Spillertråd: Abdurahim Laajab

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

Blir ikke det litt som at alle vil være bedre enn gjennomsnittet?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by liverglimt »

Hvis hele glimtlaget peiser på og er over gjennomsnittet så er vi plutselig best!

Ibba må sett seg mål! :)
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Cheese Smirnoff »

Kesseboy wrote:Blir ikke det litt som at alle vil være bedre enn gjennomsnittet?
Forhåpentligvis bare angriperne. Keeper, forsvar og midtbane bør ikke overstige gjennomsnittet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Sven-Rune
Posts: 3027
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 298 times
Been thanked: 165 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Sven-Rune »

I idrett må det da absolutt være et mål å være bedre enn gjennomsnittet!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Garrincha »

Jeg synes Ibba ikke skal skjemmes over antallet sitt til nå, en glimtspiss har også andre viktige oppgaver enn å bare skåre mål. Ibba er god når han har mann i rygg og det er vanskelig å ta ballen fra han. Jeg synes han klarer seg bra.

Jeg tror Ibbas mål er å skåre så mange mål som mulig og jeg synes det er helt greit å ikke tallfeste dette noe nærmere.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
andreassenm
Posts: 13
Joined: Mon May 26, 2014 2:30 pm

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by andreassenm »

Klarer enda ikke å fatte og begripe hvorfor Ibba får tillit, gang på gang... OK, han har scoret 10 mål, men 2 av disse er da på straffe?! Han har vel også spilt samtlige minutter i TL i år...

I kampen på søndag, registrerte jeg FLERE ganger at Ibba var den eneste på banen som gikk (sakte gang), og 2 ganger ble kontringen til glimt spolert, pga at han stod i offside grunnet at han brukte for lang tid å komme seg onside etter forrige angrep...

HVORFOR kan ikke han få "hvile" seg litt??
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by MhepA »

Jeg har en teori. Det er ingen bedre alternativer. Og om M.Ndiaye skal spille der istedenfor, så må Dane Richards spille kant. Det blir ikke bra tror jeg ihvertfall. Ibba er per nå det beste og muligens det eneste alternativet på topp.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by bjornage »

Ibba får også langt mer pepper enn han fortjener. Det er ganske utakknemlig jobb å spille enslig spiss for Glimt. Han er langt fra feilfri da, også er det mye som MhepA skriver over - vi har ikke alternativer.

Den største svakheten hans er at han er så ujevn i prestasjonene og kroppspråk. I noen kamper ser han rett og slett ikke interessert ut. Da blir det fort litt frustrerende å se han siden han spiller i såpass utsatt posisjon.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Glimt1916 »

Ibba kan være frustrerende å se på i blant. Synes han gjør en del merkelige og dårlige valg, og mot Stabæk gjorde han det ofte. Han har også en spillestil som tidvis kan irritere litt. Men sesongen under ett synes jeg han har gjort en ganske bra jobb. Han har scoret brukbart med mål for et lag som kjemper i bunnen av tabellen og fortsatt kan risikere å rykke ned, og han gjør som regel en bra jobb i en krevende spissrolle som krever mer av en spiller enn at han bare putter mål. Selv om jeg ikke forventer at alle er enige med meg synes jeg det er litt synd og urettferdig at han har blitt utpekt til en slags syndebukk av mange Glimtsupportere.

Ibba har forøvrig startet alle seriekampene i år, men ikke fullført alle. Han har vært på banen i 2137 minutter på 26 kamper, noe som vel tilsvarer litt under 24 kamper i spilletid.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Novi »

Forsåvidt underlig at ikke samarbeidet mellom ham og Olsen er bedre. Man ser at det funker mellom Brix-Olsen-Badou, og det har blitt bedre mellom dem ettersom de har spilt flere kamper. Men Olsen-Ibba ser ut som to spillere som ikke kjenner hverandre i det hele tatt. Problemet til Ibba er ikke hvordan han håndterer ballen, men hvordan han relaterer seg til andre. Har jo ikke funket spesielt i andre klubber heller, og det er vel en grunn til det?
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

Vel det er vel ikke helt riktig. 1-1 scoringen mot Molde hadde vel det meste av samhandling mellom Badou og Ibba. Egentlig hadde Ibba og Trond en god kamp, det var bare det at de sløste så vanvittig men sjansene, samt at siste pasning kom seint og feil og at løpene denne gang ikke stemte. Litt mer tur så hadde Glimt vunnet 4-0. Skulle ønske at Ibba hadde en god spiss som presset han men desverre så er det ingen konkurranse om den plassen for øyeblikket.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Ville Lehtinen »

Synes fremdeles det var et stort feiltrinn å selge Aram Khalili og satse på Vegard Braaten som spissutfordrer. Det burde nok vært omvendt.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Garrincha »

Jeg synes Ibba er god som oppspillspunkt, vinner ofte ballen og skjermer den godt til han finner medspillere. Han er også en relativt god avlslutter, skyter greit, kan heade osv. Han er også god en mot en.

Svakhetene er spillforståelsen pluss at han ikke så ofte lukter hvor ballen kommer, pluss at han av og til får for seg at han skal gjøre det HELT store på egenhånd når han åpenbart burde funnet en annen løsning. Jeg tror dette irriterer Trond innimellom. Men Trond er jo litt sånn han også i flekkene. Av og til så skal de begge absolutt gjøre ting på egenhånd, og da er det bare å glemme samspill dem i mellom. Mens andre dager er de verdens beste spisskolleger, sentrer til hverandre og unner den andre avslutninger.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Zann
Posts: 1668
Joined: Sun Sep 09, 2012 5:49 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Zann »

Sett bort fra samarbeidsproblemene med Olsen i siste kamp synes jeg han har blitt bedre utover høsten enn han var på sensommeren/tidlig høst. Han har begynt å vinne noen dueller og har et mindre negativt kroppsspråk. I den verste perioden i sommer så han virkelig ubehjelpelig ut. Han er vel en humørspiller av rang, noe som i og for seg er et typisk Bodø/Glimt-fenomen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by bjornage »

Ville Lehtinen wrote:Synes fremdeles det var et stort feiltrinn å selge Aram Khalili og satse på Vegard Braaten som spissutfordrer. Det burde nok vært omvendt.
Forsåvidt enig, men tror det henger en del sammen med kontraktsituasjonene og at Khalili var enklere å flytte på. Nå er dessverre ingen av dem god nok, og der normalt sett Momoo Ndiaye ville vært et alternativ for Ibba på topp har vel sesongen utviklet seg sånn at Richards er halvveis ute i kulden, med Jim og Berglann godt plassert i fryseren og da er det begrenset med alternativer igjen i angrepet. Regner med det blir annerledes neste sesong, håpløst å ha spillere i stallen som "bare tar plass" (for å være litt stygg) og aldri får spille.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

Synes Moomoo ser litt begrensa ut i avslutningssituasjoner. Har veldig trua på ham som spiller, men jeg tror ikke han er der vi trenger ham til å være akkurat nå, for å bekle spissplassen nå. Tror Ibba er vårt sterkeste kort -- han gjør en hel del bra, og med litt bedre marginer kunne (burde!) han putta tre mot Stabæk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by mortsto »

Men er det egentlig marginer det er snakk om? Når en rett og slett roter bort en overgangsmulighet pga dårlig samhandling? Eller fyrer av et helt håpløst skudd i stedet for å gi ballen til bedre plasserte? Jeg gikk glipp av første 30 min, og det kan være noe jeg gikk glipp av der, men jeg mener at grunnen til at Ibba ikke scorer er mangel på ferdigheter, ukloke valg og dårlig samspill. De to første faktorene kommer neppe til å bli noe bedre, så vi får håpe terpinger med veiledning av JHH, kan bedre det siste. Trond var jo ganske sinna på Ibba tidligere i sesongen. Kanskje det er noen personlige gnisninger der?
Ellers har Khalili putta 9 mål på 24 kamper for Bryne, så jeg synes egentlig det var greit å la ham gå.
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by ecke »

Jeg synes fortsatt at Ibba får mye ufortjent kritikk. "Hele" Norge hyller Frode Johnsen. Han spiller på et topplag, men har fortsatt bare 9 mål. Johnsen har samme møtende spissrollen som Ibba har. Du skal være veldig god for å kunne erstatte Ibba, og det vil koste bra med penger. Orlov ble kjøpt til Brann for 4 mill, men har bare 8 mål. Chima Chukwu, MFK, og Leke James, Aafk, er to spisser som jeg liker og som er førstevalget i sine klubber, men de har bare 8 og 6 mål. Igjen, ikke glem jobben Ibba gjør på defensive dødballer og med ryggen mot mål.Jeg kan ikke se mange spisser i norsk fotball som kan gjøre den samlede jobben i B/Gs 4-3-3 like godt som Ibba
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

Når vi snakker om spisser så var det direkte morsomt å se hvordan Sane fullstendig avkledde VIF's Kjartarson i kampen i Bodø. Toppscoreren Kjartarson så helt hjelpeløs ut. Ser ofte at Ibba binder opp to forsvarspillere og i de siste kampene har han også begynt å få frispark når spillerne hnger på ryggen hans noe ikke var tilfellet i starten. I Molde kampen fikk vel Ibba toppkarakter i avisene, men jeg gremmes veldig over dårlige avslutninger mot Stabæk, men det gjaldt jo hele angrepet og midtbanen også.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Cheese Smirnoff »

ecke wrote:Jeg synes fortsatt at Ibba får mye ufortjent kritikk. "Hele" Norge hyller Frode Johnsen. Han spiller på et topplag, men har fortsatt bare 9 mål. Johnsen har samme møtende spissrollen som Ibba har.
I år blir vel Johnsen hyllet på grunn av alderen sin og ikke prestasjonene. Han har ikke fulgt opp fjorårets sesong, og de 9 målene har vel i hovedsak kommet fra heading ved bakre stolpe, hans spesialitet.

Ibbas problen er at han ikke har et fotballhode slik medspillerne hans har. Store deler av Halvorsens direksjoner fra sidelinja er rettet mot Ibba og om hvor han skal befinne seg. Det ble veldig tydelig i Stabæk-kampen da Ibba slapp å krige med stopperne, men heller kunne bevege seg rundt foran forsvaret. Han beveger seg ofte på måter som tydeligvis irriterer Trond Olsen spesielt. Det begynner vel å bli ganske tydelig hvorfor Ibba er snart 30 år, og på tross av strålende teknikk og fysikk, aldri har slått igjennom som fotballspiller. Halvorsen har gitt han ubegrenset tillit og han har dermed fått en opptur fra tidligere klubber, men han har vel ikke tatt fotball-Norge med storm allikevel.

Hvis både Sané og Badou forsvinner i vinter er jeg redd vi må ha en målgarantist på topp hvis nedrykk skal forhindres.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

Det har du rett i. Ibba minner veldig mye om Daniel Bråten. Teknikk, styrke og gode skudd, men begge mangler taktiske egenskaper eller rett og slett fotballhode. De kan gjøre det helt utrolige og andre ganger det helt latterlige. Men synes Ibba's utvikling har vært positiv. Han var veldig god i fjor, har slitt med overgangen til eliteserien men begynner etter hvert å tilpasse seg den. Nå skal jeg heller ikke skryte for mye av Trond sine taktiske egenskaper heller, der er det også mange rare og ufortåelige valg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

mortsto wrote:Men er det egentlig marginer det er snakk om? Når en rett og slett roter bort en overgangsmulighet pga dårlig samhandling?
Vel, Ibba hadde ei god avslutning fra skrått hold uten alternativer, han hadde ei stupheading like utafor, og hadde ei blokkert avslutning etter å ha kommet seg fri med en god bevegelse. I tillegg hadde han ett uinspirert skudd fra 16, håpløst over. Litt mer konsentrasjon, så hadde det kanskje blitt mer. Ibba er kanskje litt irriterende i en del tilfeller, men er overraskende god på å skape mye ut av lite.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Garrincha »

Slått i gjennom og slått i gjennom, han har da fast plass på et tippeligalag, og det er da ikke så værst det da. Han har mange gode egenskaper i måten vi spiller på, men han kunne sikkert putta litt mer og vært litt mer stabil.

Jeg har tenkt litt på om Ibba kunne gjort seg på vingen, han har mange gode egenskaper som vinger trenger - god nærteknikk og god en mot en, klarer å holde på ballen i trengte situasjoner. Ikke så vanvittig rask selvsagt.

Trond på venstre med farta og kontringsviljen, Ibba på høyre med hans egenskaper og inn med en skikkelig måltjuv i midten. Hvilken fot er Ibba best med, det må jeg helt ærlig innrømme at jeg ikke vet?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

Ibba er definitivt venstrebeint. Usikker på om han er like énbeint som Olsen og Berntsen, men keg tipper det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Garrincha »

Brix, Imingen, Olsen, Berntsen, Ibba - halve førsteelleveren er jo venstrebeinte for tiden. Er ikke venstrebeinte fotballspillere sjelden vare egentlig og vanskelig å oppdrive? Leser på nettet at bare 12 prosent av fotballspillere i verden er venstrebeinte. Burde ikke da venstrebeinte spillere være mer verdt enn en like god høyrebeint spiller?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Post Reply