Spillertråd: Mathias Normann

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Spillertråd: Mathias Normann

Post by ecke »

http://www.an.no/glimt/anpluss/tar-tre- ... 5-4-215445

Dette er spilleren som mange som spesielt følger B-laget, savnet denne sesongen. De gamle Glimt-guttene snakker varmt om Mathias Normann. Jeg hører flere god-ord om denne spilleren, mer enn noen andre unggutter. Fysisk har han vokst betydelig dette siste året i Alta, og kanskje blir han allerede neste sesong en joker i midtbaneleddet som indreløper. Spennende!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by FSHelgeland »

Ja må si at jeg liker at unggutter fra nord får kontrakt med beskjed om at de skal få en fair mulighet til å kjempe seg inn på laget. Mye bedre det en å beholde spillere i klubben som neppe er mye bedre, og som også har alderen mot seg. De som har sett Normann lovpriser han jo, også folk jeg snakker med her nede snakker om hvor god han er. Så ja dette kan fort vekk bli meget spennende.
Tippeliga 2015
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by eiriksin »

Mener man nå at Anders Karlsen har utviklet seg så mye at han kan gjøre sentral midtbane til sin egen plass, eller skal man ha inn enda en sentral midtbane? Vi har jo også Patrick Berg som er lovende i den posisjonen. Han er vel noe yngre enn Normann?
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

Normann er dyktig ja. Et år eldre enn Berg. Annerledes spillertype enn både Konradsen og Berg. Har teknikk og bra fysikk. Og med teknikk, mener jeg en voldsomt bra teknikk.

Spiller kl 14:00 i Hulløy Cup. Nr. 8 for Clarke. Se den her: http://www.an.no/antv/tv/sport/her-ser- ... 5-4-215223
På samme lag finner man Berg x2 + Chooly.
http://live.fchulloy.no/team.php?id=1129
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by RaymondEngmark »

Har sett Mathias i et par treningskjamper før han dro til Alta, og ble forelsket i spillet hans. Blikk, pasningsfot og teknikk holder ekstremt høyt nivå. Her en perfekt vekting på pasningene og holder ballen på bakken, noe som gjør at man ikke får de håpefulle chippene som triller over linja.

Her er litt av "greia" med Aasmund - noe sier meg at Mathias ikke ville signert dersom JHH ble, som jeg syntes ikke var flink nok til å gi spillerne nettopp den faire sjangsen til å vise seg frem. Og det må Mathias nå få, å kun drive på i 3. div vil trolig bremse utviklingen.

FSHelgeland: Vi er helt enige. Jeg liker ikke squad players dersom man har talenter som er i nærheten av kvalitet. Brix er en spiller som ikke har utviklet seg en millimeter siden han kom til Glimt, det er tull om han skal holde en spiller som Normann utenfor troppen.

PS! Normann er kanskje en teknisk utgave av Stefan Johansen i spillemåte
Kristatistisk
User avatar
Mr Bean
Posts: 2707
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Mr Bean »

Velkommen opp i det gode selskap :D
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by G-s-enz »

Flott artikkel ja,kanskje litt unødig hyping å sammenligne med Runar. Samtidig må Normann takle dette om han skal lykkes
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by J I P »

Disse ti ungguttene må du se opp for i år
Hvilke unge fotballtalenter kommer til å ta eliteserien med storm denne sesongen? Vi har plukket ut ti hete kandidater.

Mathias Normann (19), midtbane, Bodø/Glimt.
Rask, teknisk og klok midtbanespiller som i sesongoppkjøringen har imponert og overrasket i Bodø/Glimt. Vil trolig være en del av trener Aasmund Bjørkands startellever denne sesongen.

– Vinterens største positive overraskelse i Glimt. Spilte på utlån i Alta i fjor, og han har virkelig tatt steg. God til å utfordre og ser rom andre ikke ser. Har vært meget solid, sier Stian Høgland i Avisa Nordland.

http://www.smp.no/100Sport/fotball/elit ... 707337.snd
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by J I P »

Mathias trekkes fram i enda ei liste

Ole Martin Årst har forelsket seg i Mathias Normann fra Bodø/Glimt,

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 00727.html
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by mortsto »

Som nevnt i annen tråd; Normann har forlenget kontrakten til ut 2020. Særdeles bra jobba av Glimt å ha det største talentet på en 4,5-årskontrakt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by bjornage »

Fantastisk bra av Glimt. Bra at det nå satses med lange kontrakter på våre mest verdifulle.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by G-s-enz »

Som nevnt i annen tråd,dette er strålende!

Mathias har så mange gode kvaliteter at han kan nå langt.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Mr Bean
Posts: 2707
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Mr Bean »

Veldig bra.. Blir spennende i fortettelsen :glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by mortsto »

http://www.an.no/glimt/anpluss/fotball/ ... 5-4-395185

Intervju på AN+ hvor han takker Bjørkan for tilliten han har fått og at det har betydd veldig mye for utviklingen det siste året. Han er strålende fornøyd med tilværelsen i Bodø og ønsker naturlig nok å spille på et høyere nivå i fremtiden. Han sier også han vokste mye på oppholdet i Alta. Litt overrasket å lese at han droppet ut av VGS etter første klasse for å satse alt på fotballen. Det er mulig dette har vært bra for ham, men i utgangspunktet bør vel Glimt oppfordre til både å fullføre VGS, samt å studere ved siden av fotballen. Om Normann skulle få seg en alvorlig kneskade før proffdrømmen evt realiseres, er det tøft å begynne å ta VGS-fag i godt voksen alder.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by MhepA »

Er nok derfor han har signert en såpass lang kontrakt tenker jeg også. Bedre lønn og sikker jobb.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

Glimt ønsker selvsagt at alle skal fullføre VGS. Har en fin ordning med Bodø VGS, der man kan kombinere fotball og skole på en litt annen måte enn normalt.

Men hadde Normann fullført videregående om NTG hadde vært etablert her? Ganske sikkert.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

Jeg er så full av begeistring for Mathias Normann. Har ikke ord lengre.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Novi »

Enig, han er jo enorm som opprydder og ballvinner, og glimter tidvis til med meget gode offensive pasninger. Bare vi holder oss i TL kan han selges for mye etterhvert. Fra OBOS er det ikke mange kronene og hente, og fare for at han skulle stagnere.
Una mas cerveza.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

Ja... også tror jeg ikke alle er klar over hvor vanvittig god teknikk den gutten har. Anbefaler alle å dra å overvære Hulløy Cup (hvor jeg regner med han skal spille) i november. Normann kunne lett spilt på futsallandslaget.

Han har en totalpakke med fysikk, forståelse og teknikk som er enestående. Litt slurv her og der, men det er definitivt ikke det vanskeligste å luke vekk.

Sikkert en brannfakkel, men jeg mener vi har Tippeligaens største talent.
En slags norsk Nainggolan.
yurchenko
Posts: 43
Joined: Fri May 29, 2015 10:21 am

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by yurchenko »

Nainggolan! Sinnsykt god spiller. Ser sammenligningen. Om Mathias greier time "huggene" enda bedre og greier posisjonere seg som en trussel også i det offensive spillet blir han farlig lik. Frisyren kan han dessverre aldri matche. Nainggolan sverger troskap til Roma selv om storklubbene lå langflate. Vi satser på at Normann gjør det samme i Glimt.

Forøvrig er en Radja Nainggolan akkurat det norsk toppfotball mangler, spesielt på A-landslaget
Last edited by liverglimt on Wed Sep 28, 2016 9:07 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Garrincha »

Novi wrote:Enig, han er jo enorm som opprydder og ballvinner, og glimter tidvis til med meget gode offensive pasninger. Bare vi holder oss i TL kan han selges for mye etterhvert. Fra OBOS er det ikke mange kronene og hente, og fare for at han skulle stagnere.
Har inntrykk at han minst et par ganger hver bidige kamp har noen fantastiske crossere, og ofte har han også geniale stikkere.

Jeg er rimelig sikker på at vi har med en fremtidig landslagspiller å gjøre, men Mathias bør være i Glimt noen år til. Her får han spilletid på et relativt høyt nivå, men vi må nok regne med at våre "naboer", trønderne, kommer til å prøve seg. Og da har jeg bare en ting å si og det er at vi ikke må glemme hvordan det gikk med Daniel Berntsen da han gikk til RBK.

Edit: Uten sammenlikning forøvrig. Mathias er et mye mer komplett talent enn det Daniel var i Glimt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Knuta »

Enig i mye dere skriver om Normann, men jeg synes han spiller litt 'trangt' noe som har medført farlige overganger. Det skjer ofte 3-4 ganger i hver kamp. Får han luket bort dette blir han en fantastisk spiller. Teknisk, rask, god på begge bein, gode skudd, overblikk, pasningskvalitet osv.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Garrincha »

Ja det er helt sant Knuta. Men det kommer han til å luke vekk, og jeg regner med alle i klubben er klar over det og at det jobbes med. Dette er hans første sesong på øverste nivå i Norge, så det kommer han til å forbedre seg på. Forventer også at det før eller siden begynner å bli litt mål på han også. Han har en god fot.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spillertråd: Mathias Normann

Post by Playmaker »

Statistisk sett vinner Mathias Normann flere hodedueller enn spillere som Frode Kippe, Martin Bjørnbak, Vadim Demidov og Azar Karadas(!).

Topp 5 hodespillere:
Babacarr Sarr
Olivier Occean
William Troost-Ekong
Fitim Azemi
Jakob Orlov

Av alle spillere med 20++ antall spilte kamper er Mathias blant seriens 10-15 beste hodespillere. Legg til at mange foran han gjerne er 10-15 cm høyere, så blir tallene enda mer imponerende.


Kilde: Whoscored
Post Reply