feltet ved siden av (I-feltet?) og gå over på J-feltet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by JimL »

Jeg kjøpte billett på G-sport i hele fjor (og forfjor?) til J-feltet uten å vise DGH-medlemskort en eneste gang. Bare bull at det ble sjekket. Skal visstnok være tatt grep der nå.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Mariasha »

I praksis åpent felt, ja, men likevel ganske tomt. De som har villet stå der har vel stått der (f.eks. har jeg kjøpt billett til E-feltet men likevel stått på J), men er jo tydeligvis ikke så veldig mange det er snakk om. Tror nok det kan være lurt å nudge folk litt i "riktig" retning.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Novi »

I 2008 sjekket de medlemskort, så da måtte jeg krangle meg til 2 billetter på G-sport i byen, og dra til G-sport City Nord for å kjøpe den siste billetten når jeg hadde 2 venner fra USA på besøk. Er jo greit om man kan ta med seg venner på J-feltet selv uten at de DGH-medlemmer :)
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by ingen87 »

Mariasha wrote:
rayray80 wrote:Og når det gjelder J-feltet, så er det bestemt at man SKAL være DGH medlem for å stå på J-feltet. Dette er Glimt og DGH enige i. Supporterklubben er viktig for Glimt og supporterklubben trenger medlemmer, samtidig som medlemmer melder seg inn, får DGH bedre økonomi, for å kunne fullføre gode TIFOer ol.

Medlemskapet er ikke bare for billettene, men man får flere fordeler :)
Har det vært vurdert å la folk få prøve å stå der uten å være medlem, for å oppdage at det faktisk er morsomt?
Det funket for meg ihvertfall!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by ingen87 »

rayray80 wrote:
Og når det gjelder J-feltet, så er det bestemt at man SKAL være DGH medlem for å stå på J-feltet. Dette er Glimt og DGH enige i. Supporterklubben er viktig for Glimt og supporterklubben trenger medlemmer, samtidig som medlemmer melder seg inn, får DGH bedre økonomi, for å kunne fullføre gode TIFOer ol.

Medlemskapet er ikke bare for billettene, men man får flere fordeler :)
Takk for bra og utfyllende svar Rayray80!

Jeg helt greit at feltet er for DGH medlemmer og at man skal vær medlem. Men det siste punktet ditt må utdypes, for det er her jeg mener det er noen mangler. Hva er egentlig fordelen ved å være med i DGH annet enn billigere kampbilletter og noe bedre stemning under kamper?
Førr Evig!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Steming på Aspmyra

Post by FSHelgeland »

Synes det blir litt feil at man må være medlem av DGH for å kunne stå på J-feltet. Når jeg ble med i DGH første gang så ble jeg dradd dit av den fantastiske stemningen som DGH skapte. Etter å ha stått et par kamper sammen med DGH så meldte jeg meg inn, fordi at det var gøy og noe jeg ville være en del av. DGH vokste mye i den tiden og det var nok ikke bare jeg som ble dratt inn på den måten. Likevel så er det viktig at alle er klar over premissene for å være på J og det er at her er det supporterklubben som regjerer og man ser kamp sammen med de på deres premisser. Billettene som selges direkte til J, bør jo være forbeholdt DGH og selges kun til medlemmer, men kommer det noen sigende fra andre deler av stadion så børr de tas imot med åpne armer.
Tippeliga 2015
torstein86
Posts: 94
Joined: Wed Feb 10, 2010 12:13 pm

Re: Steming på Aspmyra

Post by torstein86 »

ingen87 wrote:Jeg bor i Mosjøen, men da må det skje ei regelendring om at man MÅ være medlem i DGH for å kjøpe billett på J-feltet. Ingen som gidder å melde seg inn for 200,- for kun den ene kampen.
Oppgi at du er utenbys fra så skal det ordne seg med billett fra vår stand.

Mvh.
kasserer og relativt fast inventar på salgsstand før kamp.
torstein86
Posts: 94
Joined: Wed Feb 10, 2010 12:13 pm

Re: Steming på Aspmyra

Post by torstein86 »

Mariasha wrote: Har det vært vurdert å la folk få prøve å stå der uten å være medlem, for å oppdage at det faktisk er morsomt? Ser for meg at det å melde seg inn kan være et stort steg for mange, men om det f.eks.
Bare henvend dere til vår stand om at dere vil prøve en kamp så får dere kjøpt billett mot kontaktinformasjon. Billigst er vårt tilbud om sesongkort.

Alternativt ble det opprettet studentmedlemskap til 100 kr på årsmøtet i april.

Mvh.
Kassereren
Last edited by torstein86 on Wed May 09, 2012 6:29 am, edited 1 time in total.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Mariasha »

Problemet er vel at folk flest ikke får med seg den informasjonen, og derfor fremstår det ikke som et reelt alternativ?
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Steming på Aspmyra

Post by ingen87 »

Nemmen Horden da! Vi leder 2-0 hjemme på Aspmyra, likevel er det nesten helt dødt.. Skjerpings!
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Steming på Aspmyra

Post by Novi »

Syns jeg hørte DGH mye mer i går enn hva som har vært tilfelle ved de andre hjemmekampene.
Una mas cerveza.
Far til fire
Posts: 2
Joined: Sun Mar 30, 2008 3:54 pm

Re: Steming på Aspmyra

Post by Far til fire »

Mot Sandefjord i dag var det absolutt tilløp til både stemning og bra trøkk på J-feltet. Veldig bra med Tifo også. MEN, det var en ting som irriterte meg kraftig. Ved siden av vår rutinerte trommis sto en av byens musikere og holdt på å le seg i hjel fordi folk sang surt. Det er ikke måten å få flere til å synge med på. Til vedkommende vil jeg bare si at dette er en samling av folk som har Glimt i hjertet, og som brøler/synger/skriker av ren glede og overbevisning. Ingen av oss har vært klar over at det kreves absolutt gehør og klokkeklar sonor stemme for uttrykke vår begeistring for det som skjer på banen. Hvis det er det du vil ha så vil jeg anbefale domkirkekoret! Ellers så er stillingen som trøkksjef ledig!
Post Reply