Spillertråd: Christian Berg

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
rpetter
Posts: 70
Joined: Thu May 24, 2012 7:59 pm
Has thanked: 2 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by rpetter »

Enig med siste innlegg.Er redd det trengs en med litt erfaring i den rollen.Godt mulig at Anders Karlsen kan ta over den rollen på sikt,ellers vet jeg ikke vilken posisjon han hadde på Mjøndalen.Uannsett,Berg vil savnes,ikke minst tryggheten bakover på banen.I år har han virkelig vært god.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by eiriksin »

Så jo hva som skjedde med real Madrid etter at Makelele gikk til Chelsea. Håper ikke det samme blir tilfellet i Glimt.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Sulliken »

Rpetter

I Mjøndalen spilte han sentral midt, og var i en periode kaptein. Litt sånn som CB.

Jeg tror nok egentlig at det har ligget i kortene ganske lenge at CB dropper pendlingen, og at JHH har vært klar over det. Det var nok en av grunnene AK ble hentet hjem igjen.

Men det er synd å si det.. AK har ikke imponert veldig de kampene han har spilt, men det har vel for det meste vært som indreløper. Jeg håper bare JHH klarer å dra frem potensialet som vi vet bor i gutten.. Som midtbaneanker. Likevel lurer jeg på om ikke AK har det samme "problemet" som Reinaldo: For lett. Boksavelig talt. Jeg tror at hvis de skal de lykkes i TL, så må de trene mye styrke og bygge mer muskler. (Men uten at det skal gå ut over ferdigheter, fart og teknikk).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Shredd »

På sikt har man jo spennende unggutter som Edvartsen, Pedersen og Normann som kan dyrkes inn mot den rollen. Alle 3 er gode med ball i beina, og Pedersen har jo imponert de gangene han har fått sjansen som stopper. Tror fint han hadde taklet å bli satt opp ett hakk i banen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by bjornage »

Jeg tror ikke Anders Karlsen kommer til å ta over i CB-rollen, ser for meg han som et alternativ på indreløperplass - pdd backup for Thomas Jakobsen. Vi henter nok en ny spielführer for å ta over for CB. Det er derimot bekymringsverdig at vi står i fare for å være uten en Berg neste sesong. Kanskje det er på tide å ta opp Patrick? :D
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Trapattoni »

I dagens AN forteller CB at han er en smule skuffet over Glimts ledelse (ikke JHH). At han ikke ble tilbudt mer enn ett år ifjor var sterkt medvirkende til at han nå skal fortsette i FFK.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 183 times
Been thanked: 354 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by poteten »

Skjønner at han er skuffet, men han innser vel også at han er på slutten av karrieren og at en klubb som Glimt rett og slett må tenke økonomisk kynisk.

Han har gjort en strålende jobb og hadde antaglig sklidd rett inn på laget i TL. Såfremt han er skadefri, er han en av de beste.

Jeg synes Glimt har gjort alt helt korrekt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by bjornage »

Har lest saken og han virker skuffet over Glimts og BTHs policy om å ikke tilby kontrakter på mer enn 1 år for spillere som er over 33 år, der poenget hans er at klubben burde kjenne han såpass godt at de vet at han ville lagt opp istedenfor å gå skadet og heve lønn ut kontraktsperioden. Han føler seg generalisert og mente han hadde fortjent å bli bedre behandlet.

Ellers får man litt inntrykk av at kontraktstilbudet fra FFK var vanskelig å takke nei til siden det var på 2 år og endelig åpner for et normalt familieliv etter mange år med pendling.
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Knuta »

En klubb skal ikke være kynisk men realistisk. Mener at Glimt i dette tilfellet ikke har gjort det riktige. CB har i år vist at han er helt skadefri og han har hatt sin beste sesong på 6 år. Man ser jo fort at de kampene han ikke er med så sliter Glimt. I dag holder fotballspillere en god kvalitet helt til 40 år. CB har 2-3 år igjen av sin karriere og den burde han avsluttet i Bodø. Jeg er veldig skuffet over Glimt i dette tilfellet.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Cheese Smirnoff »

Sulliken wrote: Likevel lurer jeg på om ikke AK har det samme "problemet" som Reinaldo: For lett. Boksavelig talt. Jeg tror at hvis de skal de lykkes i TL, så må de trene mye styrke og bygge mer muskler. (Men uten at det skal gå ut over ferdigheter, fart og teknikk).
Jeg er med på at det i indreløper-posisjonen krever duellstyrke, men at Reinaldo skal falle igjennom i Tippeligaen pga manglende styrke tror jeg ikke. I hans posisjon er ballen oftest langs bakken, og han må lære seg å ta imot litt juling og tørre å utfordre igjen senere. Trond Olsen var jo ikke akkurat bodybuilder, men han overlevde veldig godt i Tippeligaen (i vingrollen ihvertfall).
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by mortsto »

Husk at A Karlsen har hatt CB-rollen i Mjøndalen og ble regnet som en av lagets beste spillere. Han er fortsatt ung og har utviklingspotensiale. Det var vel ingen som trodde CB skulle bli et solid anker før han fikk den rollen i FFK.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Kesseboy »

bjornage wrote:(...) klubben burde kjenne han såpass godt at de vet at han ville lagt opp istedenfor å gå skadet og heve lønn ut kontraktsperioden. Han føler seg generalisert og mente han hadde fortjent å bli bedre behandlet.
Et Glimt med romslig økonomi vil kunne tenke slik. Et realistisk Glimt med sunn økonomi har nok ikke råd til det. Hvis han skulle bli mer og mer skada i løpet av sesongen, så vil Glimt slite med å erstatte ham fordi lønnsmidler er bundet opp, overgangsvinduet stengt, alternative kandidater snappet opp av andre klubber, osv.

Jeg skjønner hvordan CB tenker, og jeg skulle ønske han kunne fått viljen sin. Men jeg tror Glimt har forholdt seg til realitetene på en fornuftig måte.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg syns det er et godt tegn at Glimt "tør" å gjøre dette. Det vitner om at edruelig styring er førsteprioritet, så får heller enkeltspillere bli skuffet. Jeg skulle gjerne sett CB med videre, men en toårs-kontrakt til en 35-åring er gambling som en liten klubb som Glimt bør være forsiktig med.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by liverglimt »

Dette er godt og klokt lederskap fra klubbens side. Kynisk? Ja, men vi må være realister på vegne av den lille klubben vår.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Knuta »

Hvilke realiteter har Glimt forholdt seg til?. En klubb kan jo ikke garantere seg mot skader?. Hvis det er tilfelle kan man jo ikke tegne kontrakter med noen spillere. Som sagt CB har i år hatt sin beste sesong kanskje noengang, helt skadefri og for meg er det litt rart at Glimt ikke har kommet med forslag om 2-års kontrakt. Tror nok JHH er ganske irritert over dette. CB sier også at han kanskje ikke spiller mer denne sesongen for å la laget spille inn en ny spiller i den rollen. Det sier litt om hans raushet.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by bjornage »

For ordens skyld - det var fjorårets kontraktsforhandlinger CB var skuffet over. Hvem vet hva som eventuelt har blitt sagt og gjort i år.

Saken har kommet på nett nå: http://www.an.no/glimt/article6894991.ece
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by liverglimt »

Grei skurring dette. CB har en skadehistorikk som gjør mange skeptisk. Det interessante til neste sesong er jo hvem som skal holde CB på banen når han flytter bort fra sin magiske håndspålegger!
@liverglimt
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by mortsto »

"De burde kjent meg bedre. Hvis jeg hadde blitt alvorlig skadet, eller ikke forsvart plassen min på laget, så hadde jeg aldri sittet hjemme og gnudd på en toårskontrakt. Da hadde jeg lagt opp og flyttet til Fredrikstad, forklarer Berg"

Jeg synes det er helt greit å generalisere, istedet for å måtte vurdere dette for hver enkelt spiller fra gang til gang. Trist at CB drar fra Glimt med blandede følelser, men helt greit håndtert fra Glimt. CB vet bedre enn de fleste hvilken vanvittig jobb det har vært med å snu en nesten konkurs Glimt-skute
Wendigo
Posts: 1502
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 236 times
Been thanked: 115 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Wendigo »

Og vi har feilet med denne problemstillingen før, og lært noe. Det er ett sunnhetstegn for organisasjonen at vi lærer. Bare å takke CB grundig, og ønske lykke til videre.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Novi »

Mannen må hvertfall få en aldri så liten hyllest i hans siste kamp! Går jo heller ikke til en konkurrent, heldigvis :-)
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by mortsto »

Lurer på om dette var CBs siste mulighet til tippeligaspill. Tror ikke FFK rykker opp allerede neste år, og om de skulle klare det sesongen etter, så spørs det om han holder nivået i Tippeligaen 2016
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by bjornage »

FFK er bare 4 poeng unna kvalik i år, så det trenger nødvendig ikke ta så lang tid før han spiller i tippeligaen igjen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Masinga »

Christian Berg har hatt en meget bra sesong! Han har den krevende oppgaven som defensivt anker på midtbanen. Erfaringsmessig vokser ikke slike spillere på trær. Det tar tid å utvikle rollen. Nå blir det et tomrom som må fylles. Da sprer usikkerheten seg med en gang. Jeg antar trenerteamet har en plan på dette.
User avatar
Novi
Posts: 11496
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 618 times
Been thanked: 819 times

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by Novi »

Så leter vi da etter en som skal byttes inn direkte, eller må vi omdefinerer hvordan vi spiller? Har Glimt alltid hatt et slikt utpreget defensivt anker på midtbanen? Muligens kan det komme inn noen med mer offensivt fokus (Anders Karlsen?), dersom det organiseres slik på midtbanen at den defensive biten blir mer delt?
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Christian Berg

Post by eiriksin »

Anders Karlsen spilte vel bra i Mjøndalen i samme posisjon som Berg noe som tok dem til kvalifisering i fjor der de så vidt tapte mot oss. Han var vel også med Strømsgodset til La Manga i fjor. Så Forhåpentligvis så kan Karlsen gå rett inn i makelele rollen. Men det er mulig vi trenger en konkurrent om plassen. Kanskje Barlow som er klar for nedrykk med Senja kan være et alternativ?
Post Reply