Spillertråd Kristian Brix

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by PEMA »

Hvorfor fikk han ikke fornyet med Lars Bohinen og Sandefjord, eller ville han forlate selv?
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by bjornage »

Han vil spille i tippeligaen, og følte han måtte ta det steget opp nå mens han fremdeles har sjansen.

Ellers syns jeg det blir feil å si han bare er hentet som backup. Det er kanskje der han i utgangspunktet er nå før sesongen starter, men om han gjør det bedre enn Ruben i sesongoppkjøringen og i treningskampene blir nok de rollene byttet om.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by ingen87 »

Man kan si at han "bare" er en backup. Men det er i en posisjon hvor vi vet førstevalget til tider har spilt til tross for dårlig form. Jeg er sikker på at Brix kommer til å spille mange førstelagskamper denne sesongen, da jeg vet at Imingen aldri holder nivået sitt gjennom hele året. Ja, Imingen på sitt beste er en bedre back enn Brix, men Imingen på sitt dårligste....

Kristian Brix kommer til å bli en nyttig ressurs for Glimt, og det at han har vært kaptein i SF i to sesonger til tross for at han bare er 23 år, sier meg at han har andre kvaliteter utover å håndtere en backposisjon.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Syns ikke Ruben's kurve har gått oppover, og han har heller ikke klart å stabilisere seg på et godt nivå. Således er det glimrende å få inn en utfordrer som vil bevise noe. For Glimt betyr det at man enten får en strålende Ruben eller Brix, og selv om førstnevne er "Glimt-gutt" så er det laget som betyr noe.
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Cheese Smirnoff »

Kristian Brix svakhet er visstnok det defensive arbeidet. Ruben har fått endel kritikk for å være for dårlig (mer presist; for lite med) framover. Kanskje får vi se de bli brukt taktisk i kamper hvor man enten skal angripe eller forsvare seg?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Garrincha »

Jeg synes bare mer og mer at Brix fremstår som en naturlig kapteinstype for Glimt neste sesong. Ikke noe galt med Ruben, men når Zarek kommer tilbake er det ikke umulig at Ruben kan få slite med en plass i førsteelleveren.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg syns han har hatt en nedadgående kurve i høst. Mot Molde var han direkte svak, og virket tung og treig i kroppen. På sitt beste er han en veldig god venstreback, men han har variert veldig mye i år, riktignok slik som resten av laget har.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Ikke mer enn resten av laget, så per nå en reell utfordrer til Ruben. Virker noe mer uforutsigbar, og ser ut til å kunne ta noe mer spennende valg fremover. Ruben er litt mer rett frem. Hvem som spiller avhenger mer av relasjonene med venstresiden forøvrig.
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by gavharr »

Brix kan iallefall bruke begge bena sånn høvelig. En fordel når man er fotballspiller. Er forøvrig helt enig i at han burde være høyaktuell som kaptein!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by eiriksin »

Hvorfor i alle dager spiller han ikke høyreback da? Og Immingen over på venstreback.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Zero »

http://fotballnerd.no/flukten-fra-norges-landslag/

Kristian Brix (24) – Gambia

Har lenge blitt ansett som et stort talent og er et kjent navn for de som følger med på Vålerenga, Sandefjord og Bodø-Glimt. Venstrebacken har gambisk mor, og bestemte seg i Januar for at heller ville representere The Scorpions. Han burde ha god mulighet til å spille seg inn på landslaget som i 2014 fikk en 2-års utestengelse fra det afrikanske mesterskapet. Andre kjente norske fotballspillere med Gambisk opprinnelse er John Carew og Joshua King.
Stian Sommerheim
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Spennende! Har ikke hørt noe om det tidligere.
Una mas cerveza.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Zero »

Nei ikke jeg heller, litt bekymringsverdig med tanke på norsk landslagsfotball da.

Men vi har jo Ødegaard :skål

Liker dog tanken på at vi har landslags-spillere på Glimt :glimt
Stian Sommerheim
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Mulig landslagsspiller... er vel ikke tatt ut til noe som helst ennå :)
Una mas cerveza.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Zero »

Ja...det var jo det igjen da
Stian Sommerheim
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by eiriksin »

Syns Brix har løst den sentrale midtbanerollen best av de som har prøvd seg der i år. Han har den rette instillngen of tør også å være litt mer med frsmover enn Chatto. Jeg ser gjerne at Brix fortsetter i samme posisjon og enten midlertidig eller på permanent basis dersom han skulle storspille.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Knuta »

Brix er den beste i denne rollen siden CB. Han bør bli der hvis ikke JHH kommer inn med sine rare uttak.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by mortsto »

Enig. Brix sier til AN at han anser at både Imingen og Jacobsen er bedre enn han på venstre back og at han er bedre på sentral midtbane.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Jeg syns ikke han var så flink til å starte det offensive spillet, noe han har vært bedre til på venstreback. Per tid er han bedre enn Chatto der (noe som er skremmende), og Saltnes har ikke roen som trengs. Ser ikke for meg Brix som en varig løsning, men rarere ting har skjedd enn at en spiller blomstrer når han settes i rette posisjon.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Kesseboy »

Har venta litt på at Brix skulle vurderes til denne rolla. Tror han er ei god løsning. Og kanskje i tospann med Chatto for en mer defensiv midtbane til de kampene vi vet vi kommer til å bli revet i biter uansett.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Nilzo »

En ting jeg liker med Brix er at han har noen susende taklinger. Tenker spesielt på den som ga gult kort. Er ikke noe å applaudere i seg selv, for den var stygg. Men det har noe med å sette en standard. Det skal være litt hardt å møte de som ligger å beskytter fremfor forsvaret.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Novi »

Kesseboy wrote:Har venta litt på at Brix skulle vurderes til denne rolla. Tror han er ei god løsning. Og kanskje i tospann med Chatto for en mer defensiv midtbane til de kampene vi vet vi kommer til å bli revet i biter uansett.
Er dette Glimt-laget klare for taktiske endringer? Og har vi trenerteam som er kompetente til å gjennomføre? Tenker man først må finne ut hvordan man finner hverandre i "sin spillestil", så får variasjonene komme når vi har en mer satt sentrallinje. Men hva vet vel jeg.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by Kesseboy »

Det korte svaret er nei, det dror jeg ikke. Da jeg begynte å sysle med plan B-tråden i fjor, trodde jeg det. Men en sånn tråd er meningsløs i år. De får jo ikke uttelling for treningsarbeidet fra i vinter engang, så ei uke med taktikkterping tror jeg ikke vil gjøre noe utslag.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by eiriksin »

Jeg tror at mye av grunnen til at vi har tatt 4 poeng de to siste kampene er at Brix er plassert på sentral midtbane. Det har dermed vært vanskeligere for motstanderne å bryte igjennom midtbanen vår, noe som har gitt forsvaret vårt mer tid til å organisere seg. Dersom man spiller 4-3-3 som Glimt gjør, så er vi helt avhengig av å ha en meget god spiller i den posisjonen. Dersom vi ikke har det, så kan det fort rakne. Jeg er enig i at mot enda bedre motstandere så bør vi vurdere å spille med 2 sentrale midtbanespillere. Noe som vil gjøre oppgaven for midtsvaret enda enklere. Jeg er også enig i at Thomas Jakobsen skal spille i en litt tilbaketrukket venstreback posisjon. På høyre back så burde de vurdere Daniel Edvartsen neste kamp, tror han kan løse oppgaven enda bedre enn Brede Moe. Ellers er jeg rimelig fornøyd med laget. Håper Saltnes fortsetter å spille godt som midtstopper.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd Kristian Brix

Post by mortsto »

An papir melder om at Brix ønsket å fortsette i Glimt, men da han ikke er blitt enig med klubben, er han på vei bort. Er litt ambivalent til dette. Nyttig potet som ikke er blitt satsa på og ikke har overbevist i tilstrekkelig grad.
Post Reply