Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ViborgFF
Posts: 4
Joined: Wed Nov 19, 2008 10:51 pm

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by ViborgFF »

Hej.

Jeg siger bestemt ikke at finanskrisen ikke har indflydelse på Dansk fodbold. Men det der er tidligere skrevet, nemlig at klubber har været nød til at lave en lønnedgang passer ikke.

Viborg har som udgangspunkt en stærk økonomi. Men da vi er i den næstebedste liga pt, så taber vi penge. Det kan vi leve med i et, eller to år. Men så er pengekassen ved at være tom.
Men dette har jo ingenting med finanskrisen at gøre.

Jeg kan læse at i er rendt ind i nogle store problemer, da der skal udbetales spillerbonus for 4.pladsen, selvom det uheldigvis ikke gav Europa kampe.
Kender intet til jeres økonomi, men hvis to millioner kan ryste jeres økonomi, kan jeg godt forstå at i fokuserer mere på finanskrisen.

Pt har ingen Danske hold sagt at finanskrisen har nogen betydning for dem, men det kan selvfølgelig komme senere.

Tilbage til Birkir, så ser det ikke ud til at han skifter væk fra Viking. Men ting ændrer sig jo hurtigt i fodbold.
Har prøvet at søge efter nogle artikler, evt. med nogle rygter om spillere til Viborg, men kan ikke finde noget nyt.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Novi »

Skjønner ikke hva som er greia egentlig. Birkir har vært på et års jobbintervju hos Glimt, og når vi nå sier vi vil ha ham så er det jo klart at Viking prøver å presse prisen? Jeg hade blitt rimelig forbanna om en annen klubb hadde lånt en spiller hos oss, slått til i låneklubben og vi deretter bare latt ham slippe uten å engang prøve å høyne prisen (dog, hadde det ikke forundret meg om det var RBK som hadde hatt en spiller på lån og det hadde blitt handlingsforløpet...).

Det sier seg jo selv at prisen på 1.5 mill ikke ble å stå. Alternativene var jo at A) Birkir mer eller mindre floppet og vi hadde takket nei til å vurdere en overgang nå, eller B) Birkir har vist seg god nok for laget og vi vil ha ham. Problemet er jo at når han slår til her er han jo blitt en bedre spiller enn hva han var før, og dermed er jo andre klubber interesserte.

Nå vet jeg ikke hva Viking tror de kan få for ham, men Glimt syns tydeligvis at 1,5 mill er for mye. Og jeg er rimelig sikker på at det finnes andre klubber som interesserte i å betale over den prisen for en ung og lovende spiller med TL-erfaring. Og det tar nok enda litt tid før finanskrisen rammer små klubber i Nord-Europa.
Una mas cerveza.
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by EngSte-lig »

Synd at Birkir ikke er trønder.. :roll:
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Larsen »

Nå var det jo ikke slik at Glimt syntes de 1.5 millionene var for mye, men de klarte ikke å skaffe kapitalen nødvendig for å kjøpe ham.
Kritikken, som jeg oppfatter det som, mot Glimt er dermed dypt urettferdig.

Forøvrig sier det også noe om hvilke vilkår Glimt jobber under og hvor vanskelig det er å skaffe kapital til spillerkjøp. Det har neppe blitt lettere med finanskrisen for å si det slik.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Masinga »

ViborgFF wrote:Hej.
Pt har ingen Danske hold sagt at finanskrisen har nogen betydning for dem, men det kan selvfølgelig komme senere.
Tror du har rett. Det kan komme senere. Heller ikke i norsk fotball snakkes det mye om finanskrisen. Vi driver på som ingenting har hendt. Men Oslo Børs faller og faller i takt med oljeprisen... På et eller annet tidspunkt må også de store selskapene ta konsekvensene. Da er vel ikke fotball det man vil bruke tid og penger på. Selv i de store selskapene tror man at alt ordner seg til slutt uten å ta ubehagelige beslutninger underveis.

Siste ord er sikkert ikke sagt i Bjarnasson-saken. Han har hatt en fin utvikling i Glimt og passer inn i et system som er tydelig på rollene. Ikke alle lag er like tydelige. Ofte ser vi at gode spillere får problemer i klubber med uklart spillemønster og et annet hierarki. Vil bare nevne at Viking før 2008-sesongen var de flestes favoritt til gullet. De endte 2 plasser under Glimt. Jeg tror det har å gjøre med at spillerne i Viking blir springende rundt uten klare arbeidsoppgaver og forvirrende instrukser fra benken. Spillermaterialet er det lite å si på. Bl.a. er det par dansker av godt kaliber (Gaarde og Stockholm).

Viborg vet jeg mindre om...
Masinga
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by eidurgud »

Enig med Larsen, å kritisere Glimt i dette tilfellet er helt bak mål. Det er vel ingen å kritisere, egentlig.
At Viking vil ha mer penger for han nå, er bare rett og rimelig - det spørs dog hvor mye mer de vil ha. At mannen er verdt mer enn 1,5 mill er hevet oven enhver tvil - sett med dagens priser på spillere - Simen Brenne ryktes å være nær en overgang til Odd for en pris mellom 4 og 5 millioner kroner.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by tjongs »

Glimt er vel i utgangspunktet "uskyldige" i dette, ettersom vi rett og slett ikke hadde penger. Det jeg synes er forunderlig er at ingen investorer var villige til å satse på Bjarnason, noe jeg forøvrig også syntes var forunderlig da det var aktuelt. Ingen kan vel ha blitt overrasket over at Bjarnason var en spiller som kunne komme til å gjøre det bra i år?

Det er klart; ingen kan tvinge investorer til å investere, og man kan vel heller ikke kritisere dem for å ikke bruke penger ettersom det uansett er et sjansespill, og de ikke har noen forpliktelser ovenfor Glimt. Derimot; hadde jeg vært investor, så hadde jeg satset Bjarnason, det er jo akkurat i slike tilfeller man har mulighet til å kunne tjene penger. 1,5 mill for en ung og god spiller som kan floppe, men som har alle muligheter til å gjøre en bra sesong, og bli mer verdt med tiden. Jeg synes det er forunderlig sett fra en investors synspunkt at ikke Bjarnason var mer interessant.

Som sagt kan ikke Glimt kritiseres, men de må åpenbart jobbe enda hardere med å få investorpenger til klubben.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Kesseboy »

For å se det fra et investorståsted, selv om jeg slett ikke er noen investor -- dersom jeg hadde investert 1,5 millioner kroner i en fotballspiller sommeren 2008, hadde jeg følt meg rimelig dum i november 2008. Fotballinvesteringer er VM i dårlig butikk. Glimt må komme seg såpass ovenpå at de sjøl kan ta noen tunge løft når det føles riktig, og ellers sørge for å drive solid og godt. Investorer må alltid være velkomne, men de kan aldri regnes med å være der når de trengs som mest, noe denne saken er et greit eksempel på.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by tjongs »

Naturligvis er risikoen ved å investere i en fotballspiller skyhøy. At jeg synes det er rart at ingen ønsket å investere i Bjarnason betinger naturligvis at det er investorer som ønsker å investere i Glimt. Skal en da først gjøre dette, hadde iallefall jeg investert i Bjarnason foran Runar Berg for å si det slik. Du kan si det sånn at om jeg først hadde bestemt meg for å være villig til å investere i Glimt, så hadde jeg slått til på Bjarnason i vinter, ettersom det åpenbart var en av de bedre investeringer å gjøre, i forhold til muligheten til å gå i overskudd.

Når det er sagt, så kan ikke jeg stille meg opp og kritisere noen for at de ikke investerte i Bjarnason, ettersom det naturligvis er høyst frivillig, og selvfølgelig forbundet med høy risiko.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Frodo Baggins »

Vegard wrote:i et nedrykkstruet Viking i 2007,
Nå skal jeg ikke uttale med så mye om Birkir, men Viking var ikke nedrykkstruet i 2007. Husker jeg ikke helt feil så tok de 3 plass. I 2006 derimot var de nedrykkstruet, om Birkir var i Viking da aner jeg ikke.

På generellt grunnlag:
Utlån av unge spillere er ganske vanlig, og en av hensikten er at de skal få spilletid som de ikke ville fått i klubben de er i. Bakdelen for den klubben som låner spilleren er at de utvikler spillere som de har får en kort periode, også får de ikke betalt for den jobben de gjør. Fordelen for klubben som låner ut, er at de får utviklet unge spillere "gratis"..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Cheese Smirnoff »

Frodo Baggins wrote:Bakdelen for den klubben som låner spilleren er at de utvikler spillere som de har får en kort periode
Ulempen mener du vel?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by J I P »

Avisa Gjesdalbuen skal kåre årets idrettsutøver.

Hvem stemmer du på? (hvis du stemmer da)

http://www.gjesdalbuen.no/modules/modul ... D=2&mid=65" onclick="window.open(this.href);return false;
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Vegard »

"Birkir Bjarnason er tilbake i Viking etter utlånet til Bodø/Glimt. Islendingen har kontrakt ut 2010-sesongen, men har nå fått et nytt tilbud fra klubben. Et nytt utlån kan være aktuelt."

En del tyder på at Birkir ikke blir satset på av Viking i 2009-sesongen. Tomasz Sokolowski, Rasmus Elm og Theodor Elmar Bjarnason er alle midtbanespillere i Vikings søkelys.

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 123900.ece" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Parelius »

Da kan vi jo låne Birkir hele neste sesong også, låneavtalen inneholder selvfølgelig en avtale om at Glimt kan kjøpe spilleren for en viss sum etter endt utlån. :D
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
sleivspark
Posts: 27
Joined: Thu Mar 27, 2008 12:27 pm

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by sleivspark »

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Knuta »

Viking kommer nok krypende til korset. Bare la de få litt tid. Greit at de prøver seg.
Den eneste jeg synes synd på er Birkir.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Kesseboy »

- Jeg har aldri sagt noe om pris. Det eneste jeg vil si er at den summen vi meddelte Glimt var helt i tråd med det vi må betale for spillere i samme kategori som Birkir, sier Østenstad
Øhm ... :roll:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Parelius »

Sokolowski er klar for Viking, større sjangs for at vi eventuelt kan sikre oss Birkir. Selv i disse nedgangstider?
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Cheese Smirnoff »

Birkir har vel krevd spilletid for å være i Viking. Sjansene hans krymper stadig.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Parelius »

Jeg ser for meg at Viking kommer krypende til korset, og tilbyr Birkir til Glimt for 500 000 :D
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by G-s-enz »

Tja jeg vil heller at vi fikse økonomien før vi kjøpe noen som helst jeg :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by ecke »

G-s-enz wrote:Tja jeg vil heller at vi fikse økonomien før vi kjøpe noen som helst jeg :)
Det er vel slik at noen investorer skal ha noe av Olsen, og det er å håpe at disse kan reinvestere utbytte i Birkir eller andre. Min "favorittspiller" er venstre kant Kristian Brix, VIF. 18 år.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by Vegard »

ecke wrote: Min "favorittspiller" er venstre kant Kristian Brix, VIF. 18 år.
Men er Brix bedre enn Birkir?? Vi har jo alle sett hva Birkir er istand til, feks. den utrolige bortekampen mot Strømsgodset...
ecke
Posts: 2620
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 140 times

Re: Spillertråd: Birkir Bjarnasson!

Post by ecke »

Vegard wrote:
ecke wrote: Min "favorittspiller" er venstre kant Kristian Brix, VIF. 18 år.
Men er Brix bedre enn Birkir?? Vi har jo alle sett hva Birkir er istand til, feks. den utrolige bortekampen mot Strømsgodset...
Først og fremst synes jeg at Birkir bør hentes, fordi det er tynt på midtbanen pr dato. Som venstre kant er Kristian Brix den som man bør se på. Han kan bli stor i 4-3-3, men kanskje mindre god i VIFs 4-4-2.

(Jeg tror at B/G også uten Olsen får et godt angrep og kantspill - Sørensen, Thiago (Johansen), Ludvigsen. Det var på venstre kant som erstatter for Brattbakk at Sørensen startet sin karriere i B/G, med Bjørkan på høyre)
Post Reply