Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Knuta »

Bjørkan vil fungere bedre for Glimt enn JHH. Har klare signaler fra spillergruppa at Bjørkan er den de stoler mest på. Tror ikke det har noe å si for rekrutteringen til Glimt., men vi er nok nødt til å øke lønningene for å få tak i en ny sentral-linje. For meg så er dette helt ok, vil ikke si gladnyhet men greit. Det har nok vært ganske mye misnøye med JHH i år som ikke har komme frem og jeg ønsker JHH og hans familie lykke til i Fredrikstad.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by tomath »

Angående bekymringene for rekruttering hvis vi mister JHH: Hva med dette speidernettverket (eller noe sånt) som Glimt meldte seg inn i for en tid tilbake? Er det noen som har peiling på hva dette er, og om dette kan bidra til å gjøre oss mindre avhengig av at hovedtrener skal ha et nettverk slik JHH har hatt?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Garrincha »

Det kan du ha rett i ecke, men slik det kommer frem i AN virker det som klubben har bestemt seg. Det positive er at avgjørelsen kommer fort og at Aasmund kjenner klubben godt og kan være en kontiunitetsbærer, pluss at han (muligens) ikke blir for dyr.

Men han er fremdeles ikke spesielt erfaren og har ingen erfaring som hovedtrener i Tippeligaen. Og har mest sannsynlig et dårligere nettverk enn mange andre kandidater. Hvorvidt han har et "navn" som frister potensielle spillere er også et poeng.

Jeg tipper klubben har sett for seg Aassa som arvtager etter JHH lenge og at de ikke kommer til å se på andre kandidater. Så får tiden vise om dette er lurt eller ikke.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg grøsser når jeg hører at Bjørkan er favoritt fordi spillergruppa liker han. Man skulle tro at Glimt hadde lært av sine feil med å gjøre laget til en vennegjeng. Etter min mening er Bjørkan en meget habil assistent-trener i Glimt, men ikke hovedtrener. Èn ting er kompis-problematikken i laget, han er også født og oppvokst i klubben og har tette personlige bånd til de fleste. I tillegg har han jo ikke et attraktivt trener-navn, eller et stort nettverk, så jeg ser ikke hvordan han skal være rett mann for å praktisk talt bygge et helt nytt lag. Ryktene tilsier at Glimt allerede har bestemt seg for Bjørkan, men jeg ber dem innstendig om å ihvertfall forsøke å lete etter mer spennende navn som kan tilføre Glimt noe nytt. Dette lukter av en ny Cato Hansen/Tom Kåre Staurvik-fadese.

Jeg vil samtidig sende en kaktus til både Halvorsen og styret, som overlater et halvt lag til etterkommeren. Jeg frykter at dette ender med at for eksempel Tønne og Brix blir signert fordi det er mest praktisk. Jeg har trøstet meg selv i et halvt år med at klubben har jobbet aktivt med å sikre seg forsterkninger før overgangsvinduet åpner, men nå er jo situasjonen en helt annen og eventuelle forhandlinger som er igang vil garantert bli påvirket av dette. Alt settes på vent. Tar man i betraktning at Glimt har hatt 2-3 svært passive overgangsvinduer kan dette ende opp med å bli skjebnesvangert for neste sesong.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by G-s-enz »

+1 Cheese!

Og om Bjørkan skal være trener må vi ha inn en sportsdirektør eller minimum en speider. Jeg stoler ca null på hans kvaliteter og nettverk på overgangsmarkedet!

Skjer ikke dette melder jeg allerede nå at vi får mange prøvespillere innom i vinter=Ikke kvalitetstegn
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Playmaker »

Hent en speider nå da.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Kesseboy »

Kan være jeg er krevende, naiv og alt det der, men hvis ikke det allerede foreligger en passelig slagkraftig plan (og plan B og C) for hvordan stallen skal se ut om to måneder, så synes jeg det grenser til useriøst. Kjenner jeg Glimt rett, så er det kanskje ikke så langt unna, men plutselig overrasker de positivt ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Garrincha »

Cheese, at spillergruppa liker sjefen sin trenger ikke være noe minus. Det er fullt mulig å ha respekt for noen selv om du liker de.

At Aasmund har tette bånd til klubben trenger heller ikke være noe minus, Øystein Gåre hadde suksess selv om han hadde ekstremt tette bånd til klubben.

Men jeg er enig i mye av det andre du skriver og er totalt sett enig i at klubben ikke bør gjøre noe forhastet her. Å kjøre Bjørkan opp ser ut som minste motstands vei, de burde i alle fall vurdere seriøst andre alternativer. Men hvis klubben likevel går for Bjørkan er det lite vi supportere kan gjøre, og da burde vi seriøst gi han en fair sjanse til å vise hva han er god for før vi dømmer han.

Cato/Tom Kåreprosjektet kan ikke helt sammenlignes, der var hovedproblemet at det var to likestilte trenere som tilsynelatende hadde to vidt forskjellige meninger om hvordan ting skulle gjøres.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by FSHelgeland »

Når JHH ble ansatt så ville jeg i utgangspunktet ha inn Aasmund. Jeg har vært fornøyd med teamet å akter ikke å gråte når JHH nå går. Jeg har kjempetro på Aasmund som trener. Når det gjelder laget så er jeg mer skeptisk, men håper klubben overrasker positivt denne gangen. Jeg vet blant annet at det var Madsen og Bjørkan som jobbet for at klubben skulle kjøpe Azemi. De må gjerne signere Madsen som Bjørkans assistent
Tippeliga 2015
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by gavharr »

Jeg har alltid hatt veldig stor tro på Aasmund som trener, men synes kanskje dette kommer et år eller 2 for tidlig. På en annen side har jo mannen fått gode skussmål både i Alta og Ranheim, og jeg tror han er en bedre motivator enn JHH. Når det kommer til sentrallinjen og til de spillerkjøpene som må gjøres er jeg mer bekymret. Jeg mener vi allerede burde vært i gang med å hente inn nye spillere.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

Det blir en spennende dag, slik AN forteller. Klubben og JHH skal møtes? Dersom JHH skulle slutte, da hadde jeg mer sett for meg at Stabæk ble nest stoppested, ikke FFK, men hvem vet? Når jeg tenker på at Aasmund blir ny trener, urutinert på dette området, da undres jeg på om det snakkes om sportssjef også? Og hvem er det internt som har ambisjoner? Spennende dager!
Gelanin
Posts: 29
Joined: Thu Sep 27, 2007 8:44 am

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Gelanin »

ecke wrote:Når jeg tenker på at Aasmund blir ny trener, urutinert på dette området,
Urutinert på trener området ? Han har vel vært trener i noen år både i Alta/Ranheim og assistent i Glimt, så vil vel egentlig påstå at han etterhvert har ganske god rutine som trener, riktignok ikke på Tippeliganivå ennå, så urutinert på dette nivået kan jeg være enig i.

Tror egentlig det kan bli bra jeg vis Aasmund tar over som hovedtrener. Kanskje man får satset litt mer på unge lokale talenter også, som eksempelvis Berg og Konradsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Larsson »

Hvor i all verden kommer Julian Madsen inn fra? Hva i alle dager skal tilsi at han er klar for en slik oppgave? Og det ville jo dessuten vært historisk - gå fra ikke å få fortsette som spillerutvikler til i neste omgang å bli assistent (og jeg ser til og med noen vil ha ham som hovedtrener!!!)!

Mitt tips: Bjørkan som hovedtrener og Stig Johansen som assistenttrener.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Shredd »

Hvis du mener at Madsen ikke er klar for en slik oppgave, hvordan kommer da Stig Johansen inn i bildet? Madsen har da mer trenererfaring enn Stig.
Madsen avkrefter uansett at dette er et alternativ på Twitter. Han er nesten klar for en annen klubb, men kommer gjerne tilbake til Glimt ved en senere anledning og med mer erfaring.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Larsson »

Var Stig Johansen mitt ønske eller mitt tips?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Knuta »

ecke wrote:Det blir en spennende dag, slik AN forteller. Klubben og JHH skal møtes? Dersom JHH skulle slutte, da hadde jeg mer sett for meg at Stabæk ble nest stoppested, ikke FFK, men hvem vet? Når jeg tenker på at Aasmund blir ny trener, urutinert på dette området, da undres jeg på om det snakkes om sportssjef også? Og hvem er det internt som har ambisjoner? Spennende dager!
Bjørkan har vært assistenttrener i 3 år nå i Glimt, han var arkitekten sammen med TJ og TO som fikk endret treningsregimet i sommer da det snudde for Glimt. Men det er litt nord-norsk at man ikke har så veldig tro på seg selv og lokale trenere. Kåre var jo assistent i Viking og overtok RBK dette også til stor skeptis blant RBK-fans. Bjørkan har masse erfaring, topp treningsutdannelse, godt likt i spillergruppa på grunn av faglig tyngde. Gjorde Alta til et topplag. Gjorde det bra i Ranheim til tross for rykter om at reservetreneren der var den som styrte det meste. Da Bjørkan forsvant fra Ranheim gikk det dårlig og den såkalte 'sjefen' der fikk sparken. Her har man mulighet til å få en god trener til en billig penge. Så har vi vel en gruppe hvor Ørjan Berg er med i som sammen med Bjørkan og ledelsen kan få tak i en ny sentrallinje. Det er vi totalt avhengig av uansett hvem som trener laget. En god assistenttrener er vel det minste problemet å få tak i.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Trapattoni »

Knuta wrote:Gjorde det bra i Ranheim til tross for rykter om at reservetreneren der var den som styrte det meste. Da Bjørkan forsvant fra Ranheim gikk det dårlig og den såkalte 'sjefen' der fikk sparken.
Bjørkan gjorde det bra i Ranheim, men det gikk da ikke så dårlig med Ranheim etterpå? 7. plass i Bjørkans siste sesong der har blitt etterfulgt av hhv. 4, 7 og 6. plass. Alle de tre siste sesongene med høyere poengsum enn i Bjørkans siste sesong.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Kesseboy »

ecke wrote:Når jeg tenker på at Aasmund blir ny trener, urutinert på dette området, da undres jeg på om det snakkes om sportssjef også? Og hvem er det internt som har ambisjoner? Spennende dager!
Dette er et av de framste argumentene for å lage en sportssjefmodell. Det tar mye risiko ut av alle trenersigneringer. Det åpner for å gjøre litt mer "risikable" ansettelser. Hvis man i tillegg evner å ansette en sportssjef med sosiale ferdigheter, kan det jo bli riktig så bra ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

Blir det Fredrikstad?
Last edited by ecke on Tue Nov 17, 2015 12:27 pm, edited 1 time in total.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by ecke »

Knuta wrote:Bjørkan har vært assistenttrener i 3 år nå i Glimt, han var arkitekten sammen med TJ og TO som fikk endret treningsregimet i sommer da det snudde for Glimt. Men det er litt nord-norsk at man ikke har så veldig tro på seg selv og lokale trenere.
"Arkitekten"? Det er en forståelse av sommerens begivenheter som er høyst merkverdig. Jeg har ellers aldri ment/sagt at Aasmund ikke er et godt valg, han er det naturlige valget. Jeg har bare sagt at han er urutinert på dette nivået. Han har ikke ledet Tippeligalag, og han har ikke hatt ansvaret for spillerlogistikk. Åpenbare poenger. Dersom du går tilbake til historien, vil du vite at jeg var en av de som skrev om at Aasmund var den aktuelle en gang, ikke TKS/Cato.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by mortsto »

Kan ikke skjønne at det er Nord-Norsk tankegang som gjør at folk på glimtforum er skeptisk til at Bjørkan overtar. Grunnen til at jeg er skeptisk er at Glimt har en historie med talenter som glipper og manglende profesjonalitet. Så mange spillere som har reist ut, har kommet med anklager eller hint om at Glimt ikke tar kosthold og lignende på alvor. Vi som har frekventert Bodøs vannhull på nittitallet har også merket at Bjørkans "generasjon" glimtspillere ikke nødvendigvis har levd som toppidrettsutøvere. Det er denne generasjonen som nå styrer på Aspmyra, og jeg er usikker på om disse personene klarer å utvikle Glimt dit vi ønsker og gjør klubben best på det som ikke koster. Eller vil vi se flere talenter som Høgli og Johansen som forsvinner, blir voksne, slankes og blomstrer i en helt annen rolle i den nye klubben? Jeg har egentlig ingen forestillinger om at Bjørkan ikke er 100% seriøs, men summen av gamle kompiser på Aspmyra får meg til å ønske nytt blod utenfra.

Noe annet jeg synes er litt rart mtp Bjørkans trenergjerning er at han etter å ha ledet et solid Adeccolag som har kommet på øvre halvdel hvert år, ikke har hentet noen av disse spilleren til Glimt. Vurderte han ingen Ranheim-spillere som gode nok? Fikk han ikke gehør fra JHH? Eller ønsket ingen spillere å ta steget opp?

Ellers har jeg ingen forslag til konkrete trenere som jeg tror er realistiske. Og det kan godt hende Bjørkan blir en solid trener for Glimt. Jeg vet ikke så mye mer om trenergjerningene hans enn jeg leser her. Men det er interessant å se at Knuta og ecke har så forskjellig oppfatning av hva som skjedde rundt "snuoperasjonen" i sommer. Skal huske å ta alt med ei klype salt, selv de som mener de har inside info.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Novi »

Kan gjerne være skeptisk til Bjørkan, men tror det reelle alternativet for Glimt er "en svenske". Så da vil jeg heller ha en som man vet har en viss kompetanse enn å stole på at gresset er grønnere på andre siden.
Una mas cerveza.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Trapattoni »

Treneransettelser er risikosport. Det har langt mer profesjonelle og ressurssterke klubber enn Glimt fått erfare.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Knuta »

Som David Moyes i ManU som alle ville ha som trener. Som Norling i Brann som ble betraktet som Messias. Motsatt har du 'assistenten' i Godset som de fleste i Drammen var skeptisk til og har vært en knallsuksess, samt treneren i Brann nå som var trener i Hødd og som mr. Brann 'Doddo' ikke viste hvem var. Så enig Trapattoni det er en risikosport. Men i dette tilfellet tar ikke Glimt noen risiko tror jeg. Bjørkan ble hentet til Glimt for på sikt å bli hovedtrener, nå er han moden nok. Ellers så hører jeg at det begynner å ulme i VIF mot Rekdal. Nå skal han fornye stallen fullstendig, det er 3 år på rad han skal fornye. De siste 2 årene har det vært konstant feilkjøp, så sånn kan det også gjøres, men det Rekdal er flink til er å alltid skylde på andre.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Trenertråd: Jan Halvor Halvorsen

Post by Garrincha »

Nå skal vi huske på at Norge er et lite land og spillere snakker med hverandre både om hvordan klubber er og trenere er. Hvis Bjørkan har rykte på seg for å være en god mann og en fair og seriøs sjef så er jo ikke det negativt. Og spillere er som folk flest, de vil ikke ha drittsekker til sjef. Selv om noen foretrekker hardere regime enn andre. På samme måte som trenere foretrekker enkelte spillerpersonligheter foran andre.

Bjørkan er en seriøs fyr, ja han er hyggelig, men han er seriøs og det har ikke vært noe som helst tull med han såvidt jeg vet. Han har helt sikkert ambisjoner og jeg går sterkt ut i fra at han har god oversikt og også sine egne ideer. Så jeg synes ikke vi skal ta sorgene helt på forskudd her. Kanskje han overasker.

Men det er klart, han har lite erfaring sammenlignet med f.eks JHH. Men han er yngre og har sikkert mer energi.

Hvis det stemmer at Bjørkan var en av pådriverne for å få signert Azemi så er jeg veldig positiv, for jeg synes Fitim har vært ei god signering. Og det er jo ikke sånn at han sitter inne på et kontor og skal løse all spillerlogistikken på egen hånd, det er mange fotballflinke personer i klubben jeg tipper snakker i lag, Ørjan, Stig, BT, Runar og sikkert flere som kommer med innspill.

Men kanskje hadde det vært, som noen skriver her, vært lurt å fått inn en sportsdirektør i Glimt som jobber på heltid med spillerlogistikk. Hva med han svenske TV-eksperten, Jønsson? Han har jeg inntrykk av har god peil på spillere rundt om kring, og han har nok god koll på Sverige også. Han er nevnt før her i forumet. Eller kanskje han Stig Torbjørnsen som jobbet som talentspeider i RBK?

Hvis vi har en sportsdirektør så vil hovedtreneren få frigjort mye energi til å fokusere på treningsarbeidet og kampene. Disse to må selvsagt samarbeide godt, det er selvsagt ei forutsetning.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Post Reply