Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Taskeladdn »

Hadde bare Nordlandsglimt hatt alle investorer på plass,komunen tatt over myra og nordlandsglimt "kjøpt" seg inn i glimt.. Så hadde det ikke spillt så stor rolle..
Men nån man fortsatt jobber med å hente inn investorer så synes jeg 1.25 høre veldig skremmende ut..
Er redd den summen vil skremme vekk potensielle investorer, derfor håper jeg virkelig det var en bedre avtale.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Kesseboy »

Tror ikke investorene akkurat står i kø for å tjene penger på en fotballklubb uansett, men heller er ute etter en PR-effekt og goodwill. Så jeg er ikke så bekymra for akkurat det. Men forskjellen på 1,25 og 1,5 er jo faktisk riktig vesentlig for Glimts økonomi akkurat i øyeblikket.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
youron
Posts: 1600
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by youron »

Tippa at Lædre har gitt mye for at salget skulle skje. En spiller skal jo ha en del av kaka på salg og det e her æ trur Glimt fikk mere enn hva vi vet. 1,25 kan høres lite ut men v.salg og klausuler ++.
STOLT MEDLEM AV GLIS I MEDGANG OG MOTGANG BGFE!!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Frodo Baggins »

Kesseboy wrote:Synes sammenlikninga med Steenslid er betimelig, i den grad det går an å sammenlikne spillere og overganger
Har ikke noe problem med å se at man kan sammenligne JBL og Steenslid, sånn rent kvalitetsmessig. Men ikke dermed sagt at selv om BS gikk for 3 mill, så skal JBL gjøre det samme. Her er det mange andre faktorer som spiller inn. Hvem kjøper, hvem selger, må selgende klubb selge for å få likviditet, etc...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Mjh »

Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Frodo Baggins wrote:
Kesseboy wrote:Synes sammenlikninga med Steenslid er betimelig, i den grad det går an å sammenlikne spillere og overganger
Har ikke noe problem med å se at man kan sammenligne JBL og Steenslid, sånn rent kvalitetsmessig. Men ikke dermed sagt at selv om BS gikk for 3 mill, så skal JBL gjøre det samme. Her er det mange andre faktorer som spiller inn. Hvem kjøper, hvem selger, må selgende klubb selge for å få likviditet, etc...

Nå er det lite som tyder på at Glimt har så veldig anstrengt likviditet pdd, selv om det selvfølgelig var tilfelle for kort tid siden. Det er vel lenge siden "bruttern" har kunne si at man muligens kan bruke midler fra salg til å hente en ny spiller.
Prisen reflekterer nok det faktum at Stenslid gikk fra Viking til Molde, altså til en konkurrent med penger. Vi selger en spiller som åpenbart ville til Viking, han er ikke spesielt ung og vi spiller i adeccoligaen. Skulle gjerne ønsket en sum nærmere 2 mill, men tror en pris mellom 1,25-1,5 er helt grei i dagens marked. At Konradsen gikk for mer, er naturlig da han er en yngre spiller som har en relativt positiv utviklingskurve, det samme er ikke tilfelle med Bjørdal.

Med Eek i reserve, så er jeg ikke så sikker på om vi er svekket, selv om bredden i stallen blir mindre.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Jeg tipper Sakk gjør et comeback som backup på stopperplassen.



....herrefred.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Spørsmålet er ikke så mye hvorvidt prisen er markedsmessig riktig, men heller om han ikke er verdt mer for Glimt som spiller enn hva pengene er verdt. Jeg tror han ville blitt mer verdt etter et år på et godt Glimt-lag, og om det blir enda et år med midten av Adecco for oss tviler jeg på at Lædre ville være verdt mindre enn 1.5 mill uansett.

MEN summen/avtalen har da enda ikke blitt bekreftet, og er jo mulig vi får til en spennende signering eller to pga dette.
Una mas cerveza.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Det er ikke mange eksempler på at spillere som vil bort har prestert bedre i etterkant. Det er åpenbart at Bjørdal ville til Viking. Med tanke på at Bjørdal heller ikke har imponert voldsomt de siste 2 sesongene, så tror jeg heller ikke vi blir nevneverdig svekket av at Eek trør inn. Vi selger en av spillerne våre som har høyest lønn og det gir oss nok fort en mulighet til å hente f.eks en midtbanespiller. Ser ikke på dette som en fantastisk overgang, men en overgang som sannsynligvis var mer eller mindre unngåelig.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Mendi »

Novi wrote:Spørsmålet er ikke så mye hvorvidt prisen er markedsmessig riktig, men heller om han ikke er verdt mer for Glimt som spiller enn hva pengene er verdt.
Det er nettopp den tankegangen der Glimt må slutte med, og som de nå virker å ha sluttet med. Glimt kan ikke tviholde på spillerne til de går gratis, kommer det greie bud og spilleren vil vekk - da må vi selge. Dette bidrar til å gjøre Glimt attraktiv for talenter og det sikrer gode holdninger ift økonomi. Den nye virkeligheten er at når Glimt har attraktive spillere så kommer disse til å bli solgt og erstattet av en ung spiller, forhåpentligvis nordfra.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Krølle »

Mendi wrote:Det er nettopp den tankegangen der Glimt må slutte med, og som de nå virker å ha sluttet med.
:hedre
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Javel? Normal verdivurdering og prissetting bør kastes til side så fort noen byr på en spiller og det er til markedspris? Så om Molde byr 500.000 for Hamoud nå og han vil vekk, skal vi bare akseptere og putte inn en tilfeldig junior?
Una mas cerveza.
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by stormp »

Johan mener tiden i Glimt har gjort ham til en bedre spiller.

Det må da være god reklame for Glimt og være med på å gjøre klubben mer attraktiv for talenter... eller?
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Mendi »

Novi wrote:Javel? Normal verdivurdering og prissetting bør kastes til side så fort noen byr på en spiller og det er til markedspris?


Du får si fra hvis jeg misforstår spørsmålet ditt fullstendig, men la meg klargjøre følgende for deg: Hvis et bud er til markedspris, så er ikke normal verdivurdering og prissetting kastet til side om man aksepterer det... Om markedet verdsetter en spiller til 1 mill og Glimt mener spilleren er verdt 3 mill, da er derimot normal verdivurdering og prissetting kastet til side.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Novi »

Nei, var ikke det jeg mente. Om noen vil betale 1 mill for en spiller og ingen byr over, så blir det den beste prisen man kan få. Om Glimt derimot mener at spilleren er verdt 3 mill, så betyr det at med mindre det legges 3 mill på bordet er spilleren mer verdt som spiller enn som cash. Litt som at jeg har en Mondeo 94-modell som jeg nok kunne solgt for 3.000,-, men som er langt mer verdt for meg enn 3.000,- cash, selv om det er markedspris.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by mortsto »

Mendi: Tricky det der med "markedspris." Så hvis Viking er eneste klubb som kommer med et konkret bud akkurat der og da så er det automatisk "markedspris"? Viking er naturligvis interessert i å få Lædre billig og vi er naturligvis interessert i å selge ham dyrt. Her synes jeg vi hadde gode forhandlingskort på hånden. Lædre hadde kontrakt i to år. Han har akkurat gått ut i AN og sagt at han ser frem mot en ny sesong hvor målet er å rykke opp med Glimt. Godt spill i årets sesong ville neppe ha gjort ham mindre attraktiv for andre klubber. Hadde jeg styrt skuta (Oh Happy Day!) så ville jeg sagt til Lædre at "Hør her, vi har akkurat fristilt Alo, og det ikke alt for gode budet fra Viking kommer på et ugunstig tidspunkt. Du er alt for mye verdt for klubben til å selge deg for en ussel million, og kan være det som skiller mellom opprykk og ikke. Hvis vi får et like godt tilbud etter sesongen og du fortsatt vil flytte på deg, så får du det."

Og forresten: Kan du nevne i fleng eksempler på at Glimt har priset spillere ut av markedet sånn at de er gått gratis?
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Mendi »

Jeg kan nevne bud de siste årene som Glimt burde akseptert. Det hadde vel ikke vært noe problem å selge Lædre Bjørdal for høyere summer om man hadde vært litt mer edruelige for ett eller to år siden. For å sikre at man har økonomi til å opprettholde satsing blant topp 20 i Norge så bør Glimt selge spillere når det kommer bud som er ok. Det er jo også det som er den nye retningen.

Hvis dere skal argumentere i mot så får dere lese hva jeg skriver. Jeg har da aldri sagt at Glimt skal selge til høystbydende uansett bud. Det jeg sier er at om Glimt har attraktive spillere så bør klubben jevnt og trutt cashe inn hvis man får greie bud. Da snakker jeg ikke om bud på 500 000 kr, det er ikke det jeg kaller attraktivt. Jeg sier heller ikke at man skal selge uansett situasjon. Det jeg sier er at man bør ha en filosofi der man selger for å sikre at klubben kan drives på det høyeste nivået, fremfor å satse alt på at man kan oppnå topp resultater ved å beholde spilleren.

I år er det for eksempel etter mitt syn viktigere at klubben lykkes med å etablere en sunn og bærekraftig økonomi enn å rykke opp. Penger fra salg av Lædre Bjørdal kombinert med det man sparer i lønnskostnader er viktigere enn å beholde han for å satse på opprykk. Om Glimt etablerer sunn økonomisk styring i tråd med det man nå har sagt man skal gjøre, så vil klubben være etablert på topp 20 i Norge og alltid kunne få perioder med toppresultater som følge av gylne årganger.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by mortsto »

De summene som avisene er kommet med på Lædre ved tidligere anledninger har vel vært omtrent det samme som det Glimt selger for nå. Hvis du sitter på informasjon om at Glimt har kunnet få inn mye mer ved et salg iløpet av 2010, så er det vel nesten en skandale at de ikke gjorde det mtp den økonomiske situasjonen. Det samme med PVR hvor Aalesund har kommet med bud på rundt en mill. At spillere tidligere har gått gratis fra klubben tidligere har vel heller vært fordi klubben ikke har evnet å få spillere over på lange kontrakter, enn at det er forlangt en ublu pris for dem. Det er vanskelig å kjenne til Glimts økonomi i detalj, men før Lædresalget så syntes jeg stallen så ut som veldig bra BÅDE med tanke på økonomiske rammer OG sportslige ambisjoner.
Igjen med tanke på hvor viktig JLB er, hvor lang kontakt han hadde, Alos avgang, budets størrelse tatt i betraktning, så mener jeg Glimt kunne gitt Lædre beskjed om at de ville ha ham ut sesongen om ikke Viking kom med et bedre tilbud. Istedet godtok de det som i beste fall er et "greit bud".
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by bjornage »

Glimt er, og har alltid vært, en selgende klubb. Enten vi liker det eller ikke har salg av spillere vært viktig for driften av Glimt, og sånn skal det være fremdeles. Ikke at vi skal være avhengig av å selge (gud forby), men det skal likevel være et mål å få solgt spillere istedenfor å la dem gå gratis. Akkurat når det gjelder Johan skulle jeg gjerne sett at han tok et år til, men vi må ikke stikke under en stol at Glimt fremdeles er et lag med veldig svak økonomi i adeccoligaen. Når det i tillegg er en storklubb som Viking gjorde ikke det valget vanskeligere for han.
Synd, men sånn er fotballen. Han har tidligere uttalt at han ikke ville gå til hvilken som helst klubb i tippeligaen heller, så det at det var Viking gjorde han nok mer motivert på å overbevise Glimt om å la han gå. Hadde det vært Ålesund igjen ville nok neppe Johan vært noe interessert, men Viking var nok veldig interessant, og det viser kanskje overgangssummen også.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Mendi »

Re Mortsto
Du glemmer det faktum at Glimt har vært helt på kanten av stupet økonomisk, og redningsaksjonen er fremdeles ikke i boks. Så lenge den ikke er det så kan du ikke si at Glimtstallen så bra ut med tanke på økonomiske rammer.

Hvis jeg skal kommentere Bjørdal-salget spesielt, så vil jeg si at han har hatt et par svake sesonger. Slik han var i fjor så tror jeg Eek er et like godt alternativ. Eek spilte fast på en klubb som kom over oss på tabellen. Å cashe inn på 1,5 mill og slippe unna en del lønnskostnader fremstår som er bra valg. Kanskje kan vi hente en ung kreativ midtbanespiller i stedet.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Glimtfan »

Helt enig med Mendi.

Hva man kunne fått for Bjørdal tidligere er vanskelig å si, men det er naturlig å anta at prisen ville vært høyere før fjorårets sesong hvor det var signaler på konkret interesse. Jeg er og var av den oppfatning at Glimt burde startet redningsaksjonen og ryddet opp i stallen både før fjorårets sesong og kanskje tidligere. Når det ikke skjedde, så er det som skjer nå svært positivt. Vi selger ut Bjørdal, er kvitt Martins og selger sannsynligvis Londak. Det er etter det jeg kan forstå 3 av våre "dyreste" spillere i drift. At Konradsen dro var et skår i gleden, men bidrar like fullt til kassen.

Eek har ikke briljert for Glimt før han dro til Løv-Ham, men klarte seg godt i fjor. Har god tro på at han kan ta over for Bjørdal på en god måte.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by MhepA »

Jeg var imot salget av Bjørdal fordi jeg tror enkelt og greit at han kunne spilt en stor rolle på topp og midt i Adecco og sjansene for å spille der oppe var mye større med han. Tenker med skrekk tilbake når Olsen og Bjarnason gikk og alle kjenner til forskjellene på 2008 og 2009...

De spillerne jeg nå mener har Tippeligakvaliteter (noe som vi trenger hvis vi skal tenke på opprykk) er Per Verner Rønning og Christian Berg. Jim Johansen og Aram Khalili må jeg nok se litt mer av før jeg bestemmer meg om jeg synes de er gode nok eller ikke.

1,25 millioner for Bjørdal er skuffende, ikke noe mer å si på det.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote:
Frodo Baggins wrote: Her er det mange andre faktorer som spiller inn. Hvem kjøper, hvem selger, må selgende klubb selge for å få likviditet, etc...

Nå er det lite som tyder på at Glimt har så veldig anstrengt likviditet pdd, selv om det selvfølgelig var tilfelle for kort tid siden.
Aner ikke noe om likviditeten til Glimt, ta min oppsummering av de forskjellige faktorene rundt en overgang som en generell redegjørelse på hvorfor man ikke kan sammenlingne forskjellige overganger, selv om spillerne antatt er like gode og spiller i samme posisjon.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by J I P »

I en notis hadde Avisa Nordland sammenlignet børssnittet for Lædre og Eek ifjor.
Lædre 4,96
Eek: 5,0

Nå skal man ikke alltid tru på de som gir poeng i børsene - men vi solgte en spiller med lavere snitt enn han vi får gratis tilbake.

Nå har Lædre signert for Viking, så da er det bare å ønske Lædre lykke til videre. Nå ser vi framover med nye koster på banen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Johan Lædre Bjørdal

Post by J I P »

Blir Lædre Bjørdal i Rosenborg 2017-sesongen eller bytter han klubb?
http://www.adressa.no/100Sport/fotball/ ... 1541b.html
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply